Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino

Jeg driver å drømmer om å bygge en dedikert hjemmekino. Jeg er svært nysgjerrig hvor stort budsjett som må til for et slikt prosjekt. Jeg tenker da på byggekostnader, material, osv., ikke på elektronikk og lerret.

Får jeg lov å spørre om hva dere som har bygd dedikert kino har brukt? Gjerne som PM dersom dere ikke vil publisere det.
    Sist endret av Midas; 12-30-2013 kl 23:31
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger ut utgifter fortløpende i tråden min: Prosjekt Hjemmekino.
    Post #37 oppdateres etter hvert innkjøp.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok nærmest umulig å angi noe konkret uten at en først vurderer hvilket utgangspunkt en har samt hvilken målsetning en har for kinorommet. Det som utvilsomt koster mest, både tid og penger, er lyddempende tiltak. Skal du tette rommet ditt best mulig mot støyavgivning mot omgivelsene er det kun "rom-i-rom" som gjelder, hvilket også krever full ventilasjon (inn/ut) samt lyddør. Dette alene på et rom på 15-20kvm koster lett 30.000.- bare i materialer som;

1. Gips, minst 2 lag
    2. Lydbøyler i tak
    3. Stendre til vegger, tak og gulv
    4. Lydtrinnslater eller gummifloaters / avkoblere til gulv
    5. Ventilasjon, inn og ut samt (evt) lydfeller
    6. Gulvspon
    7. Lyddør

+++

Dropper du imidlertid å lydisolere kinoen din snakker vi jo helt andre beløp. Da er det jo mulig å slippe veldig billig unna ved å f.eks. kle veggene med billig molton (ca. 100.- / kvm) og vegg-til-vegg teppe på gulvet.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt rett som lygren sier.
    Prisen avhenger veldig av hvor lydtett kontruksjonen skal være.

Men det går helt sikkert an å regne seg ut til en ca "maks" pris per m2 vegg og m2 tak i en kontruksjon som er opp til optimal i en "rom i rom" konstruksjon. Gjelder bare å finne ut hva den optimale veggen er konstruert av. :-)

Så dukker det opp uheldige x-faktorer som hos meg, der gulv måtte pigges, krypkjeller fylles, gulv støpes og en stor bærebjelke byttes. Som gjør at prisen øker ganske mye totaltsett.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er fullstendig klar over at spørsmålet mitt er litt i gata som "hvor mye koster en bil".

Poenget mitt var at jeg driver å vurderer å slå meg sammen med en kamerat som er musiker og bygge studio og hjemmekino. Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med bruksrett og tillatelser, men en løsning vi ser på er å innrede en låve innvendig. Da kan man få et ekte rom-i-rom løsning. Når driften i bygningen er nedlagt i tillegg, så spiller heller ikke lydlekkasjer til omgivelsene like stor rolle. Men at man leier betyr at man "taper" alle byggekostandene fordi man ikke kan selge rommet etterpå. Derfor driver jeg litt løst å ser på kostnadene med en slik løsning.

La meg ta et annet spørsmål: Hva er ideell innvendig størrelse på en kino etter deres mening/erfaring? 2 rader, 3-4 seter. 100-120" bilde. Ut fra min egen hjemmekino virker 4m(B) x 4,5m(D) flott for én benkerad. 1m ekstra for benkerad nr 2?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. Nytt hus og dedikert hjemmekino
    By PanzerMarthe in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 7
    Siste melding: 09-02-2011, 09:25
  2. Nye høyttalere til dedikert hjemmekino
    By mrmattis in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 07-29-2009, 22:47
  3. Hvilken høyttaler i dedikert hjemmekino?
    By Ste-Reo. in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 09-02-2008, 21:56
  4. Tips til dedikert hjemmekino?
    By Mor10 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 04-26-2006, 23:35
  5. Da blir det dedikert hjemmekino-rom!
    By cstromme in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 05-18-2005, 23:19

Stikkord for denne tråden