Antonsens kino - Atmos & målinger - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  57
Side 25 av 26 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 513
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tak for tips, dette har jeg lest meg opp til også nå. Er det slik at den skal stå i dd surround når du spiller en atmos film også? Ser ikke display på yamaha (står bak lerretet) men får opp info på lerret.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Tak for tips, dette har jeg lest meg opp til også nå. Er det slik at den skal stå i dd surround når du spiller en atmos film også? Ser ikke display på yamaha (står bak lerretet) men får opp info på lerret.
    Når jeg setter på en film med Atmos så dukker "Atmos" opp i displayet - jeg har bestandig bare latt den være slik - altså ikke valgt noen dsp til dette. Så lenge alle 11 høytalerene er indikert i displayet er det greit, også høres det veldig bra ut. For musikk i stereo bruker jeg 11 channel stereo, multikanals musikk DD Surround og til filmer uten Atmos bruker jeg Neural: X.

Jeg bruker mange forskjellige lydkilder, pc, Xbox, sacd (5.1 - 3.1 - 4.0 osv), dts cd (5.1 - 6.1) osv osv - ofte er det vrient (mange avspillere som lurer deg) å vite om man får matet riktig antall kanaler til Yamahaen - den viser jo bare antall kanaler den mater ut - som kan være 11 uansett hva den mates med. Pleier da å velge "Pure Direct" og trykke på display knappen for å se hva som kommer inn - og så velge ønsket dsp etterpå. Men har du ikke displayet synlig kan det jo være vrient. Det hadde jo vært veldig fint å kunne fått dette opp på tv/proj.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en Knapp på fjernkontroll som viser både hva som kommer inn og hvilken DSP som er valgt på skjermen. Jeg er nesten sikker på dd Surround skal velges når man spiller atmos - eneste fornuftige alternativet å velge. Såvidt jeg skjønte fra avsforum også er dette riktig, men engelsken er ikke alltid like stø på slike tekniske ting.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en Knapp på fjernkontroll som viser både hva som kommer inn og hvilken DSP som er valgt på skjermen. Jeg er nesten sikker på dd Surround skal velges når man spiller atmos - eneste fornuftige alternativet å velge. Såvidt jeg skjønte fra avsforum også er dette riktig, men engelsken er ikke alltid like stø på slike tekniske ting.
    Men, Men, Men da forsvinner jo "ATMOS" teksten i displayet - og det er jo så hinsides kult!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, er ikke dette riktig innstilling på atmos :

-image-jpg

Hva får du i høyre hjørne når du spiller atmos film? Denne infoen får jeg opp når jeg trykker display på fjernkontroll.

Derimot hvis jeg upmixer får jeg:

Dsu:

-image-jpg

Eller neural x

-image-jpg

Er dette riktig?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser vel slik ut hos meg også. Men jeg lar altså min Yamaha gå med "straight" instilling i stedet. Fordi Atmos signalet allerede mater inn 11.1 signal (eller hva det nå er som skjer) og jeg har ingen grunn til å la Yamahaen emulere flere kanaler. Men det betyr vel egentlig ingenting - bare ikke bruk Neural:X på Atmos filmer

Edit: Ble en ganske bizarr opplevelse her nå - drev og testet litt Atmos med filmen Unbroken - flyscenene i starten er jo veldig kule med lyder fra alle kanter. Syntes det ble veldig intenst lydmessig, bare for å oppdage når jeg stoppet filmen at Dakotaen fra Torp flyplass rett i nærheten var ute på sin faste onsdagstur og fløy lavt over huset her:

Dakota Norway | Norges Eneste Flygende DC-3

Tenkte at det var den råeste Atmos lyden jeg hadde hørt... hehe
    Sist endret av Mr_Spock; 08-17-2016 kl 19:06

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så nettopp den scenen selv i dag og selv uten Dakota over huset var det en heftig opplevelse. Absolutt noe av det mest artige opplevelsen jeg har hatt i hjemmekinoen. Kommer nok til å kjøre i straight slik som du nevner også.

Begynte å kikke på hateful eight idag, så ca halvparten i neural X , absolutt en fin opplevelse. Syns film opplevelsen har blitt ganske mye bedre enn med "bare" 7.1 og marantz. Nå er jo denne prossessoren både nyere og dyrere, men allikevel en fin opplevelse. Tenkte å se resten av filmen i DSU, bare sånn for å se om jeg merker noen forskjell.

Blir gjensyn med San Andreas til helgen tenker jeg Får ta en måling i rew også, mest for gøy.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny Yammi
    Alltid litt å sette seg inn i med noe nytt i hus , og særlig når man bytter merke også. Men det er jo halve moroa også synes jeg
    Bra at det virker som om ting er i ferd med å falle på plass lydmessig.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker gjerne Neural: X på filmer - for det skaper mer "Atmos" enn DSU - mens omvendt på multikanals musikk. Yamahaen er forresten utrolig god på multikanals musikk.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Gratulerer med ny Yammi
    Alltid litt å sette seg inn i med noe nytt i hus , og særlig når man bytter merke også. Men det er jo halve moroa også synes jeg
    Bra at det virker som om ting er i ferd med å falle på plass lydmessig.
    Takk for det tar alltid tid med nytt system, men begynner å hjelpe litt (tror jeg, hehe) Er jo hvertfall gøy.

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Bruker gjerne Neural: X på filmer - for det skaper mer "Atmos" enn DSU - mens omvendt på multikanals musikk. Yamahaen er forresten utrolig god på multikanals musikk.
    Har ett par album i 5.1, men har lyst til å sjekke ut litt mer. Du hadde jo endel gode tips tidligere husker jeg. Finnes det noe særlig musikk i atmos? Var vel noe fra 2L i aurora, men det har vel ikke tatt helt av.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig med musikk i Atmos, jeg har i hvertfall ikke funnet noe interessant enda. Kanskje Jean Michel Jarre eller noen andre småsprø artister som vet å utnytte slike medium, kommer med noe med tiden. Jarres Aero i surround er hysterisk.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har hvertfall blitt litt påfyll av filmer i det siste, tilogmed to med atmos. Mye gøy å finne på fremover :-)

-image-jpg

Til helgen blir det ønske reprise med SAN Andreas, sikkert også gøy i atmos.

13. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kost meg litt med yamaha de siste dagene - på film er dette fantastisk gøy. Utrolig detaljert i alle kanaler, og selvsagt veldig gøy med atmos. Har kun sett noen klipp så langt, men har sett en film oppmikset til neural:X, det var bra.

Tok litt målinger i dag med REW, lenge siden jeg har gjort det men dippen jeg hadde tidligere på rundt 40-50hz er tilbake, dette er også noe jeg syns jeg hørte. Har tatt to målinger her, en i "straight" som jeg tror er samme som pure direct + sub samt en i "stereo" som antageligvis er med ypao. På min gamle marantz spilt jeg mest i stereo modus da jeg syns dette låt best.

-yamahany-jpg

stereo:

-skjermbilde-2016-08-20-kl-10-15-57-png

Legger ved den siste målingen jeg tok av Marantz i desember:

-ny-jpg

Nå har jeg også to subber forran, når jeg målte med marantz hadde jeg bare en. En av årsakene til at jeg bygde sub nr2 var for å få mer headroom og litt jevnere bassrespons. Sånn sett var dette litt skuffende.

Noen forslag til tiltak? Jobbe mer med ypao - eq i bassen? Demping bak lerretet er også kanskje en mulighet, men blir litt vanskelig å få plass pga all elektronikken.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Straigt er med Ypao innkoblet , og spiller du av et stereo-spor så tror jeg ikke det er noen forskjell på stereo og straight.

For å se hva YPAO gjør , så er det best å sette fronter som large og først måle i pure direkt , etterpå kan du måle de forskjellige PEQ variantene som finnes - flat , natural , front osv.
    Og den vaianten som ser best ut , evt. høres best ut kopierer du over til manual for å se om du kna gjøre ytterligere forbedringer sammen med REW.

YPAO gjør lite med suben i utgangspunktet , men du kan jo jobbe litt med EQ for sub i manuell modus.
    Og hvis det du sliter med samme dippen både fra fronter og suber , så blir det nok ikke så enkelt å bli helt kvitt den , men det vil jo målingene vise når du måler fronter og suber hver for seg.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for meget matnytt info, var ikke klar over at man kunne stille eq manuelt her. Mer måling og testing kommer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for meget matnytt info, var ikke klar over at man kunne stille eq manuelt her. Mer måling og testing kommer
    Det er liksom det som en av de store fordelene med Yamaha at man kan gjøre så mye manuelle innstillinger selv etter at YPAO har gjort sitt.

Slå av frontene , sett dem som small og x-over på 200hz , da får du se hvordan subene måler alene i hele området.
    Mål så en og en sub først , så subene samlet for å se at dem summerer best mulig.
    Og hvis du bruker to subutganger , så synes jeg det blir best å sette subwoofer layout til "monural x 2" i config.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, absolutt mye muligheter her.

Har fått justert og målt litt, har redusert dippen litt men ikke på langt nær nok. Er nok tiltak i rommet som er det beste trikset her.

Demping av frontvegg/baklerretet?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiltak vil jo alltid være til det gode ja , og bak lerret kan være et bra sted - så tykt som mulig.

Men hvordan ser det ut når du måler kun subene ? Både hver for seg og samlet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok målinger kun med subene, men fikk rotet det til litt og glemte å lagre... skal ta nye målinger ikveld eller imorgen av subbene alene.

Her er siste måling jeg gjorde etter at jeg justerte eq litt.

-skjermbilde-2016-08-20-kl-13-07-32-png

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok målinger kun med subene, men fikk rotet det til litt og glemte å lagre... skal ta nye målinger ikveld eller imorgen av subbene alene.

Her er siste måling jeg gjorde etter at jeg justerte eq litt.

-skjermbilde-2016-08-20-kl-13-07-32-png
    Hmm ikke så lett når man ikke ser tallene på grafen.

Side 25 av 26 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Hjemme hos Sirant
    By sirant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 378
    Siste melding: 03-07-2015, 15:12
  3. Kino i garasje ?
    By ivarman in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2012, 20:12
  4. Kino i Garasje!?
    By SpiderPig in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 01-19-2010, 14:17
  5. Garasje kino...
    By EXCEL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering