MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 8 av 19 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 380
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Noen som aner hvor tykke sånne fiberbunter vanligvis er og hvor lett det ville være å dra de noen meter igjennom trekkerør?
    Du bør vel nesten bestemme deg for hvor mange stjerner du vil ha først. Deretter velge projektor og overgangsstykke til antall fiber.

Når jeg ser på bildene til Hunsbedt, så kreves det bra dimensjon på røret!

Poster et bilde uten tillatelse:

Vedlegg 110528

Har dog ingen erfaring med stjernehimmel selv,- refererer kun til det jeg har lest.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedleggslinken din funker ikke, MorJohan! Men jeg linket opp til et bilde av de to buntene stjernehimlingen utgjør samlet. Det er snakk om over 1000 stjerner og ca 1500 fibere på 0,5mm hver. Røret på bildet er 30mm. Jeg anbefaler ikke trekking av slike "nakne" fibere. Man får også kjøpt fiberpakker som ligger innkapslet i plast. Disse vil egne seg litt bedre til trekking. Her er link til den aktuelle posten: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1632847

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3175-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 02-23-2014 kl 22:21 Begrunnelse: Legge til link

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for korrigeringen der, Hunsbedt! Best svar får man fra folk med erfaring!
    Men jeg husket ihvertfall rett,- denne bunten din var ikke noe "knuslete greier..."

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå 2. gang jeg skriver dette,- noe merkelig med forumet er det ihvertfall...

Det som har med stjernehimmel å gjøre postet jeg i tråden til matsijatsi, men det dukket opp her i min tråd.

Jeg har nå kopiert dette over i tråden til matsijatsi, så "stjernehimmel" bør kanskje fortsette der...

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Det er nå 2. gang jeg skriver dette,- noe merkelig med forumet er det ihvertfall...

Det som har med stjernehimmel å gjøre postet jeg i tråden til matsijatsi, men det dukket opp her i min tråd.

Jeg har nå kopiert dette over i tråden til matsijatsi, så "stjernehimmel" bør kanskje fortsette der...
    haha ja jeg skulle akkurat til å skrive Dejavu, skjønnte ikke helt hva som har skjedd her :P
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    haha ja jeg skulle akkurat til å skrive Dejavu, skjønnte ikke helt hva som har skjedd her :P
    Det er godt vi er flere som ikke skjønner,- begynte i et øyeblikk å tvile på meg selv....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, beklager hvis jeg også har postet i "feil" tråd...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Hehe, beklager hvis jeg også har postet i "feil" tråd...
    Hehe, her er forvirringen total...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har resten av gipsplatene kommet i hus, men jeg begynte i morgentimene idag å pusle med litt småtteri i verkstedet,
    så det å sette opp gipsplater utsettes til imorgen.

Jeg skal lage endel rammer, og i den forbindelse kan det være kjekt å ha noe å klemme sammen hjørnene med når disse skal limes.
    For en tid tilbake laget jeg følgende av 18mm kryssfiner:

Og da kunne hjørnene på rammene tvinges fast for liming:

Det som er dritt med denne løsningen er at jeg måtte tømt Jula, Clas Ohlsson og Biltema for tvinger ettersom det ville gå med 12 tvinger pr. ramme.

Så jeg funderte ut en annen løsning:

Og dermed vil jeg klare meg med kun én tvinge i hvert hjørne.

Løsningen fungerer også veldig bra selv om emnene ikke er gjerdet:

Jeg skal forøvrig gjøre en liten modifisering,- kappe av 1mm på tuppen av trekanten slik at spissen ikke presser emnene fra hverandre i innerkant.

Jeg tar ikke kreditten for denne jiggen,- jeg har sett lignende løsninger et eller annet sted, men som garantert er dyrere enn å mekke sammen noe av kapprester.

Dersom noen føler seg snytt: dessverre ingen tabber idag, men hvem vet hva morgendagen bringer....
    Det er virkelig praktisk med forum. Du skriver om denne løsningen for å presse hjørner sammen rimelig nylig, og nå har jeg bruk for den. Skal lage meg noen rammer for lydplater som skal gjæres. Gleder meg til å prøve det ut.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det er virkelig praktisk med forum. Du skriver om denne løsningen for å presse hjørner sammen rimelig nylig, og nå har jeg bruk for den. Skal lage meg noen rammer for lydplater som skal gjæres. Gleder meg til å prøve det ut.
    Supert, Midas! Jeg har fått så mange tips her inne, så det er godt å kunne gi litt tilbake.
    Det er dog bare en DIY-versjon av noen kjøpegreier,- men den fungerer 100% her hos meg!

Men som jeg var inne på: kapp av det øverste hjørnet på den innvendige trekanten med 1mm!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden siste oppdatering har det ikke skjedd så mye i kinoen, men den fremstår nå som ferdig gipset og sparklet.
    Regner med å komme igang med neste post som er smartpanel på framveggen i helgen.

Men det har ramlet ned noen pakker fra det store utland i postkassen, beregnet på diverse kinorelaterte prosjekter.
    Har foretatt noen prøvebestillinger for å sjekke kvalitet, og dette var det jeg endte opp med:

-2014-prosjekt-hjemmekino-698-jpg

Det første er en 5 meter Cool White LED-strip

-2014-prosjekt-hjemmekino-699-jpg

som jeg har tenkt til å benytte meg av i dette "kinoposter-prosjektet" beskrevet i post #38.

Det neste er "snepperter" eller Medium Grill Guides.

-2014-prosjekt-hjemmekino-701-jpg

Disse har jeg tenkt til å benytte til å feste rammer samt dekslene i kabelkanalen i taket. De er laget av plast, men går på plass
    med et tydelig "klikk",- og da sitter de! Med tanke på feste av veggrammer har jeg tenkt å kjøre en liten stresstest med vertikal belastning
    før jeg evnt. går til innkjøp av det jeg trenger.

Det siste er Female Banana Plug Jack

-2014-prosjekt-hjemmekino-702-jpg

som jeg har tenkt å benytte meg av på frontveggen samt ved alle høyttalerplasseringer. Har testet disse med forskjellige typer bananplugger
    jeg har liggende, og kvaliteten virker god. Kommer nok til å bestille flere av disse.

Forøvrig så har jeg egentlig satt all oppgradering av utstyr på vent til etter at kinoen er ferdig, men etter å ha vært en tur på Elkjøp idag for
    å kjøpe inn "Gravity" i Steelbook-utgave gikk dette i vasken.

En bekjent av meg er avdelingssjef for lyd og bilde der, og kjenner godt til min interesse. Som de fleste vet så mistet Elkjøp agenturet for
    Klipsch for en tid tilbake,- men det viste seg at de hadde et par høyttalere igjen på lager.

Etter litt pruting fra min side med mer eller mindre gode argumenter som at "jeg hjelper Elkjøp til å frigjøre lagerplass og bundet kapital",-
    samt alvorlige trusler om å slette både denne bekjente OG varehussjefen fra min venneliste på Facebook, endte jeg opp med:

1 par sorte Klipsch RF-82 MK1 til den nette sum av kr. 3000,-.

Nå skal det sies at jeg aldri har hørt Klipsch, men jeg har jo lest en god del og RF-82 får jo rimelig grei kritikk?

Uansett blir jeg nok kvitt de igjen dersom jeg ikke skulle like lyden.

Satser på videre oppdatering når det gjelder bygging i løpet av helgen.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sneisen den der led stripsen. På rull og kan klippes opp i den lengden du trenger. Hva er det og hvor fikk du det fra (og hva kostet det)?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må rapportere om hvordan sneppertene fungerer. En må vel være rimelig nøyaktig med monteringa? Kanskje legge ramma inntil, og bore gjennom både ramma og det som er bak med tynn bor, og så bore opp begge hull etterpå? Jeg lurer også på hvor godt de sitter i hullene, De skal vel presses/slås inn? Tenkte selv å bruke magneter, men snepperter er muligens mindre arbeid å montere. Dessuten sikkert mye billigere. Fant du dem på eBay?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Sneisen den der led stripsen. På rull og kan klippes opp i den lengden du trenger. Hva er det og hvor fikk du det fra (og hva kostet det)?
    Den var helt grei den LED-stripsen. 5 meter, 300 LEDs og kan kuttes for hver tredje LED. Jeg kjøpte den med 6A Powersupply, og den kom på $23,98, ca. kr. 144,-.

Her er linken.

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Du må rapportere om hvordan sneppertene fungerer. En må vel være rimelig nøyaktig med monteringa? Kanskje legge ramma inntil, og bore gjennom både ramma og det som er bak med tynn bor, og så bore opp begge hull etterpå? Jeg lurer også på hvor godt de sitter i hullene, De skal vel presses/slås inn? Tenkte selv å bruke magneter, men snepperter er muligens mindre arbeid å montere. Dessuten sikkert mye billigere. Fant du dem på eBay?
    Skal selvfølgelig gi en tilbakemelding om denne "vertikaltesten."
    Jeg har også fundert litt på dette med å tilpasse disse nøyaktig. Vet at RuneW benyttet seg av "Tack-It" i tråden sin,- en form for modelleire eller noe,- men dette med å benytte seg av et tynt bor hørtes genialt ut!
    Legges umiddelbart på minnet!

Jeg er også spent på hvor godt de sitter i hullene. De er ikke gjenget, men rillet,- så de må slås inn.
    Disse rillene er dog ganske grove, så med litt lim så tror jeg ikke de kommer ut frivillig når man først har fått de inn...

Jeg kjøpte 16 par, og det kom på kr. 152,- inklusive frakt. Fikk dagen etter melding fra PayPal at selger hadde refundert $3,00 ettersom han hadde kalkulert for mye i frakt, så da ble totalsummen litt mindre.

Her er linken.

Jeg har også vurdert magneter, men mener å huske at det er rundt kr. 60,- for to NeoDym-magneter på Clas Ohlsson,- så dersom dette fungerer så er jo dette mye rimeligere.....
    Sist endret av MorJohan; 03-06-2014 kl 23:04 Begrunnelse: Skrivefeil.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid gøy å få pakker i posten

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Alltid gøy å få pakker i posten
    Det er kjempegøy!

Man er jo alltid litt spent på kvaliteten når det gjelder slike kina-greier, men mesteparten av det man kjøper her i landet er vel også produsert der.
    Så da er det jo greit å kunne få det til en brøkdel av prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også spent på hvor godt de sitter i hullene. De er ikke gjenget, men rillet,- så de må slås inn.
    Disse rillene er dog ganske grove, så med litt lim så tror jeg ikke de kommer ut frivillig når man først har fått de inn...

Jeg kjøpte 16 par, og det kom på kr. 152,- inklusive frakt. Fikk dagen etter melding fra PayPal at selger hadde refundert $3,00 ettersom han hadde kalkulert for mye i frakt, så da ble totalsummen litt mindre.

Her er linken.

Jeg har også vurdert magneter, men mener å huske at det er rundt kr. 60,- for to NeoDym-magneter på Clas Ohlsson,- så dersom dette fungerer så er jo dette mye rimeligere.....
    Takker!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent på denne poster løsningen din - muligens en ide jeg må stjele

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Er spent på denne poster løsningen din - muligens en ide jeg må stjele
    Er litt spent på dette selv. Har såvidt startet på prototypen til en bilderamme, eller "lyskasse" om man kan kalle det det.
    Det som ihvertfall er sikkert er at LED-stripsen gir mye lys,- og den lyser mer enn bra nok gjennom en såpass mørk plakat som eksempelvis "Carrie."

-132112-fra-sf-film-02-jpg

Ettersom stripsene kommer såpass nære baksiden av posteren kan nok problemet bli å få lyset uniformt. Har et par muligheter her, bl.a. å legge en frostet
    eller hvit acrylplate foran LED-stripsene for å diffusere lyset.

Får ta problemene i den rekkefølge de dukker opp...

OG sirant: her inne stjeler man ikke,- man bare videreutvikler og tilpasser idéer!
    Sist endret av MorJohan; 03-08-2014 kl 13:12 Begrunnelse: Skrivefeil.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, er mye triks på tverrs frem og tilbake i trådene her ja - lærer mye å følge med på andre sine tråder.

vedlegget ditt fungerer dessverre ikke.

Side 8 av 19 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine