Antonsens kino - Atmos & målinger - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  57
Side 11 av 26 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 513
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott oppdatering!
    Jeg for min del tenker å ha frisk inn forran og utsug i taket bak, nærmest kilden kroppsvarme/fis etc :P
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ikke dum tanke det takk for tips

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,545
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å ha uttrekk bak. Det er fordi det er et skap med komponenter der.

Du bør velge det som er lettest og mest praktisk for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å ha uttrekk foran, fordi jeg da får gjemt viften utendørs under terrassen. Problemet er faren for kaldt trekk nedover ryggen fra lufteluken på bakveggen. Det er derfor mulig jeg setter viften til å blåse inn foran istedet og basere meg på overtrykksventilasjon, selv om dette ikke er anbefalt av byggtekniske årsaker (fuktig luft kan presses inn i veggen).

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som uttrek bak er det beste å gå for ja. Det går greit med tilluft bak lerretet? Baffelveggen blir ikke for tett til å dra luft i mellom? Blir ht stoff og akustikktransparent lerret.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å rydde i kinoen nå, regner med at jeg kan begynne å bygge litt iløpet av uka

Men tenker fortsatt litt på dette med ventilasjon/avtrekk. Har lest endel på byggebolig, samt rockwoll sine sider - jeg har nå forstått det sånn at man bør isolere avtrekksrørene med vanlig isolasjon, mens tilluft bør isoleres med lamerte/dampsperreisolasjon? Er jeg helt på villspor eller det nok med vanlig isolasjon både for avtrekk og tilluft? Rørene skal gå rett opp i taket fra kinoen og over kaldtloft og så ut.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå en plan på ventilasjonen, og kommer litt bilder etterhvert som jeg kommer igang. Har bestilt lydfeller, og de burde komme i løpet av neste uke.

I forbindelse med ventilasjonen har vi brukt litt tid på å tegne taket, slik at ikke rørene kommer midt i en spott eller i stjernehimmelen.

Noen synspunkter på tegning? Spottenene skal deles opp i 4 grupper, er planen. I følge Projector-central sin kalkulator kan min projektor henges i rad med spottene bak for å gi ett bilde som er 120" i 2:35:1 .

Er veldig usikker på hvor mange stjerner man trenger? Himmelen er nå 5kvm. Kittet som avshop selger inneholder 50 stjerner per kvm, er dette nok? Isåfall trenger jeg ca 250. Kommer nok til å kjøpe på ebay, vil ha en "twinkle" funksjon og IR mottaker slik at jeg kan konvertere signalet til mitt HDL bus system.

Luftekanalene blir da i alle fire hjørner, litt ut fra veggen.

KINO-03.07.14.pdf

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, litt frem-og-tilbake her, vi har brukt noen timer på tegning og diskusjon her. Mulig vi rett-og-slett dropper hele stjernehimmel, og heller lager taket ala Kenti.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post

Er veldig usikker på hvor mange stjerner man trenger? Himmelen er nå 5kvm. Kittet som avshop selger inneholder 50 stjerner per kvm, er dette nok? Isåfall trenger jeg ca 250. Kommer nok til å kjøpe på ebay, vil ha en "twinkle" funksjon og IR mottaker slik at jeg kan konvertere signalet til mitt HDL bus system.

Femti stjerner pr kvadrat er muligens litt lite. Det vil se litt tomt ut mellom stjernene. Det er omtrent det samme jeg originalt gikk for (600 stjerner på ca 11 kvadrat). Jeg endte vel ut med totalt ca 1000 stjerner til slutt, med ca 6 forskjellige størrelser (1-12 fibrer pr hull). For å få det mer "ekte" bør du nok opp i 400-500. Du bør også tenke litt på hvordan du plasserer stjernene. Å bare spre dem utover vil se rart ut. Stjernehimmelen har jo sammenstimlinger og clustere med stjerner, og noen spredt innimellom. Se på et stjernekart så forstår du hva jeg mener. Jeg har linker til kart på stjernehimmelprosjektet mitt, sjekk førstesida i med linker til delprosjektene.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hehe, litt frem-og-tilbake her, vi har brukt noen timer på tegning og diskusjon her. Mulig vi rett-og-slett dropper hele stjernehimmel, og heller lager taket ala Kenti.
    Ok, så denne først etter at jeg hadde lagt ut mitt svar over...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, din tråd er en stor inspirisajon til hvorfor vi ville ha stjernehimmel i utgangspunktet Vi hadde opprinelig tenkt til å bruke ett slik som program slik du brukte, men mulig vi går for løsningen som kenti har i sin kino, syns også dette er meget stiilig. Har vært litt fremogtilbake når det gjelder taket her... Blir litt lettere med lydforbedrende tiltak nå som vi ikke vil ha stjernehimmel.

Takker forøvrig for svar

Har du stjernehimmelen "på" når du ser på film til vaniig?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, stjernehimmelen er alltid av når vi ser film. Det er derimot veldig stemningsskapende å ha den på med halvlys når jeg lytter på musikk. På fullt bruker jeg den bare som "vaskelys".

Og Kenti's himlig er nok mye bedre rent lydmessig, det er sikkert!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for synspunkt, høres likt ut med det jeg har kommet frem til selv så jeg tror jeg gjør rette valget. Selv om stjernehimmel ser tøft ut

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er varmt, men har endelig kommet litt igang igjen. FIkk første av totalt tre pakker med ventilasjon utstyr idag. 4 Lydfeller på ø125:

-felle-jpg

Ellers venter jeg på loftsvifte, diverse rør & koblinger og rør+felle for utkast.

Siden det ikke blir stjernehimmel lenger, kommer taket til å bli ca sånn:

-skjermbilde-2014-07-09-kl-21-04-57-png

De "åpne" plassene er tiltenkt akkustikplater o.l.

Det blir nedsenk ramme rundt til spottene, derfor har jeg satt opp spikerslag i taket. Må gjøre tilsvarende på motsatt vegg i morgen. Her kommer også tilluft/avtrekks rørene, derfer venter jeg litt med å plaste/isolere denne.

-spikerslag-jpg

Isolert litt tak idag, var en prøvelse mtp varmen!!

-tak-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er resten av taket isolert bortsett fra de to rekkene hvor ventilasjonsrørene skal gå. Alt av utstyr, bortsett fra rør fra vifte og ut i friskluft er på vei med posten - slik at jeg forhåpentligvis iløpet av helga kan isolere resten av taket og begynne å plaste hele rommet. Det manglende røret kan jeg legge fra loftet og ut.

-tak-jpg

Har handlet inn beis så må vel få gjordt det i løpet av sommeren også..

Salg på coop forrige uke endte med en slik sag, håper og tror jeg får bruk for den etterhvert Kunne nok brukes til eventuelt å kape til noe subkasser for gøy også etterhvert - men ikke derfor jeg kjøpte den.

-172230-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går sakte men sikkert fremover med ventilasjonen her. Er utrolig varmt på loft, så orker bare en time annenhver dag. Men nå er hvertfall alt av rør lagt ferdig på loftet, og koblet sammen. Gjenstår nå å koble det elektriske til vifta og feste rørene litt. Håper jeg orker å gjøre meg ferdig imorgen, skal prøve å ta litt bilder da. Da kan jeg forhåpentligvis isolere ferdig tak og begynne på plastingen snart. Skal også begynne på ferie til uka, så da er det litt andre prosjekter i huset som er planlagt som må gjøres før jeg kommer videre med kinoen....

Handlet meg nye høytallere idag, ble ett par brukte Dali høytallere - tok med den tilhørende subben også, er god på musikk, hvordan den gjør seg på film vet jeg ikke men fikk en god pris, og musikk er tross alt første prioritet. Har ikke hentet de enda, regner med at jeg gjør det neste uke.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    639
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med høytalere, tenker arbeidet begynner å gå fortere når slike ting er handlet inn... Og forresten de duger veldig bra på film også, bare vent. Viktig å ha riktige forsterker til disse åpne høytalerene.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk Det hjelper hvertfall på motivasjonen ja. Usikker på hva jeg ender opp med av forsterkeri, har jo solgt unna "alt" jeg hadde, så må handles noe etterhvert. Det blir å tråle torget når den tid kommer. Har litt trua på emotiva igjen også, men vet ikke enda. Hadde holdt med noe "billig" til alle surroundht, og heller flesket til med noe skikkelig til frontene - vi får se

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet viften litt, og den var ganske støysvak. Den er nå satt opp til å kunne kjøres i tre trinn i tilleg til "av" posisjon. Trin en og to hører man knapt at det står på. I trinn tre hører man det derimot ganske godt, men virker som det er mer støy fra selve vifta enn i rørene, slik at når jeg får isolert ferdig og gipset taket så er det nok ikke så sjenerende heller.

Ett øar bildet, av dårlig kvalitet - i denne varmen er det ikke fristende å oppholde seg på loftet lengre enn man må.

-avtrekkalene-jpg

Her er en av avtrekkskanalene. Henger litt på halv-tolv nå, men har tegning med nøyaktig plassering, så justerer dette inn og fester når jeg isolerer ferdig. Håper å begynne på dette i morgen.

-tak-jpg

-tilluft-jpg

Her er tilluftkanalene. Alle kanaler har hver sin lydfelle.

-avtrekk-jpg

Her er røret som går ut fra vifta. 160mm

-skap-jpg

Strømforsyningen og IP-gatewayen tok kvelden under tordenvær tidligere i sommer, dette er nå byttet. Forhåpentligvis holder det litt lenger nå, har montert overspenningsvern på svakstrømmen i tillegg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett lite stremningsbilde fra det provisoriske rommet mitt - har ikke fått gjordt noe i kinoen i dag!

-dali-jpg

Side 11 av 26 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Hjemme hos Sirant
    By sirant in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 378
    Siste melding: 03-07-2015, 15:12
  3. Kino i garasje ?
    By ivarman in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-05-2012, 20:12
  4. Kino i Garasje!?
    By SpiderPig in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 01-19-2010, 14:17
  5. Garasje kino...
    By EXCEL in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering