Antonsens kino - Atmos & målinger - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  57
Side 14 av 26 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 512
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ah, for en milepæl!

Gratulerer!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det

Nå er det bare resten igjen, hehe - men det som kommer er mer morro nå som "grovarbeidet" er gjordt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skjedd så mye siden sist - men har fått ryddet endel. Ser ut som bilene får plass igarasjen igjen snart nå. "Litt" avkapp gips er plasert i bilen:

-gipsibil-jpg

Har ellers regnet ut at jeg trenger ca 220 meter med lekter, det skulle være nok til både vegger og tak. Håper å få handlet dette om ikke så altfor lenge. Når jeg er ferdig med å lekte, eller er lei av å lekte tenkte jeg å skissere opp ett utkast med plassering av bokser til strøm, data, ht ++ Håper på gode innspill her da

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble så mye kapp at bilen veltet over på siden, ser jeg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kameramannen som veltet over på siden etter all bæringa Av en eller annengrunn pleier avforum å snu iphone bildene mine.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hehe, kameramannen som veltet over på siden etter all bæringa
    Det er jammen godt du har litt å pusle med, sirant.

Selv får jeg på hengerfeste på den nye bilen førstkommende mandag, så da blir det nok "noen" turer med bortkjøring.....
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - alltid godt å bli kvitt litt dritt

Har hentet ca 150 meter med 2x2" idag, så vi får se om jeg får begynt å snekre litt lgjen til uka. Har fortsatt litt utestående arbeid ute som jeg avtalte med meg selv at må ordnes før jeg kan begynne på den morsomme jobben igjen...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering, har ikke skjedd så mye...

Tidligere i uka fikk jeg slemmet grunnmuren i "tekniskrom". Planen er nå å snekre dette rommet mer eller mindre ferdig før jeg så setter alt av materialer og verktøy ++ der, så går videre. Slemme en og en vegg og lekte ut disse fortløpende. Prøve å få til å flytte "alt" færrest ganger

Har i dag og i går fått lektet ut mesteparten av veggene, så blir å begynne på taket neste uke...

-vegg-jpg

Vet ikke hvordan den "riktige" måten å løse dette på, jeg har ihvertfall gjordt det slikt. Går kjapt og virker.

-tilpassing-jpg

For å være helt sikker at treverk ikke er i kontakt med mur, har hvertfall lært at den ikke skal være det - har jeg tenkt til å tre en liten strimmel av grunnmurspapp mellom mur og utsparingen

-papp-jpg

I tillegg blir det asfaltplater mellom stenderne langsgulvet for litt ekstra isolasjon.

For å slippe å sjonglere med rettholt, hammer, spiker og meterstokk lagde jeg en mal for avstanden, da går det mye raskere og enklere syns jeg.

-mal-jpg

Imorgen skal jeg kjøpe 90 lange maskinspiker så jeg slipper å håndspikre i taket også...

Edit:

Jeg kan jo forøvrig dele rundens generaltabbe. Begynte å lekte fra "baffelveggen" i går, var overbevist om at tekniskrom skulle være 1,60m bred. Tegningen viste 1,30 - så lektene på kortvegg måtte rives i dag... MÅ begynne å kikke på tegning FØR jeg jobber, og ikke etter at økten er ferdig, ikke første gang...
    Sist endret av sirant; 10-12-2014 kl 14:30

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering, har ikke skjedd så mye...
    Godt å se at du er igang igjen, etter å ha fått unnagjort litt annet forefallende arbeid!

For å være helt sikker at treverk ikke er i kontakt med mur, har hvertfall lært at den ikke skal være det - har jeg tenkt til å tre en liten strimmel av grunnmurspapp mellom mur og utsparingen
    Jeg kan vel ikke se annet enn at dette er en smart og korrekt måte å gjøre det på. Man skal jo legge papp mellom murgulv og bunnsviller, så da skal vel også dette gjøres dersom treverk kommer i kontakt med muren vertikalt.

For å slippe å sjonglere med rettholt, hammer, spiker og meterstokk lagde jeg en mal for avstanden, da går det mye raskere og enklere syns jeg.
    Utrolig greit med en avstandsmal, men sjekk med vater for hver stender likevel etter at du har satt den opp. Av egen erfaring vet jeg at selv om man er nøyaktig med en mal, så blir ting skjevere og skjevere jo lengre man kommer....

Edit:

Jeg kan jo forøvrig dele rundens generaltabbe. Begynte å lekte fra "baffelveggen" i går, var overbevist om at tekniskrom skulle være 1,60m bred. Tegningen viste 1,30 - så lektene på kortvegg måtte rives i dag... MÅ begynne å kikke på tegning FØR jeg jobber, og ikke etter at økten er ferdig, ikke første gang...
    Åhh,- nå ble jeg glad! Godt å se at andre gjør tabber også..... (Selv om det er stygt å le av andre, så er det ikke vondt ment!)

Mener bestemt at en ikke navngitt person skrev følgende i post #209 i min tråd:

"Rådet du gir her er meget godt - hjelper ikke å lage tegning hvis man kikker på den etter at man er ferdig"

Ser frem til videre oppdateringer!
    Sist endret av MorJohan; 10-13-2014 kl 15:11
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post

Utrolig greit med en avstandsmal, men sjekk med vater for hver stender likevel etter at du har satt den opp. Av egen erfaring vet jeg at selv om man er nøyaktig med en mal, så blir ting skjevere og skjevere jo lengre man kommer....

Absolutt ett godt tips dette - jeg har brukt avsatandsmalen nede og så rettet den opp med rettholt før jeg fester den oppe. Syns det går greit.

Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post

Åhh,- nå ble jeg glad! Godt å se at andre gjør tabber også..... (Selv om det er stygt å le av andre, så er det ikke vondt ment!)

Mener bestemt at en ikke navngitt person skrev følgende i post #209 i min tråd:

"Rådet du gir her er meget godt - hjelper ikke å lage tegning hvis man kikker på den etter at man er ferdig"

Ser frem til videre oppdateringer!
    Hehe - må kunne le av sånne tabber

Syns huske at noen hadde skrevet noe slikt ja... Nå er tegning printet ut så jeg har en på byggeplassen

Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger, kommer plutselig flere bilder - håper å få gjordt litt i kveld.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering - har nå fått lektet ned taket i teknisk rom

-taknedlekt-jpg

Flyttet alt materiell og håndverktøy inn til teknisk rom, samt slemmet langvegg mot garasje og kortveggen. Kan nå lekte ut disse ferdig, før jeg flytter sager etc og slemmer den siste langveggen og lekter ut denne.

-ubersikt-jpg

Ellers så blir det antageligvis en forrandring i planene angående spotter. Hadde idag med meg en slik spott hjem for test, syns den var mye finere enn de har jeg har i gangen samtidig som disse er lavtbyggende, noe som gjør at jeg kan ha flere kabelføringer i taket..

-jupiter_tek_65w_matt_white-jpg

Ble aldri fornøyd med taket i gangen, så kommer nok til å rive det igjen... bytter spotter samtidig da.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vegg til klar!

-veggers-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lektet litt til, men ikke noe å legge ut bilde av. Jobber litt med en plantegning for plassering av strøm, data, ht og styresystemer - satser på å kunne legge ut en skisse i løpet av helgen for tips å råd.

Er litt usikker på dette med projektor. Jeg har nå HC3800 fra mitsubishi - har desverre ikke råd til å oppgradere denne når kinoen er ferdig, men må jo plasere denne slik at jeg får en ok løsning nå men samtidig kan putte inn f.eks . hw40 eller lignende nyere pj.

Slenger ut ett skjermbilde av hvordan jeg har tenkt til å plassere. Da vil jeg kunne ha drøye 120" i 2:35:1 med toppen av bildet 70cm under projektor, og bunnen av lerretet blir ca 45 cm over gulvet. Høres dette ok ut?

-skjermbilde-2014-07-02-kl-21-59-07-png

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med disse kalkulatorene er at de ikke er nøyaktige nok for presis oppmåling. Se i min byggetråd for mine resultater med HW40.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Min erfaring med disse kalkulatorene er at de ikke er nøyaktige nok for presis oppmåling. Se i min byggetråd for mine resultater med HW40.

Den skal leses! Målene her blir ca selvsagt, ikke noe problem å justere noen cm opp eller frem/tilbake - hvis jeg bare tenker litt lurt før jeg begynner å lage en festeløsning Sikkert ikke dumt å henge opp ett provisorisk lerret for å teste heller.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig første utkast til oppsett og plassering av utstyr. Teknisk rom bak lerret er ikke bestykket enda, men her blir det selvsagt en haug med strøm, data og utgang til høytallerne som skal legges skjult ut i kinoen.

"gulvet" i tegningen er tak.

På bakveggen er to av uttakene for høyttaler tiltenkt sub. De to andre ved gulvet er hvis jeg får gulvstående bakhøytellere, uttakene høyere på veggen er mao samme kanal. Dette er for å kunne endre plassering uten å måtte ha synlig kabler senere.
    Alt som er merket med HDL er styresystemet, IRsender for pj, bryter panel og gardinmotor for sceneteppet.

-skjermbilde-2014-10-24-kl-21-17-25-png

På denne tegningen er spottene med, samt en indikering på kassene jeg skal ha rundt taket ala Kenti. Den blå streken på tvers indikerer sofa/lytteposisjon. Kaste avstand på pj er ca 4,8. Her er jeg åpen for forslag, men håper å kunne ha pj bak lytteposisjon.

-skjermbilde-2014-10-24-kl-21-17-51-jpg

Alle tips og råd mottas med takk!

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig dumping, men dette er nok to traner og ikke hegrer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det er ikke umulig, dette har jeg ikke peiling på

Forøvrig er dette status på kinoen nå, mangler kun å lekte fra bakvegg til lerret på en vegg så er veggene ferdig, og jeg kan begynne på taket. Handlet en bunke med 2x2" idag.

-lekt-jpg

Og så har jeg byttet spotter i gangen, beholder taket slik det er nå. Mangler bare røykvarsler og en bevegelses sensor.

-gang-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,720
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå begynt på rammene i taket. Har festet "ytterlekten" på alle kassene nå, slik at jeg bare kan bygge på disse videre og lekte mot veggen. Skal gå ganske radig.

Alt er festet med 90 spiker, så etter litt finregning blir dette kun 16mm inn i spikerslagene under gipsen. Dette er nok litt lite!?

Tenker derfor å skru inn noen lange treskruer i alle spiker slagene i tillegg, så jeg får ikke gjordt noe mer før jeg har vært i byggehandelen mandag. Hvor lange bør disse være, minimun 110?

Legger ut noen enkle bilder av hvordan det ser ut så langt.

Alle tips på tegning i forrige post mottas med takk!

-123-jpg

-124-jpg

-125-jpg

-126-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut som flott håndtverk! Usikker på hva du ønsker tips til på tegningene? Jeg ville snudd rommet slik at prosjektoren kan monteres i naborommet, men dette er kanskje ikke aktuelt?

Side 14 av 26 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Hjemme hos Sirant
    By sirant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 378
    Siste melding: 03-07-2015, 15:12
  3. Kino i garasje ?
    By ivarman in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2012, 20:12
  4. Kino i Garasje!?
    By SpiderPig in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 01-19-2010, 14:17
  5. Garasje kino...
    By EXCEL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering