MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 380
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Kjempeflott prosjekt dette her.. Flott med bilder og forklaringer på hva du gjør. Er enig i dette verktøy styret ditt, Men er ferdig med Jula som handelsplss grunnet noen spesielle ting. Så når handler jeg inn det jeg trenger av verktøy på Claes. Der har dem somrelge valget mellom super billig ok pris og dyrt, så det jeg bruker ofte kjøper jeg ok pris, og det jeg bruker 1-2ganger i året kjøper jeg superbillig. Det verste jeg har vert borti når det gjelder superbillig verktøy var en vinkel som viste 88 grader og ikke 90... Ble laservater etter det.....
    Hehe,- takk for hyggelig tilbakemelding, Retep.

Nå har jeg heldigvis ikke den alvorlige diagnosen som du har,- "trang til utskifting av utstyr".... Refererer til tråden din.

Jeg fikk litt tårer i øynene mens jeg lo av denne vinkelen din,- jeg har faktisk også en laser-sak,- t.o.m. av merket Bosch....

Hyggelig at du er innom,- du får fortsette å følge med. Mulig at jeg kan gi deg en god latter av sammensuriumet mitt....
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, utstyrsbytte de siste 15årene har vert rimelig greit kan man si. Men slik er det når man aldri blir fornøyd. Tror jeg er bortimot kurrert nå. Er glad for at jeg ikke har samme byttetrangen når det gjelder verktøy. Tenk deg så mange hammerer jeg hadde hatt da..... Ser ut som du gjør et godt stykke arbeid, så jeg titter nok inn innimellom. Kan ikke bidra så mye under byggingen, men kan og har lært ett og annet runt oppsett av lyd...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer omsider en liten oppdatering igjen. Det har ikke skjedd så mye i kinoen siden sist, Det har vært noen
    andre prosjekter på gang, blant annet å pusse ned og male en av disse furudørene jeg fikk på Finn.no som skal brukes
    i den ytterste gangen i trappen ned til kjelleren.

-2014-prosjekt-hjemmekino-607-jpg

I kinoen har jeg lagt opp til lysbryter og dimmer ved inngangsdøren. Her vil trådløse sendere, mest sannsynlig fra
    Nexa, bli montert. Jeg la likevel opp rør til 230V "just in case".

-2014-prosjekt-hjemmekino-591-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-592-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-595-jpg

Videre så har jeg lagt opp rør og strukket kabler til ethernet til kablet nettverk og coax dersom det blir TV-titting,- og radio til
    receiver kan jo være kjekt å ha...
    Så nå anser jeg med ferdig med frontveggen. Den blå tapen er forøvrig en test av lerretstørrelsen jeg vil gå for,- 110".

-2014-prosjekt-hjemmekino-606-jpg

Da var det på tide med litt gips. Hentet halvparten av platene her om dagen. Ettersom det var "noget" glatt ute tok jeg
    ikke sjangsen på å kjøre med et halvt tonn på hengeren. Dere som har lest tråden vet hva slags fremkomstmiddel jeg har,
    og den er ille nok på vinterføre uten henger....

Nå har det seg slik at jeg har en sving på 180º nederst i kjellertrappa, så jeg hadde en mistanke om at det å få ned en plate
    på 1200*2400 ville by på problemer,- men jeg måtte jo prøve. Dette førte til at undertegnede og gipsplaten ble sittende dønn
    fast i svingen,- med resultat et at jeg ble fly forbannet og gipsplaten ble til støv.

Så da var det ikke annet å gjøre enn å klyve alle platene i 60cm bredde ute i innkjørselen og ta de inn gjennom kjellervinduet.
    "Litt" mer jobb,- men det er jo greit å ha noe å pusle med....

De to første gipsplatene gikk mistenkelig lett å sette opp,- dette var jo gøy!
    Men akk,- hvor lenge var Adam i paradis....

De to neste platene er de verste i hele kinoen, til sammen 15 hull skulle bores men jeg tro til med friskt mot.
    Brukte krysslaseren etter alle kunstens regler og tenkte at dette går veien...

-2014-prosjekt-hjemmekino-613-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-611-jpg

Kappet den til i høyderetningen:

-2014-prosjekt-hjemmekino-614-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-615-jpg

og brukte denne laseren til å merke av hvor det skulle bores:

-2014-prosjekt-hjemmekino-616-jpg

Boret ut alle hullene:

-2014-prosjekt-hjemmekino-617-jpg

og var rimelig spent på om det passet.

-2014-prosjekt-hjemmekino-619-jpg

Det gjorde et IKKE,- så da var det brått på tide med en timeout og litt kaffe for å få roet meg ned,- samt en formanende
    alvorsprat med meg selv.
    Heldigvis så kan jeg bruke den delen av platen som ikke er penetrert av hullsagen helt til høyre på framveggen,- så aldri så
    galt er det godt for noe....

Etter å ha målt, sjekket og dobbeltsjekket fikk jeg tilslutt den neste platen til å passe (etter å ha justert litt med en kniv i hullene.)

-2014-prosjekt-hjemmekino-620-jpg

Oppmåling og boring av den påfølgende platen gikk overraskende bra til meg å være, men ettersom alt av rør kommer ned bak denne
    platen kunne jeg ikke plassere gipsskruene i hytt og gevær. Målte derfor ut hvor skruene IKKE skulle plasseres og dette ble omhyggelig notert
    og dokumentert med bilder.

-2014-prosjekt-hjemmekino-623-jpg

Så dette var så langt jeg kom igår:

-2014-prosjekt-hjemmekino-628-jpg

Av en eller annen merkelig grunn så blir det utrolig mye støv og dritt av gipsplater,

-2014-prosjekt-hjemmekino-629-jpg

så jeg hadde en liten ryddejobb slik at jeg kunne starte med friskt mot i en ren kino idag.

Oppdatering av "MorJohan gjør ting han ikke kan" følger.....

Forøvrig så er post #37 oppdatert med de siste innkjøpene.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se en oppdatering igjen - dette blir bra

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har fulgt med litt her og må si det er en super tråd du har og det ser ut til at du får et supert rom også, særlig med tanke på at du kjører budsjett

Så at du var litt nervøs for å "spidde" noen av trekkerørene når du monterte plater, et lite tips der er å kjøre igjennom med en trekkefjær for å sjekke at det er fri passasje før du lukker mer.
    Litt enklere å ta det igjen når skruer og alt er synlig, fremfor når alt er sparklet og malt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å følge med på byggingen. Kjenner meg godt igjen i dine stadige overraskelers under byggingen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Godt å se en oppdatering igjen - dette blir bra
    Det går sakte men sikkert fremover. Det er vel nå moroa begynner, når rommet er lukket og jeg kan begynne å tenke design.
    Jeg har lyst på noe som ikke "alle" andre har, og jeg har visse idéer,- men hvorvidt de er gode og ikke minst realiserbare gjenstår å se.

Sitat Opprinnelig postet av Pip Vis post
    Hei

Har fulgt med litt her og må si det er en super tråd du har og det ser ut til at du får et supert rom også, særlig med tanke på at du kjører budsjett

Så at du var litt nervøs for å "spidde" noen av trekkerørene når du monterte plater, et lite tips der er å kjøre igjennom med en trekkefjær for å sjekke at det er fri passasje før du lukker mer.
    Litt enklere å ta det igjen når skruer og alt er synlig, fremfor når alt er sparklet og malt
    Hyggelig at du er innom, Pip! Og takk for hyggelig tilbakemelding.

Jeg tror jeg beregnet rimelig nøyaktig hvor jeg ikke skulle plassere skruer, men jeg skal faktisk følge rådet ditt og dra gjennom med trekkefjæren.
    Det er uansett ganske fort gjort, og kan muligens spare meg for masse irritasjon og hjerteproblemer dersom jeg må åpne veggene igjen.

Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Morsomt å følge med på byggingen. Kjenner meg godt igjen i dine stadige overraskelers under byggingen...
    Hehe, overraskelser og problemer vil man garantert støte på, spesielt dersom man ikke bruker hodet. Jeg har faktisk funnet ut hvorfor
    krysslaseren "viste feil", men det var en så idiotisk tabbe av meg at jeg ikke tør å nevne det....
    Sist endret av MorJohan; 02-15-2014 kl 09:54

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd litt idag også. Det første jeg gjorde var å følge Pip's råd om å kjøre trekkefjæren gjennom alt av rør for å være 100% sikker på
    at jeg ikke hadde skrudd igjennom k-rørene. Det hele var gjort på 10 minutter, og jeg hadde heldigvis ikke gjort noen tabber.

Jeg ble ferdig med den værste veggen igår,- frontveggen. Til sammen 23 hull skulle bores, og jeg fikk da bannet platene på plass tilslutt.

Så idag har det med eller mindre vært "platekjøring."

Her er halve høyreveggen ferdig, samt nesten halve venstreveggen.

-2014-prosjekt-hjemmekino-640-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-646-jpg

På grunn av denne generaltabben med feilboring igår tok jeg liksågodt og satt opp den platen hvor jeg skulle bore mest hull idag.

-2014-prosjekt-hjemmekino-655-jpg

Av en eller annen merkelig grunn satt den som et skudd på første forsøk.

Døren skal forøvrig ikke være hvit,- jeg har bare tørket av en pensel og malerulle med grunning fra et annen prosjekt....

Resten av platene er det bare ett eller to hull som skal bores ut,- så det skal gå rimelig kjapt.

Som jeg skrev i forrige oppdatering så kjøpte jeg kun halvparten av gipsplatene sist,- så de resterende blir kjøpt på mandag eller første dag
    med oppholdsvær.

Uansett så er det en del annet å gjøre i mellomtiden, blant annet fuging av hjørner og mellom platene i gulv og tak.

Slik så venstre hjørne ut før fuging

-2014-prosjekt-hjemmekino-649-jpg

og slik ble det etter tre patroner med fugemasse.

-2014-prosjekt-hjemmekino-656-jpg

Fikk også lagt på noen striper mellom platene i gulv og tak, og da ble det brått slik:

-2014-prosjekt-hjemmekino-658-jpg

Planene videre for helgen er å arbeide litt med kabelkanalen i taket,- få festet alt av rør skikkelig, samt tilpasse MDF-plater som
    skal dekke denne kanalen i underkant.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin fremgang her syns jeg. Tydelig at trenging på hulltaking i går gjorde jobben enklere i dag

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin fremgang her syns jeg. Tydelig at trenging på hulltaking i går gjorde jobben enklere i dag
    Joda, det går sakte men sikkert fremover. Denne 30-60-10 regelen fra post #22 gjør seg virkelig gjeldene. Og her er det 10 som er brukt....

Hulltaking er jo egentlig ikke noe problem, men det er det å finne ut hvor hullene skal plasseres som er vanskelig når hjernen er som sirup.

For å forklare denne idiotiske målingen av denne platen som jeg hadde problemer med:

Jeg plasserte til å begynne med krysslaseren på diverse klosser vinkelrett ut fra senter av veggboksene. Men hver gang jeg passerte denne
    stabelen klarte jeg å dulte borti den, og den måtte bygges opp og sentreres på nytt. Men så kom jeg på en idé: jeg setter krysslaseren litt ut på siden!
    Krysset er jo i senter av boksen likevel, og jeg merker da gipsplaten der hvor krysset treffer.
    Derfor kunne jeg ikke forstå at hullene ble feil.

En enkel skisse:

-smart-ass-jpg

Og jeg boret da hullet i treffpunktet på gipsplaten...
    Jeg er rimelig flau når jeg beskriver denne hjernedøde megatabben....

Det er som "han Raymon" i Biltema-reklamen sier: "Det ær låv å bruke hue"....
    Sist endret av MorJohan; 02-16-2014 kl 09:14

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - er ofte lettere å gjøre feil på enkle ting enn mer kompliserte oppgaver, tenker ofte ikke ikke igjennom det man driver med når det er "enkelt".

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Det er som "han Raymon" i Biltema-reklamen sier: "Det ær låv å bruke hue"....
    Morsomt å se andres tabber. Har gjort like dumme ting telv. Og verre enn det: Har ødelagt verktøy i sinne på grunn av småfeil...

Ellers begynner det å se meget bra ut!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - er ofte lettere å gjøre feil på enkle ting enn mer kompliserte oppgaver, tenker ofte ikke ikke igjennom det man driver med når det er "enkelt".
    Ja, noe så enkelt som å bore et hull etter å ha satt et merke med en krysslaser burde jo gå bra, men her som eller gjelder det å ha hodet med seg.
    Det verste var at jeg ikke fant ut feilen før etter flere timer, for den neste platen gikk bra, men da hadde jeg ikke flyttet laseren,- bare vridd på den.
    Og da stod den jo vinkelrett på platen....

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Morsomt å se andres tabber. Har gjort like dumme ting telv. Og verre enn det: Har ødelagt verktøy i sinne på grunn av småfeil...

Ellers begynner det å se meget bra ut!
    Takk for det, Hunsbedt! Det er vel nå moroa begynner, når man er ferdig med "planke- og platekjøring." Innredningen og den "puslingen" dette medfører gleder jeg meg til.
    Da er det garantert duket for flere tabber....

Det å le av andres tabber er en fryd,- men det er ikke fullt så gøy når man gjør det selv. Og spesielt når man jobber alene og ikke har noen andre å skylde på.
    Den verste tabben (som jeg har unnlatt å nevne) var vel når jeg skulle sette inn døren til kinoen. Jeg klarte å montere hengslene til døren feil vei, og når jeg løftet den og
    skulle henge den på så kunne jeg ikke skjønne hvorfor den damen jeg hadde fått døren av hadde nøkkelhullet øverst.... Da ble det en laaang timeout!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Gode tenkepauser og timeouts er undervurdert.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig bra dette. Imponerende bra arbeid. Og tenk så mye glede du får av rommet når det er ferdig.

Nå vet jeg ikke om du er glad i å lese bøker, men om du er det, så må du huske å legge opp skikkelig lys til å lese i.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Blir veldig bra dette. Imponerende bra arbeid. Og tenk så mye glede du får av rommet når det er ferdig.

Nå vet jeg ikke om du er glad i å lese bøker, men om du er det, så må du huske å legge opp skikkelig lys til å lese i.
    Takk for det, Skalle! Jeg satser på at det blir et rom for mine interesser,- film, musikk og bøker. I tillegg vil rommet bli benyttet av
    guttungen med venner som har en viss forkjærlighet for Playstation.

Når det gjelder lys, så kommer jeg til å plassere LED-lys som kan vinkles i spotkassene til høyre på tegningen under.

-spotkasse-jpg

Hvorvidt dette gir godt nok leselys vet jeg ikke, men jeg har også fundert på å montere et par lavtbyggende spotter i krysset i
    kabelkanalen i taket. Dette krysset er forøvrig rett over sweetspot.

-2014-prosjekt-hjemmekino-605-jpg

Disse spottene er av en type som ikke trenger kasse,
    og som faktisk kan plasseres rett i isolasjonen.

Ellers så blir det også en liten lesekrok i forrommet hvor filmer og musikk vil bli plassert. En annen mulighet jeg også har er å lage et par små bord med koppholdere og en leselampe mellom stolene, á la Hunsbedt.
    Sist endret av MorJohan; 02-16-2014 kl 19:43

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så blir det også en liten lesekrok i forrommet hvor filmer og musikk vil bli plassert. En annen mulighet jeg også har er å lage et par små bord med koppholdere og en leselampe mellom stolene, á la Hunsbedt.
    Bordene jeg bygget som du refererer til funger aldeles utmerket hos meg. På filmkveldene og når jeg er alene er det helt topp med benkeplassen og oppbevaringsrommene. Eneste ankepunt er at hvis vi er flere som lytter på musikk, så kommer sidestolene i frontrekka litt langt ut på sidene, og stereoperspektivet blir ikke helt bra. Dette er sikkert også på grunn av at sideveggene hos meg er veldig dempet, og det blir lite refleksjoner fra motsatt side.

Det er jo egentlig ikke verre enn at jeg kan flytte bordene ut til utsiden av rekka, så det er jo bare latskapen det står på.
    Ellers er jeg strålende godt fornøyd med konstruksjonen. Sender deg gjerne råfila i Sketchup (om det går an), hvis du vil se tegningene (og forandre på dem for eget bruk) i tilfelle.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bordene er utrolig stilige og virker også veldig funksjonelle. Problemet hos meg vil bli bredden på rommet. Jeg kommer til å ha tre stoler i bredden, hver
    på ca. 75 cm. Dersom de står helt inntil hverandre utgjør dette 2,36 meter. Den ferdige bredden på rommet vil bli 3,9 meter, hvilket vil tilsi at jeg får 77 cm. å
    bevege meg på mellom stolrekke og vegg på begge sider.

Jeg har hatt disse bordene dine i tankene, men er som du sikkert forstår nødt til å modifisere dem litt. Men jeg tar gjerne imot råfila! Sender deg en PM med mailadressen min.

Jeg kommer forøvrig til å gjøre som deg, legge opp til strøm (og ethernet) i fremkant av podiet. Er det forresten der du henter strøm til leselampene,- eller har du funnet på
    noe annet "lurium?"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bordene er utrolig stilige og virker også veldig funksjonelle. Problemet hos meg vil bli bredden på rommet. Jeg kommer til å ha tre stoler i bredden, hver
    på ca. 75 cm. Dersom de står helt inntil hverandre utgjør dette 2,36 meter. Den ferdige bredden på rommet vil bli 3,9 meter, hvilket vil tilsi at jeg får 77 cm. å
    bevege meg på mellom stolrekke og vegg på begge sider.
    Jeg beregnet egentlig frontrekka mi med fire stoler, og hadde derfor meget god plass til bordene. Du må nesten måle opp og se på bredden jeg har brukt, for å se om det passer. Hvis ikke er det jo enkelt å gjøre dem en god del smalere.

Jeg har hatt disse bordene dine i tankene, men er som du sikkert forstår nødt til å modifisere dem litt. Men jeg tar gjerne imot råfila! Sender deg en PM med mailadressen min.
    Råfila er sendt

Jeg kommer forøvrig til å gjøre som deg, legge opp til strøm (og ethernet) i fremkant av podiet. Er det forresten der du henter strøm til leselampene,- eller har du funnet på
    noe annet "lurium?"
    Hehe, ingenting lurium her i gården. La opp to doble stikk, to trekkerør for CAT6, og et 50mm sentralstøvsugerrør som tar ALT av kabler med koblinger (inkludert skjøt også tilbake til midten til senter av bakrekka for evt rumperistere) , også ledning med stikkontakter. DET har vært nyttig, meget enkelt å trekke her!
    Og ja, det er her jeg henter strøm til lampene og alt annet av ladere og annet dill inni bordene.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har samme bredden på rommet som deg(3,9m), og skal også ha tre stoler i frontrekka. Jeg og tenker å lage to slike "kakestykke-bord", men ikke mer enn 15-20 cm brede i front.

En trenger jo ikke så mye plass å passere stolrekken på?

Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine