MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig....

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 380
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig....

Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å legge ut denne tråden før reisverk og gulv var ferdig, for alle har jo sett "plankekjøring" før,- men jeg kjører på...

Litt om meg selv:

Utdannet automatiseringsingeniør.
    - Har vært opptatt av lyd siden jeg fikk mitt første anlegg tidlig i tenårene,- et "Silver" fra Mascot.
    - Hadde masse kamerater som hadde interesse for musikk, og har etterhvert bygget en grei samling LP'er.
    - Bilde ble jeg interessert i når de første flatskjermene kom, og kjøpte en LG 42" til den nette sum av kr. 17.000,-
    - Deretter ble det oppgradering til en LG 50" plasma som jeg har den dag i dag. Den er kun HD-klar,- men god nok for meg.

Etterhvert som tiden gikk, og jeg leste litt på AVForum som jeg har gjort siden 2005,- så begynte jeg å føle for projektor og lerret.

For tre år siden gikk jeg til innkjøp av en Epson TW-3200 samt et motorisert lerret på 90".

Etter å ha lest på AVForum og diverse andre fora,- begynte ideen om en egen kino å få tak.

Det som utløste det hele var en opplevelse på kino i desember 2012: Hobbiten.

På en THX-sertifisert kino i Fredrikstad så jeg denne filmen, og har aldri blitt så skuffet. (Det skal da sies at jeg ikke hadde vært på kino på flere år, og at forventningene sikkert var skyhøye).

Jeg hadde jo bedre lyd og bilde hjemme i min egen stue!

Og da begynte jeg å gruble: Jeg har full kjeller under hele huset,- til sammen seks rom. Og et av de mente jeg kunne passe til kino.
    Til tross for at jeg ikke hadde vært i dette rommet siden jeg flyttet hit for 12 år siden (det var ikke lys der),- så våget jeg meg ned dit.

Det er et rom på 4,2m x 8,6m. Men takhøyden er dog på kun 211cm.
    Så jeg bestemte meg: jeg skulle bygge min egen kino, ut i fra økonomiske begrensninger samt begrensninger når det gjelder takhøyde.
    Dette måtte bli en kino på kompromisser: Fra før av har Norges desidert flotteste kino blitt bygget,- kinoen med det råeste utstyret har blitt bygget,- Norges minste kino har blitt bygget osv....

Mitt mål: Å bygge Norges beste kino til meg selv,- ut ifra hva jeg har til rådighet!

Elektronikken har jeg, den er ikke akkurat verdens beste,- men den duger for meg, og det er vel det viktigste??

- Receiver: Yamaha RX-V-1900
    - DVD: Yamaha DVD-S-1800
    - Blu-ray: Denon DBT-1713UD
    - Projektor: Epson EH-TW3200
    - Lerret: Et 90" motorisert kjøpt på Elkjøp.... - Solgt
    - Front: Yamaha NS-555C
    - Center: Yamaha NS-C444 - Solgt
    - Surround: Yamaha NS-333 - Solgt
    - Subwoofer: XTZ 12.16 - Solgt

Oppdatering: Nye høyttalere....

- Front: Klipsch RF82 MkI
    - Center: Klipsch RC62 MK II
    - Surround side: Klipsch RS52 MK II
    - Surround bak: Klipsch RB51 II
    - Subwoofer: SVS PC12-NSD DSP

Samt rammelerret i kinoen: Elite Screen 110"

Presence kommer også, når økonomien sier "GO"...

Har også diverse annet stasj som splittere etc,- men det gidder jeg ikke å ta med.

Høyttalerledninger er "Noname" (EDIT: Supra Classic i kinoen). (Etter nærmere undersøkelse er dette kabler fra HAMA, QED, Argon, Tara Labs + masse annet vrøvl.)

Jeg legger ut en prinsippskisse for hvordan jeg tenker meg kinoen vil bli. Merk at dette kun er en skisse.

-blering2-jpg

Dersom det er interesse for det, legger jeg ut bilder fra byggeprosessen frem til nå,- hvor jeg nesten er ferdig med gulv og skal begynne på det elektriske samt vegger.
    Sist endret av MorJohan; 11-23-2014 kl 19:01 Begrunnelse: Endring av tittel.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir knall MorJohan! Rommet er det viktigste nå. Utstyr kan alltids (om ønskelig) oppgraderes etterhvert. Har du kjøpt stoler/sofaer?

Og ja...bilder vil vi ha.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den, teddytusen!

Jeg har begynt å samle på stoler, de samme som JohnnyMHz har i sin kino,- stoler fra Jysk.
    Etter timetelleren på projektoren har jeg nå nærmere 1000 timer i den ene stolen,- og den er fremdeles god å sitte i.
    Mangler dog tre stykker for å få rad to på plass når den tid kommer.
    Sist endret av MorJohan; 10-06-2014 kl 17:59

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøs gjerne på med bilder!

Selv om mye er postet før er det tips å hente i så godt som alle tråder. Noe nytt og noe som andre ikke har tenkt på å poste,og for hobbysnekkeren (meg feks )kan selv det som virker enkelt for den erfarne være et nyttig tips å ta med seg.

Pluss at det er moro å følge med fra begynnelse til slutt,nyttig for egen del er det også,glemmer fort hva man har gjort,og da er en byggetråd grei å ha.

Lykke til!
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt kjør på! Tips! planlegg nøye steg for steg så slipper du å glemme noe og få masse ekstra arbeid.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Planlegger du med podie på bakerste rad eller blir det for knapt med takhøyden? Ja her er det bare å poste en masse bilder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planlagt dette i en ganske lang stund,- men akkurat denne plankekjøringen med reisverk tror jeg at jeg har fikset ut ifra mitt utgangspunkt og mine begrensninger byggmessig.
    Det er som sagt derfor jeg ikke har lagt ut tråden før, og jeg hadde heller ikke tenkt å gjøre det riktig ennå,- men det ble gjort litt på impuls når jeg ser at forumet mister interesse og følgere.
    Så dersom jeg kan bidra med min lille del,- så gjør jeg det. Det er her jeg har fått inspirasjon og lært alt det jeg tror jeg kan.

Som Pippi Langstrømpe sier det:

"Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg!"

Så for å begynne med begynnelsen,- dette var utgangspunktet som vil bli front i kinoen:

-2013-prosjekt-hjemmekino-008-jpg

Dette er bakover som vil deles av slik at det blir et rom i enden som rommer filmer, musikk,- muligens et kjøleskap etc. Den som lever får se...

Det er forøvrig ingen fukt bakover,- det var bare naboungene som vannet hagen i sommer som fant ut at de skulle se hvor vannet forsvant når de stakk hageslangen gjennom lufteventilen til kjelleren.
    Og den sandhaugen bakerst har ligget der siden huset ble bygget,- mer om det senere:

-2013-prosjekt-hjemmekino-005-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-prosjekt-hjemmekino-008-jpg   -2013-prosjekt-hjemmekino-005-jpg  

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk forøvrig til randall som ga meg oppskriften til å legge ut store bilder.

Dette kommer til å bli prøving og feiling fra begynnelse til slutt.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Spennende! Planlegger du med podie på bakerste rad eller blir det for knapt med takhøyden? Ja her er det bare å poste en masse bilder.
    Jeg planlegger å ha et podie for bakerste rad, ja. Men hvor høyt dette blir med tanke på takhøyden må jeg nesten prøve ut.
    Uansett så er jo dette et rom som er beregnet til å sitte i, så om de som sitter på bakerste rad må bøye hodet litt i det de inntar plassene ser jeg ikke på som noe stort problem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bakkelitt Vis post
    Spennende prosjekt kjør på! Tips! planlegg nøye steg for steg så slipper du å glemme noe og få masse ekstra arbeid.
    Jeg har planlagt ganske mye, men er forberedt på å ta en del på sparket når det gjelder ting som plutselig dukker opp.
    Setter derfor pris på om de som følger prosjektet kommer med innspill.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt suverent med ny byggetråd! Gleder meg til å følge. Og vi vil selvfølgelig ha bilder av alt. Bilder er alfa og omega i en byggetråd.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Dette blir bra!
    Jeg håper jeg skal kunne klare å få til et greit resultat med tanke på både økonomiske begrensninger, og de begrensninger rommet gir med tanke på takhøyde.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Helt suverent med ny byggetråd! Gleder meg til å følge. Og vi vil selvfølgelig ha bilder av alt. Bilder er alfa og omega i en byggetråd.
    Du er hjertelig velkommen til å følge med, og bilder blir det!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen Vis post
    Pøs gjerne på med bilder!

Selv om mye er postet før er det tips å hente i så godt som alle tråder. Noe nytt og noe som andre ikke har tenkt på å poste,og for hobbysnekkeren (meg feks )kan selv det som virker enkelt for den erfarne være et nyttig tips å ta med seg.

Pluss at det er moro å følge med fra begynnelse til slutt,nyttig for egen del er det også,glemmer fort hva man har gjort,og da er en byggetråd grei å ha.

Lykke til!
    Jeg vet ikke om jeg har så veldig mye å tilføre rent byggteknisk, men det blir nok muligens noen uortodokse løsninger her og der.
    Om ikke annet så kan de kanskje gi en god latter??

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som måtte gjøres var å få ryddet. Og da kom det for en dag at de som støpte gulvet og satt opp grunnmuren sannsynligvis må ha vært påvirket av noe sterkt.
    Bildet under viser tydelig ujevnhetene i gulvet, og ettersom gulvet i kinoen skulle legges på tilfarere måtte mye av dette bort for å slippe for mye oppklossing.

Rammen som vises på bildet er bare en test på størrelsen til et 120" lerret som jeg opprinnelig planla, og senere forkastet da det blir for stort.

-2013-prosjekt-hjemmekino-036-jpg

Så for å få bort de verste ujevnhetene var det bare til å gå på med hammer og meisel. Fant etter hvert ut at dersom jeg "myket" opp betongen med en slagdrill først, så ble det lettere å slå...

-2013-prosjekt-hjemmekino-041-jpg

Et ganske så møysommelig arbeid, og det samlet seg noen små hauger over hele gulvet etterhvert av det jeg hugget bort.

-2013-prosjekt-hjemmekino-063-jpg

.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å pigge opp hele gulvet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik Vis post
    Hva med å pigge opp hele gulvet?
    Jeg har selvfølgelig vurdert det, men økonomien tillater ikke de helt store utskeielsene.
    Derfor blir det en kino på kompromisser i det rommet jeg har, alt gjort på billigst mulig måte. Både for å bevise for meg selv og andre at det ikke trenger å koste skjorta å bygge sin egen kino.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi trenger helt klart slike tråder også MorJohan. Min er også bygget på budsjett. Det har selvsagt sprukket så det holder (sikkert det dobbelte nå). Bare listene kommer på over 3k... Gleder meg til flere bilder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Vi trenger helt klart slike tråder også MorJohan. Min er også bygget på budsjett. Det har selvsagt sprukket så det holder (sikkert det dobbelte nå). Bare listene kommer på over 3k... Gleder meg til flere bilder.
    Det har nok lett for at det ene drar det andre med seg. Har satt opp et budsjett og har klart å holde meg til det hittil. Kommer til å presentere dette når jeg er á jour med bildene.

Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine