MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 380
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man lærer utrolig mye! Og det er jo det som er gøy med å følge andres tråder.

Vedlegget skal forøvrig være fikset nå.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, helt enig

Vedlegget fungerer ja - men det er ikke lys bak?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Vedlegget fungerer ja - men det er ikke lys bak?
    Det er dårlig med lys bak foreløpig. Lysrammen er under konstruksjon i verkstedet,- la kun ved et bilde av "Carrie" som et eksempel på en mørk plakat som
    LED-stripsen uten problem lyser igjennom. Har kun holdt opp LED-stripsen bak denne plakaten for å sjekke.

Burde nok ha ordlagt meg litt annerledes der....

-klokt-sagt-jpg

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Klipsch RF-82 MK1 i hus etter dette impulskjøpet på Elkjøp her om dagen. Et lite dypdykk i katalogen med scannede kvitteringer på PC'en tilsier at jeg har hatt Yamaha NS-555
    siden 25.08.2006,- så da var det kanskje på tide med oppgradering likevel. Ingen kan ihvertfall påstå at jeg lider av oppgraderingsmani! (Hittil ihvertfall...)

Det første som slo meg når jeg pakket de opp er at de er store i forhold til Yamaha'ene.

Jeg har ikke fått lyttet noe særlig ennå, men noen sanger og et par filmsnutter har det blitt og jeg er ikke akkurat skremt hittil.
    De høres en del skarpere ut enn NS-555 og de virker også mer detaljerte. Og når jeg drar på litt så virker det som om de ikke sliter så mye som Yamaha'ene.

Jeg er ikke akkurat noen guru når det gjelder lyd, så jeg sliter litt med å beskrive inntrykkene.

Jeg får snurre et par filmer ikveld og lytte litt videre,- men jeg tror definitivt at "Klipsch-lyden" er noe jeg godt kan bli vant til...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch lyden er sterkt vanedannende.

Alt annet blir en smule kjedelig.

Klipsch har også en "Heritage" serie som er enda mer frempå, dynamisk og oppløst en RF, (sånn i tillfelle du blir Klipsched)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Det er kjempegøy!

Man er jo alltid litt spent på kvaliteten når det gjelder slike kina-greier, men mesteparten av det man kjøper her i landet er vel også produsert der.
    Så da er det jo greit å kunne få det til en brøkdel av prisen.
    Fikk pakke fra deg i posten i går. Tusen takk! Sneppertene ser bra ut, og jeg tror de skal fungere bra. Må skaffe meg en 7/16" bor, evt går det sikkert greit med ca 11mm også. Bør vel også ha noe for å forsenke kanten litt for å få den "flush".

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å høre Klipschene trenger nok endel innspillingstid også, så de blir nok bare bedre & bedre

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Klipsch lyden er sterkt vanedannende.

Alt annet blir en smule kjedelig.

Klipsch har også en "Heritage" serie som er enda mer frempå, dynamisk og oppløst en RF, (sånn i tillfelle du blir Klipsched)
    Er enig med deg når det gjelder vanedannende lyd, Skalle. Det ble sent inatt, og mye lytting.
    Når jeg postet mine første inntrykk var høyttalerne kun byttet om. Receiveren var fremdeles stilt inn på Yamaha. Etter å ha kjørt auto-oppsett ble det enda bedre. (Skulle bare mangle...)

Jeg så første del av Hobbiten inatt, en film jeg kjenner godt. I flere scener hjemme hos Bilbo er det en del knitring fra peisen. Denne knitringen hørte jeg med Yamaha'ene, men nå er den helt tydelig. GØY!
    Jeg kjørte også første del av "The Art of Flight". På litt volum her ble lyden grøtete før,- men det virker som om RF-82 er helt avslappet på samme volum. Og jeg tør påstå at det trykker ganske så mye mer.

Jeg har en vag mistanke om at de 3000 kronene jeg ga for Klipsch'ene fort kan utvikle seg til noe mer. Føler allerede nå et visst spøkelse puste meg i nakken.....

Kult å høre Klipschene trenger nok endel innspillingstid også, så de blir nok bare bedre & bedre
    Har lest litt om at de "slapper av i toppen" etterhvert. Vet ikke helt hvor lang innspillingstid de trenger? Gleder meg ihvertfall til fortsettelsen, for ikke å snakke om når jeg får de ned i kinoen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Fikk pakke fra deg i posten i går. Tusen takk! Sneppertene ser bra ut, og jeg tror de skal fungere bra. Må skaffe meg en 7/16" bor, evt går det sikkert greit med ca 11mm også. Bør vel også ha noe for å forsenke kanten litt for å få den "flush".
    Bare hyggelig Gunnar! Kikket litt på rammene i Scethuptegningen i tråden din. De er jo rimelig høye, men jeg tror det skal holde å feste de oppe, nede og på midten,- altså seks par snepperter.
    Du får kjøre en fullskala-test...

Jeg brukte 11mm bor og karvet litt i kantene med en Dremel-replika med en kulehodefres. Deretter litt trelim i hullet. "Hode-delen" til snepperten presset jeg inn med en stump av et tynt kobberrør jeg fant hvor hodet akkurat gikk inn i røret. "Hull-delen" banket jeg forsiktig inn med en liten hammer.

Nå forsenket jeg de ikke, men det skal vel muligens kunne gå å frese litt i kanten med et 12mm bor? Det er jo svært lite som skal til.

Post gjerne erfaringer, Gunnar!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig Gunnar! Kikket litt på rammene i Scethuptegningen i tråden din. De er jo rimelig høye, men jeg tror det skal holde å feste de oppe, nede og på midten,- altså seks par snepperter.
    Du får kjøre en fullskala-test...

Jeg brukte 11mm bor og karvet litt i kantene med en Dremel-replika med en kulehodefres. Deretter litt trelim i hullet. "Hode-delen" til snepperten presset jeg inn med en stump av et tynt kobberrør jeg fant hvor hodet akkurat gikk inn i røret. "Hull-delen" banket jeg forsiktig inn med en liten hammer.

Nå forsenket jeg de ikke, men det skal vel muligens kunne gå å frese litt i kanten med et 12mm bor? Det er jo svært lite som skal til.

Post gjerne erfaringer, Gunnar!

Det skal jeg. Sitter på toget, men får ihvertfall lest AVforum.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det endelig begynt å skje litt i kinoen igjen. Har fått handlet inn MDF-panel til veggene, og det er jo liten vits i at de ligger i en stabel på gulvet.
    Jeg startet med framveggen i morges,- det er denne veggen som det er desidert mest jobb med ettersom det skal bores noen hull til veggbokser.

Benyttet en 6mm MDF-plate som avstandsstykke mellom gulv/vegg,- og lettere sjokkskadet kunne jeg konstatere at jeg hadde fått alle hullene til å stemme på en prikk.

-2014-prosjekt-hjemmekino-703-jpg

Klok av skade etter denne hjernedøde generaltabben med hulltakingen i gipsplatene har jeg funnet ut at jeg skal begynne å tenke mens jeg arbeider, og akkurat dette
    viste seg å gi resultater.

Krysslaseren viser seg nok en gang å være et uvurderlig hjelpemiddel,- denne gang for å sjekke at platene står i lodd.

-2014-prosjekt-hjemmekino-706-jpg

Fant også ut at det er veldig greit å forbore med et 3mm trebor i senter av der hullet til veggboksene skal være. Da er det bare til å plassere senterboret til hullfresen der,
    og så går resten av seg selv. Har merket at dette senterboret har en viss tendens til å dra seg litt ut til en av sidene ellers.

-2014-prosjekt-hjemmekino-709-jpg

Etter oppmåling, sjekking, dobbeltsjekking og boring var de to verste platene på plass:

-2014-prosjekt-hjemmekino-714-jpg

Deretter var det rett og slett "platekjøring" resten. Og slik var ståa når jeg ga meg for dagen,- uten en eneste liten sersjanttabbe engang:

-2014-prosjekt-hjemmekino-722-jpg

Ellers så ramlet det ned nok en pakke i postkassen idag. Har fundert litt på dette med å kle rammene til akustikkplater og evnt. diffusorer med stoff med motiv.
    Har sjekket flere steder, men det koster som regel det hvite ut av øya.

Etter mye leting fant jeg et sted som heter www.spoonflower.com hvor man kan laste opp egne bilder og få disse printet ut på stoff. Prisen var heller ikke avskrekkende,-
    så jeg foretok en prøvebestilling. Lastet opp et bilde i høy oppløsning,- og for kr. 177,- inklusive frakt ramlet følgende ned i postkassen:

-p3117087-jpg

Jeg har her lagt en Blu-ray film nederst for å illustrere størrelsen. Målene er som følger:

Hele stoffstykket inklusive den hvite "rammen": 150*94 cm.
    Selve bildet: 122*84 cm.

Stoffet er tynt og kan minne om silke, og holdes det opp mot lyser et det gjennomsiktig og derav også akustisk transparent etter hva jeg kan forstå.
    Selve trykket er utrolig detaljert og skarpt, og ser rett og slett ut som et fotografi.

Det eneste jeg har å sette fingeren på er at stoffet er så fint at det reflekterer lys. Hvor mye dette har å si i kinosammenheng aner jeg ikke,- jeg skal få spent det
    opp på en ramme imorgen og plassere denne i "1. refleksjonsposisjon" i forhold til lerretet i stuen for å se om dette egentlig er et problem.

Dersom det ikke er det kommer jeg garantert til å bestille flere motiver.

En annen mulighet er jo også å kontakte Spoonflower og høre om de har et grovere og mer lerretsaktig stoff. Selve trykket/bildet vil jo da selvfølgelig ikke bli så
    strøkent og fotoaktig.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se at det skjer ting Begynner å bli bra dette. Begynte å tenke på fargevalg på veggene eller?

Litt sent nå kanskje, men vet at andre har bestilt følgende stoff fra spoonflower: Spoonflower.com, Fabric: Performance Knit, - vet ikke om hvilket stoff du har bestilt

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo kjempefint dettan, MorJohan! Kom på en liten ting: Det kan være lurt å forskyve MDF-platene slik at skjøtene ikke blir på samme sted som på gipsen. Vet ikke hvor mye det har å si i praksis her, men det er enkelt å få det til hvis du begynner med en halv plate...
    Uansett, er jo for seint nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se at det skjer ting Begynner å bli bra dette. Begynte å tenke på fargevalg på veggene eller?

Litt sent nå kanskje, men vet at andre har bestilt følgende stoff fra spoonflower: Spoonflower.com, Fabric: Performance Knit, - vet ikke om hvilket stoff du har bestilt
    Fargen på framveggen er spikret til Pure Color sort eller dempet sort. Jeg kommer også til å bruke Pure Color på side- og bakvegger,- men vurderer da en anelse grått.
    Jeg kommer videre til å "brekke opp" det hele med røde spotkasser og røde lister,- samt at denne kabelkanalen i taket også vil bli trukket med rødt stoff. Rett og slett for å få
    litt kontraster. Skulle jeg få fullstendig klaustrofobi av dette fargevalget får jeg heller prøve ut noe annet....

Når det gjelder stoffet fra Spoonflower var det også Performance Knit jeg bestilte. Skal som nevnt spenne det opp på en ramme imorgen for å teste refleksjoner.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Blir jo kjempefint dettan, MorJohan! Kom på en liten ting: Det kan være lurt å forskyve MDF-platene slik at skjøtene ikke blir på samme sted som på gipsen. Vet ikke hvor mye det har å si i praksis her, men det er enkelt å få det til hvis du begynner med en halv plate...
    Uansett, er jo for seint nå.
    Takk for det, Hunsbedt! Jeg lurte også litt på dette med forskyving i forhold til skjøtene på gipsen, men da ville jeg ikke fått feste for fjæra i stenderne. Leste et sted at man skulle slå inn stifter i fjæra for hver 25. cm,- og da hadde det jo blitt dårlig med hold kun i gipsen.

Newcomer Janajoh sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig artig byggetråd og så fint arbeid då! Digger sånne budsjettbygg (Ikke at jeg ikke liker high-end som Hundsbedt sitt og andre sine her inne altså ) Gøy å se at det kan gjøres på budsjett og med "billig"verktøy !

Skal til med noe lignende hos en kompis nå ganske snart. Rommet er vel omtrent akkurat de samme målene som du har her Så da er det mulig vi hermer litt med ideer!

Stå på videre, skal følge godt med på tråden din!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye leting fant jeg et sted som heter www.spoonflower.com hvor man kan laste opp egne bilder og få disse printet ut på stoff. Prisen var heller ikke avskrekkende,-
    så jeg foretok en prøvebestilling. Lastet opp et bilde i høy oppløsning,- og for kr. 177,- inklusive frakt ramlet følgende ned i postkassen:

-p3117087-jpg
    Dette ser jo meget bra ut! Hvilken oppløsning var det på bildet du sendt inn? Og hvor fant du bildet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Janajoh Vis post
    Veldig artig byggetråd og så fint arbeid då! Digger sånne budsjettbygg (Ikke at jeg ikke liker high-end som Hundsbedt sitt og andre sine her inne altså ) Gøy å se at det kan gjøres på budsjett og med "billig"verktøy !

Skal til med noe lignende hos en kompis nå ganske snart. Rommet er vel omtrent akkurat de samme målene som du har her Så da er det mulig vi hermer litt med ideer!

Stå på videre, skal følge godt med på tråden din!
    Hyggelig at du er innom tråden, og takk for kommentaren! Det er nok få av oss som har muligheten til å "ta den helt ut" slik bl.a. Hunsbedt har gjort,- de fleste er nok nødt til å gå på noen kompromisser og gjøre det beste ut ifra hva man har til rådighet.

Lykke til med prosjektet dere skal igang med,- og skulle dere finne noen brukbare idéer i tråden min så er det bare til å videreføre disse. Har selv samlet tips og idéer fra ganske mange her inne.

Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Dette ser jo meget bra ut! Hvilken oppløsning var det på bildet du sendt inn? Og hvor fant du bildet?
    Jeg ble faktisk overrasket selv også,- mine fotokunnskaper yter ikke kvaliteten på dette trykket rettferdighet.

Bildet fant jeg ved å lete gjennom linkene i denne tråden: http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=220892

og bildet jeg sendte inn var på 4,24MB med en oppløsning på 7383*4992.
    Bildet ble printet ut i 150dpi.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet fant jeg ved å lete gjennom linkene i denne tråden: http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=220892

og bildet jeg sendte inn var på 4,24MB med en oppløsning på 7383*4992.
    Bildet ble printet ut i 150dpi.
    En kar på AVS har også brukt bilder fra spoonflower. Han har dokumentert framgangsmåten sin bra, og også med litt informasjon om stoffene de leverer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste dagene har det mer eller mindre vært ren platekjøring, og veggene er nå ferdig med MDF-panel type Perlestaff. Ca. 900 stifter er hamret inn, og hver og en er forsenket med dor. Kan vel med hånden på hjertet si at jeg var litt lei på slutten, men så lenge jeg klarte å se for meg det ferdige resultatet gikk det likevel utrolig greit.
    Utrolig var det også at jeg klarte å unngå de helt store tabbene.

Her er rommet ferdig platet:

-2014-prosjekt-hjemmekino-724-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-725-jpg

- og ferdig fuget:

-2014-prosjekt-hjemmekino-738-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-739-jpg

Det ble litt rester til overs av MDF-platene, så jeg testet hvordan disse ville gjøre seg som deksel til kabelkanalen i taket. Jeg kappet opp noen små trebiter som skulle fungere som holdere for sneppertene som jeg tidligere har handlet inn, og limte disse på innsiden av kanalen.

-2014-prosjekt-hjemmekino-726-jpg

Noen små trebiter ble også limt fast til selve dekselet.

-2014-prosjekt-hjemmekino-727-jpg

Disse sneppertene bør jo helst sitte ganske så nøyaktig ovenfor hverandre, og akkurat hvordan jeg skulle få til det har gitt meg litt hodebry. Helt til Gunnar kom med tipset om å bore tvers igjennom både deksel og holdere med et tynt bor for å markere. Deretter var det bare til å plassere tuppen av det store boret i det lille hullet og bore ut til sneppertene.

Og da ble resultatet slik:

-2014-prosjekt-hjemmekino-733-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-734-jpg

Deretter var det bare til å trykke fast dekselet.

-2014-prosjekt-hjemmekino-736-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-737-jpg

Det som nå skjer videre i kinoen er at jeg begynner på spotkassene samt gjør ferdig kabelkanalene med deksler og "leppene" til å holde takrammene.

Til slutt: Post #37 er oppdatert med de siste innkjøp.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult Nok en milepæl nådd. Virker smart den løsningen med sneppertene.

Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine