Antonsens kino - Atmos & målinger - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  57
Side 9 av 26 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 512
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe, ja kinoen hadde blitt ganske stor å fin uten bilene

Har en egen lyskurs i garasjen, og blir fordelt på trefaser, så skulle gå greit med start strøm. Blir tre armaturer + tre armaturer overport. Ellers er ikke en endebryter en dum ide - men tror jeg går for "vanlige" brytere denne gangen (dvs, blir jo bus-styring på alt).

Gangen blir ikke mer enn ca 95 bred, så blir for trangt. En CD bygger vel ca 15cm? I tillegg så hadde jeg ikke fått plass til alt på en side, så enten måtte jeg hatt på begge eller sortert det litt. Tror jeg går for en ryddigere løsning meg kun bilder e.l. på veggene i gangen.

NESTE kino blir dobbel så stor

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Gangen blir ikke mer enn ca 95 bred, så blir for trangt. En CD bygger vel ca 15cm? I tillegg så hadde jeg ikke fått plass til alt på en side, så enten måtte jeg hatt på begge eller sortert det litt. Tror jeg går for en ryddigere løsning meg kun bilder e.l. på veggene i gangen.

NESTE kino blir dobbel så stor
    95cm kan nok bli litt smalt med hyller i tillegg. Enig der. Men du har vel grei takhøyde? Hva med en hylle langs taket,- en slags "skrytehylle" hvor du kan plassere bokser og litt spesielle utgaver?
    Tenker nå på innreding og ikke funksjonalitet.

Vi ble vel forøvrig "enig" om dette med biler i kinoen for noen poster tilbake,- at du satset på en "drive-in..."??

Ser frem til neste poster, sirant!

Litt OT: Fikk et megasjokk klokken 22:59 i går kveld! Sitter og ser på en grøsser i stuen og så SMELLER det!! Det var da pæren til projektoren som vandret hjem til sin skaper på Taiwan....
    Pæren hadde litt over 2500 timer på telleren og jeg hadde mistanke om at noe var galt for en tid tilbake da bildet begynte å "blinke" litt.
    Sendte en mail til Epson om "blinkingen", og etter to dager var UPS her med ny pære,- kostnadsfritt! Uten å drive reklame: supporten til Epson er eksepsjonell!

Har altså en ny pære liggende.

Så når jeg skrur ned projektoren fra stuetaket nå for å bytte pære, så tar jeg festet i samme slengen. Og monterer alt i kinoen. Kan vel kalle dette for et "kick in the ass" for å bli ferdig nede i kinoen...

Aldri så galt er godt for noe....
    Sist endret av MorJohan; 04-28-2014 kl 19:04
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har grei tak høyde - skryte hyller er absolutt ingen dum ide, må tenke litt på hvordan jeg skal innrede

Hehe, ekstra effekter på grøssere er jo gøy Ser endel grøssere her vi, så det blir ekstra "spennende" når man får igang surrounden igjen. Noen filmer må kanskje sees med lys på

Forøvrig fint at du får ett spark for å bli ferdig - jeg er spent på ferdig resultat Forøvrig bra support av Epson ja, slike ting er viktige når man kommer sålangt at man skal kjøpe noe selv.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjordt ferdig lektene i tak idag, så da får jeg se om vi får begynt med gips i garasjen til helgen.

Tenker forøvrig på ventilasjonen i kinoen, hvordan hadde disse vært å bruke fra aggregaten (http://www.takogventilasjon.no/loftsvifte-ulv-100.html inn i kinoen?) http://www.flexitbutikken.no/alukana...-3m-100mm.html Ser kjekt ut med flexible rør isteden for stiverør. Tenkte å tre ned rørene nå snart, slik at jeg kan isolere og plaste taket i kinoen også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjordt litt i helgen. Har plastet ferdig yttervegg i garasjen:
    Også montert to lufteluker.

-garas-jpg

Har begynt å plaste litt i gangen også, satser på å gjøre det ferdig her imorgen. Også her har jeg lufteluker Rørene henger bare ut forløbig, men skal lekte ut og føre rørene bort til skapet på "varm" side av veggen.

-gang-jpg

LItt plasting i kino..

-kino1-jpg

Begynner å minke på isolasjoen som ligger i kinoen nå hvertfall Planen er å ordne gips i garasje neste helg igjen, og samtidig begynne litt på gangen.

-kino2-jpg
    Sist endret av sirant; 05-03-2014 kl 20:43

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FIkk ikke gjordt så mye idag, men litt plasting ble det. Rullen ble tom, så må vel få kjøpt ett par til. Gleder meg til jeg er ferdig med plasting, det er ikke veldig spennende..

-gang-jpg

Løpe plassen til bikkjene begynner å bli ferdig nå også, noen porter og litt småtteri igjen, primært kona som har holdt på med dette - jeg har kun banket ned stolpene.

-hage-jpg

Her er forøvrig luftelukene jeg satt inn igår fra utsiden:
    -luft-jpg

Ellers har jeg sendt en mail til flexitbutikken, så vi får se om de har noen tips/råd å komme med mtp ventilasjon av kinoen. Klør i fingrene med å bli ferdig med garasjen...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gjordt noe særlig siden sist, men har fått handlet meg en liten gipsheis idag som jeg nettopp har satt sammen. Kanskje litt "billig" men sikkert mer enn bra nok til hobby bruk.

-bilde-jpg

Jeg var på grunnkurs i HDL busstyring på onsdag, og ser mange muligheter her med blant annet lysstyring i kinoen. Her kan jeg itillegg styre dmx slik at jeg kan integrere stjernehimmel etc i systemet. Blir gøy å teste ut etterhvert. Gjør ikke dette kun for kinoen riktignok, har litt trua på å utvide dette med å inkludere huset etterhvert.

Ellers var vi en liten tur til sverige i dag, så nå har jeg "noen" brett med cola og svenskepils så nå kan sol og snekkervær komme Ble ett par filmer også, så ikveld blir det litt vin og Machete Kills! God helg!

Kommer med bildeoppdatering imorgen når jeg har fått skrudd litt gipsplater.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gjordt noe særlig siden sist, men har fått handlet meg en liten gipsheis idag som jeg nettopp har satt sammen. Kanskje litt "billig" men sikkert mer enn bra nok til hobby bruk.
    Hvor kjøpte du den? Og hvor mye kostet den?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte den hos "Øyvinds marked" i Drammen, en liten rotebutikk men tror prisen var ok. Kostet 2400. De hadde en som ikke var til skråtak også, den kostet 4-500 mindre, tror jeg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering, ble nesten ferdig med gipsing av tak i garasjen - gikk tom for dampsperretape, men fortsetter med dette i morgen og begynner på veggene i løpet av uka.

-tak-jpg

-tak2-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går sakte men sikkert videre her. Hadde noen gode timer igår, og fikk fullført to vegger i garasjen.

-ytter-jpg

-kinovegg-jpg

Ellers så var det litt hulltaking, lærte ingenting av @Morjohan

-boksbom-jpg

Heldigvis er det bare gips, så måtte justere litt med kniven. Tror nok at det går bra, skal ha dobbelt stikk her så vil nok dekke tabben. Boks nummer to gikk bedre

-boks-jpg

Ville ikke ha gipsplatene helt ned til gulvet, så har avsluttet det ca 5 cm over gulvet. Mellom gips og ringmur har jeg litt "jackopor". På ytterveggen står gipsplatene på ringmur.

-gulv-jpg

En liten oversikt til slutt :

-oversikt-jpg

Satser på å fortsette litt imorgen, gikk egentlig ganske fort meg veggene når jeg først fikk flyten.

Har også kjøpt inn brytere for kino og gangene etc, men ligger på jobben enda... Blir touch brytere og i kinoen blir det ett display.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så var det litt hulltaking, lærte ingenting av @Morjohan

-boksbom-jpg
    Haha,- den var god! Man lærer vel best av sine egne feil...

Har også kjøpt inn brytere for kino og gangene etc, men ligger på jobben enda... Blir touch brytere og i kinoen blir det ett display.
    Hva slags brytere har du kjøpt inn? Og dette med display hørtes spennende ut!

Ellers så begynner dette å bli veldig bra. Gipsing går kjapt unna når man først har funnet ut hvordan man ikke skal gjøre det.... (Snakker av erfaring!)

Forøvrig smart å avslutte gipsen 5 cm over gulvet selv om du har sluk som tar unna vann, snø og slaps.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir knall dette

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja man lærer best ved å prøve og feile Blir godt å bli ferdig med dette garasjetullet så man kan fokusere på kinoen.. men mangler fortsatt port og litt diverse småtteri, så tar nok enda litt tid..Det blir opplegg med hdl bus system i garasjen (og etterhvert i huset, antageligvis). Alt av dimmere, releer etc sitter i skapet slik at jeg ute i anlegget, f.eks i kinoen kun trenger en enhet på veggen, kontra 4-5 dimmere, temperatur føler etc...i kinoen blir det en slik, bare svart:

-44270_hdl_ny_dlp_universal_bryter_for_lys__varme_o_1-jpg

I prinsippet kan jeg styre hele garsjen med denne, den takler blant annet seks varmesoner slik at jeg får justert alt fra her. Jeg tenker på fremsiden lager jeg kun scenarioer, "film" "musikk" "alt på" "alt av", eller lignende - men det er flere undersider hvor jeg kan justere hver lampesone etc.

I de resterende rommene blir det touchbrytere, med ulike antall knapper. Jeg kjøpte stort sett 3-4 knappere, men tror ikke jeg trenger så mange. I Softwaren kan jeg da bare gjøre de jeg ikke bruker usynlige, slik at det ser ut som f.eks en to knapper. Kan velge lys på bryteren alt etter som den er aktiv eller ikke osv. mange muligheter.

Alle brytere har innebygde temperaturfølere, som jeg da kan lese av i display modulen og bruke til å styre varmekabler etc.. Blir spennende å leke med etterhvert.

-18378_hdl_digital_touch_bryter_2_knapper_1-jpg

-21494_hdl_digital_touch_bryter_4_knapper_2-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Blir knall dette

Jo takk, har trua

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser rimelig bra ut dette HDL BUS systemet. Dette må jeg lese meg opp på. Som du vet så er Nexa planen for meg,- men dette så utrolig stilig ut!
    Ser frem til neste oppdatering!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg syns også det ser stilig ut

Nå kjenner ikke jeg videre til nexa, men jeg hadde originalt tenkt til å gå for xcomfort, noe som antageligvis er ganske likt? Prismessig så er det ikke store forskjeller mellom xcomfort og hdl, men klart det blir litt mer kabling med hdl. Fordelen er at det ikke trådløst syns jeg, testet litt med xcomfort på kjøkkenet her med litt varierende hell.. Men klart - hadde jeg kun skulle hatt dette til å styre lys i kinoen hadde jeg kanskje valgt anderledes Grunnkurset var forøvrig gratis, og uten forpliktelser. Klarer nok å programere det jeg trenger nå, men kommer nok til å gå videre med andre kurs for å lære mer om mulighetene med logic modulen og dmx blant annet.

Ellers fikk jeg gipset ferdig den andre veggen idag:

-gara1-jpg

-garas2-jpg

Da gjenstår det å gipse portveggen.

Det som er videre på lista da er:
    - plaste og tape ferdig gangene
    - lekte ut gangene slik at jeg får føringer til strøm
    - trekke strøm til garasjen
    - liste
    - bestille port
    - montere lamper

Har som mål å rekke det meste frem til og med strøm til garasjen i løpet av de neste fjorten dagene.

Hadde to tilskuere på andre siden av veien her også en liten stund, i følge fugleboka er det gråhegre, og de er på østlandet kun i forbindelse med hekking, ellers lever de ved kysten.

-ute-jpg

-uten-navn-jpg

Trenger nytt objektiv for slike oppdrag..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en liten økt i dag også, så nå er portveggen gipset ferdig, samt jeg har skjært ut åpningen til dør mot gang.

-garasj-jpg

Fikk med meg bryterne hjem i dag, tok bilde sammen med iPhone for å ilustrere størrelsen. Kjøpte også en sensor, som måler lux, temperatur og har PIR funksjon. Denne skal monteres i gangen.

-brytere-jpg

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøkent, sirant!

Godt å snart være ferdig med garasjen, tenker jeg, slik at du kan få startet på hovedprosjektet.... Det er da moroa begynner....

Du var litt off-topic når det gjaldt tilskuere,- så jeg tillater meg å følge opp dette....

Som automatiseringsingeniør jobbet jeg på en kjemisk bedrift i Fredrikstad. Denne bedriften ligger rett ved utløpet av Glomma, og det er en travel havn.
    Det står diverse kraner på kaien som losser båter, og det er vel der historien begynner. (For å fortsette med dine fugler....)

Vi hadde en vikar på jobb for å ta seg av forefallende arbeid,- hvorvidt vedkommende var ved sine fulle fem skal jeg ikke utdype nærmere.
    Vedkommende var vel såvidt 18 på den tiden, noe som var et krav for å jobbe skift.
    Vi sitter på kontrollrommet med utsikt over havnen og Glomma, og denne guttungen får se noen fugler som leker i et par av de høye kranene på kaien.

Det var da en av gutta på skiftet forklarte at dette er veldig sjeldne fugler! Det er "Kransvaler", og de hekker kun i Fredrikstad og i kranene i Geneve.....

Denne guttungen ble jo utrolig fascinert over å ha sett noe så sjeldent....

Vel, dagen etterpå var det på jobb igjen,- på ettermiddagsskift. Og denne guttungen var ikke til å snakke til. Han var grinete!

"Dere løy for meg igår!!" "Jeg leste i fugleboken min, og der står det ingenting om "Kransvaler!"

Vedkommende som lanserte denne fuglen drar seg glatt inn: "Der kan du se: Når Kransvalen ikke engang er beskrevet i fugleboken din,- DA er den sjelden!"

Vedkommende kikket på oss med store øyne og sa: "Åååhhh....." :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, artig historie Noen tror på det meste, bare man er overbevisende nok.

Har ikke fått gjordt noe her idag, ble kaffe på verandaen isteden - ikke at det er noe galt i det. Har bestilt port, kommer nok i slutten av neste uke tipper jeg - blir spennende.

Side 9 av 26 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Hjemme hos Sirant
    By sirant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 378
    Siste melding: 03-07-2015, 15:12
  3. Kino i garasje ?
    By ivarman in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2012, 20:12
  4. Kino i Garasje!?
    By SpiderPig in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 01-19-2010, 14:17
  5. Garasje kino...
    By EXCEL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering