Lydisolering av stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering av stue

Holder på å pusse opp en leilighet i 4 etg i en blokk og har underveis kommet over en del problematiske spørsmål rundt lydisoleringen jeg har lagt inn.

Leiligheten så i utgangspunktet slik ut, hvor jeg da har revet en veggen mellom stue og kjøkken for å lage en åpen løsning. Rommet er ca 32kvm.

Planen med taket var å få lydisolert, downlights og div røropplegg. Siden taket i utgangspunktet varierte med 2-3cm så ble det en løsning med lekt langs veggen hvor lekt på tvers av rommet hvilte før den ble forankret i taket. På denne måten ble taket helt rett.
    Det er så blitt isolert med rockwoll a-plate 50mm.

Kjøkkenveggen er også blitt lektet ut med 2"x2" og isolert med rockwool lydplate 30mm.

Jeg har så lest meg grønn på diverse forum om hvordan jeg så skal ta det videre for å få gjort det best mulig utifra de forutsetningene som ligger til grunn.
    Taket ble jo ikke lektet ned med lydbøyle som jeg i ettertid ser burde blitt gjort, og kjøkkenveggen har jeg ikke mulighet til å lekte mer ut pga at da vil kjøkkenet komme i konflikt med inngangsdøren til stuen.
    De andre veggene er i betong som har blitt sparklet på nytt.

Jeg tenkte å begynne å skru opp gips nå til uken, men jeg står på vippen om jeg skal skru enkel eller dobbel gips.
    Har skjønt at det å lage hull til downlights ikke er det beste men jeg har lave kasser og kan da putte ekstra isolasjon rundt, om det da har noe for seg.

Hvor mye vil jeg tjene på det siden de andre veggene er i ren betong? Har det da noe for seg å spandere masse penger på greenglue?
    Siden jeg ikke har lydbøyle så fant jeg akustikkprofiler, kan det ha noe for seg å skru gipsen i taket i disse?
    http://www.gyproc.no/produkter/st%C3...akustikkprofil
    Har snakket med min far som har laget taket og kjøkkenveggen men han mener jeg ikke vil tjene noe på dobbel gips.

Hva sier dere? Kan jeg redde meg inn igjen? Målet er å kunne se på film og høre på musikk med litt bass uten å bli nedrent av naboklager.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ha nytte av dobbel gips om du har greeglue mellom lagene. Men som flere har bekreftet så er lydbøyle med enkelt lag gips bedre enn dobbel GG uten bøyle. Hvor stor forskjellen er vet jeg ikke. Akustikkprofiler har jeg ikke noe erfaring med men det hadde vært interessant å se noen datablad på dempningsgrad. Ser ikke mye info om dem på nettet. Er selv i en prosess med å lekte ned taket i kjelleren og må si Gyproc AP virker som et interessant alternativ.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville uansett gått for dobbelt gipslag. Greenglue ville jeg ikke brukt penger på. Jeg har heller ingen erfaring med de akustikkprofilene. Men om jeg forstår rett, så skal de være lydavkoblende tilsvarende lydbøyler. Da ville jeg absolutt vurdert slike. Eventuelt ville jeg tatt ned igjen lektene og hengt dem opp med lydbøyler. Også da ville jeg beregnet for to lag gips.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg for dobbel gips. Har ringt Montér nå for å få et pristilbud på gyproc ap, så får se hva de koster!

Ser jeg måtte ha betalt opp mot 8000kr for å få GG på veggene, så hvis det ikke har noe særlig for seg når jeg uansett har noen bare betongvegger så dropper jeg det.

Hva tenker dere ang gulvet? Har sett litt på hunton silencio plater, kan ikke heve gulvet så mye så da er det et alternativ. Det er rent betonggulv nå som jeg har avrettet da det ikke akkurat var beint. Har parkett fra kahrs som skal legges. Så det jeg tenker er betonggulv - diffusjonssperre - silencio - parkett. Eller er det andre alternativ?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyddemping består av flere ting:
    - Demping av transmisjon - altså lyd til naborom, etc.
    - Demping av lyden i rommet, dissipering
    - Spredning av lyden for å forhindre harde refleksjoner og gi illusjon om større lokale, diffusering

Disse tre har ulike måter å bli håndtert. F.eks. vi 2 lag med gips redusere transmisjonen til naborom, mens det gjør lite og ingenting for å redusere dempningen i rommet. GG skal visselig dempe refleksjonene i rommet (og delvis transmisjon fordi den opptar energi). Silencio trinnlydsplater reduserer transmisjon til underliggende gulv/rom, men øker romklagen i rommet fordi parketten flyter og "svinger" sammen med lyden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver å finne noen tall for hvor mange dB en kan forvente i ekstra demping med 2 lag gips, kan 3-4dB være riktige tall der?

Jeg leste også i en annen tråd at lydbøyler og da også kanskje akustikkprofiler ikke vil hjelpe så mye i mitt tilfelle siden veggene rundt ikke er isolert på noen måte? Fikk noen priser på akustikkprofilene i dag som vil beløpe seg til litt over 3000kr.

Var i en diskusjon med min far om dette og han mener jeg ikke vil tjene noe på dette, og at det holder med ett gipslag. Ligger det noe i det han sier?

Lignende tråder

1. Lydisolering av rom
    By Stroker18 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 02-08-2013, 13:43
  2. Lydisolering av dør
    By Seeker in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 16
    Siste melding: 03-21-2008, 02:00
  3. Lydisolering
    By ksele in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2