MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 2 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 380
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir et spennende prosjekt å følge. Alltid interessant å se bilder gjennom hele prosessen. Tror så absolutt denne type kino vil være det som kan være realistisk for store deler av massen her inne, tenker spesielt på økonomi-biten..

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg hadde fått bort de verste ujevnhetene var det på tide med reisverk. Som alle sikkert forstår, så tillater ikke takhøyden et "rom i rommet."
    Jeg er ikke spesielt bekymret når det gjelder lydlekkasje ettersom jeg bor alene i huset,- dog med min sønn hos meg annenhver uke. Og når det er snakk om film, så ser vi dette som regel sammen.
    Så sånn sett er det ikke så mange å ta hensyn til.
    Rommet ligger forøvrig nærmere 3/4 under bakkenivå, slik at det nok blir minimalt med lydlekkasje den veien også.
    Stenderverket settes opp med 3-5 cm. klaring til lecavegg.

Prosjektets første milepæl kom når første skrue skulle inn. Denne ble velsignet etter alle kunstens regler:

-2013-prosjekt-hjemmekino-102-jpg

Festet toppsvill og bunnsvill på lerretsveggen og begynte så med stenderene.

-2013-prosjekt-hjemmekino-098-jpg

Bak hver stender slo jeg inn spikre slik at jeg kunne trekke ståltråd på kryss og tvers mellom hver stender for å forhindre at isolasjonen falt inn mot lecavegg.

-2013-prosjekt-hjemmekino-099-jpg

-2013-prosjekt-hjemmekino-181-jpg

Fant ganske raskt ut at en krysslaser er ganske uvurderlig når det gjelder å få ting i lodd og vater.

-2013-prosjekt-hjemmekino-143-jpg

Ting gikk fremover, men at det gikk fort er en overdrivelse. 30% av tiden arbeider jeg, 60% av tiden går med til grubling samt å klø meg i hodet,- og de resterende 10% aner jeg ikke hva jeg driver med....
    Fikk ihvertfall opp alle stendere og delte av rommet i bakkant. Kinoen blir da temmelig nøyaktig 4 meter bred og 6 meter lang før det skal på ett lag gips og mest sannsynlig smartpanel. Angående det siste har jeg ikke helt bestemt meg ennå.
    Den delen av rommet som er fradelt selve kinoen blir 4 meter bredt og 2,1 meter langt, og er tenkt som et slags inngangsparti med filmsamling og diverse stasj,- et lite kjøleskap til kald drikke etc.
    Det er dog selve kinorommet som har førsteprioritet, slik at dette rommet først blir påbegynt når kinoen er ferdig. I den grad man kan si at den blir det....

-2013-prosjekt-hjemmekino-183-jpg

Når stenderverket til slutt var ferdig, ble tilfarerne til gulvet bygget i fire moduler og lagt ut for å avrette disse med klosser under.

-2013-prosjekt-hjemmekino-189-jpg

Deretter ble de demontert og det ble lagt fuktsperre på gulvet. Fra før av var det en stripe med fuktsperre under bunnsvillene som ble skjøtet sammen med fuktsperren på gulvet med fuktsperretape.

-2013-prosjekt-hjemmekino-191-jpg

Til slutt ble tilfarerne montert igjen, og disse legges flytende med 5 mm avstand til bunnsvill.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-prosjekt-hjemmekino-189-jpg  

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runfla Vis post
    Dette blir et spennende prosjekt å følge. Alltid interessant å se bilder gjennom hele prosessen. Tror så absolutt denne type kino vil være det som kan være realistisk for store deler av massen her inne, tenker spesielt på økonomi-biten..
    Hyggelig at du vil følge med! Jeg fører et nøyaktig budsjett som jeg kommer til å legge ut når jeg er á jour med bildene,- dvs. når tråden følger kinobyggingen i sanntid. Så jeg er helt enig med deg i at de fleste er nødt til å gå på en del kompromisser både med tanke på utgangspunktet man har til rådighet, og det økonomiske aspektet.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å følge byggingen videre. Har nylig fullført en enkel og billig oppussing selv (< 10.000,-), men ser for meg at det kan dukke opp mange tips her som kan forbedre det jeg har selv i fremtiden.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Gleder meg til å følge byggingen videre. Har nylig fullført en enkel og billig oppussing selv (< 10.000,-), men ser for meg at det kan dukke opp mange tips her som kan forbedre det jeg har selv i fremtiden.
    Hyggelig at du er innom! Rommet ditt har blitt veldig fint da, og det er jo et bevis på at man kan gjøre ganske så mye uten å tømme lommeboka.
    Om det vil bli så mange brukbare tips fra min side skal være usikkert, men det blir muligens noen uortodokse løsninger på ting....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget lovende ut MorJohan!
    Alltid morsomt med nye byggetråder, spesielt når trådstarter er flink med bilder

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger ut et par bilder til,- og begynner nå å nærme meg sanntid når det gjelder progresjon.

Jeg kjøpte inn 50mm isolasjon til gulvet samt 10 gulvsponplater. Jeg har en liten Mercedes sportsbilsak som har altfor mange hester foran, og alt for lite vekt bak.
    Utrolig nok var det påmontert et hengerfeste når jeg kjøpte den,- noe som sikkert ser fullstendig feil ut,- men som har vist seg å være nyttig.

Tar ikke sjangsen på å laste til max tillatte totalvekt,- så jeg får heller ta gulvet i to omganger.

Tro til med friskt mot,- første raden ble lagt:

-2013-prosjekt-hjemmekino-196-jpg

Deretter rad to:

-2013-prosjekt-hjemmekino-200-jpg

En plate måtte kappes, og da trengs en rettholdt som festes 30mm fra kappelinjen. (Man tager det man haver...)

-2013-prosjekt-hjemmekino-203-jpg

Plutselig var det slutt på materialer, og når barometeret viser været som på bildet under (den sorte pilen),- ja da er det bare å holde seg inne....

-2013-prosjekt-hjemmekino-218-jpg

Uten materialer ble jeg litt frustrert, men ble gående i kinoen og gruble og tenke på løsninger.
    Jeg har alltid hatt litt musikk der nede, i form av en DAB-radio:

-2013-prosjekt-hjemmekino-024-jpg

Under opprydding for en tid tilbake fant jeg en NAD CD-receiver, samt to B&O høyttalere. Tenkte at dette fikk duge som midlertidig musikk i kinoen, og plasserte høyttalerne som presence.
    Et bilde med "anlegget" koblet opp....

-2013-prosjekt-hjemmekino-224-jpg

Og her er denne NAD-saken som blir skrotet når mitt egentlige anlegg flyttes ned. Den har forøvrig en merkelig nykke: Når jeg stapper inn en CD må jeg slå to ganger på den for at den skal svelge CD'en.
    Den gir deretter fra seg en lyd som kan minne om R2-D2,- og så er musikken igang....

-2013-prosjekt-hjemmekino-236-jpg

Som sagt,- uten materialer og i full storm kjedet jeg meg,- neste post blir om litt fuging....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian Vis post
    Dette ser meget lovende ut MorJohan!
    Alltid morsomt med nye byggetråder, spesielt når trådstarter er flink med bilder
    Takk for det! Om jeg er så veldig flink med bilder får tiden vise. Jeg har en viss tendens til å glemme alt annet når jeg er igang med noe. Men jeg skal gjøre mitt beste!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om fuging. Det er en annen tråd som beskriver dette inngående, men dette er fra mitt ståsted.

Jeg måtte finne på noe å gjøre, og tenkte at litt fuging langs med taksvillene ikke kunne skade.
    For en tid tilbake hadde jeg en liten "Clas Ohlsson - Jula - Biltema" -runde, hvor jeg tråler hyllene.
    På CO fant jeg en sak som sikkert var brukende når det gjelder fuging:

-2013-prosjekt-hjemmekino-242-jpg -2013-prosjekt-hjemmekino-243-jpg

Den har forskjellige silikontupper som gjør at man kan bestemme om man vil ha tykke eller tynne fuger.
    Resultat:

-2013-prosjekt-hjemmekino-239-jpg

Ferdig med dette så var været fremdeles såpass dårlig at jeg ikke turte kjøre ut med henger. ,- men jeg kom meg likevel til min lokale byggevarepusher hvor jeg kjøpte inn 23*48 mm lekter og kappet de til der for å få de inn i bilen.

Jeg har bestemt meg for å lage en kabelgate i taket, for å slippe all boringen gjennom stendere, samt for å holde høyttalerkabler adskilt fra sterkstrøm.
    Denne kabelgaten kan sees som et rødt "kors" i taket på prinsippskissen under:

-hjemmekino-prinsippskisse-jpg

Tanken er også at denne skal fungere som en "holder" for rammer trukket med stoff som blir lagt i hele takets bredde. Har her blitt litt inspirert av kenti's tråd.

For å få til dette krysset midt i rommet måtte geometrikunnskapene settes på prøve. For å unngå for krappe bøyninger på k-rør fant jeg ut at jeg måtte "myke opp" svingene i dette krysset.
    Etter litt grubling stilte jeg inn sagen på 22,5 grader og gjorde en liten test vha. kapp som lå liggende: 22,5*4=90 grader....

-2013-prosjekt-hjemmekino-247-jpg

Midtpunktet i rommet hadde jeg funnet, og lagde en liten "passer" for å slå en sirkel rundt senter for å måle meg frem til hvor lektene til kabelgatene skulle møtes og kappes.

-2013-prosjekt-hjemmekino-248-jpg

Etter en masse tilkapping ble resultatet slik:

-2013-prosjekt-hjemmekino-255-jpg

Jeg skal legge ut en skisse over hvordan jeg har tenkt meg dette,- både med tanke på opphenget av rammene på hver side, og hvordan jeg har tenkt å løse dette designmessig.

Og dette er så langt jeg har kommet,- heretter blir alt dokumentert i sanntid.....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser strålende ut hittil!

Et tips som er verdt å ta med seg. Skriv ned alle mål det kan være verdt å vite noe om etter at plating er ferdig. I dag skulle jeg henge opp bakhøyttalere, og jeg hadde tydeligvis trodd at jeg kom til å huske det ene målet på spikerslaget. For å si det slik så må jeg sparkle noen skruehull en dag. Ta godt med bilder av alle vegger og tak etterhvert også. Det hadde jeg glemt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Ser strålende ut hittil!

Et tips som er verdt å ta med seg. Skriv ned alle mål det kan være verdt å vite noe om etter at plating er ferdig. I dag skulle jeg henge opp bakhøyttalere, og jeg hadde tydeligvis trodd at jeg kom til å huske det ene målet på spikerslaget. For å si det slik så må jeg sparkle noen skruehull en dag. Ta godt med bilder av alle vegger og tak etterhvert også. Det hadde jeg glemt.
    Tusen takk for tipset,- det er notert. Målene er allerede skissert,- men det er nok en fordel å måle fysisk også.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt et godt tips!
    Har selv lagt inn alt av reisverk på mål i sketchup,men selv om jeg har tatt mange bilder,har jeg vært dårlig til å klistre opp måleband når jeg har tatt de,så må prøve å passe godt på den sketchup fila ellers sliter jeg fort...
    Greit å få med seg alt av spirorør i veggen også,så slippen man ubehagelige overraskelser der senere.

Ser forøvrig veldig bra ut så langt! Fortsett med den gode dokumentasjonen.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende! Det er bare å pøse på med bilder, selv om du ikke føler at du har gjort så forferdelig mye mellom hver gang. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spanande trå dette.

"30% av tiden arbeider jeg, 60% av tiden går med til grubling samt å klø meg i hodet,- og de resterende 10% aner jeg ikke hva jeg driver med...." Eg kjenner meg godt igjen her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larserikO Vis post
    Dette blir spennende! Det er bare å pøse på med bilder, selv om du ikke føler at du har gjort så forferdelig mye mellom hver gang. :-)
    Det blir spennende for meg også, å se resultatet. Har jo en viss formening om hvordan det kommer til å bli, alt er jo rimelig nøye planlagt,- men likevel: ut ifra rommets begrensninger, manglende snekkerferdigheter og det økonomiske aspektet så er det mye som skal falle på plass.

Men ihvertfall: bilder kommer,- og garantert en del spørsmål med tanke på løsninger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Spanande trå dette.

"30% av tiden arbeider jeg, 60% av tiden går med til grubling samt å klø meg i hodet,- og de resterende 10% aner jeg ikke hva jeg driver med...." Eg kjenner meg godt igjen her
    Det er godt vi er flere om det! Flere bilder kommer når jeg får gjort noe. Akkurat nå venter jeg på k-rør og veggbokser.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde tråden gående mens jeg venter på materiellet til det elektriske, poster jeg en oversikt over hva rommet har kostet meg hittil.
    I forhold til de siste bildene, har jeg nå også kjøpt inn de resterende gulvplatene, samt isolasjon til veggene. Dette er oppført i oversikten.

Grunnen til at jeg fører denne oversikten, er at jeg ønsker å bevise for meg selv og andre at det ikke nødvendigvis behøver å koste skjorta for å få en drøm til å gå i oppfyllelse.

I følge denne oversikten, og med tanke på at jeg har holdt på siden mai 2013, så har denne kinoen kostet meg ca. kr. 1835,- pr. mnd. (Pr. 25.03.2014.)

Kanskje andre kan få litt inspirasjon til å realisere en drøm??

-utgifter-pr-25-03-2014-jpg

Denne oversikten vil oppdateres fortløpende etter hvert innkjøp, og det er da trådens siste bilde som viser status.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -131222-prosjekt-hjemmekino-jpg   -utgifter-pr-18-01-14-jpg   -utgifter-pr-30-12-13-jpg   -prosjekt-hjemmekino-jpg   -utgifter-pr-30-12-13-jpg  

-utgifter-pr-03-01-2014-jpg  
    Sist endret av MorJohan; 03-25-2014 kl 20:44 Begrunnelse: Oppdatering 25.03.2014

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide med en aldri så liten oppdatering.

Det er ikke så mye som har blitt gjort siden sist, men gulvet er ihvertfall ferdig.
    Jeg manglet en liten stripe inn mot veggen, og kappet alle platene samtidig.

-2013-prosjekt-hjemmekino-291-jpg

Så et lite bilde av rommet med gulvet lagt:

-2013-prosjekt-hjemmekino-293-jpg

Ettersom det er jul, så har vel de fleste av oss fått noen gaver. Jeg fikk en hentelapp fra Posten på to kolli fire dager før jul.
    Disse "julegavene" har en liten historie som nesten må fortelles før jeg viser frem gavene:

Jeg har vært med på diverse filmrelaterte julekalendere på internett, og uken før jul fikk jeg en mail fra markedssjefen i SF Norge som kunne
    fortelle meg at jeg hadde vunnet fire billetter til familieforestillingen "Putti Plutti Pott" i Oslo spektrum.

Ettersom verken guttungen eller jeg er i målgruppen for en slik forestilling, sendte jeg en mail tilbake hvor jeg forklarte situasjonen, sa fra meg
    premien og ba de om å trekke den på nytt i håp om å kunne glede andre.

Ny mail tilbake hvor hun (markedssjefen) lurte på om vi eksempelvis likte Hobbiten, så skulle hun se om hun fant noe stasj på kontoret som hun kunne sende.

Jeg svarte som sant var at jeg simpelthen elsker alt som har med LOTR og Hobbiten å gjøre.
    Jeg skrev også at jeg bygger hjemmekino, så stasj der nede ville vært utmerket. Jeg la ved prinsippskissen til kinoen, samt et bilde over hvor langt jeg var kommet.

Her er svaret jeg fikk:
    "Oj, overlegent!!!! Så utrolig kult!
    Jeg skal finne et og annet som jeg tror du og sønnen din vil bli særs fornøyd med!
    Ha en god kveld,
    Åse Helene"

Og her er stasjet som dukket opp med posten:

-sf-film-12-jpg

Diverse filmplakater i to eksemplarer:

-sf-film-01-jpg -sf-film-05-jpg -sf-film-06-jpg -sf-film-09-jpg -sf-film-10-jpg

Diverse andre ting, også i to eksemplarer.

-sf-film-13-jpg

En bok på over 150 sider fra filmingen av "Die Another Day" med masse uutgitte bilder.

-sf-film-14-jpg

Skriveblokk med Hobbiten-tema.

-sf-film-16-jpg

Hobbiten iPhonedeksel.

-sf-film-17-jpg

Samt sperrebånd med Varg Veum.

En artig førjulsgave fra SF Norge!

Når det gjelder filmplakatene kunne jeg tenke meg å ramme disse inn i lyskasser, noe slikt som dette:

-7147442143_d9465693d7-jpg -7001356630_0d89a18c74_z-jpg

Her er det montert lysdioder bak plakaten, slik at denne blir belyst over hele.

Vel, litt tilbake til mitt eget kinoprosjekt: Jeg har nå fått k-rør mens veggboksene fremdeles glimrer med sitt fravær.
    Jeg kommer derfor til å legge opp rørene i romjulen mens jeg venter på disse boksene.

Oppdatering kommer.

Til slutt: Fortsatt god jul til dere alle!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -sf-film-15-jpg  

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som ikke har tatt juleferie ser jeg.

Gratulerer med FETE (og velfortjente!) julegaver fra SF! Veldig moro lesning.

Kos dere med resten av julen,men kom gjerne med flere oppdateringer.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen Vis post
    Noen som ikke har tatt juleferie ser jeg.

Gratulerer med FETE (og velfortjente!) julegaver fra SF! Veldig moro lesning.

Kos dere med resten av julen,men kom gjerne med flere oppdateringer.
    Man må jo pusle litt i julen også....

Artig med disse gavene, guttungen på 15 likte spesielt dekselet til iPhone.
    For meg var plakatene det beste. Godt gjort av Åse Helene hos SF å kompensere for billettene!

Nå har ihvertfall julefreden senket seg slik at jeg får fred til å holde på i kinoen. Så oppdateringer kommer!

Kos dere videre i julen dere også, og pass på at det nye vidunderet ditt av en projektor ikke samler støv....

Side 2 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine