Spørsmål fra en "dummy" om absorpsjon, diffusjon og bassfeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål fra en "dummy" om absorpsjon, diffusjon og bassfeller

Hvordan vet folk hvor og hvilken type som skal være i hjemmekinoen? Jeg er halvferdig med min kino men lurer veldig på hvordan dere vet at dette skal på veggene eller tak. Jeg har valgt akustikkgips i tak, men regner med jeg må opp med noepå veggene. Men dette gjøres kanskje etter høyttalerne er montert slik at en hører hva som skal til?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen bilder/tegninger over hvordan rommet er og skal bli?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse på nettet (og bøker osv osv) om akustikk. Mye kommer jo ann på rommet og hva du ønsker. Bass samler seg i alle hjørner (vegg-vegg,vegg-tak,vegg-gulv) og bassfeller her "sluker" litt av disse frekvensene og gjevner ut bassfrekvensene i rommet.
    Absorberende plater suger til seg noe høyere frekvenser slik at ikke disse spretter videre rundt i rommet og "ødelegger" lydbildet (hvor lydene kommer ifra). Plasseres disse ved refleksjonspunkter (google eller les andre tråder om hvordan du finner disse) vil du kunne få et mere detaljert lydbilde (kan føles som bredere stereo) hvor lyder fra høyre eller venstre tydeligere kommer der de skal.
    Diffusjon sprer lyden som kommer. På denne måten vil lyden som treffer diffusoren ikke samlet treffe lytteren tilbake,men spre seg utover et større område og "hviskes" bedre ut (i mangel av bedre ord).
    Forsøk på enkel forklaring. Kan selvfølgelig gå dypere inn i hvert punkt, men kort oppsumert og svar på spørsmålet: Kommer ann på rommet ditt (størrelse,fassong,materiale m.m) og hvordan lyd du er ute etter!

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta gjerne en titt på disse intervjuene fra avsforum hvor de går i dybden angående hjemmekino akustikk. God helg

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du intressert i å lære deg om det, så burde du kjøpe master handbook of acoustics boken.

Edit : fant ut at den ligger ute på nettet i pdf format, https://docs.google.com/file/d/0B_l7...Ddi&cindex=10#
    Sist endret av zoso87; 01-11-2014 kl 16:46
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Har du noen bilder/tegninger over hvordan rommet er og skal bli?
    takk for svar. Skal legge ut tegninger men de er på jobb så gjør det til uka.

Skal prøve å lese (takk for link) om dette, men det lille jeg har lest minner meg mest om et språk fra Hellas :O

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er 4.5x3.2. Lerretet skal henge på kortveggen og er tenkt å være 92 eller 100 tommer. Veggen her er 35 cm tykk her bortsett fra et hulrom på 1.2m bredde som går 30cm innover fra gulv til tak. Her skal jeg ha alt teknisk fra ps3 til dekoder men også en sub. Dette gjør at tvbenken bare stikker 30-40cm ut av veggen. Men det jeg funderer på nå er om jeg trenger hulrommet høyere enn høyden på tvbenken + høyde center (ct skal stå bak lydtransperant lerret). Men ovenfor center bak lerret vil det bli et relativt stort hulrom. Men funderer på om jeg skal tettet det enten som resten av veggene med gips med glava bak, eller sette diffusorer inni her evt rockwool med høytalerstoff utenpå som en bassfelle (tror det er det det heter).

Vet dere om lerretsrammen på en dreamscreen som er festet til veggen er enkel å ta ned. Ellers må jeg tenke ut en funksjon der jeg fester lerreter på hengsler slik at jeg kan komme bak til center og enklere inni tvbenken. Alternativt at racket står på hjul som jeg kan dra ut.

inni tvbenken/racket ønsker jeg å sette min xtz 12". Den blir da stående ca 30cm fra vegg, men lurer veldig på hva som skjer når den står inni her. Hadde tenkt å lage tvbenken i rammer med høytalerstoff. Men hvis suben spiller mye bedre hvis den ikke er gjemt så får den stå mellom tvbenken og sidehøyttaleren.

Det blir to rekker med sofaer. Las Vegas 3seter fremme og 2seter +2 recliner bak. Bak blir det podiet på 150×28 (tror jeg)

Har lektet ned på sidene (5x20cm) + fremme hvor jeg skal ha downligt i. Ser også for meg ledlist langs kantet. Taket blir malt svart matt på perforert gips (lyd plater). Scenemolton på veggene. Muligens kler jeg inn høyttalerne med rammer av høyttalerstoff.

på gulv et mørkt vegg til vegg teppe.

balansert ventilasjon i kinoen (burde hatt ut-luft nærmere lerret men det får gå.)

som dere ser. Altfor mye å tenke på. Og dumt at det først er når alt er koblet og montert at man hører resultatet.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig spennende ut dette her! Gleder meg til å se det!

Merk at teppe or scenemolton ikke demper jevnt. De demper godt på mid-høy - høye frekvenser, men på lave frekvenser gjør de så godt som ingenting. Derfor så må det tiltak til som går lengre ned i frekvens, som f.eks. bassfeller.

Her er hva jeg tenker (som er ideer, ingen fasit):

- Å bygge bassfeller i form av skråvegger i hjørnene er en effektiv måte å spise bassen på. Hvis du har plass, så bruk det!
    - På sidene hadde jeg fokusert på å dempe førsterefleksjoner
    - I taket hadde jeg forsøkt å ha så mye demping som mulig med isolasjon så langt opp som mulig og lydplater.
    - Bakerst ville jeg hatt demping, muligens også diffusorer om det blir før dødt bak. Se tralltrall sin løsning her: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1973352
    - Ellers ville jeg ikke vært for nervøs med harde flater (som tre eller panel). Et overdempet rom er like ille som et som er alt for lite dempet.

Her er et rom jeg likte veldig godt: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1976243

Er det nok plass til to sitterader på (kun) 4,5m? Jeg har 3,7m totalt og sitter omtrent 3,0-3,1m i fra 106" lerret. Jeg kan ikke tenke meg å sitte nærmere. Men jeg skulle ønske rommet var nettopp 4,5m eller så, fordi da kunne jeg ha kommet utav "basshulen" *) bakerst og fått inn bakhøyttalere slik jeg fikk 7.1. Nå ser jeg du planlegger 92-100", så det kan muligens være nok.

*) I alle rom er det slik at bassen øker kraftig nære vegger og enda mer nære hjørner. Dette kalles for Boundary Gain på engelsk. Derfor har det ofte mye for seg å få lytteposisjon ut fra bakveggen for å slippe kraftig, og ofte ukontrollerbar bass.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger inn skisser av kinoen "ferdig gipset".

-gips2-jpg-gipset_bak-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -gipset-jpg  

Lignende tråder

1. Svar: 15
    Siste melding: 03-07-2012, 15:11
  2. Svar: 0
    Siste melding: 02-13-2012, 17:47
  3. Spørsmål angående "allerede" rippet musikk
    By ->NightHawk<- in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 35
    Siste melding: 11-23-2008, 11:14
  4. Svar: 9