MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 380
    Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    jeg har samme bredden på rommet som deg(3,9m), og skal også ha tre stoler i frontrekka. Jeg og tenker å lage to slike "kakestykke-bord", men ikke mer enn 15-20 cm brede i front.

En trenger jo ikke så mye plass å passere stolrekken på?
    Er vel bare å plassere en stol mot en vegg det, og se hvor mye man plass man trenger for å luske seg forbi

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En trenger jo ikke så mye plass å passere stolrekken på?
    Er enig med deg der, det blir jo ikke akkurat så mye trafikk der. Problemet med et smalt "kakestykke" er at jeg ikke får plass til
    koppholdere. Men funderte litt på å forlenge bordet til en slags "T" slik at bordet blir bredere i fremkant, altså foran armlenene.
    Akkurat nok til å få plass til to flaskeholdere.

Må gruble litt mer på dette og forsøke å lage en skisse av tankegangen.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post

For å forklare denne idiotiske målingen av denne platen som jeg hadde problemer med:

Jeg plasserte til å begynne med krysslaseren på diverse klosser vinkelrett ut fra senter av veggboksene. Men hver gang jeg passerte denne
    stabelen klarte jeg å dulte borti den, og den måtte bygges opp og sentreres på nytt. Men så kom jeg på en idé: jeg setter krysslaseren litt ut på siden!
    Krysset er jo i senter av boksen likevel, og jeg merker da gipsplaten der hvor krysset treffer.
    Derfor kunne jeg ikke forstå at hullene ble feil.

En enkel skisse:

Vedlegg 110331

Og jeg boret da hullet i treffpunktet på gipsplaten...
    Jeg er rimelig flau når jeg beskriver denne hjernedøde megatabben....

Det er som "han Raymon" i Biltema-reklamen sier: "Det ær låv å bruke hue"....
    Hehe.. ingen klarer seg vel uten større eller mindre tabber? F eks stille inn saga på 1cm, sage, og finne ut at det blir 3mm for lite. Deretter stille inn saga på 1,3cm og sage pånytt..

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å felle ned koppholdere i armlenene?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip Vis post
    Er vel bare å plassere en stol mot en vegg det, og se hvor mye man plass man trenger for å luske seg forbi
    Det er noe jeg har forsøkt,- og den plassen jeg har å gå på uten bord mellom stolene er grei. Men dersom jeg plasserer to bord der må jeg også ta hensyn til spotkassen
    som jo vil komme ganske lavt på grunn av takhøyden.

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Hehe.. ingen klarer seg vel uten større eller mindre tabber? F eks stille inn saga på 1cm, sage, og finne ut at det blir 3mm for lite. Deretter stille inn saga på 1,3cm og sage pånytt..
    Jo takk,- jeg kjenner til dette med feilkapping og feilmåling... Hittil med tanke på stenderverk o.l. så har det ikke vært nøye på millimeteren,- men det kan nok føre til alvorlige frustrasjoner for meg
    når det blir mm-kapping av rammer etc. Sikkert til glede for dere andre dersom jeg tør å legge det ut....

Hva med å felle ned koppholdere i armlenene?
    Dette er også noe jeg har vurdert,- men jeg er litt redd for å bore hull i armlenene. Gjør jeg en tabbe der, så er det ingen vei tilbake. Jeg ser JohnnyMHz har gjort dette med hell, og han har samme
    stolene som meg. Legger ved to bilder fra tråden hans. (Uten å ha bedt om tillatelse.)

-johnnymhz-376-jpg -johnnymhz-373-jpg

Dette ble jo utrolig bra for hans del!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jeg beregnet egentlig frontrekka mi med fire stoler, og hadde derfor meget god plass til bordene. Du må nesten måle opp og se på bredden jeg har brukt, for å se om det passer. Hvis ikke er det jo enkelt å gjøre dem en god del smalere.

Råfila er sendt
    Takker for fila Hunsbedt. Utrolig kjekk å ha for litt videre tankespinn!

Hehe, ingenting lurium her i gården. La opp to doble stikk, to trekkerør for CAT6, og et 50mm sentralstøvsugerrør som tar ALT av kabler med koblinger (inkludert skjøt også tilbake til midten til senter av bakrekka for evt rumperistere) , også ledning med stikkontakter. DET har vært nyttig, meget enkelt å trekke her!
    Og ja, det er her jeg henter strøm til lampene og alt annet av ladere og annet dill inni bordene.
    Merkelig at du ikke har funnet på noe lurium....
    Dette med 50mm sentralstøvsugerrør er noe å ta med seg. Har ikke tenkt noe særlig på podiet ennå, bortsett da fra at jeg skal ha stikk og ethernet i fremkant. Strøm trengs jo også til LED-strips i
    "snublekanten" til podiet. Koblingsboks til strøm har jeg forøvrig lagt opp på bakveggen.
    Sist endret av MorJohan; 02-17-2014 kl 10:33

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å le av andres tabber er en fryd,- men det er ikke fullt så gøy når man gjør det selv. Og spesielt når man jobber alene og ikke har noen andre å skylde på.
    Den verste tabben (som jeg har unnlatt å nevne) var vel når jeg skulle sette inn døren til kinoen. Jeg klarte å montere hengslene til døren feil vei, og når jeg løftet den og
    skulle henge den på så kunne jeg ikke skjønne hvorfor den damen jeg hadde fått døren av hadde nøkkelhullet øverst.... Da ble det en laaang timeout!
    Hehe, den var fin Kan ikke utelate slikt. Det er jo stor underholdning

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hehe, den var fin Kan ikke utelate slikt. Det er jo stor underholdning
    Det er gøy å tenke tilbake på i ettertid, men når man står midt oppe i det så er det ikke fritt for at man lurer på om man er ved sine fulle fem....

Flere tabber kommer garantert,- får skylde på at jeg er bevisstløs i gjerningsøyeblikket.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har resten av gipsplatene kommet i hus, men jeg begynte i morgentimene idag å pusle med litt småtteri i verkstedet,
    så det å sette opp gipsplater utsettes til imorgen.

Jeg skal lage endel rammer, og i den forbindelse kan det være kjekt å ha noe å klemme sammen hjørnene med når disse skal limes.
    For en tid tilbake laget jeg følgende av 18mm kryssfiner:

-2014-prosjekt-hjemmekino-660-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-661-jpg

Og da kunne hjørnene på rammene tvinges fast for liming:

-2014-prosjekt-hjemmekino-662-jpg

Det som er dritt med denne løsningen er at jeg måtte tømt Jula, Clas Ohlsson og Biltema for tvinger ettersom det ville gå med 12 tvinger pr. ramme.

Så jeg funderte ut en annen løsning:

-2014-prosjekt-hjemmekino-663-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-665-jpg

Og dermed vil jeg klare meg med kun én tvinge i hvert hjørne.

-2014-prosjekt-hjemmekino-667-jpg

Løsningen fungerer også veldig bra selv om emnene ikke er gjerdet:

-2014-prosjekt-hjemmekino-669-jpg

Jeg skal forøvrig gjøre en liten modifisering,- kappe av 1mm på tuppen av trekanten slik at spissen ikke presser emnene fra hverandre i innerkant.

Jeg tar ikke kreditten for denne jiggen,- jeg har sett lignende løsninger et eller annet sted, men som garantert er dyrere enn å mekke sammen noe av kapprester.

Dersom noen føler seg snytt: dessverre ingen tabber idag, men hvem vet hva morgendagen bringer....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Slike tips setter vi pris på! Det florerer av nyttige (og dyre) jigger på markedet, men DIY-saker er ofte både bedre og billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 slike som det her kunne jo funket og?
    http://biltema.no/no/Verktoy/Skrusti...inge-90-20732/

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tbardalen Vis post
    4 slike som det her kunne jo funket og?
    http://biltema.no/no/Verktoy/Skrusti...inge-90-20732/
    Helt klart! Det finnes mange forskjellige typer av disse tvingene, men felles for alle er at de koster endel.
    Jeg skal lage ganske mange rammer i kinoen og da blir det fort ganske så dyrt med kjøpetvinger dersom jeg lager flere rammer samtidig.

Mine DIY-tvinger er laget av kapprester, så de har kun kostet meg en skvett lim samt to skruer pr. tvinge.

Som Hunsbedt også skriver i innlegget over: "DIY-saker er ofte både bedre og billigere."

Også er det jo litt gøy å lage ting selv, da,- spesielt når det virker....

Forøvrig: Velkommen til forumet, og gratulerer med ditt første innlegg! Kjør på med flere!
    Sist endret av MorJohan; 02-19-2014 kl 11:12

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Tønsberg
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart! Det finnes mange forskjellige typer av disse tvingene, men felles for alle er at de koster endel.
    Jeg skal lage ganske mange rammer i kinoen og da blir det fort ganske så dyrt med kjøpetvinger dersom jeg lager flere rammer samtidig.

Mine DIY-tvinger er laget av kapprester, så de har kun kostet meg en skvett lim samt to skruer pr. ramme.

Som Hunsbedt også skriver i innlegget over: "DIY-saker er ofte både bedre og billigere."

Også er det jo litt gøy å lage ting selv, da,- spesielt når det virker....

Forøvrig: Velkommen til forumet, og gratulerer med ditt første innlegg! Kjør på med flere!
    Elsker DIY! Ikke alltid man finner noe ferdig som er akkurat det man trenger, og dermed tyr til egne løsninger.

Takk forresten Kun vært på dette forumet for å glane, men nå etterhvert blir det vel en byggetråd for eget kinorom i kjellern her. Har brukt cirka et år på å lese rundt på diverse tråder, så håper vi bare mine kunnskaper om akustikk og lyd fra tidligere kan forenes med kinobygging for å skape noe som virkelig kan fungere.

Kjør selv på med flere poster - får ikke nok av kinobyggingstråder
    Sist endret av tbardalen; 02-19-2014 kl 10:10
    Mvh
    Tony Bardalen

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fortsatt fremover med kinoen. Er omtrent ferdig med gipsplater nå,- de tre siste blir satt opp i ettermiddag.
    Grunnen til at de mangler er at jeg har lagt opp en midlertidig utenpåliggende stikkontakt som må fjernes.
    Har idag kjøpt en del el-materiell samt én innfelt kontakt som blir montert istedet for den utenpåliggende.

-2013-prosjekt-hjemmekino-325-jpg

Så dermed er det klart for resten av gipsen.

Fikk sparklet de platene som er satt opp igår, og pusset de idag. Bilder kommer så fort støvet har lagt seg.

Er ikke helt fornøyd med finishen på sparklingen ettersom jeg dessverre var nødt til å klyve gipsplatene i 60 cm. bredde for å få de ned i kinoen,-
    så det blir nok et par runder til med sparkling og pussing før jeg er ferdig. Ingen stor jobb forøvrig: en runde tar kun en halvtimes tid.

Post #37 er oppdatert etter de siste innkjøp.
    Sist endret av MorJohan; 02-20-2014 kl 18:38

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt mer pusling i kinoen anser jeg meg nå som ferdig med gipsing. Nå er det kun finishen med sparkling som gjenstår.

Det som måtte gjøres før jeg fikk satt opp de siste platene var å fjerne den midlertidige utenpåliggende stikkontakten, samt å få
    lagt opp ventilasjonen til fraluft.

-2014-prosjekt-hjemmekino-670-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-674-jpg

Jeg startet med ventilasjonen. På grunn av takhøyden må jeg ha skrå spotkasser, så derfor benytter jeg 55*110mm rektangulære rør.
    Jeg har tidligere laget en åpning i veggen mellom kinoen og verkstedet, men jeg fant ut at jeg måtte utvide denne åpningen noe for
    å få plass til ventilasjonsrøret og k-røret for styring av avtrekksviften inne i verkstedet. Etter en god stund med slagrill, meisel og
    besvergelser fikk jeg endelig hullet stort nok.

-2014-prosjekt-hjemmekino-674-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-677-jpg

Jeg har kjøpt diverse overganger, og etter tilpassing og montering av disse ble "periskopet" seende slik ut:

-2014-prosjekt-hjemmekino-678-jpg

Brukte forøvrig to tuber fugemasse fra kinosiden, og tre tuber fra verkstedsiden.

Tanken videre er at det skal på en overgang fra rektangulært rør til rundt rør, som festes til en tallerkenventil i spotkassen.

Laget et hull i gipsplaten

-2014-prosjekt-hjemmekino-683-jpg

Monterte denne og satt på en veggplate:

-2014-prosjekt-hjemmekino-687-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-689-jpg

Deretter stod det elektriske for tur. Jeg legger opp en 16A kurs inn i kinoen i bakkant til stikk, lys etc., og en 16A kurs inn i fremkant til anlegget.

Jeg koblet fra den midlertidige kontakten og fjernet PR-kabelen som jeg også hadde lagt opp midlertidig. Trakk deretter 2,5mm² PN:

-2014-prosjekt-hjemmekino-690-jpg

Satt opp gipsplaten, koblet stikket og voilá: strøm i kinoen:

-2014-prosjekt-hjemmekino-693-jpg

Deretter var det bare å sette opp de tre resterende gipsplatene:

-2014-prosjekt-hjemmekino-694-jpg

Og dermed var veggene lukket, og jeg kan vel trygt si at jeg har nådd en milepæl.

Videre arbeid i kinoen vil bli sparkling og pussing, og jeg kommer også til å sette opp skjelettet til spotkassene.
    Deretter blir det produksjon av rammer til taket.

Videre oppdateringer kommer.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å bli. bra Kan tenke meg at tette vegger en god milepæl å oppnå

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenende lesning, fint du tar mye bilder
    Gleder meg til å se mer
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du fått gjort mye!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Dette begynner å bli. bra Kan tenke meg at tette vegger en god milepæl å oppnå
    Ja, det føles godt! Jeg kan vel på en måte si at rommet er ferdig,- så nå er det å begynne å bygge det om til en kino...

Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Spenende lesning, fint du tar mye bilder
    Gleder meg til å se mer
    Fint at du setter pris på tråden!
    Jeg har lært her på forumet at bilder er alfa og omega. Ikke bare for å legge det ut i tråden, men for å ha egen dokumentasjon.
    Jeg har jo lagt ut en del bilder, men tilsammen så har jeg tatt 684 bilder hittil. Bl.a. bilder av stendere med tommestokk "påmontert" for
    senere å vite nøyaktig hvor høyttalerfester, k-rør etc. befinner seg.

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Her har du fått gjort mye!
    Det begynner å hjelpe nå, Gunnar! Og det er vel nå moroa begynner. Selv om hvert bilde viser progresjon, så har jeg unnlatt å ta
    bilder av all den tiden jeg klør meg i hodet....

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at du setter pris på tråden!
    Jeg har lært her på forumet at bilder er alfa og omega. Ikke bare for å legge det ut i tråden, men for å ha egen dokumentasjon.
    Jeg har jo lagt ut en del bilder, men tilsammen så har jeg tatt 684 bilder hittil. Bl.a. bilder av stendere med tommestokk "påmontert" for
    senere å vite nøyaktig hvor høyttalerfester, k-rør etc. befinner seg.
    Haha ja du der sier du noe, spesielt med tanke på dokumentasjonen for seg selv også, er gøy å sitte å bla i etterkant
    Så er det jo så mye mer spenende lesning ikke minst, og mye letter å lære og bruke som referanser
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine