Stig-Arne`s hjemmekino på nesten 10m2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stig-Arne`s hjemmekino på nesten 10m2

Da har jeg endelig tatt steget å fått handlet meg projektor.
    Og i den forbindelse ønsker jeg jo med tid og stunder ta steget mot å lage min egen hjemmekino nede i kjelleren.
    Veien har vært lang og kronglete med tanke på utstyr, og den ser ingen ende til å ta.
    Men er jo noe som heter at man tar hva man har og gjør det beste ut av det.

Og det største poenget for min del med denne tråden er å få innspill til hvordan ting kan gjøres best mulig.
    Rommet skal bli en hjemmekino / gjesterom, så her er det mange kompromiss som må inngås.

En liten presentasjon av min hjemmekino i dag.

Den består av følgende utstyr:

BenQ W1070 PJ
    LG HX906SB 3D hjemmekino med Blu-ray

Dette er utstyret som i dag står på det fremtidige kino rommet mitt.

Men oppe i stuen har jeg følgende:

Denon AV-2808 Reciver
    Dynavoice front høyttalere
    JVC bakhøyttalere
    Radionette Cinema 7C1B
    Dali Concept Sub 12"

Jeg må jo si at jeg egentlig ikke er i tvil om at anlegget jeg har oppe må ned, da det bør jo være desidert best.
    Men etter å ha brukt LG systemet noen dager, så holder det helt greitt.
    Men hovedsaken er jo fleksibiliteten jeg har med reciveren på det anlegget, som både kan streame via WiFi og har Blu-ray spiller, mye også for rett å slett å holde kostnadene nede.
    Men helt ferdig å pønske med løsningen er jeg ikke

Når jeg bestemte meg for å bruke nevnte rom som en hjemmekino, så var det jo klart at en del måtte gjøres sånn umiddelbart.
    En av tingene var jo å male, for å få en brukende vegg som lerret. Jeg har valgt malt lerret i stedet for å handle inn lerret, mest pga. kostnader, men også at jeg hadde en fin stor vegg som passet til formålet.
    Så avstanden ifra PJ til veggen er ca 3 meter.
    Veggen er malt med Lady Ekstrem matt maling, som jeg ble anbefalt av farvehandelen. Men jeg oppdaget jo raskt etter å ha fyrt i gang PJ at refleksjonene var mange, og dermed stort tap i bildekvalitet.
    Derfor slo det meg at jeg kunne skaffe noe sort stoff i ett eller annet slag, bare for å teste, og da falt valget på fleecepledd fra Clasern til 49 kr stk. Stiftet 2 av disse opp i taket rett ovenfor lerretveggen.
    Forskjellen var jo veldig tydelig.
    Men med en slik oppdagelse kommer også spørsmålene, hva nå ?

For å ramse opp hva jeg lurer på akkurat nå:

1: Tips og ideer til hvordan rommet skal gjøres mørkere, men også trivelig for overnattingsbesøk
    2: Innstillinger for PJ, den kjører bare std. instillinger med Cinema modus.
    3: Gode nettbutikker for å handle de nødvendige produktene, f.eks teppeflis etc.

I taket har jeg egentlig fundert litt på å lage rammer av klemlekter og stifte slike fleecepledd på, for så å feste rett i hele taket i rommet, tenker da 2-4 rammer slik at det blir håndterlig. Alternativt er jo maling

Veggene har jeg egentlig ingen anelse om, leser mye om scene molton, men ikke blitt noe særlig klokere av den grunn.

Gulvet har jeg tenkt teppeflis, mye for jeg har blitt fortalt at det er å anbefale i slik rom for akustikken sin del og mye for at gulvet er noe skjevt, og da er det lettere med teppeflis.

-wp_20131229_20_35_04_pro-jpg

slik ser det ut i dag oppe i stuen

-wp_20131229_20_35_29_pro-jpg

bakhøyttalerne

-wp_20131220_20_50_37_pro-jpg
    gjesterom / hjemmekino

-wp_20131229_19_40_34_pro-jpg

min Reodor felgen løsning for å se effekten

-hjemmekino-jpg

slik ser altså rommet ut i 3D i sketchup

-wp_20131220_20_01_42_pro-jpg

Slik ser da min vegg ut, uten bilde

-wp_20131229_19_40_25_pro-jpg

utstyrs hjørnet, består bare i dag av en Lack hylle fra Ikea. Mange planer og tanker. Men ideer taes mot med takk
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -wp_20131229_20_35_04_pro-jpg   -wp_20131229_20_35_29_pro-jpg   -hjemmekino-jpg   -wp_20131220_20_50_37_pro-jpg   -wp_20131229_19_40_34_pro-jpg  

-wp_20131220_20_01_42_pro-jpg   -wp_20131220_21_30_26_pro-jpg   -wp_20131229_19_40_25_pro-jpg  

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli bra dette.

Lydtransparent lerret kan være et godt alternativ. AVshop selger løs duk som du kan lage ramme til selv. Da får du også senter plassert korrekt.

Teppefliser har jeg handlet hos interiørkupp.no, og kan anbefale det.

Et tips for å lage rommet mørkere når det skal brukes som kino, er å sy "gardiner" av scenemolton. Tynn men sterk wire fra framvegg til bakvegg fungerer som "gardinstang". Alternativt kan dette også lages til taket.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenemolton som teddytusen skriv. Trur eg hadde valgt å mala heile rommet i så matt farge som mogleg. Feks Lady purecolor grå på veggar og litt mørkare grå i taket. I tilleg ville eg hengt opp eit rammelerret på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Kan bli bra dette.

Lydtransparent lerret kan være et godt alternativ. AVshop selger løs duk som du kan lage ramme til selv. Da får du også senter plassert korrekt.

Teppefliser har jeg handlet hos interiørkupp.no, og kan anbefale det.

Et tips for å lage rommet mørkere når det skal brukes som kino, er å sy "gardiner" av scenemolton. Tynn men sterk wire fra framvegg til bakvegg fungerer som "gardinstang". Alternativt kan dette også lages til taket.
    Ser ikke helt behovet for lydtransparent lerret ? Eller er det noe jeg overser og ikke tenker på?

Teppefliser, hva anbefales? Er jo mye å velge i mellom på interiørkupp.no. Prisene er jo ikke hakkende gæli, men hva funker? Vil jo ikke betale 600 kr m2, for å si det sånn, men prisene rundt 200 er jo passelig. Og etter min smak bør det jo være mørke farger.
    Men hvilke typer der inne bør jeg velge?

Tror nok rommet blir malt. I området hvor jeg skal ha utstyret, så jeg for meg å lage ett forheng av mørke gardiner, med skinner i taket. for å gjøre det enkelt.

Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Scenemolton som teddytusen skriv. Trur eg hadde valgt å mala heile rommet i så matt farge som mogleg. Feks Lady purecolor grå på veggar og litt mørkare grå i taket. I tilleg ville eg hengt opp eit rammelerret på veggen.
    Rammelerret, hvilke fordeler gir dette meg i forhold til slik jeg har det i dag? Må jo si jeg synes det fungerer bra med malt vegg, men nå har jo ikke jeg erfarne øyne til å se forskjellen med kontrast osv.

Tusen takk for tips og råd, det setter jeg stor pris på

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående lerret.
    Lurte litt på ett slikt ett:

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...10426;c:100557

Men kommer dette som ferdi ferdig, bare å skru opp på vegg?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nok monteres. Litt vanskelig å sende slik.

Maling på vegg er ikke ideelt. Gå for et lerret. Mitt forslag var både pga av økonomi, og at man kan plassere senterhøyttaleren bak lerretet. AVshop selger lydtransparent lerret billig. Det er feilvare, men bare pga av at det ikke helt passer til rammen det var tiltenkt. Men gå gjerne for et vanlig lerret.

Heuga teppefliser er god kvalitet. Kontakt interiørkupp.no for andre farger. De skaffer det meste.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god erfaring med malt lerret. Både min sønns rom og kinoen i kjelleren har dette. Benyttet først Silver Fire men synest dette ga hotspotting. Prøvde Black Widow og er meget fornøyd med resultatet. Jeg ser det er mange som benytter en mdf plate festet på ramme og maler denne. Dette er billig og gir et utmerket bilde. Anbefaler å spraye med HVLP for best mulig jevn overflate.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok fornuftig å velge et "grått" lerret siden du har lyse vegger. Disse må monteres, men det er relativt enkelt. Jeg vurderte lydtransparent (hadde det i mitt forrige rom), men siden mitt nye rom også er ganske lite slo jeg det fra meg. Dersom høyttaleren skal plasseres bak lerret minker avstand mellom lerret og projektor (litt mer avstand gir deg større fleksibilitet med størrelser og plassering).

Jeg kjøpte mine gulvfliser fra http://www.gulvdeal.no/

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Jeg har god erfaring med malt lerret. Både min sønns rom og kinoen i kjelleren har dette. Benyttet først Silver Fire men synest dette ga hotspotting. Prøvde Black Widow og er meget fornøyd med resultatet. Jeg ser det er mange som benytter en mdf plate festet på ramme og maler denne. Dette er billig og gir et utmerket bilde. Anbefaler å spraye med HVLP for best mulig jevn overflate.
    HVLP, hva er det?

Silver Fire og Black Widow, er det malings typer?

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Det må nok monteres. Litt vanskelig å sende slik.

Maling på vegg er ikke ideelt. Gå for et lerret. Mitt forslag var både pga av økonomi, og at man kan plassere senterhøyttaleren bak lerretet. AVshop selger lydtransparent lerret billig. Det er feilvare, men bare pga av at det ikke helt passer til rammen det var tiltenkt. Men gå gjerne for et vanlig lerret.

Heuga teppefliser er god kvalitet. Kontakt interiørkupp.no for andre farger. De skaffer det meste.
    Nei, skjønner at malt lerret ikke er ideelt, men hvor langt unna ideelt er det?

Grunnen til malt er jo ganske enkelt, og det er pengene.
    Men jeg tenker å male rommet i mørkere farger, og legger ett mørkt gulv.
    Hvilken farge bør jeg da ha på lerret? Tenker jeg i alle fall fortsetter litt til med malt i stedet for å handle inn lerret.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både SF og BW er diy malinger som du blander sammen selv av hyllevarer. BW kan i utgangspunktet rulles men blir jevnere ved spraying. Jeg blandet selv BW av "Auto Air Aluminium Fine" og Jolun Pure Color.

Så lenge rommet er i mørke matte farger og kaster minimalt med lys tilbake på lerretet så er det ikke noe i veien for hvit lerret. Grått lerret er for å bekjempe uønsket lys som treffer lerretet i å vaske ut mørke sener og gjøre farger blasse. Passer som oftest best om du ikke har full kontroll på lyset.

Her har du den offisielle BW-tråden: http://www.hometheatershack.com/foru...velopment.html

En rimelig HVLP: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elv...-ES-600-17208/

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant dette med SF og BW
    Da tenker jeg at jeg skal skaffe meg en slik male sprøyte og blande inn litt sort i hvitmalingen jeg handlet til lerretet.
    Så blir det mest sansynlig å lektre ned taket med klemlekter og sort stoff.. Noe må gjøres med taket uansett, da det er fælt, så da kan jeg like greitt trekke det med noe mørkt.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å gå for en nøytral grå jotun pure color. 9904 Skumring S1000-N eller 9915 Morgendis S1500-N. Om du blander svart i hvit ender du ganske sikkert opp med en gråfarge som ikke er nøytral.

Tips til spraying: full gass på luft, spray horisontalt med vertikal stråle, beveg deg sidelengs med en meter i sekundet, begynn 60% over lerret og hold 60% overlapping, begynn 20 cm til siden for lerret og gå 20 cm forbi før du beveger deg tilbake, vent til det er tørt og gjenta 6-10 ganger til du har en uniform overflate, viktig å tynne ut malingen med nok batteri vann (biltema) til angitt rennetid verdi - trakt medfølger, filtrere maling over på dunk eller flaske - viktig slik at HVLP ikke "nyser" på lerret, maskere opp i mente og litt til - blir endel støv så lukk av så mye du kan med plastikk, vernemaske, skyll alt etter bruk, spraypistol kan stå uten rengjøring mellom hvert strøk, med vifte kan du halvere tørketiden, lykke til.

Lignende tråder

1. Rune bygger 10m2 kjellerkino
    By Hootie in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 71
    Siste melding: 06-26-2012, 20:59
  2. Stig's kjellerkino (status: under bygging)
    By redfox in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 59
    Siste melding: 12-01-2008, 22:51
  3. endelig nesten ferdig hjemmekino
    By hammon in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 09-12-2005, 21:55
  4. Stig Gunnar Johannesen's anlegg
    By Stig Gunnar Johannesen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 29
    Siste melding: 09-10-2004, 13:10
  5. Dead pixels (Tor Arne/ tahustvedt)
    By stealth in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 06-13-2003, 17:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine