Antonsens kino - Atmos & målinger - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  57
Side 6 av 26 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 513
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehehe

Forstår absolutt hva du mener, og har absolutt tenkt på saken - kommer med bildebevis etterpå, skal ut å rydde litt nå slik at vi får kjørt inn bilene imorgen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjordt litt i dag også - primært rydding. Har begynt å kappe opp div avkapp til ved, forløpig pakket 5 sekker, men blir nok mer

Deilig ute, med 5-mila på klokkeradioen :

-internett1-jpg

Og her ett bilde hvor det er gjordt noe lignende det MorJohan nettopp foreslo

Har en ca plan på hvordan jeg skal sette igang med skilleveggene mot garasjen, regner med at det er der jeg starter. Må prøve å få litt isolasjon på innsiden av muren mot kinoen, tenkte å lekte ut 2" der slik at veggen blir 15 cm tjukk og gips mot garasje står på muren, ca 5 cm inn. Men mer om det når vi kommer sålangt - letter å tegne enn å beskrive med ord

-internett2-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger litt synspunkter på løsning av skillevegg mot kino.

Har en liten skisse her på hvordan jeg tenker å løse dette. Det brun/grå skal illustrere tradisjonell isolasjon, det mørke brune er treverk og det blåe er isopor. Her er jeg usikker på om det er XPS eller EPS som er anbefalt? Utenpå dette plaster jeg og setter på mdf plater. Mot garasje skal det hvite være gipsplate.

-skjermbilde-2014-03-08-kl-18-33-00-png

Edit:

Prøver å forklare litt bedre. Muren er 15 cm bred. Mot kino lekter jeg ut 5 cm, og på bunnsville setter jeg 15 cm stendere 5 cm "utenfor" mot kino. da har jeg ca 5 cm "igjen" til gipsplate mot garasje, som jeg setter på mur slik at det ikke er fare for fukt eller lignende. Blå isopor som isolasjon som tåler litt fukt mellom mur og mdf. Over mur 15 cm isolasjon, glave eller lignende.
    Sist endret av sirant; 03-08-2014 kl 20:03

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker fortsatt på dette med veggen

Mulig jeg gjør litt for mye ut av dette, kan være at jeg ikke trenger isolasjon/isopor ved muren - at den isolerer nok med seg selv? Dette gjelder både yttervegger og innevegger forøvrig. I utgangspunktet blir det litt dumt å bygge veggen 5 cm tykker også, mtp varmekabler. Mulig at kablene holder unna eventuelt kulde uansett? La relativt høy effekt ned i gulvet.

Kanskje like greit å bare plaste og slå mdf rett på?

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Og her ett bilde hvor det er gjordt noe lignende det MorJohan nettopp foreslo

-internett2-jpg
    Ser der, ja!

Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Tenker fortsatt på dette med veggen

Mulig jeg gjør litt for mye ut av dette, kan være at jeg ikke trenger isolasjon/isopor ved muren - at den isolerer nok med seg selv? Dette gjelder både yttervegger og innevegger forøvrig. I utgangspunktet blir det litt dumt å bygge veggen 5 cm tykker også, mtp varmekabler. Mulig at kablene holder unna eventuelt kulde uansett? La relativt høy effekt ned i gulvet.

Kanskje like greit å bare plaste og slå mdf rett på?
    Nå er ikke jeg akkurat byggteknisk anlagt, men jeg tror jeg ville fulgt tankegangen din og lektet ut 5cm. Jeg ville ikke stolt på at muren i seg selv holder kulden unna.
    Og det er vel bedre å gjøre det nå, enn å angre seg grønn siden?

Hvorvidt dette er forskriftsmessig aner jeg ikke,- da må nesten fagfolk eller andre med erfaring og kunnskaper på banen.

Anyone?
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er fryktelig usikker her.

En annen ide er å bruke asfaltplate nederst ved muren, disse bygger ikke mye og tilsvarerer vel ca 5 cm isolasjon? Blir veldig trangt i gangen hvis må lekte inn 5 cm fra hver side, samt problematikken med varmekablene.

Må forhøre meg litt. Kanskje spørre litt på "byggebolig" også.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betong isloerer fryktelig dårlig, så du bør absolutt ha på noe isopor så du ikke får kuldebro
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd Er nok redd for at det ikke er noe vei utenom dette ja - dumt jeg ikke tenkte på det på forhånd - mye å huske på når man egentlig ikke vet hva man driver med, hehe.

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjøre som man gjør med hus og grunnmur...legge isoporen og isolere fra "utsiden".
    Altså isolere nederste delen på garasjesiden...?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte litt på dette jeg også - er nok den beste løsningen på "inneveggene ". Ytterveggen blir verre, skal finne bildene av varmekabel og se om det er mulig å lekte på 5 cm

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,545
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kinoen min blir det en 30 cm høy uisolert mur på tre av veggene. Blir det for ille, så kommer jeg til å lekte ut nederst ved muren. Jeg har jo ikke varmekabler å ta hensyn til.

Men jeg prøver først, og ser hvordan det blir.

Jeg håper du finner en god løsning på muren din.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bygg fortere så du rekker å teste nå før det blir varmt

Det blir ihvertfall isopor i innevegger mot garasje. Hvordan det blir på ytterveggene, vet jeg ikke enda - men mulig jeg kun kan gå for asfalt på ytterveggene ellers kommer de i konflikt med kablene, har kikket over kablene nå (Har heldigvis masse bilder fra før støp).

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer ikke allverdens her, men har fått ryddet litt og kappet/pakket 13 sekker med plankeavkapp. Litt rydding igjen nå, så kan jeg begynne å bygge litt. Har endel materialler igjen som jeg tenkte å bruke som gulv på loftet, ser ut som jeg begynner med det. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt til å gjøre dette først men materiallene ligger litt iveien så godt å få det vekk.

Handlet litt slemming for å pusse på ringmur utvendig i dag. Kommer nok til å smøre litt på skilleveggene mot garasjen også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over ett par med høytallere her, Jamo 255 - disse må jeg da kunne bruke til noe i kinoen, bakkanaler?

-power_p255_563353-jpg

Ellers er jeg usikker på om jeg skal benytte grunnmurspapp eller svillemembran under bunnsville på inneveggene, noen tips? Har blitt anbefalt svillemembran, men koster en god del mer.

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder mer enn nok med grunnmurspapp....

Hilsen snekker ;-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen

Siden du er snekker håper jeg du følger tråden nøye etterhvert som spørsmålene dukker opp, hehe.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger ut ei skisse jeg lagde i sketchup på hvordan jeg ser for meg at det blir ca. Regner med å få gjordt noe litt mer morro imorgen, skal kjøpe en ny stige så blir det å få gjordt litt på "loftet" tenkte jeg.

-skjermbilde-2014-03-17-kl-20-01-45-png
    Sist endret av sirant; 03-17-2014 kl 21:12

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut, sirant. Jeg ser det har blitt gjort litt forandringer i forhold til de første tegningene i post #9.
    Ser bl.a. at du nå har tegnet inn et 16:9 lerret. Hva ser du for deg som størrelse på dette? Ut ifra tegningen så virker det rimelig stort.

Tror forøvrig at det var ganske så smart å gå for teknisk rom i front, og samtidig plassere vinylhyllen bakerst i rommet. Denne vil vel da også fungere som en slags diffusor (á la Hunsbedt.)

Dette blir bra!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Dette ser veldig bra ut, sirant. Jeg ser det har blitt gjort litt forandringer i forhold til de første tegningene i post #9.
    Ser bl.a. at du nå har tegnet inn et 16:9 lerret. Hva ser du for deg som størrelse på dette? Ut ifra tegningen så virker det rimelig stort.

Tror forøvrig at det var ganske så smart å gå for teknisk rom i front, og samtidig plassere vinylhyllen bakerst i rommet. Denne vil vel da også fungere som en slags diffusor (á la Hunsbedt.)

Dette blir bra!
    Takk takk - har også helt klart mere trua for denne løsningen kontra den jeg skiserte først. Sparer jo også en del kabling, og det blir litt lettere å gjøre endringer i front når det er bak lerretet.

Ja - har lest litt og det ser ut som den generelle oppfatningen er at 16:9 lerret er bedre når man ikke har en projektor som er litt over mitt budsjett Vinylen hjelper nok litt ja, som diffusor. Størrelse vet jeg ikke, har tegnet 110 nå, men har ikke helt bestemt meg hvor langt frem den falskeveggen kommer enda. Blir nok rundt 100 tipper jeg.

Ellers har jeg fått skrudd litt gulv, lett blanding av ytterkledning og sponplater. Har nå en gang over hele bygget, satser på å fylle ut mesteparten over kinoen med "gulv" ihvertfall, slik at det greit å krabberundt når jeg kommer til ventilasjon etc senerer.

I morgen er det CL pause, men fortsetter nok litt på torsdag/fredag. Får også faktura fra snekker imorgen, så kommer til å summere opp litt, og eventuelt kjøpe inn en "bulk" med materialler. Ser for meg isolasjon for hele tak, yttervegger og skillevegger. Samt gips til garasjen, smartpanel og takplater til gangene. I praksis alt uten om kino rommet, men må se hvordan jeg ender ut imorgen først

-internett-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var snekkern betalt og jeg har bestilt masse materiell Blir snart litt fremgang igjen her. Har også bestilt kabel som skal legges i bakken fra parabol til kino, samt cat6 kabel for nedgraving til data, og kabel til bus anlegget. Har lagt rør mellom garasje og huset, men fra røret og til parabolen må jeg grave ca 20m.

Side 6 av 26 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Hjemme hos Sirant
    By sirant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 378
    Siste melding: 03-07-2015, 15:12
  3. Kino i garasje ?
    By ivarman in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2012, 20:12
  4. Kino i Garasje!?
    By SpiderPig in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 01-19-2010, 14:17
  5. Garasje kino...
    By EXCEL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering