Antonsens kino - Atmos & målinger

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  57
Side 1 av 26 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 513
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antonsens kino - Atmos & målinger

Hei

Jeg har allerede en hjemme-hos tråd gående, men tenkte det blir mest ryddig og oversiktelig å starte en ny tråd her med full fokus på byggingen. Jeg får se hva jeg gjør med den andre tråden, men tenker å beholde den i første omgang som en plate/anleggsblogg spedd på med litt bilder.

Det jeg altså skal bygge er en garasje med ett dedikert lytterom/kino innerst i bygget. Garsjen blir fritstående, så lydisolasjon er ikke så viktig, men har tenkt å unngå direkte lekasjer mot nabo.

Vi har tidligere i høst gjordt ferdig grunnarbeidet, og snekker kommer for å gjøre det utvendige arbeidet i januar. Ellers har jeg tenkt til å gjøre alt selv. Ferdig dato er ikke satt, men regner med at det tar hvertfall ett drøyt år.

Når det gjelder komponenter etc har jeg litt ideer, men dette er såpass langt frem i tid, så mye kan skje innen det blir aktuelt. Fokus blir iallefall på vinyl og stereo, samt ett stort bilde. 4K&3D er langt ned på prioriteringslisten. Dette blir ikke en over-the-top kino, men forhåpentligvis blir lyden bra og trivselen høy på ett relativt lavt budsjett.
    Sist endret av sirant; 08-22-2016 kl 21:08

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg er veldig usikker på er hvordan jeg skal løse lufting og tilførsel av friskluft i kinoen. Har varmekabler i alle rom bortsett fra i selve garasjen. Ønsker ikke å ha noen vanlig lufteluker i kinorommet.

Slenger med en plantegning på hvordan jeg ser for meg en mulig løsning. De fire røde firkantene er vanlige tradisjonelle lufteluker. De gule firkantene er tilluft i taket, jeg ser for meg kanal vifter som går opp på kaldloft og så ut på kortveggen - enten over kino eller kanskje bedre ut over garasjeporten, hvis viftene er sterke nok. De blå firkantene er vifter som jeg tenkte å blåse luften ut fra kino til garasje - tenkte å koble viftene likt slik at de går samtidig som innluft med samme hastighet til enhver tid. Alle yttervegger blir isolert og plastet. Varmluft inn til garasje er ikke ett must - er bare for å bruke energien til noe fornuftig.

Eneste nabo holder til ca der musepekeren er på bilde, men avstanden er ca 40 meter. I tillegg er den noen meter i høydeforskjell.

-garasjelufteluker-jpg

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli en spennende tråd. Skal følges!

Når det gjelder fraluft, så er jeg enig med deg når det gjelder å sende denne til garasjen.
    Selv kommer jeg til å føre denne inn til et lite verksted vegg-i-vegg med kinoen.
    - Gjenbruk på høyt nivå....

Du er forøvrig utrolig heldig som kan starte helt fra scratch!

Lykke til, og godt nytt år!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, blir spennende å se hvordan du løser dette - du ligger litt forran meg, så ikke usansynlig at jeg kommer til å stjele noe triks fra deg.

Godt nytt år

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker litt innspill på takhøyde.

Slik som planen er blir det standard 2,40 takhøyde innvendig. I kinoen hadde jeg tenkt til å lage nedfelte spottkasser rundt og en eller to på tvers av rommet. I "tomrommene" tenkte jeg å ha akustikkplater og stjernehimmel. Har fundert en stund om det er bedre å få snekker til å bygge med takhøyde 2,50 - er jo relativt liten ekstra kostnad tror jeg, medfører litt ekstra jobb for meg da jeg må senke taket 10 cm i de andre rommene også for å få standard veggplater til å passe.

En annen fordel er at jeg enklere kan legge rør i taket.

Noen synspunkter? Eller er det ikke verdt bryet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på med 250cm høyde. Du vil ikke angre på det. Det finnes jo 250cm gipsplater også som standard.
    Du har vel akkurat gjort grunnarbeidet og totalhøyden på garasjen er sikkert i byggesøknad etc, men jeg kom på en nabo som bygde halve kjelleren i huset med en meter høyere takhøyde. Dvs. han har vel gravd seg ned 1 meter under bakken. Han skulle visstnok bruke det til innendørs golfsimulator! Det finnes flere dyre og kravstore hobbyer der ut ja.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Ønsker litt innspill på takhøyde.

Slik som planen er blir det standard 2,40 takhøyde innvendig. I kinoen hadde jeg tenkt til å lage nedfelte spottkasser rundt og en eller to på tvers av rommet. I "tomrommene" tenkte jeg å ha akustikkplater og stjernehimmel. Har fundert en stund om det er bedre å få snekker til å bygge med takhøyde 2,50 - er jo relativt liten ekstra kostnad tror jeg, medfører litt ekstra jobb for meg da jeg må senke taket 10 cm i de andre rommene også for å få standard veggplater til å passe.

En annen fordel er at jeg enklere kan legge rør i taket.

Noen synspunkter? Eller er det ikke verdt bryet?
    Jeg synes virkelig du burde gå for 2,50 sirant. De 10 cm ekstra vil gi deg større frihet når det, som du sier,- gjelder akustikktiltak, spotkasser og stjernehimmel.
    Dette med rør i taket har jeg selv, og det er utrolig lettvint samtidig som du holder strømkabler adskilt fra signalkabler.

Den ekstra jobben med å lekte ned 10 cm i resten av garasjen hadde jeg med glede tatt.

Utnytt de mulighetene du har når du er så heldig å starte fra scratch!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, både svarende her og andre jeg har snakket med gir meg ingen tvil Mail nettopp sendt til snekker, så da blir takhøyden større

Takker for innspillene!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søndag ble sesongens først kalde dag, så bortsett fra å gjøre klar byggestrømskasse for snekker ute har jeg kost meg litt med sketchup på sofaen i dag. Det meste skal være sånn noen lunde i riktig skala, sofaen jeg skal ha har jeg ikke tegnet riktig så ble bare tre stoler nå. Dette blir en 5.1 kino, med effektforsterkere til LCR forran, samt fire DIY subber. Bakveggen skal jeg ha hylle/reol for platespiller samt digital avspiller. I teknisk rom før kino skal jeg oppbevare platene samt ha resten av utstyr - riaa, blu-ray, prossessor og effekt for bakhøytallere

-237471d1389553667-antonsen-bygger-dedikert-kino-lytterom-ny-garasje-kinogarasje-jpg

Regner ikke med at fronthøytallerne blir B&W men de ble det på tegning. Er ett hav å velge mellom, og selv om Marten Django står høyt på ønskelista ser jeg desverre for meg at når rommet er ferdig at de ikke passer til budsjettet. Mulig det blir noe DIY eller noe spennede brukt. Regner med at høytallere ellers blir Klipsch.

-237472d1389553790-antonsen-bygger-dedikert-kino-lytterom-ny-garasje-kinogarasje2-jpg
    Har heller ikke to Les Pauler, men fant ingen explorer på nettet i målestokk så da ble det to like på veggen. Den svarte plata på veggen er akustikkplate, her håper jeg å få kjøpt noe med ett stilig motiv etterhvert.

-237473d1389553884-antonsen-bygger-dedikert-kino-lytterom-ny-garasje-kinogarasje3-jpg
    Jeg har trua, men rop ut hvis det er noen soleklare tabber her.

Vurderer å gjøre en egen tegning av taket etterhvert. Blir spottkasser rundt, og en blanding av stjernehimmel med demping av førsterefleksjon i midten - håper jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det her!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser skikkelig bra ut! Har du gjort deg opp noen formening om sitteavstand? Dersom skissen er ca. i målestokk kunne du jo gått for surround back også.
    Jeg ville ihvertfall lagt opp til det mens veggen er åpen. Prøver selv å ta høyde for flere settinger i fremtiden.

Ser du går for 110" widescreen. Har du tenkt noe på projektor ennå?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Gunnar : Takk for det - blir spennende å se hvordan det blir når jeg er ferdig

@MorJohan: Ja, kommer nok i allefall til å legge kabler klart for surround back, selv om det ikke er noe jeg kommer til å benytte meg av med det første.

Ja, planen er 110" 2:35:1 lerret, som jeg eventuelt kan maskere ned til 16:9. I første omgang kommer jeg nok til å bruke prosjektoren jeg allerede har, Mitsubishi HC3800, men har selvsagt lyst på å oppgradere etterhvert. Dette er såpass lenge til at her er alt av muligheter åpne, men ser for meg en mid-range sony spiller

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med prosjektet, sirant? Har du fått sparket igang snekkeren ennå?
    Og fikk du klarsignal for ti cm. ekstra takhøyde?

Greit forøvrig å legge opp til surround back også. Men har du tenkt noe på presence front?
    Selv om du ikke kommer til å bruke det med det første, så er det vel kanskje smart å legge opp veggbokser til dette også.
    Det er kanskje bedre å gjøre det i samme slengen, enn å irritere vettet av seg i fremtiden dersom du får lyst til å prøve det....

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det trått Og etter 2 timer med snøfreser i dag er jeg litt glad for at ikke snekringen har begynt enda, hehe. Målet er å begynne om ei drøy uke. Det blir 10 cm ekstra takhøyde ja - bygges jo på plassen så står ganske fritt kontra "ferdig garasje".

Har tenkt litt på presence front også, og kommer nok til å forbedre dette - ett par ekstra veggbokser er en liten investering i det store bildet

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Her går det trått Og etter 2 timer med snøfreser i dag er jeg litt glad for at ikke snekringen har begynt enda, hehe. Målet er å begynne om ei drøy uke. Det blir 10 cm ekstra takhøyde ja - bygges jo på plassen så står ganske fritt kontra "ferdig garasje".

Har tenkt litt på presence front også, og kommer nok til å forbedre dette - ett par ekstra veggbokser er en liten investering i det store bildet
    Høres bra ut, sirant! At du legger opp til presence også. Greit å ta litt høyde (kanaler) for fremtiden.
    At 10 cm. ekstra takhøyde er "godkjent" er bra. Du kommer til å få takhøyde som en katedral,- vel verdt de ekstra kronene!!

Ser frem til at snekkeren stapper inn de første spikerne! Følger prosjektet med stor interesse! Dette blir bra!!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Ser frem til at snekkeren stapper inn de første spikerne!
    Der er jeg 100% enig Har brukt noen timer på måking i dag, så nå er det snøfritt i mesteparten av garasjen, og en god plass rundt på utsiden. Føltes ut som en litt bedre ide å bygge i januar når dette ble planlagt i juli Slenger ut ett bilde når plata er snøfri imorgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mtp at det er januar, så er det vel ekstra godt å tenka på at det er snekker som skal i gang no, og ikkje du endå:-) Følger spent med vidare...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det noe på kinofronten, sirant?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,098
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det er noen som fyller garasjen med noe nyttig. Forstår ikke det som kjøper en fin bil til 0.5 mill som må stå ute da garasjen er full skrot - noe annet med kino da det er viktigere enn bil

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,748
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper å komne igang neste uke med byggingen - så får vi se når selve kinobyggingen begynner

Garasje med rot høres veldig kjent ut Men, har forhåpninger å få plass til både bil og kino.

Side 1 av 26 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Hjemme hos Sirant
    By sirant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 378
    Siste melding: 03-07-2015, 15:12
  3. Kino i garasje ?
    By ivarman in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2012, 20:12
  4. Kino i Garasje!?
    By SpiderPig in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 01-19-2010, 14:17
  5. Garasje kino...
    By EXCEL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering