Antonsens kino - Atmos & målinger - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  57
Side 17 av 26 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 513
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville ikke ha platet veggen med dobbel gips før utlekting. Min løsning ville ha vært, utenfra og inn: Utvendig kledning, lekting, asfaltplater eller fuktbestandig gips, 4" stendere med isolering, diffusjonstett plast, 2" lekting med isolering, og så til slutt dobbel gips og smartpanel, evt gulvspon, gips og smartpanel. Man har jo også mulighet for Hunton Fermacell, men dette er en dyrere løsning.
    Poenget er å ha så mye luft/isolasjon som mulig mellom to vegger (jo tykkere vegg, desto bedre). Å dele opp konstruksjonen i flere deler med mindre mellomrom vil ikke gi så god løsning for demping av lyd.
    Når dette er sagt, en eller flere subber vil ikke la seg stoppe av en slik vegg. Den dypeste bassen vil gå nokså lett igjennom med litt pådrag...

Slik du har bygd vil det sikkert bli bedre med 50mm isolering mellom utlektingen (der rørene skal gå), enn med luft. Men om det er noe poeng med mer gips bak smartpanelet er jeg ikke sikker på. Måtte i såfall ha sjekket tabeller der dette sikkert står.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for skikkelig svar! Ser at jeg har gjordt en blende her med veggen, jeg trodde det var totalen som var avgjørende. Det kan nok være som du sier at effekten med ekstra gips er veldig liten. Noen tips på hvor jeg finner slike tabeller?

målte i går 70 db inne og 35 db ute, slik som rommet står nå så blir jo ikke helt reelt. Er vel i overkant av 20 db ute når jeg ikke spiller.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet den med "triple leaf effect": Triple Leaf Effect - Retrofit Installation

Du kan også se på forskjellige veggtyper her, men jeg fant desverre ikke din konstrusjon: http://download.rockwool.no/media/17...g_ROCKWOOL.pdf
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt, på linkene dine noe som førte meg videre inn på rockwool sine sider - kanskje disse kan være noe å bruke som en slags nødløsning nå som jeg har bygget veggen litt dumt? Ikke veldig fristende å rive alt igjen..

Lydplate | AS ROCKWOOL

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nå ferdig med alt av rør til lyd, bilde og data. Har passert 200m K20 rør + noen meter 32mm til hdmi Nå gjenstår kun sterkstrøm, lys & busstyring....

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg offisielt ferdig med å trekke rør!

Neste på agenda er nå :

- lokke hull til alle rør i skapet og montere skapmuffer. Idiotisk at jeg ikke lagde flere hull når jeg gjorde dette sist - litt enklere å komme til med lokkeverktøy tidligere...
    - Trekke om datakabel fra huset som nå går rett i sikringskapet til ny dataskap
    - gå over alt, ta masse bilder med mål.

Trenger noen tips på veien videre når det over er gjordt

- Projektor feste, jeg liker dårlig den tradisjonelle oppned takfestet, da dette gir lite fleksibililitet. Vurderer derfor å lage en slags nedsenket hylle med f.eks gjengestag slik at jeg kan justere høyden nøyaktig når alt er koblet opp. Lager jeg den i tillegg litt bredere enn PJ kan jeg finjustere midtpunktet i forhold til lerret også. Hva bruker man for å gjenger i treverk?Finnes det noe ala slaganker for treverk? god/dårlig ide?

- Trenger jeg noe ekstra spikerslag for sidehøytallere og atmos høytallere? De veier vel 4-5 kg, får de nok hold i smartpanel/mdf platene?

- Jeg ser for meg at det er mest naturlig å begynne på smartpanel på veggene, da slipper jeg kanskje unna med lister mellom takkassene og veggene. Eller foreslår dere noe annet?

- hva lønner seg, kjøpe ubehandlet smartpanel eller ferdig grunnet? Sånn rent økonomisk. De skal uansett males matt svart.

Mange spørsmål her nå
    Sist endret av sirant; 02-15-2015 kl 15:52

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan jeg kanskje plassere pj på platehylla, da får jeg en kaste avstand på ca 490 - er dette noe som skulle være mulig å få til på en ny budsjett pj for pris opptil 10K? Bildet er tenkt å være ca 120-135" 2:35:1

Snuser også litt på innfellingshøytallere i taket.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor feste, jeg liker dårlig den tradisjonelle oppned takfestet, da dette gir lite fleksibililitet. Vurderer derfor å lage en slags nedsenket hylle med f.eks gjengestag slik at jeg kan justere høyden nøyaktig når alt er koblet opp. Lager jeg den i tillegg litt bredere enn PJ kan jeg finjustere midtpunktet i forhold til lerret også. Hva bruker man for å gjenger i treverk?Finnes det noe ala slaganker for treverk? god/dårlig ide?
    Du kan bore hull og bruke plateanker - slike som du finner på nederste halvdel her.
    Plugg Gips/Lettbetong
    Det finnes mye verktøy for å lage gjenger i tre - fungerer stort sett tilsvarende som når man lager gjenger i metall.
    Men ålage gjenger i treverk som spon eller MDF tror jeg fungerer dårlig. Skal du lage gjenger i tre så bør du ha hardtre, men a fungerer det dog ypperlig.

Personlig synes jeg prosjektorfeste er en mer diskre og bedre løsning. Synes ikke en hylle hengende fra taket i 4 gjengestenger nødvendigvis blir spesielt pent. Men det er vel smak og behag.
    Forutsetter selvsagt at du finner en prosjektor som kan monteres på den måten - men det gjør vel de fleste?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjort litt småtteri i helgen, har trukket om data kablene og koblet opp provisorisk i nytt dataskap. Innstallerte også ett trådløst aksesspunkt, så nå kan jeg få i gang squeezeboxen og musikk te arbe. Alle rørene er også fått skapmuffer & lagt inn i sikringsskap. Tror jeg kommer til å trekke endel, hvertfall alt av lange strekk før jeg platelegger for mye. Lettere å se om jeg har glemt noe da, samt hvis rørene er dårlig lagt er det ikke for sent å redde situasjonen

Når det kommer til projektor feste så har jeg nok kommet til konklusjonen at jeg kan plassere den på toppen av platehylla. Sparer meg for litt jobb, og ser nok også bedre ut.

Tror nok også jeg kommer til å legge ett ekstra rør til midten av taket, slik at jeg har mulighet senere for stjernehimmel, RGB belysning eller lignende.

Har også slått fra meg tanken om innfelte høytallere i taket, blir mye lettere å montere noen gode høytallere senere i steden.
    Skal forhøre meg litt på pris på ubehandelt mdf for veggene, lest meg opp til at det lønner seg å grunne uansett og da er det liten vits å kjøpe ferdig malt.

Frontvegg:

-forran-jpg

Her er bakveggen, skimter såvidt arbeidsanlegget mitt også

-bak-jpg

Blir noen rør...

-r1-jpg

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først hva du spør etter synspunkter om:
    Yamaha RX-A3040 eller Marantz SR 7009 (Marantzen er jo litt billigere) er gode kandidater til det du ser for deg. Pioneer får også gode skussmål.

Så til litt mas fra moi:
    Hvor har du kjøpt veggbokser / hvilket merke? Husk at det er bedre med en boks og et rør for mye enn for lite. S-bøy og skarpe knekk er eller kan være et hæ - - - te. God ide å trekke alt før du kler med gips, men med lange tamper kan det bli utfordrende å få dem inn i boksene før gipsing. Strøm og signal bør helst krysse hverandre med 90º.

Ser fram til mange bilder og å følge deg videre med prosjektet.
    Sist endret av Vessel56; 02-22-2015 kl 21:56 Begrunnelse: Alltid noe som er glemt

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, både yamaha-en og marantzen er spenennde saker. Vurderer litt å fleske til med en prossessor etterhvert også, har jo en marantz prossessor nå, så da blir det litt kjedelig å gå tilbake til reciever

Alle veggbokser er av schneider. Kjøpt via jobben rett fra grossist, men får det også på elektroimportøren o.l.

Planen er å trekke det meste ja, skal være lagt sånn noen lunde ok, men bedre å trekke først for å være sikker. Er nesten 300m rør her..

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se hvordan dette blir til slutt, fortsett å legge ut bilder.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det syns jeg også blir spennende

Har vært endel turbelens her de siste ukene, med en hund som ikke har vært i form - men det ser ut som det går bra alikevel så da får jeg nok litt energi og tid igjen fremover håper jeg. På onsdag sa vi farvel for andre gang på en uke, men jenta med bein i nesa ble med hjem igjen på onsdag også

-toja-jpg
    På søndagmorgen klarte hun ikke å stå på egne ben, i dag ruller hun seg & løper ut i snøen for å grave

Har trukket datakablene ferdig idag, og såvidt begynt på HT kablene. Tror jeg må hente mer rørfester på mandag, er litt lange strekk mellomfestene merker jeg - men har gått bra så langt

Slenger ut ett bilde for å ha bevis på at noe skjer

-data-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høytallere på høyre side ferdig - 2x atmos, side surround og surround back. Da gikk jeg tom for kabel...

Satser å trekke spotter og bus kablene imorgen.

Ønsker tips på kabel for sub, som skal trekkes i rør ca 12m og 5m - balansert. trenger også en digitalkabel ca 12 M. Ønsker ikke noe high-end her, dette er noe som mest sannsynlig aldri blir brukt men er i kjekt å ha kategorien. Tenker noe fra elfa kanskje?

15. Liker saar har likt denne posten
    Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Forstår det slik at du skal bruke balanserte kabler/kontakter? Da finner du Klotz her: Søk - Evenstad Musikk-Distribusjon AS)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips! Kommer nok til å gå for Klotz ja, lest mye fint om de.

Bus kablene og kabler til spottene ble trukket ferdig i dag, så nå gjenstår ca halvparten av høytallerne og sterkstrøm. Satser på å få gjordt dette i løpet av uka. Trenger nok en litt lengre trekkefjør også til den siste bakhøytalleren.

HDMI trekker jeg senere tror jeg, virker som disse HDMI 2.0 skal gå fint i 25 mm rør og siden jeg har lagt opp 32mm burde det gå bra.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg trekt alt utenom to tilførsler for sterkstrøm og den ene bakhøytalleren. Felles nevneren for disse tre er at rørene var lenger enn min trekkefjør på 10m Får låne med meg en lengre i morgen eller onsdag fra jobb.

Neste på tapetet er da å dokumentere masse, samt gå over alt. Har ett par svakepunkt i spottkassene også, kommer til å kjøpe noen flere lange skruer for dobbeltsikring.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salg på hvite plater - var billigere enn umalte.

Nå syns det snart at jeg gjør noe igjen

-plater-jpg

20. Liker Gunnar har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er hvertfall 3 plater oppe.

-img_0779-jpg

Ble ikke så verst med hullet heller

-img_0780-jpg

Har lånt meg to rullebord slik at jeg får kappett lengden på platene uten problem.

-img_0781-jpg

22. Liker Gunnar har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen ferdig frem til døråpningen hvor jeg mangler litt stenderverk enda.

Fått festet første plate på neste vegg også slik at det er klart å fortsette på i morgen

-img_0122-jpg

-img_0123-jpg

Side 17 av 26 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Hjemme hos Sirant
    By sirant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 378
    Siste melding: 03-07-2015, 15:12
  3. Kino i garasje ?
    By ivarman in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2012, 20:12
  4. Kino i Garasje!?
    By SpiderPig in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 01-19-2010, 14:17
  5. Garasje kino...
    By EXCEL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering