MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 380
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser bra ut dette! Erfaringsmessig er det lurt å legge et rør for mye enn et rør for lite ;-) Dessuten er et godt tips å henge opp en tommestokk hist og her og ta bilder. Da har du mulighet for å finne ut hvor rørene går i ettertid uten å måtte lage nøyaktige skisser. Dette er også noe jeg har erfart.. F eks når jeg lurer på om jeg kan bore i gulvet der det er vannbåren varme..

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Ser bra ut dette! Erfaringsmessig er det lurt å legge et rør for mye enn et rør for lite ;-) Dessuten er et godt tips å henge opp en tommestokk hist og her og ta bilder. Da har du mulighet for å finne ut hvor rørene går i ettertid uten å måtte lage nøyaktige skisser. Dette er også noe jeg har erfart.. F eks når jeg lurer på om jeg kan bore i gulvet der det er vannbåren varme..
    Enig med deg når det gjelder rør. Jeg har jo blant annet lagt opp til strøm og signal til subber i hvert hjørne så jeg står litt friere når det gjelder optimal plassering. Kommer også til å legge rør til nettverkskabel til projektor,- "just in case..." Det er jo like greit når man først er igang og ikke har lukket veggene.

Tipset ditt med tommestokk hørtes smart ut! Da blir det bilder av hver eneste stender påmontert tommestokk imorgen!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med en liten oppdatering igjen. Jeg har montert det meste av veggbokser, samt strukket 100 meter k-rør. Jeg regnet med at dette skulle holde, men av erfaring burde jeg visst
    at jeg som regel handler inn for lite. Så nå er nye 100 meter bestilt, samt noen ekstra veggbokser, både til kinoen og det som etterhvert skal bli forrommet med filmsamling etc

Fronten av kinoen ser ihvertfall slik ut før jeg har montert bokser i midten til strøm og signalkabler.

-2014-prosjekt-hjemmekino-369-jpg

En liten detalj fra venstre hjørne i front som viser plasseringen av bokser. Den nedre boksen er til strøm til subwoofer, mens de to øvre er til signal til henholdsvis
    subwoofer og fronthøyttaler.

-2014-prosjekt-hjemmekino-370-jpg

Mens jeg venter på ny forsyning av materiell har jeg også fundert litt på denne kabelkanalen i taket. Som jeg nevnte i forrige bildepost syntes jeg at denne "leppa" som
    skal holde rammene så litt spinkel ut, så jeg bestemte meg for å lime sammen to og to. Jeg synes jeg klemte de godt sammen med tvinger, men i løpet av natten så
    hadde de forskjøvet seg en smule. Her er to doble "lepper" klare for å jevnes.

-2014-prosjekt-hjemmekino-363-jpg

Et verktøy som jeg har gått til innkjøp av er en el-høvel. Det er et av de verktøyene som sikkert er "kjekt å ha", og som nå kom til nytte.

-2014-prosjekt-hjemmekino-364-jpg

Og slik så det ut etter at jeg hadde kjørt over de doble listene et par ganger.

-2014-prosjekt-hjemmekino-365-jpg

Jeg har aldri prøvd denne saken før, og har blitt noen erfaringer rikere:

- En el-høvel er utrolig morsom å bruke.
    - En el-høvel støver noe forj@evlig!
    - En el-høvel blåser støvet flere meter ut til siden.
    - En el-høvel halverer størrelsen på emnet etter et par tak....

Så neste gang noe skal høvles eller avrettes, så tar jeg meg bryet med å bære emnene inn i verkstedet og kobler til sponavsug, istedet for
    å velge den letteste løsningen som nå: hente høvelen inn i kinoen.
    Det tok meg brått halvannen time å støvsuge gulv, vegger og tak.....

En annen ting jeg har gjort er å ta hull fra kinoen inn til verkstedet for ventilasjon. Tanken her er at varmen som trekkes ut fra kinoen kan gjenbrukes,
    og jeg vil da montere vifte for avsug inne i verkstedet.

På grunn av takhøyden ser jeg med nødt til å ha skrå spotkasser, slik at vanlige runde ventilasjonsrør ikke kan brukes. Jeg kommer derfor til å bruke
    en flat type på 50 * 100 mm som vil gå til en overgang til en vanlig lufteventil i spotkassen.

28 cm betong var ikke noe gøy å komme seg gjennom med slagdrill, hammer og meisel,- men det gikk tilslutt. Vibrasjonene fra slagdrillen gjorde
    forøvrig at jeg fikk føle på et alvorlig tilfelle av Parkinson resten av kvelden....

-2014-prosjekt-hjemmekino-373-jpg

Som nevnt så venter jeg på ny forsyning av k-rør samt litt annet stasj, så jeg funderte litt på om jeg i mellomtiden skulle begynne å isolere
    veggene. Sideveggene er ferdig trukket med rør, så de er klare for isolasjon. Kanskje greit å utnytte dødtiden litt. Hentet ihvertfall to ruller med
    100 mm isolasjon i garasjen istad, så da får vi se hva morgendagen bringer.

Vel, ny oppdatering kommer om ikke så alt for lenge....

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å se at ting skjer

Har du allerede hengt opp høytallere ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Morro å se at ting skjer

Har du allerede hengt opp høytallere ?
    Hehe, det er bare "musikk te ærbe".... Fant en gammel NAD CD-Receiver og to B&O-høyttalere som jeg flyttet inn i kinoen.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går unna dette her!

Begynner å se bra ut nå,nærmer deg en viktig milepæl når du får isolasjonen på plass.

Hehe,kjenner godt igjen den Parkinson historien også,ikke alltid like greit med el verktøy.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen Vis post
    Går unna dette her!

Begynner å se bra ut nå,nærmer deg en viktig milepæl når du får isolasjonen på plass.

Hehe,kjenner godt igjen den Parkinson historien også,ikke alltid like greit med el verktøy.
    Om det går så veldig unna vet jeg ikke helt, men det går ihvertfall fremover. Denne 30-60-10 regelen gjelder i aller høyeste grad.
    (30% av tiden arbeider jeg, 60% av tiden går med til grubling samt å klø meg i hodet,- og de resterende 10% aner jeg ikke hva jeg driver med....)

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Om det går så veldig unna vet jeg ikke helt, men det går ihvertfall fremover. Denne 30-60-10 regelen gjelder i aller høyeste grad.
    (30% av tiden arbeider jeg, 60% av tiden går med til grubling samt å klø meg i hodet,- og de resterende 10% aner jeg ikke hva jeg driver med....)

Hehehe,godt å høre at det ikke BARE er meg!
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering hadde muligens vært på sin plass,- samt noen spørsmål.

Logistikk er tydeligvis ikke min sterkeste side! Jeg bestilte for en tid tilbake 15 veggbokser av type ETMAN for å sjekke kvaliteten på disse.
    Litt spent ettersom de koster halvparten av ELKO's bokser. Kvaliteten var helt grei, men jeg ventet selvfølgelig til det var tomt for bokser med å bestille nye...

Så nå ligger det 30 nye bokser å venter på meg (nei,- jeg skal ikke legge opp til Atmos), så jeg satser på å bli ferdig med det elektriske i løpet av et par dager.

Men jeg har jo fått gjort litt i mellomtiden. Jeg har lagt opp en ny 16A-kurs fra verkstedet, og gjennomgangen er fuget etter alle kunstens regler:

(Jeg fullfører senere ettersom forumet hikker litt igjen.... Får beskjed om at jeg ikke har tillatelse til å laste opp vedlegg).....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har forsøkt å poste dette innlegget nå, og blitt avvist,- så dette er bare en test.

Kjedelig å skrive mye og legge inn bilder,- så får jeg opp en melding om at jeg ikke har tillatelse til å poste.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltpost....
    Sist endret av MorJohan; 01-16-2014 kl 11:32

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser frem til oppdatering med bilder

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør jeg et nytt forsøk, fortsetter der jeg slapp:

En liten oppdatering hadde muligens vært på sin plass,- samt noen spørsmål.

Logistikk er tydeligvis ikke min sterkeste side! Jeg bestilte for en tid tilbake 15 veggbokser av type ETMAN for å sjekke kvaliteten på disse.
    Litt spent ettersom de koster halvparten av ELKO's bokser. Kvaliteten var helt grei, men jeg ventet selvfølgelig til det var tomt for bokser med å bestille nye...

Så nå ligger det 30 nye bokser å venter på meg (nei,- jeg skal ikke legge opp til Atmos), så jeg satser på å bli ferdig med det elektriske i løpet av et par dager.

Men jeg har jo fått gjort litt i mellomtiden. Jeg har lagt opp en ny 16A-kurs fra verkstedet som er dedikert anlegget i fronten, og gjennomgangen er fuget etter alle kunstens regler:

-2014-prosjekt-hjemmekino-376-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-378-jpg

Uten det elektriske materiellet tilgjengelig, fant jeg ut at jeg kunne isolere de mellomrommene mellom stenderne som jeg var ferdig med:

-2014-prosjekt-hjemmekino-379-jpg

Det er tre vegger i kinoen som er yttervegger,- foran, høyre side og bak. (Bak er forøvrig tilhørende det "for-rommet" jeg skal ha).
    Den venstre veggen er innvendig vegg, så jeg så ingen vits i å strekke ståltråd bak stenderne på denne veggen slik jeg har gjort med ytterveggene.
    Men fant fort ut at 100mm isolasjon ble litt "slapp i fisken" når de ble lagt inn uten ståltråd bak,- dvs at de også måtte fylle mellomrommet mellom stendere og veggen
    på ca. 2-3 cm.

Så da ble det til at jeg trakk ståltråd der også for å holde isolasjonen på plass:

-2014-prosjekt-hjemmekino-381-jpg

Så da ser det slik ut pr. idag:

-2014-prosjekt-hjemmekino-384-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-383-jpg

Mine snekkerkunnskaper er godt under gjennomsnittet. Så jeg har derfor et par spørsmål:

Jeg har planer om å sette inne en 80 cm. dør til kinoen. Hvor stor avstand må jeg beregne mellom stenderene for å få plass til den?
    Tenker da på selve døren + karm + mellomrom til kiler.

Jeg ser at mange (alle) bruker bunnfyllingslist mellom gulv og vegger før det fuges. Såvidt jeg har lest meg til så er denne listen kun for
    å hindre "overforbruk" av fugemasse. Kan jeg bruke skum istedet + fugemasse? Det er jo elastisk det også??

Ny oppdatering kommer når jeg får opp de siste veggboksene,- og garantert flere spørsmål!!
    Sist endret av MorJohan; 01-15-2014 kl 23:04 Begrunnelse: Skrivefeil...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det etterlengtede resterende el-materiellet ankommet, og jeg har fått gjort litt siden sist.

-2014-prosjekt-hjemmekino-386-jpg

Jeg fikk lagt opp veggboksene til strøm til stereobenken i front:

-2014-prosjekt-hjemmekino-388-jpg

- noe som viste seg å være en generaltabbe. Jeg monterte boksene med vanlige avstandsstykker, men disse er jo beregnet på å monteres i sentralrammer:

-2014-prosjekt-hjemmekino-391-jpg

Ettersom jeg skal ha doble stikkontakter på høykant var jeg nødt til å øke avstanden og måtte finne på noe mer eller mindre lurt.
    Jeg lette verkstedet rundt etter noe som kunne passe som avstandsstykker, og fant ut at skjøtemuffer for 20mm rør passet utmerket
    dersom jeg kappet av originalstussene. Fant også ut at det beste verktøyet til denne jobben var en bakksag.

-2014-prosjekt-hjemmekino-400-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-401-jpg

Kappet skjøtemuffene i 2cm lengder, smurte på godt med smeltelim og satt avstandsstykkene i spenn med en tvinge.

-2014-prosjekt-hjemmekino-398-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-395-jpg

Og da ble den ferdige produksjonen slik:

-2014-prosjekt-hjemmekino-405-jpg

Etter å ha fått løsnet veggboksene ved hjelp av visse besvergelser og et velrettet høyrespark, fikk jeg montert avstandsstykkene og festet veggboksene igjen.

-2014-prosjekt-hjemmekino-407-jpg

Jeg hadde opprinnelig tenkt å gå for et 11.x system, men på grunn av plasseringen av inngangsdøren bak i kinoen vil det bli knapt med plass. Jeg flytter derfor ned
    det som skulle bli presence back slik at disse kommer i samme høyde som surround side, og bruker da førstnevnte som bakkanaler, altså et 9.x system.
    I henhold til Dolby's anbefaling for plassering av høttalere skulle surround back plasseres 1,7 meter til hver side fra midten når det taes utgangspunkt i sweetspot,
    så det var bare å flytte høyttalerfestet litt ned.

-2014-prosjekt-hjemmekino-412-jpg

Jeg fikk da videre satt opp de resterende bokser og trukket rør til disse.

-2014-prosjekt-hjemmekino-422-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-423-jpg

I tillegg fikk jeg trukket 25mm rør til HDMI til projektor.

-2014-prosjekt-hjemmekino-421-jpg

Min Epson TW-3200 kan ikke plasseres helt bakerst, men jeg bestilte likevel opp et rør som rekker helt bak.
    Dette røret må selvfølgelig kappes der projektoren skal plasseres, men jeg var føre var og bestilte også en 25mm skjøtemuffe dersom jeg skulle gå til innkjøp av
    en projektor som skal plasseres lengre bak.

Når det gjelder signalkabler og høyttalerledninger vil kontaktene til disse plasseres over strømkontaktene til racket, og jeg har lagt opp til følgende:

-layout-front-2-jpg

Er det noe jeg mangler her, eller som kan være lurt å legge opp til? Kanskje greit å få gjort dette før jeg begynner å lukke veggene.

Videre så er det muligens noen som undres over at jeg ikke har plassert alt ved siden av hverandre, uten disse mellomrommene som bildene viser.
    Dette skyldes rett og slett at midten av rommet er den svarte streken på bildet under, og ettersom jeg har viss fetisj for symmetri vil jeg at alt er plassert like
    langt fra senter på fremveggen. Dette vil jo uansett bli skjult av en stereobenk, men tvangstanker er det dessverre lite å gjøre med.

-2014-prosjekt-hjemmekino-475-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-477-jpg

Jeg funderer også litt på å legge opp til to surroundkanaler per side, slik at både første og andre rad får "sin egen" surroundhøyttaler.
    Fra surroundkanalen som er "spikret" har jeg 2,4 meter bakover til bakveggen. Er da dette noen vits?
    Jeg kommer uansett ikke til å benytte meg av bakre sidesurround med det første, men kanskje det er greit å ta høyde for eventualiteter i fremtiden??

-2014-prosjekt-hjemmekino-478-jpg

Det jeg ellers har gjort som er anbefalt av flere her inne, er å plassere et metermål på alle stenderne for å merke meg høyttalerfester og plasseringen av k-rør.
    Et par eksempler under:

-2014-prosjekt-hjemmekino-426-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-455-jpg

Det neste på programmet nå er å finne frem et oscilloscop, multimeter og loddebolt for å få reparert DAB-radioen som har fått litt hikke,- før jeg
    trår til med friskt mot imorgen og kobler alle k-rørene i front til veggboksene.
    Deretter blir det å isolere ferdig og gå til innkjøp av gipsplater.

Stay tuned,- og kom gjerne med innspill!

EDIT: Listen over innkjøp til "Prosjekt Hjemmekino" i post #37 er oppdatert.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -layout-front-jpg  
    Sist endret av MorJohan; 01-20-2014 kl 09:09

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde tråden gående, så har det blitt gjort litt siden sist.
    Jeg har fått ryddet opp i dette virvaret av k-rør i fronten av kinoen, og festet disse til sine respektive bokser.
    Alt av signalkabler på venstre side går til boksene til venstre, og vice versa.

Det ble da seende slik ut:

-2014-prosjekt-hjemmekino-484-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-486-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-488-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-487-jpg

Og ettersom projektoren vil være i senter av rommets lengderetning, plasseres også boksen i senter:

-2014-prosjekt-hjemmekino-489-jpg

Var forøvrig innom Finn.no igår, og der var det en snill dame som ville gi bort tre heltre furudører.
    Jeg slo til ettersom de ikke var så "dyre", hektet på tilhengeren og hentet dem.
    Den ene døren passer utmerket som inngangsdør til kinoen, og vil bli foret ut med lekter og isolert.
    Dør nr. 2 passer til inngangen til for-rommet, og den 3. settes inn ved nedgangen til kjelleren.

Ellers så har jeg vært hos min byggevarepusher idag og hentet diverse småtteri som trengs for å få montert dørene,
    så nå er alt klart for siste innspurt med tanke på isolering og få lukket rommet.

Listen over innkjøp til "Prosjekt Hjemmekino" i post #37 er forøvrig oppdatert etter dette innkjøpet.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott jobba og fint dokumentert som vanlig MorJohan.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Flott jobba og fint dokumentert som vanlig MorJohan.
    Takk for det, teddytusen! Gøy at du følger tråden!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid kult med byggetråder. Smart med "krysset" i taket hvor du kan trekke kabler.

Hvilken HDMI kabel skal du trekke? Jeg hadde problemer med å få til å trekke high-speed HDMI (fordi selve pluggen er såpass stor) i 25mm rør. Jeg endte opp med å installere 32mm K-rør.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra, og vanvittig mye rør Godt du fant ut av missen med boksene før du begynte på plateleggingen

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Takk for det, teddytusen! Gøy at du følger tråden!
    Klart jeg følger med. Tror det blir knall dette.

Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine