Antonsens kino - Atmos & målinger - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  57
Side 4 av 26 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 513
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, tenkte eventuelt å ha vifter både på inn og utkast, og så styreviftene likt slik at det kommer lik mengde ut som inn. Men jeg tenkte mest på fukt i selve rommet da jeg blåser kald luft inn i kinoen.

Her er f.eks en kommentar på byggebolig om noen som ville ha friskluft på soverommet:

"Du vil finne flere tråder om dette her inne. Det er flere som prøver å blåse frisk luft inn i soverommet, dette vil skape overtrykk i rommet og presse luft inn i konstruksjonen. Her skaper du en risiko for fuktskader over tid. Du vil trenge en tilluftsventil, og et avkast i rommet slik at du unngår overttrykket" "

Mener @Hunsbedt var innom temaet her ett sted også.

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min plan var å bare ha utsug vifte, slik at det blir undertrykk og da vil vel friskluften komme av seg selv inn inntaket?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er nok en bedre løsning. Men hvordan inntak tenkte du å ha? Jeg er redd for lydlekasje ut. Men kan jo kanskje ha en kanal opp til loftet med en lydfelle og så ut i frisk. Vet ikke hvor lange inntakskanalene kan være når de ikke har noe vifte.Mulig jeg gjør det verre enn det er, og at dette vil fungere greit

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Ja, dette er nok en bedre løsning. Men hvordan inntak tenkte du å ha? Jeg er redd for lydlekasje ut. Men kan jo kanskje ha en kanal opp til loftet med en lydfelle og så ut i frisk. Vet ikke hvor lange inntakskanalene kan være når de ikke har noe vifte.Mulig jeg gjør det verre enn det er, og at dette vil fungere greit
    Jeg bruker sånne lydfellerør, sjekk ut tråden min på side 2-4 eller noe, det er de som er grå farget, hvis du i tillegg legger disse så de har mange svinger, altså ikke rett, vill det være enda mer effektivt
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, takk for svar ser ut som tråden din har svarene jeg er på utkikk etter. Skal leses nøye i morgen.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,001
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener @Hunsbedt var innom temaet her ett sted også.
    Det er nok absolutt best å basere seg på undertrykksmåten. Det vil si at du suger kald luft inn i rommet via ventiler inn i rommet. Med overtrykk må rommet være pottetett skal man unngå kondens med kald luft. Balanserte ventilasjonsløsninger baserer seg på både trykk og sug. Der er det gjerne avsug fra våtrom og kjøkken, mens andre rom får tilført luft. Innlufta blir da gjerne oppvarmet av utlufta.

Du kan sette lydfeller på både innluftkanaler og utluftkanaler. Lyden går gjerne lettest ut med lufta, så det er der du bør dempe best.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, takk for svar ser ut som tråden din har svarene jeg er på utkikk etter. Skal leses nøye i morgen.
    Så gøy, ja det må du gjøre, desverre dokumenterte jeg visst litt dårlig akkurat den biten hvor jeg har festet røre på baksiden av kneveggen, skal se om jeg kan finne noen bilder

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Det er nok absolutt best å basere seg på undertrykksmåten. Det vil si at du suger kald luft inn i rommet via ventiler inn i rommet. Med overtrykk må rommet være pottetett skal man unngå kondens med kald luft. Balanserte ventilasjonsløsninger baserer seg på både trykk og sug. Der er det gjerne avsug fra våtrom og kjøkken, mens andre rom får tilført luft. Innlufta blir da gjerne oppvarmet av utlufta.

Du kan sette lydfeller på både innluftkanaler og utluftkanaler. Lyden går gjerne lettest ut med lufta, så det er der du bør dempe best.
    Resten av huset mitt er i allefall satt opp akkurat slik du beskriver bortsett fra att frisk luft kommer rett inn gjennom 100mm rør over vinduene i stua/soverom

Ah det var ikke dumt, det skal passe på å ha litt ekstra på utsugsbiten!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg endelig begynner å skjønne hva jeg skal gjøre, så nå får vi se hvordan det går når teori skal bli til praksis Har tydeligvis vondt for det, men gikk opp ett lys nå, hehe.

Da blir det altså avtrekksvifter på utluftkanaler, og innluftkanalene blir "passive". Noen synspunkter på hvor lange kanalene kan være? Hadde helt klart vært tøffest å ha hullene ut på motsatt side av garasjen, altså mot egent hus å ikke mot nabo. Blir nesten 10 meter da. Må vel ta med i beregningen størrelsen på vifta også selvsagt. Blir muligens litt langt, men hvis jeg er flink med lydfeller etc er det kanskje ok med korteste vei også.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg endelig begynner å skjønne hva jeg skal gjøre, så nå får vi se hvordan det går når teori skal bli til praksis Har tydeligvis vondt for det, men gikk opp ett lys nå, hehe.

Da blir det altså avtrekksvifter på utluftkanaler, og innluftkanalene blir "passive". Noen synspunkter på hvor lange kanalene kan være? Hadde helt klart vært tøffest å ha hullene ut på motsatt side av garasjen, altså mot egent hus å ikke mot nabo. Blir nesten 10 meter da. Må vel ta med i beregningen størrelsen på vifta også selvsagt. Blir muligens litt langt, men hvis jeg er flink med lydfeller etc er det kanskje ok med korteste vei også.
    Så bra vel man får gi det et forsøk så får man se hvordan det blir, i værste fall får man prøve en gang til :P
    Har du mulighet å komme til disse stedene der røret skal gå etter kinoen er ferdig?

Jeg aner ikke om hvordan det vil være med tanke på et 10m strekk, men hvis rommet ellers er tett så skal vel det gå bra? luften vil jo komme fra det med minst motstand?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har absolutt mulighet til å komme til rørene etterpå - de skal gå over kaldtloft. Slik sett så kan jeg jo bare prøve - fungerere det dårlig kan jeg bare ta rørene ut en kortere vei Regner med at jeg kan få noen hint angående dette der hvor jeg kjøpper vifte også. Har også kikket på sånn loftsvifte - kanskje det er enda bedre i dette tilfelle.

Noe slik: http://www.takogventilasjon.no/loftsvifte-ulv-100.html

da kan jeg jo enkelt ta med ett avtrekk i tekniskrom også feks..

Ellers så har snekkern gjordt seg ferdig med takstein idag, samt tatt takrenner på ene siden og kledd litt mer - jeg hadde en ny runde med grunning istad:

-internett-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,001
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en lydfelle på innluft og to (eller en lang DIY) på utluft trenger du ikke å bekymre deg for vesentlig lydlekkasje. Det er en fordel for kapasiteten til viftene om rørene ikke er for lange. Hvis du ikke kjøper en ekstra kraftig vifte, da.

Det viktigste for deg er å sørge for god tykkelse på vegger, og god tetting med silikon (eller tilsvarende). Skulle du ha rom-i-rom?
    Med trevegger er det subbene som vil lage trøbbel. Eller høyttalerne, om de ikke skal deles i frekvens. 105 -115dB på subbene under 100Hz vil gå tvers igjennom trevegger som om de er av papir. I hvertfall nesten. Det er bare 20cm armert betong, med rom i rom, som stopper slik lyd.

EDIT: Den vifta så bra ut. Lurer på hvor mye den støyer på full pupp? 500m3 i timen er veldig bra! Man trenger utskiftning av luften i en tett kino mange ganger i timen, og med en slik kapasitet trenger du sikkert ikke å kjøre den på fullt. Men sjekk støy, du må nok ha en lydfelle mellom kino og vifte også. Eller dempede DIY-kanaler...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok absolutt best å basere seg på undertrykksmåten. Det vil si at du suger kald luft inn i rommet via ventiler inn i rommet. Med overtrykk må rommet være pottetett skal man unngå kondens med kald luft.
    Hvordan stiller dette seg ved bruk av varmepumpe? Varmepumper er jo blitt veldig vanlig i dag både i kinorom og ellers. Rigtignok benyttes varmepumpene hovedsakelig til oppvarming. Men om sommeren, og kanskje spesielt i avgrensede kinorom, er det også høyaktuelt å bruke varmepumpa til kjøling.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,001
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hvordan stiller dette seg ved bruk av varmepumpe? Varmepumper er jo blitt veldig vanlig i dag både i kinorom og ellers. Rigtignok benyttes varmepumpene hovedsakelig til oppvarming. Men om sommeren, og kanskje spesielt i avgrensede kinorom, er det også høyaktuelt å bruke varmepumpa til kjøling.
    Det er jo flere her på forumet som også har montert varmepumpe inne i kinoen. Hvordan denne brukes sammen med innluft og utluft, basert på vifte i utluften vet jeg ikke. For å få god virkningsgrad på sommeren med kjøling, er det vel kanskje en ide å ikke ha for høy hastighet på utluftvifta. Da forsvinner vel en del av kjøleeffekten rett ut. Kjølekapasiteten på varmepumper er vel heller ikke så mye, 1500-2000W?

Jeg har en airconditionunit som står på hjul. Denne er plassert på loftet over kinoen. Ved kjølebehov kjører jeg ned 16 grader kjølt luft ned i innluftkanalen. Det fungerer ypperlig, og rommet blir fort kaldere. Effekten på pumpa er ca 3000W, kunne gjerne hatt litt mer på de riktig varme dagene. Men en sånn løsning er rimelig, men betinger at luftkjøleren settes i et annet rom på grunn av støyen. Den bråker som fem kjøleskap på fullt. I tillegg produserer den like mye varme, og den må ut av huset...

Edit: slenger med et bilde av mitt opplegg for kjøling:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7031-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok best for å gå for den kortesteveien ja. Skal ikke ha rom-i-rom, og veggene blir ikke så vanvittig tykke - så er vel kanskje der den største lydlekasjen er uansett.

Heldigvis er det egentlig såpass langt til nærmeste nabo, og ingen vinduer så får satse på at det går bra. Pleier ikke å spille så vanvittig høyt heller - men klart, når innholdet i konjakkflaska minker øker volumet gjerne proporsjonalt, hehe.

Jeg finner ingen dokumentasjon på støynivået, men står ihvertfall "støysvak" på annonsen. Klart - en fordel med større vifte er jo at den ikke trenger å gå på maks slik som du nevner. Gleder meg til å eksperimentere litt med dette, når jeg kommer så langt. Har ihvertfall en ide på hvordan jeg skal gjennomføre dette nå.

Med en lydfelle på innluft og to (eller en lang DIY) på utluft trenger du ikke å bekymre deg for vesentlig lydlekkasje. Det er en fordel for kapasiteten til viftene om rørene ikke er for lange. Hvis du ikke kjøper en ekstra kraftig vifte, da.

Det viktigste for deg er å sørge for god tykkelse på vegger, og god tetting med silikon (eller tilsvarende). Skulle du ha rom-i-rom?
    Med trevegger er det subbene som vil lage trøbbel. Eller høyttalerne, om de ikke skal deles i frekvens. 105 -115dB på subbene under 100Hz vil gå tvers igjennom trevegger som om de er av papir. I hvertfall nesten. Det er bare 20cm armert betong, med rom i rom, som stopper slik lyd.

EDIT: Den vifta så bra ut. Lurer på hvor mye den støyer på full pupp? 500m3 i timen er veldig bra! Man trenger utskiftning av luften i en tett kino mange ganger i timen, og med en slik kapasitet trenger du sikkert ikke å kjøre den på fullt. Men sjekk støy, du må nok ha en lydfelle mellom kino og vifte også. Eller dempede DIY-kanaler...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statusoppdatering, etter litt mer grunning

Antageligvis blir snekker ferdig denne uke/begynnelsen av neste. NÅ er det champions leauge resten av kvelden, hehe.

-photo-856-jpg

Må slenge ut ett bilde av to relativt meget misfornøyde medhjelpere også - feil temperatur ute tydeligvis - ser ut som sofa og champions league passet bedre for de også...

-photo-858-jpg

Hvorfor mobilbilder tatt på høykant kommer feil vei på nettet vet jeg ikke - ikke slik på mac-en.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Champions League har du ikke tid til, Sirant! Du er nødt til å holde samme tempo som snekkeren!
    (Hvor har du forøvrig funnet ham? Han har garantert ikke timesbetalt.... )

Jeg unner deg dog èn Stout eller Guinness, og CL på øret. Her må det jobbes!!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg absolutt tid til Har litt div øl i kjøleskapet - har litt trua for en Amber Ale fra Ægir til dagenskamp nr 2 - hehe.

Snekkeren har vært sånn røflig i 12 dager, så syns det går unna. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å benytte han kun til grunnarbeidet - men siden han snekrer om vinter, og prisen ble mer eller mindre det samme som ett byggesett i tilsvarende størrelse var valget enkelt. Tror ikke en snekkerbygd garasje er dårligere enn byggesett, for å si det slik. Lokale firmaer/enkeltmannsforetrak er ofte ganske gunstig på små steder. Gjør de en dårlig jobb eller har urimelige priser så har de ikke jobb lenge.

Når han er ferdig så blir det å summere opp budjsettet litt, og så bestille port når alt av materiell og timer er betalt. SÅ får jeg begynne inne

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått grunnet kortveggen nå, og ryddet endel innvendig. Vinduer og dør var på plass i dag så fikk grunnet litt der også. Begynner å hjelpe

ble enige om at han moterer "lecablokkene" der hvor skille mellom garasje og resten blir. Da blir det kun treverk jeg skal jobbe med

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går utrolig fort! Gleder meg til hver oppdatering!

Bør vel kanskje legge meg i selene nå, slik at du ikke slår meg på målstreken...
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,746
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tror nok dessverre at tempo synker over helga

men er spennende for meg også nå å komme hjem og se hva som har skjedd. Vært ute å markert veggen nå. Har gjordt en general tabbe i planleggingen så måtte justere litt...

Side 4 av 26 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Hjemme hos Sirant
    By sirant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 378
    Siste melding: 03-07-2015, 15:12
  3. Kino i garasje ?
    By ivarman in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2012, 20:12
  4. Kino i Garasje!?
    By SpiderPig in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 01-19-2010, 14:17
  5. Garasje kino...
    By EXCEL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering