Største tabben du aldri skulle gjort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Største tabben du aldri skulle gjort

Hei godtfolk!
    Kom over en lignende tråd på amerikansk forum,men tenkte det hadde vært greit med norske erfaringer.
    Hva er den største tabben du gjorde ved byggingen av hjemmkino? (utstyr ikke godkjent av kone/sjef/sambo teller ikke da dette går som en selvfølge)

Tanken er å poengtere en feil og evt hva man heller skulle gjort anderledes slik at andre ikke går i samme fellen!

Skal etterhvert starte min egen byggetråd, så kommer nok til å være borti noen brølere når min tid kommer...

Tvi tvi og fyr løs!

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er direkte tabbe, men har forsvunnet endel penger grunnet at jeg startet med "for billige" komponenter i alle ledd når jeg startet lyd og bilde interessen, har jo i senere tid oppgradert alt for å bli fornøyd. Jeg for min del liker å "bruke opp" ting før jeg kjøper nytt eller skal oppgradere.
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte 400.000 på kinorom og utstyr. 2 år etter flytta jeg ut...
    Godt hun bor der enda så ungene får glede av det

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget Vis post
    Brukte 400.000 på kinorom og utstyr. 2 år etter flytta jeg ut...
    Godt hun bor der enda så ungene får glede av det
    Ouch! Fint at ungene fortsatt får glede av det - du er vel fortsatt helten pga det i alle fall!

Jeg har vel langt på vei brukt det samme, men har bare nesten blitt kastet ut og da på grunn av kinoen... Det hadde jo vært litt ironisk om man hadde måtte skille seg fra sitt kjæreste rom på grunn av det.

Om vi skal komme tilbake til byggemessige tabber, så har jeg et hav ta av, men den største tabben er nok at bjelkelaget til gulvet til rommet over er for veikt. Når snekkerene dimensjonerte det, tok de med i beregningen at det skulle være tak festet på undersiden av bjelkene, noe som gjør den vesentlig stivere. Uten dette, er gulvet litt i svakeste laget, noe som gjør at det svikter for mye og jeg hører de over om de løper/hopper selv med frittstående himling og 3 lag gips + 2 lag GG...

Akkurat den biten skulle jeg gjerne ha gjort noe med.

Ellers så er det gått med utallige timer på finish til ting som uansett blir skjult. Kunne ha spart en del bortkastet tid der...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenTS Vis post
    Vet ikke om det er direkte tabbe, men har forsvunnet endel penger grunnet at jeg startet med "for billige" komponenter i alle ledd når jeg startet lyd og bilde interessen, har jo i senere tid oppgradert alt for å bli fornøyd. Jeg for min del liker å "bruke opp" ting før jeg kjøper nytt eller skal oppgradere.
    Hmm, som det hjelper å kjøpe dyrt - selv om jeg har kjøpt mye bra og brukt, kommer en som regel aldri helt i mål

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å i det heletatt ramla opp i denne hobbyen......

Bruker jo så å si all fritid og disponible midler på dette. ( og ikke disponible)
    Men gøy er det like forbanna selv om det blir mye havregrøt.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel komme med et par egne tabber også. Den største er nok at jeg ikke bygde kinorommet en halv meter lenger på bakre platting. Da kunne jeg lettere ha kommet til platespiller og lp-plater. I tillegg kunne jeg da ha slått ut fothvileren på bakre rekke. På tegningene ser det ut som rommet er stort nok, men de bakre søylene og hylle korter inn rommet med over 40 cm...

En annen ting: Jeg har litt flutter-ekko mellom tak og gulv rett foran den fremste stolrekka. Hører denne godt siden resten av rommet er godt dempet. Jeg burde absolutt heller ha gått for prehullede huntonittplater med akustikkplater bak i stjernehimlingen. En løsning som kan hjelpe litt er et tykt teppe på gulvet der flutterekko-problemet befinner seg. Ellers har jeg ikke så mye mer tabber å beskrive. De fleste er fjernet med fusk og fanteri slik at de fremstår som usynlige for vanlige dødelige...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tabber eller uhell?

Jeg hadde fått satt opp B&W anlegget etter at det har vært nedpakket etter flytting fra Trøndelag til Rogaland. Jeg pleier da å la stoff-frontene stå på, men for å løfte diskantene ved filmtitting tar jeg dem av. En kveld var jeg lat og glemte å ta på dekslene etterpå. Så neste formiddag hadde den eldste ungen trykket inn den fine sølvfarget "knappen" i midten av senteren! http://avforum.no/thumb.php?img=uplo...&h=1000&w=1000 Argh! Å nei! Senter med inntrykket diskant funger dårlig. (Funker vel omtrent like godt om ungdommen med headsett utenpå topplua...)

Vel, jeg løper til HK for å få bestille en ny diafragma til diskanten og det lakker og lir før jeg får noe som helst. Når jeg endelig får pakken, setter jeg meg ned på stuen og begynner å bytte svingspole. Gjør grundig jobb og setter alt fint på plass. Så får jeg en telefon fra jobb som tok all min oppmerksomhet og jeg forlot rommet. Da jeg kom tilbake hadde min yngste sønn også funnet sølvknappen! Igjen...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Tabber eller uhell?

Jeg hadde fått satt opp B&W anlegget etter at det har vært nedpakket etter flytting fra Trøndelag til Rogaland. Jeg pleier da å la stoff-frontene stå på, men for å løfte diskantene ved filmtitting tar jeg dem av. En kveld var jeg lat og glemte å ta på dekslene etterpå. Så neste formiddag hadde den eldste ungen trykket inn den fine sølvfarget "knappen" i midten av senteren! http://avforum.no/thumb.php?img=uplo...&h=1000&w=1000 Argh! Å nei! Senter med inntrykket diskant funger dårlig. (Funker vel omtrent like godt om ungdommen med headsett utenpå topplua...)

Vel, jeg løper til HK for å få bestille en ny diafragma til diskanten og det lakker og lir før jeg får noe som helst. Når jeg endelig får pakken, setter jeg meg ned på stuen og begynner å bytte svingspole. Gjør grundig jobb og setter alt fint på plass. Så får jeg en telefon fra jobb som tok all min oppmerksomhet og jeg forlot rommet. Da jeg kom tilbake hadde min yngste sønn også funnet sølvknappen! Igjen...
    Fine den historien,minner meg om en sub jeg har i stuen som plutselig spilte dårlig, sjekket alt mulig av innstillinger men fant ikke ut av det før jeg snudde den opp ned og det datt ut av porten haugevis med store legoklosser som minsten hadde stappet i.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en aha opplevelse når jeg holt på å bygge kinorommet hadde tenkt å bruke de gamle høyttalerne mine til bak høyttalere, men det jeg hadde itte tenkt på er at disse bygger ut 30 cm fra veggen å når rommet ikke er for stort i utgangspunktet så blir dette ikke bare stygt men også lite praktisk for de som sitter helt på kantene. Så jeg fikk lov til å kjøpe 4 in wall kasser og 4 nye bakhøyttalere som satte meg tilbake ca 14 000. Men ble meget fornøyd med utsende å lyd

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel tabbe eller tabbe.

Kan kanskje si at det var en tabbe når jeg kjøpte en billig projektor og fikk meg bruker konto her.
    Og alle penga mine fikk vinger.

Skulle nesten trodd jeg har blitt kvinnfolk så fort penga har forsvunnet...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Hva er den største LCD tv'en du kan få?
    By unIQue in forum TV-apparater
    Svar: 12
    Siste melding: 12-28-2012, 17:23
  2. Største TV tiljengelig?
    By chrlod in forum TV-apparater
    Svar: 24
    Siste melding: 10-10-2008, 13:53
  3. Største senterkanal
    By imm in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 12-01-2007, 01:45
  4. Verdens største TV