MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 380
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hvilken HDMI kabel skal du trekke? Jeg hadde problemer med å få til å trekke high-speed HDMI (fordi selve pluggen er såpass stor) i 25mm rør. Jeg endte opp med å installere 32mm K-rør.
    Nå har jeg såpass "åpent anlegg" at jeg rett og slett kan trekke fra boksen ved gulvet og opp til kabelkanalen i taket, kutte røret der og bare feste selve kabelen i strips langs kanalen.
    Denne tak-kanalen vil bli festet med hengsler på de ene langsidene, og holdt fast med magneter på motsatt side slik at alt av kabler og rør er tilgjengelig.
    Vil jo da slippe alt av bøyer,- men selvfølgelig,- dersom pluggen er større enn 25mm vil jeg få problemer....
    Sist endret av MorJohan; 01-21-2014 kl 23:30
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Dette blir bra, og vanvittig mye rør Godt du fant ut av missen med boksene før du begynte på plateleggingen
    Som tidligere nevnt, sirant,- så går jeg inn for dette 100%. 30% arbeid - 60% klø meg i hodet,- og de resterende 10% aner jeg ikke hva jeg driver med....

Denne "60%" er veldig nyttig i ettertid når man har brukt opp "10%"'en......

Men jeg er enig med deg,- det hadde vært noe dritt å lukket veggene og funnet ut dette i ettertid.

Forøvrig så har jeg lagt opp 150 meter rør, samt 35 veggbokser. Og da har jeg ikke tenkt å gå for Atmos.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjapp oppdatering.

Jeg holder fremdeles på med litt isolering,- kan ikke forstå hvorfor noen synes dette er "hat". Selv synes jeg at det er gøy, det betyr fremgang.
    Hatet dog litt selv etter første økt i shorts og singlet.....

Bilder fra et par dager tilbake:

-2014-prosjekt-hjemmekino-492-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-510-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-511-jpg

Tenkte å få tettet mellomrommet mellom gulvet og veggene (bunnsvillen). Vurderte bunnfyllingslist, men kom til at PU-skum kunne
    fungere greit det også, med fuging når gipsplater ble montert 5mm over gulvet.
    Nå har jeg aldri vært borte i dette skummet før, så jeg fylte godt opp. Jeg hadde jo ikke den vageste anelse om at dette skummet
    ekspanderte noe så inn i granskauen....

Kom ned etter middag, og det var jo skum langt opp etter veggene... (For å ta litt hardt i)...

-2014-prosjekt-hjemmekino-518-jpg

Videre så er isoleringen ferdig, og en av disse dørene som denne snille damen på Finn.no ga bort skal monteres.

-2014-prosjekt-hjemmekino-493-jpg

Jeg måtte sette opp en stender for å få døren og karmen til å passe, tok et mål og fant ut at gipsplatene på 1200mm ikke ville treffe denne stenderen.
    Satt da opp et spikerslag på venstresiden av stenderen. (Heter det spikerslag når man skal skru fast gipsen)? La meg heller kalle det et "feste".

-2014-prosjekt-hjemmekino-497-jpg

Og jeg måtte da selvfølgelig kubbe, noe som ble litt hodebry med tanke på et k-rør på venstresiden, og dette festet på høyresiden. Tok litt mål:

-2014-prosjekt-hjemmekino-499-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-500-jpg

Og for å få kuttet disse utskjæringene, var multisagen uvurderlig:

-2014-prosjekt-hjemmekino-501-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-503-jpg

Deretter var det å få plassert kubbingen, og krysslaseren kom til sin nytte:

-2014-prosjekt-hjemmekino-506-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-509-jpg

Så nå begynner det å hjelpe. Imorgen blir det å forsøke å sette inn døren. Begynte å lage dørkarmen idag, og den er ferdig limt og klar til å
    kuttes og tilpasses imorgen.

Jeg har forøvrig brukt denne el-høvelen idag som jeg har nevnt tidligere, og idag støvet det så j@vlig at brannalarmen gikk.
    Og hele mitt respiratoriske system er midlertidig satt ut av funksjon, så nå må dette støvet skyldes bort. Dette tegner godt for en bra lørdagskveld....

Satser på en ny oppdatering imorgen. (Litt utover dagen.....)
    Sist endret av MorJohan; 01-25-2014 kl 20:42 Begrunnelse: Trykkleif...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å se at det skjer ting

På finn.no er det absolutt mulig å gjøre en god handel, fort gjordt å glemme å sjekke der når det er noe man trenger i prossessen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Morro å se at det skjer ting

På finn.no er det absolutt mulig å gjøre en god handel, fort gjordt å glemme å sjekke der når det er noe man trenger i prossessen.
    Takker for følget, sirant!

Det skjer som regel noe hele tiden i kjelleren, men mye er "usynlig". F.eks. det å strekke ståltråd på baksiden av stendere for å holde isolasjonen på plass.

Og jeg er helt enig med deg når det gjelder Finn.no. Sjekk ting som gis bort, kryss av for eget fylke, så ser du hva du kan få.

Jeg svarte på annonsen, hektet på hengeren og sparte ihvertfall 1000 - 1500 kr.

Veldig greit når man bygger kino på budsjett!!

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,du er nok ikke den første som har fått seg en overraskelse med byggskum!

Du er jo godt igang nå,med den fremdriften må det ha gått med noen timer,i alle fall om du er noe i nærheten av meg.

Ellers veldig bra at du fortsetter med så mye bilder,spennende å følge med her.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen Vis post
    Hehe,du er nok ikke den første som har fått seg en overraskelse med byggskum!

Du er jo godt igang nå,med den fremdriften må det ha gått med noen timer,i alle fall om du er noe i nærheten av meg.

Ellers veldig bra at du fortsetter med så mye bilder,spennende å følge med her.
    Ja, dette byggeskummet var en ny erfaring. Kunne ikke forstå at boksen var tom etter 2,5 meter....

Hvor mange timer som har gått med har jeg ikke tall på, men når man har denne 30-60-10 regelen i bakhodet så har det nok blitt endel...

Ellers så er det hyggelig at du er innom tråden! Forsøker å ta en del bilder, dog av varierende kvalitet.
    Har holdt på med denne dørkarmen idag, så jeg satser på en ny oppdatering imorgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over denne tråden i dag - utrolig bra dokumentert.
    Til inspirasjon for oss som skal i gang med noe slikt i framtiden.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwoRE Vis post
    Kom over denne tråden i dag - utrolig bra dokumentert.
    Til inspirasjon for oss som skal i gang med noe slikt i framtiden.
    Takk for hyggelig tilbakemelding!

Forsøker å ta mye bilder,- det er jo litt gøy for meg selv også, å se tilbake på utgangspunktet
    Det er utrolig mange timer som har gått med,- men pokker så gøy det er å se (selv små) resultater!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd litt i kinoen siden siste oppdatering. (Ganske logisk når jeg tenker meg om,- ellers hadde det ikke vært noen vits med oppdatering...).

Som tidligere nevnt så fikk jeg disse dørene gratis,- så da var det bare å få satt de inn. Det er ganske så ukurante mål i kinoen, så jeg bestemte
    meg for å bygge karmen selv.

Jeg kunne selvfølgelig kjøpt glattkant til dette prosjektet, men kjøpte likegodt en lekt på 22*98mm. Det er vel helt sikkert en helt annen kvalitet
    med tanke på kvist og slik,- men til en fjerdedel av prisen. Tenkte å frese over med el-høvelen og se hvordan det ble.

Her er rammene ferdig kappet,- og overflaten på råmaterialet:

-2014-prosjekt-hjemmekino-533-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-531-jpg

Klar til høvling:

-2014-prosjekt-hjemmekino-534-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-535-jpg

Den observante leser har muligens lagt merke til at jeg har veldig mye "billig-verktøy". Men min tanke er at så lenge de gjør jobben sin, så er
    jeg fornøyd. Og på samme måte som proffverktøyet, så har jeg garanti etter kjøpsloven.....

Vel,- slik ble resultatet etter en omgang med høvelen:

-2014-prosjekt-hjemmekino-538-jpg

Deretter et par drag med slipemus:

-2014-prosjekt-hjemmekino-539-jpg

Forøvrig en mus til 69 kroner,- uten løpende utgifter og som jeg kan kvitte meg med når jeg vil.....

For å få plass til doble tetningslister limte og skrudde jeg fast 23*48 lekter som jeg på forhånd hadde høvlet.

-2014-prosjekt-hjemmekino-545-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-546-jpg

Som tidligere nevnt så er billigmaterialer av en litt annen kvalitet enn glattkant, en kvist spratt ut, og et kvisthull åpenbarte seg.
    Ved hjelp av litt lim, en hammer og slipemusen ble kvisten som ny:

-2014-prosjekt-hjemmekino-551-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-552-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-553-jpg

Ferdig dørkarm prøvemontert:

-2014-prosjekt-hjemmekino-555-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-556-jpg

Her er selve døren prøvemontert i karmen:

-2014-prosjekt-hjemmekino-565-jpg

Jeg hadde noen gamle hengsler liggende, stygge som juling,- men de skal pusses ned og lakkeres. Men for å få de til å passe måtte jeg stemme ut
    spor både i døren og karmen. Kunne jo selvfølgelig kjøpt nye og passende hengsler,- med med det været vi har hatt her på Østlandet de siste dagene,
    så setter jeg ikke livet på spill i en bil som er vanskeligere å kontrollere enn en rattkjelke på oljebelagt teflon... Så man tager hva man haver.

Etter å ha merket opp hvor hengselet skulle sitte, så var det å ta noen gode slag på stemjernet langs merkingen samt noen slag innvendig for å
    forhindre at flisene ble for store. Og da ble det slik:

-2014-prosjekt-hjemmekino-571-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-567-jpg

Karmen ble festet i lodd på hengselsiden:

-2014-prosjekt-hjemmekino-576-jpg

Den andre siden måtte tydeligvis justeres:

-2014-prosjekt-hjemmekino-581-jpg

(Beklager uklare bilder, men mitt kamera har kun en "A" for "Auto" i tillegg til masse andre bokstaver,- men ingen "I" for "Idiotfotograf").

Døren ble hengt på plass, og som dere sikkert ser så er den litt skjev på toppen. Døren er i vater, men det er jeg som har kappet karmen litt feil.
    Dette blir justert i morgen.

-2014-prosjekt-hjemmekino-583-jpg

Og her er et bilde fra endre siden,- det som skal bli "for-rommet" hvor film og musikksamlingen vil bli plassert.

-2014-prosjekt-hjemmekino-589-jpg

Jeg vil bare få tillegge at døren er midlertidig montert opp. Når gipsplater og smartpanel blir satt opp i for-rommet, vil døren bli flyttet utover slik at karmen flukter
    med veggen og gerikter kan monteres.

Nuh gjenstår kun resten....

EDIT: Innkjøpsliste i post #37 er oppdatert.
    Sist endret av MorJohan; 01-29-2014 kl 20:57

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette blir riktig så fint jeg, selv med billigverktøy og billigmaterialer. Så lenge det funker så hvorfor ikke sier nå jeg..

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runfla Vis post
    Synes dette blir riktig så fint jeg, selv med billigverktøy og billigmaterialer. Så lenge det funker så hvorfor ikke sier nå jeg..
    Takk for det, runfla! Det er selvsagt stor forskjell mellom billigverktøy og proffverktøy. Men som nevnt så har jeg to års garanti etter kjøpsloven, så dersom
    verktøyet går istykker, er det bare til å reklamere.
    Den største forskjellen er dog nøyaktigheten og brukervennligheten.

Som en kuriositet: Kjøpte en elektrisk hekksaks på Jula til kr. 149,-. Denne fungerte utmerket til det arbeidet jeg gjør en gang i året.
    Min nabo kom forbi og betraktet hekksaksen og arbeidet,- men rynket bra på nesen når jeg oppga prisen.

Som jeg sa til ham,- jeg kunne gjerne kjøpt en hekksaks til 1490,- som gjør samme jobben,- begge saksene har to års garanti.
    Dersom min hekksaks ryker etter 2,5 år,- så kjøper jeg en ny. Og slik kan jeg gjøre i 25 år for kostnaden av den dyre hekksaksen.
    Vil den dyre hekksaksen holde i 25 år??

Min nabo har nå en hekksaks til kr. 149,- fra Jula.....

Takker forøvrig for at du følger tråden!!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det interessante her er nok at nå sitter det nok håndtverkere som vrir seg på stolen over at du kan finne på å bruke slike billiggreier. Du merker kanskje ikke noe særlig forskjell og er fornøyd med det.

På samme måte som vi sitter og vrir oss når vi ser snekkere som har kjiping-anlegget kjøpt på biltema til 59,90 (hvis de har anlegg i det hele tatt og ikke bare plastlyd fra billig-TV'en). De merker ikke noe forskjell heller...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at du laga karmen sjølv! Vart meget bra det. Etter å ha sett prisen for ferigmalte foringar og rekna på kor mykje dette kom til å komma på til rommet mitt, vart foringane levert tilbake. Lagde eigne foringar av restar frå mdf veggplater. Vart sterkt fråråda dette, men dei ser fortsatt like ut. Brukar sjølv kun "billigverktøy" då budsjettet kun tillot material eller dyrt verktøy. 79kr håndsag, 119kr hammar og ein ok drill for det meste. Du har forøvrig 5års reklamasjonsrett på verktøyet ditt:-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Det er selvsagt stor forskjell mellom billigverktøy og proffverktøy. Men som nevnt så har jeg to års garanti etter kjøpsloven, så dersom
    verktøyet går istykker, er det bare til å reklamere.
    Den største forskjellen er dog nøyaktigheten og brukervennligheten.

Som en kuriositet: Kjøpte en elektrisk hekksaks på Jula til kr. 149,-. Denne fungerte utmerket til det arbeidet jeg gjør en gang i året.
    Min nabo kom forbi og betraktet hekksaksen og arbeidet,- men rynket bra på nesen når jeg oppga prisen.

Som jeg sa til ham,- jeg kunne gjerne kjøpt en hekksaks til 1490,- som gjør samme jobben,- begge saksene har to års garanti.
    Dersom min hekksaks ryker etter 2,5 år,- så kjøper jeg en ny. Og slik kan jeg gjøre i 25 år for kostnaden av den dyre hekksaksen.
    Vil den dyre hekksaksen holde i 25 år??

Min nabo har nå en hekksaks til kr. 149,- fra Jula.....
    Hehe.. artig!
    Jeg er helt enig i resonomentet ditt. Og jeg har levd etter dette prinsippet selv i mange år.
    Men jeg må også innrømme at jeg har blitt omvendt og sakte men sikkert begynt å bytte ut billigverktøyene mine med skikkelig verktøy, i hvertfall de jeg bruker relativt regelmessig til diverse oppgaver.

Det hele begynte med at jeg fikk låne en proffdrill etter at min billige gikk i stykker. Og den var bare så utrolig mye bedre å jobbe med at jeg bestemte meg for å kjøpe en slik. Så det ble en 18V Bosh drill med 4Ah batteri (2 stk). Den var ganske dyr. Men det er allikevel ett av de bedre kjøpene jeg har gjort. Jeg kunne bare ikke tenke meg å gå tilbake igjen. Drillen er vanvittig sterk og er en fryd å jobbe med. Men den kanskje aller største forbedringen er brukstiden på batteriene. Med billige driller, som jeg har hatt en hel del av, har jeg følt at batteriet må lades hele tida... Og ikke bare at de tappes fort, men også at de raskt forringes og tappes enda fortere.

Det var en slik vekker for meg dette at jeg nå også har kjøpt meg ny kappsag fra Makita. Dette er også et utrolig behagelig verktøy å jobbe med i forhold til billigsagene jeg har hatt. Det blir rene fine kutt. Og i tillegg bråker den mye mindre.

Det siste verktøyet jeg har oppgradert er et multiverktøy. Jeg hadde tidligere et multiverktøy fra Meec (Jula). Dette gjorde forsåvidt jobben. Men det bråkte no så inn i h... Jeg har kjøpt meg nytt multiverktøy fra Bosh. Dette bråker selvfølgelig dette også. Det ligger i multiverktøyets natur. Men det er alikevel noe helt annet enn det gamle jeg hadde. Nå holder det at jeg selv bruker hørselvern. med deg gamle måtte hele familien i resten av huset også ta på seg hørselvern, eller evakuere...

Så selv om jeg er med på at billigverktøy kanskje er godt nok for en hobbysnekker, kommer jeg neppe til å kjøpe slike igjen da jeg har fått erfare hvor stor forskjell det faktisk er å jobbe med litt bedre verktøy.
    Sist endret av OleM; 02-04-2014 kl 10:36

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det interessante her er nok at nå sitter det nok håndtverkere som vrir seg på stolen over at du kan finne på å bruke slike billiggreier. Du merker kanskje ikke noe særlig forskjell og er fornøyd med det.

På samme måte som vi sitter og vrir oss når vi ser snekkere som har kjiping-anlegget kjøpt på biltema til 59,90 (hvis de har anlegg i det hele tatt og ikke bare plastlyd fra billig-TV'en). De merker ikke noe forskjell heller...
    Her treffer du nok spikeren midt på hodet, Midas!

Ettersom jeg har billigverktøy er jeg fornøyd med det,- jeg har ikke prøvd Makita/Bosch ++.
    Men skulle jeg ha gjort det, så hadde det garantert vært vanskelig å gå tilbake til mitt eget verktøy.

Og det samme er det sikkert med plastanlegg. Selv om jeg har et ganske så rimelig Yamaha-anlegg selv,- så hadde jeg aldri gått tilbake til
    et "alt-i-ett"-anlegg fra Elkjøp til 500 kroner.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Kult at du laga karmen sjølv! Vart meget bra det. Etter å ha sett prisen for ferigmalte foringar og rekna på kor mykje dette kom til å komma på til rommet mitt, vart foringane levert tilbake. Lagde eigne foringar av restar frå mdf veggplater. Vart sterkt fråråda dette, men dei ser fortsatt like ut. Brukar sjølv kun "billigverktøy" då budsjettet kun tillot material eller dyrt verktøy. 79kr håndsag, 119kr hammar og ein ok drill for det meste. Du har forøvrig 5års reklamasjonsrett på verktøyet ditt:-)
    Jeg fikk jo dørene gratis, Komlo,- så da var jeg nesten nødt til å ta den helt ut....
    Litt kjapp regning tilsier at ferdig innsatt dør har kommet på ca. 70 kroner.
    Og det jeg har spart kan jeg bruke til andre ting i kinoen.

Når det gjelder verktøy så er det også slik for meg som du skriver: Enten materialer eller dyrt verktøy.
    Og akkurat som deg så har jeg også en OK drill,- det er vel det verktøyet jeg bruker mest.
    (Fikk også denne svært billig, men det er en annen historie....)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hehe.. artig!
    Jeg er helt enig i resonomentet ditt. Og jeg har levd etter dette prinsippet selv i mange år.
    Men jeg må også innrømme at jeg har blitt omvendt og sakte men sikkert begynt å bytte ut billigverktøyene mine med skikkelig verktøy, i hvertfall de jeg bruker relativt regelmessig til diverse oppgaver.

Det hele begynte med at jeg fikk låne en proffdrill etter at min billige gikk i stykker. Og den var bare så utrolig mye bedre å jobbe med at jeg bestemte meg for å kjøpe en slik. Så det ble en 18V Bosh drill med 4Ah batteri (2 stk). Den var ganske dyr. Men det er allikevel ett av de bedre kjøpene jeg har gjort. Jeg kunne bare ikke tenke meg å gå tilbake igjen. Drillen er vanvittig sterk og er en fryd å jobbe med. Men den kanskje aller største forbedringen er brukstiden på batteriene. Med billige driller, som jeg har hatt en hel del av, har jeg følt at batteriet må lades hele tida... Og ikke bare at de tappes fort, men også at de raskt forringes og tappes enda fortere.

Det var en slik vekker for meg dette at jeg nå også har kjøpt meg ny kappsag fra Makita. Dette er også et utrolig behagelig verktøy å jobbe med i forhold til billigsagene jeg har hatt. Det blir rene fine kutt. Og i tillegg bråker den mye mindre.

Det siste verktøyet jeg har oppgradert er et multiverktøy. Jeg hadde tidligere et multiverktøy fra Meec (Jula). Dette gjorde forsåvidt jobben. Men det bråkte no så inn i h... Jeg har kjøpt meg nytt multiverktøy fra Bosh. Dette bråker selvfølgelig dette også. Det ligger i multiverktøyets natur. Men det er alikevel noe helt annet enn det gamle jeg hadde. Nå holder det at jeg selv bruker hørselvern. med deg gamle måtte hele familien i resten av huset også ta på seg hørselvern, eller evakuere...

Så selv om jeg er med på at billigverktøy kanskje er godt nok for en hobbysnekker, kommer jeg neppe til å kjøpe slike igjen da jeg har fått erfare hvor stor forskjell det faktisk er å jobbe med litt bedre verktøy.
    Det berømte oppgraderingsspøkelset herjer nok i verktøyverdenen også. Og det å låne ting er farlig og ikke minst dyrt....
    Jeg har også en grei drill, ikke noe proffverktøy, men dog en 18V. Og håndleddet ryker nok før drillen stopper.

Støy, nøyaktighet og brukervennlighet er sikkert den største forskjellen mellom billig og dyrt.

Du hadde sikkert det samme, grå multiverktøyet som jeg har,- og som du sier: det gjør jobben. (Måtte Gud forby at jeg tester Bosch eller Fein....)
    Men det bråker noe så inn i hampen,- og er vel ikke akkurat det mest brukervennlige.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt litt annet å gjøre de siste dagene, så det har ikke skjedd så mye i kinoen.
    Men jeg har jo selvfølgelig gjort litt av det jeg kan best,- nemlig å gruble.

Neste punkt på programmet nå er gipsing,- altså å lukke veggene. Og jeg er livredd for å ha glemt noe.

Bak anlegget har jeg lagt opp til følgende:

-layout-front-2-jpg

Jeg tar gjerne imot innspill på dette. Er det noe jeg har glemt? Er det noe som kan være "kjekt å ha"?

Fra den ledige boksen kommer jeg til å legge to k-rør opp til kabelkanalen og avslutte de der. Bare i tilfelle noe skulle dukke opp.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott prosjekt dette her.. Flott med bilder og forklaringer på hva du gjør. Er enig i dette verktøy styret ditt, Men er ferdig med Jula som handelsplss grunnet noen spesielle ting. Så når handler jeg inn det jeg trenger av verktøy på Claes. Der har dem somrelge valget mellom super billig ok pris og dyrt, så det jeg bruker ofte kjøper jeg ok pris, og det jeg bruker 1-2ganger i året kjøper jeg superbillig. Det verste jeg har vert borti når det gjelder superbillig verktøy var en vinkel som viste 88 grader og ikke 90... Ble laservater etter det.....

Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine