MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 17 av 19 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 380
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det ser i hvertfall meget bra ut - inspirerende!

Mulig ikke tålmodigheten strekker til, men evnen er hvertfall til stede

MÅ kjøpe en fres snart...

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Det ser i hvertfall meget bra ut - inspirerende!

Mulig ikke tålmodigheten strekker til, men evnen er hvertfall til stede

MÅ kjøpe en fres snart...
    Takk for det sirant!

Det heter seg at "ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid", og dette gjelder i aller høyeste grad for meg.

Når det gjelder fresen så har den blitt brukt ganske så mye gjennom hele prosjektet. blant annet har alle takrammene blitt kantfrest i 45° vinkel, "leppene" til kabelkanalen frest med avrundingsfres +++,- og nå også diverse profilfresing av mediabenken.
    Så jeg tør kalle en fres for et "må ha"-verktøy!

Det er derfor bare til å frese innom Jula,- eller et annet sted dersom ambisjonsnivået er litt høyere....
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes jeg ble veldig bra, MorJohan

Har du tenkt på refleksjon fra platetoppene som kommer rett under lerretet? En ting er om de sjenerer direkte ved bevegelser etc., en annen ting er om de reflekterer for mye lys tilbake på lerretet og skader sortnivået?
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Når det gjelder dører av stoff og lysgjennomgang:....

IR-signaler går fint igjennom, og jeg kan faktisk slå på alt inklusive projektor ved å rette fjernkontrollen mot lerretet. IR-signalene reflekteres av duken og sendes bakover til projektoren.
    Var det fløyel fra Jysk du brukte? Jeg testet nettopp med disse fra Jysk og erfarte det samme, god demping av LED / ingen forringelse av IR-kommandoer Har en Ikea Lack-hylle (liggende) som vil få fronter like de du nå har laget.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -ht-panorama1200px-jpg  

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Dette synes jeg ble veldig bra, MorJohan

Har du tenkt på refleksjon fra platetoppene som kommer rett under lerretet? En ting er om de sjenerer direkte ved bevegelser etc., en annen ting er om de reflekterer for mye lys tilbake på lerretet og skader sortnivået?
    Tusen takk for det, eha!

Jeg så en film igår (Fantastic 4) og merket svært lite refleksjon fra platetoppene. Det er faktisk mer refleksjon fra sidene på Klipsch RF-82.
    Nå skal det sies at det ikke er så mange lyse scener i denne filmen, skal teste med "The Art of Flight" som er en snowboardfilm med omtrent bare lyse scener.
    Mediabenken er forøvrig malt med Jotun Pure Color, Dempet Sort med glans 01.

Forøvrig så er sortnivået på min Epson TW-3200 såpass dårlig at det ikke er mulig å se forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av Halair Vis post
    Var det fløyel fra Jysk du brukte? Jeg testet nettopp med disse fra Jysk og erfarte det samme, god demping av LED / ingen forringelse av IR-kommandoer Har en Ikea Lack-hylle (liggende) som vil få fronter like de du nå har laget.
    Det stemmer, Halair. Sort "Nervøs fløyel" fra Jysk. Denne ga god demping av lyset bak, samt at IR gikk rett igjennom.

Forøvrig en flott og tiltalende kino du har!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Artig å lese at du merket stor forskjell med en akustikkplate - tror dette blir bra når du får hengt opp noen fler. Tenker du å ha noe avstand fra veggen? Mener å ha lest at man bør ha noe luft mellom vegg og akustikkplatene...
    MÅ ikke men en får større effekt av tiltaket med luft bak. Jeg har laget plater der Rockwool ligger oppå 23x48mm lekt, dvs 48mm luftrom bak platen. Med 7cm Rockwool blir da netto tykkelse 12cm. Har 16 hele plater rundt i rommet hos meg og det ryddet meget godt opp for godlyden

Det stemmer, Halair. Sort "Nervøs fløyel" fra Jysk. Denne ga god demping av lyset bak, samt at IR gikk rett igjennom.
    Forøvrig en flott og tiltalende kino du har!
    Jeg var å storhandlet fløyel for en mnd tid siden, da hadde de 3x1,5m rull til 35kr hehe... Plukket med meg svart/mørk lilla og mørk blå, ble 10 ruller til sammen (Mørk blå er tiltenkt lyskassene som går hele veien rundt rommet.

Tusen takk, jeg er godt fornøyd med å kunne ha et rom å utfolde meg i (Ifht lyd& bilde) men også som DIY`er! Rommet var fullstendig tomt når vi overtok huset i 2012 så det er bygget opp fra bunnen (Dog med enkle konstruksjoner)
    Vurderte å lage benk selv men gjorde et forenklende ledd ved å kjøpe Lack-hyllen som nevnt

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MÅ ikke men en får større effekt av tiltaket med luft bak. Jeg har laget plater der Rockwool ligger oppå 23x48mm lekt, dvs 48mm luftrom bak platen. Med 7cm Rockwool blir da netto tykkelse 12cm. Har 16 hele plater rundt i rommet hos meg og det ryddet meget godt opp for godlyden
    Takk for tipset! Kommer til å sette inn en skrue på 2-3 cm i hvert hjørne av rammene når de blir hengt opp.
    At man kan legge sammen platetykkelsen og mellomrommet for å få netto tykkelse var fullstendig ukjent for meg. Takker!

Jeg var å storhandlet fløyel for en mnd tid siden, da hadde de 3x1,5m rull til 35kr hehe... Plukket med meg svart/mørk lilla og mørk blå, ble 10 ruller til sammen (Mørk blå er tiltenkt lyskassene som går hele veien rundt rommet.
    Skulle tro dette blir bra! Bare du holder deg langt unna det røde stoffet....
    Tviler på et det er noe særlig mer refleksjoner fra mørk lilla og mørk blå kontra svart. Forøvrig stilig å bryte opp litt med forskjellige farger.[/QUOTE]

Tusen takk, jeg er godt fornøyd med å kunne ha et rom å utfolde meg i (Ifht lyd& bilde) men også som DIY`er! Rommet var fullstendig tomt når vi overtok huset i 2012 så det er bygget opp fra bunnen (Dog med enkle konstruksjoner)
    Vurderte å lage benk selv men gjorde et forenklende ledd ved å kjøpe Lack-hyllen som nevnt
    Det er godt å kunne starte helt fra scratch, og jeg liker også fargevalget ditt. Regner forøvrig med at du har en Fru Halair også, med tanke på blomstene på bildet.
    Da er det jo godt å ha et som som skaper trivsel for alle parter.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Kommer til å sette inn en skrue på 2-3 cm i hvert hjørne av rammene når de blir hengt opp.
    At man kan legge sammen platetykkelsen og mellomrommet for å få netto tykkelse var fullstendig ukjent for meg. Takker!
    Luftspalte bak øker dempeeffekten fordi dette gir lydbølgende lenger reisevei før de blir reflektert av veggen og sendt tilbake gjennom dempematerialet.
    Jeg brukte forøvrig vanlig Flex-A plater som er ganske rimelige, 250kr for 8 plater á 70mm.

Skulle tro dette blir bra! Bare du holder deg langt unna det røde stoffet....
    Tviler på et det er noe særlig mer refleksjoner fra mørk lilla og mørk blå kontra svart. Forøvrig stilig å bryte opp litt med forskjellige farger.
    Hehehe ja, rødt stod jeg over Kinorommet når det er opplyst virker en del mørkere enn hva bildet antyder og det er vanskelig å skille svart og blått. Lilla blir også ganske mørk i dunkel belysning.

Regner forøvrig med at du har en Fru Halair også, med tanke på blomstene på bildet.
    Stemmer nok det Hun likte rommet derimot veldig godt fram til platene kom på veggen

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt pusling har det blitt i kinoen idag også, noe jeg har gruet meg til: å skifte ut den røde fløyelen i takkanalen med sort.

Dekselet til kanalen er kun festet med snepperter, mens leppene/rammeholderne er skrudd fast. Jag hadde sett for meg å stå og fikle med stiftefjerner oppunder taket, men ettersom denne røde fløyelen ikke skal brukes mer, fant jeg ut at det var like greit å holde en tapetkniv mot leppene og løpe bakover i kinoen....

-2014-prosjekt-hjemmekino-1080-jpg

Dermed kunne jeg sitte i fred og ro på gulvet og nappe ut stiftene til toner av Dire Straits.

Jeg har tidligere funnet 1. og 2. refleksjonspunkter på veggene vha. lommelykt og speil. Mens jeg likevel hadde taket nede bestemte jeg meg for å montere absorbenter i refleksjonspunktene til fronthøyttalerne. Jeg har ikke mer enn 48 mm til rådighet, så jeg benyttet meg her av 30 mm Rockfon, samt et distansestykke av 12 mm MDF jeg hadde liggende.

Ettersom absorbentene er svært porøse laget jeg noen "skiver" klippet ut fra en plastboks som har inneholdt skruer.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1082-jpg

Platen klar for montering,- og ferdig montert:

-2014-prosjekt-hjemmekino-1083-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-1084-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-1085-jpg

Med leppene ferdig montert og takrammene på plass ble det endel mørkere fremover i kinoen, så med dekselet til kanalen på plass blir det nok ikke noe særlig gjenskinn i taket.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1088-jpg

Rakk såvidt å teste hvordan lyden ble med absorbenter i taket, og jeg synes det ble litt mer ro i lydbildet dersom det kan forklares på den måten....

Prosjektet fortsetter i morgen den dag....

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende å følge med på arbeidet, ikke minst med absorbentene!
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Veldig spennende å følge med på arbeidet, ikke minst med absorbentene!
    Dette blir spennende for meg også. Akustikk er et fagfelt jeg overhodet ikke har snøring på!

Så her blir det å prøve og feile,- lese meg opp og lære meg bl.a. REW.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende for meg også. Akustikk er et fagfelt jeg overhodet ikke har snøring på!

Så her blir det å prøve og feile,- lese meg opp og lære meg bl.a. REW.
    Bare spør i vei

Har du tatt en måling før tiltakene, slik at du kan se hva du har forbedret?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Bare spør i vei
    Det høres flott ut å ha noen i bakhånden, men det spørs om du ikke har tatt deg vann over hodet her...

Det heter seg vel at "En dåre spør mer enn ti vise kan svare."

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Har du tatt en måling før tiltakene, slik at du kan se hva du har forbedret?
    Jeg har ennå ikke gått til anskaffelse av måleutstyr, men det blir kun akustikkplater i 1. og 2. refleksjon til å begynne med, samt akustikkplatene jeg monterte i taket mens jeg likevel hadde det nede. Og alt er enkelt å fjerne for å ta en måling i et "tomt rom".

Jeg beregnet forøvrig hvor 1. og 2. refleksjon er vha. et regneark fra Norsk Audio Teknikk AS, som i mitt tilfelle ble seende slik ut:

-refleksjoner-kino-jpg

Det blir en tur ned i kinoen for å bruke "speil-metoden" og tape-biter slik du gjorde i din tråd for å se om det er noe avvik i forhold til beregnede verdier.

Laget fire rammer til akustikkplater igår som er klare til å trekkes med stoff og henges opp idag.

Første spørsmål: Platene er 120 cm høye,- hvor høyt skal de henges?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Lenge siden det har skjedd noe i denne tråden nå, hvilket skyldes at det har vært andre ting som har vært nødt til å bli prioritert.
    Jeg er blant annet involvert i et bokprosjekt som omhandler FN-tjenesten i forkontingenten, Kont. I og II i -93 / 94 under borgerkrigen på Balkan.

Men det betyr ikke at det ikke har skjedd noe i kinoen.

Jeg er ferdig med å bytte ut det røde stoffet fra kabelkanalen ettersom det ga for mye gjenskinn. Etter fjerning av et firesifret antall stifter, og stifting av tilsvarende antall er taket nå sort.

Jeg har også montert akustikkplater for 1. og 2. refleksjon.
    I forrige post la jeg ved en fil for beregning av dette, men måtte selvfølgelig teste dett opp mot den "normale" måten,- speilmetoden.

På bildet under ser dere forskjellen mellom teoretisk og målt verdi. X er målt, mens den loddrette streken er teoretisk.

-pa167866-jpg

Teoretisk og målt verdi er sammenfallende for venstre akustikkplate, mens det er litt forskjell når det gjelder 2. refleksjon.
    De vannrette strekene er diskanthornets spredning oppover og nedover. Guttungen hadde en laserpenn kjøpt fra Deal Extreme som nå er ulovlig i Norge, så den beslagla jeg og brukte den til min egen forlystelse. Dermed fikk jeg en indikasjon på hvor akustikkplatene skulle plasseres i høyden.

Her sees såvidt akustikkplatene på høyre og venstre side.

-pb177870-jpg

Et manipulert bilde av fronten:

-pb177871-jpg

Her er også et bilde bakover i kinoen. Avatarbildet skjuler en akustikkplate.

-jpg

Legg forøvrig merke til døren og min egen vri på skiltet "Rømningsvei".....

-pb177884-jpg

Dette er slik det ser ut idag,- nå står målinger på programmet, samt en god del puslejobb med finish.
    Deretter blir det å starte på inngangen til kinoen hvor filmer, filmeffekter etc. skal plasseres.

Ny oppdatering kommer når man minst aner det....
    Sist endret av MorJohan; 11-23-2014 kl 20:29

15. Liker Willms, Karmann har likt denne posten
    Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut! Gratulerer med flott kino!

MVh Jan Einar

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Dette ser jo veldig bra ut! Gratulerer med flott kino!

MVh Jan Einar
    Tusen takk for det Jan Einar!

Selv om kinoen er "ferdig" er det mye som står igjen. Finish, målinger og akustikktiltak for å få best mulig lyd, seterad to samt å bygge inngangspartiet hvor filmer, filmeffekter etc. skal få plass. Så jeg blir nok ikke arbeidsledig med det første.....

Men det føles utrolig godt å logge seg ut av verden og gå ned i hulen for en film....

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse tingene er det jo ikke stress med, alltid gøy å ha noe å se fram til. Kalibrering og akustikk kan du kose deg med når det passer Kan tenke det er deilig å se film der nede, føles ekstra godt når tingene er gjort så bra som de er her

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å se riktig bra ut dette! Har du noen planer på bakveggen - har du tenkt til å ha noe mer i tillegg til avatar/platen? Diffusor - flere akustikkplater++

Likte forøvrig nødutgangskiltet ditt

Håper du har fått litt tid til å nyte kinoen også, selv om det høres ut som du har mer enn nok å finne på

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke til å komme i fra at dette ble veldig stilig. Liker godt de røde listene. Det var i og for seg også veldig stilig med de røde kabelgatene i taket og, men rommet skal vel helst nytes med film på lerretet.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin kino du har fått deg.

Side 17 av 19 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine