MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 15 av 19 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 380
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Veldig bra tråd, dette. Overlegent bra resultat, jeg er veldig imponert!

Så at du hadde lakkert stikkontaktene dine, og kom på at dette er jo noe jeg selvsagt må gjøre, også. Smart løsning med å beskytte jordingen. Kanskje jeg skal kopiere denne Er egentlig ikke i byggemodus selv, men er alltid bra med noen hverdags-hacks til kinoen!
    Tusen takk for hyggelige ord, eha,- og moro at du følger tråden!

Når det gjelder lakkering av stikkontakter, brytere etc. så MÅ du huske på å bruke plastprimer. Jeg lakkerte tre blindlokk uten primer, og det ble ikke bra. Lakken flasset av.

Det er forøvrig bare til å kopiere tips og triks her inne, og i ditt tilfelle: Lagre til fremtidig bruk.

Lykke til med byggingen når du kommer så langt, og husk å starte en egen byggetråd!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Når det gjelder lakkering av stikkontakter, brytere etc. så MÅ du huske på å bruke plastprimer. Jeg lakkerte tre blindlokk uten primer, og det ble ikke bra. Lakken flasset av.
    Mattet du litt ned før primeren også?
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Lykke til med byggingen når du kommer så langt, og husk å starte en egen byggetråd!
    Jo, ja, tja... jeg har forsåvidt en kino, men satser ikke like høyt som mange andre Kanskje jeg skal ta noen bilder når/hvis den blir i mer presentabel stand.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mattet du litt ned før primeren også?
    Nei, de ble ikke mattet ned. Jeg gjorde et forsøk på en utenpåliggende kontakt jeg fant. Benyttet 180-papir men syntes den ble "ripete. Mulig det hadde blitt bedre med finere sandpapir. Syntes det ble best uten matting. De er jevne og fine på overflaten, men samtidig matte pga. lakken. Forøvrig matt, sort lakk fra Biltema.

Jo, ja, tja... jeg har forsåvidt en kino, men satser ikke like høyt som mange andre Kanskje jeg skal ta noen bilder når/hvis den blir i mer presentabel stand.
    Målet med en kino er vel å ha et rom hvor man kan kose seg og se film. Og man kan få til veldig mye med begrensede midler.
    Start gjerne en tråd hvor du presenterer kinoen og litt om dine tanker videre.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd med Jysk stolene? Var på jysk i dag, og prøvesatt disse Virket ok - fant en jeg liker bedre, "Charles", men ser ut som de kun kommer i lys farge...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Fornøyd med Jysk stolene? Var på jysk i dag, og prøvesatt disse Virket ok - fant en jeg liker bedre, "Charles", men ser ut som de kun kommer i lys farge...
    Jeg er godt fornøyd med disse stolene. Det eneste jeg har å utsette på de er at de "gnisser" litt i læret,- som forøvrig er kunstskinn av en eller annen type.

Har aldri hatt noe problem med det mekaniske, og stolene blir heller ikke "sittet istykker" i betydningen at polstringen blir mindre og mindre komfortabel.

Jeg liker godt den relativt høye ryggen,- selv jeg som er 1.86 kan hvile hodet.

Har nå tre stykker til frontrekka, og det blir tre til når platået til bakerste rad kommer på plass.

Det er som regel tilbud på de ca. en gang i måneden,- så til den prisen er de helt greie.

"Charles" har jeg aldri prøvd, og finner de ikke på Jysk.no heller. Send gjerne link.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte gjøre litt research selv igår, viste det seg at "Charles" var en utgående modell. Men fint du er fonøyd - skal ha det i bakhode når jeg kommer sålangt. Har kikket litt på fnky sofaene, men økonomisk er helt klart jysk stolene bedre Var jo også gode å sitte i.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte gjøre litt research selv igår, viste det seg at "Charles" var en utgående modell. Men fint du er fonøyd - skal ha det i bakhode når jeg kommer sålangt. Har kikket litt på fnky sofaene, men økonomisk er helt klart jysk stolene bedre Var jo også gode å sitte i.
    Det nærmer seg jul nå, og jeg regner med at du og fru sirant skal en liten tur til Sverige for å handle ribbe og diverse....
    Som jeg sikkert har nevnt tidligere, så bor jeg 9 minutter fra grensen, så send med fruen VISA-kortet så rekker vi et par-tre filmer før hun er tilbake. Og da får du testet stolene....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En aldri så liten oppdatering. Som tidligere nevnt skal jeg bytte ut stoffet på kabelkanalen fra rødt til svart da det røde gir for mye refleksjon.
    Jeg er dritt lei av å rive i filler det røde stoffet, samt å fjerne et par tusen stifter.

Derfor har jeg begynt på stereobenken / mediabenken eller hva man skal kalle det.
    Ettersom nedre kant av rammet til lerretet kun er 48 cm over gulvet er jeg nødt til å lage min egen vri. Har fått tips av både sirant (post #277) og Komlo (post #273). Det heter seg at man ikke skal le av andre, men jeg flirer likevel når jeg tenker på Komlo's aldri så lille generaltabbe... (Sorry...)

Jeg har gjort litt forandringer på benken i forhold til den opprinnelige planen, så jeg tror jeg nå skal ha tatt høyde for de fleste eventualiteter.
    Benken er påbegynt etter følgende tegninger: (Klikk på tegningene for full størrelse).

-mediabenk-jpg

-mediabenk1-jpg

Her er det meningen at elektronikk skal plasseres til høyre og venstre, samt i den nederste delen. Høyre og venstre side har 60cm innvendig mål, for å ta høyde for evnt. effekttrinn ved en senere anledning. De midtre rommene er 48cm innvendig.
    Senterhøyttaler vil bli plassert i midten. Jeg har nå Klipsch RC-62 II, men har her tatt høyde for oppgradering til RC-64 II som er 91cm bred.

Det vil bli dører i front, laget av 23*48 lekter trukket med stoff. På høyre side vil døren åpnes mot høyre, og vice versa på venstre side.
    Døren som skjuler den midtre delen vil åpnes nedover. Alle tre dørene vil bli utstyrt med selvlukkende, dempede hengsler.
    Benken vil bli malt med Jotun Pure Color Dempet Sort som jeg har en del igjen av etter å ha malt veggene i kinoen.

Jeg er ferdig med bunnplaten og skal nå montere denne rammen som benken skal stå på. Synes det ser litt bedre ut enn å ha bunnplaten rett på gulvet.
    Har tatt bilder av denne jobben, som plutselig blir lagt ut.

Jeg har gått over alle kanter med profilfres, noe som ikke sees på tegningen.

Dersom noen har innspill til denne mediabenken tar jeg det gjerne imot.

Det er forøvrig en egen tråd om AV-møbler. Kanskje jeg skulle legge ut byggingen der også,- eller holder det med at jeg poster dette i min egen tråd?
    Kanskje dumt å kryssposte i to tråder?
    Sist endret av MorJohan; 09-14-2014 kl 17:59

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for invitten - jeg tar gjerne en tur i løpet av høsten :-)

ingen innspill til mediabenken annet at jeg tror resultatet blir bra! Jeg hadde bare valgt å fortsette i samme tråd enn å starte en ny.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter med en liten oppdatering når det gjelder byggingen av mediabenken.
    Denne bygges av hobbyplater, 240*60*18 cm. Var rundt og spurte etter tykke MDF-plater, men slike var ikke å oppdrive.
    Kjøpte da disse svindyre hobbyplatene istedet.

Alle bildene er forøvrig tatt i "kappe- og freserommet" så det ser ut som et h*ra bombehus....

Bunnplaten blir kappet til 2,31 * 0,55 meter.

-2014-prosjekt-hjemmekino-981-jpg

Freser baksiden av platen samt undersiden med en 45° kantfres.

-2014-prosjekt-hjemmekino-983-jpg

Deretter profilfres i front og på sidene.

-2014-prosjekt-hjemmekino-985-jpg

Ferdig frest. Listene på toppen skal bli sokkelen som benken skal stå på. Disse er her pusset etter alle kunstens regler med min nyervervede Biltema plansliper.

-2014-prosjekt-hjemmekino-988-jpg

Listene er ferdig kappet og lagt ut for å se om jeg har tabbet meg ut med gjerdingen. Til min store overraskelse passet de....

-2014-prosjekt-hjemmekino-989-jpg

Sokkelen skal limes og festes med stifter. Jeg har fire borkassetter, og alle mangler 1mm, 1,5mm og 2mm bor. Uvisst av hvilken grunn har disse dimensjonene en viss tendens til å knekke før jeg får festet de i drillen.
    Kom til å tenke på et tips jeg fikk av en møbelsnekker en gang: Kapp av hodet på en lik stift som de som skal skal brukes. Deretter kappes spissen av i 45° vinkel. Hodeenden plasseres i drillen. Det at spissen er kappet i 45° gjør at denne modifiserte stiften fungerer som et bor. Og selv ikke jeg klarer å knekke en spiker/stift....

-2014-prosjekt-hjemmekino-990-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-991-jpg

-2014-prosjekt-hjemmekino-993-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-994-jpg

Listene er forboret og klare til å spikerlimes.

-2014-prosjekt-hjemmekino-995-jpg

Og slik ble til slutt resultatet.

-2014-prosjekt-hjemmekino-997-jpg

Nå skal dette få tørke litt samt at jeg skal dore inn stiftene. Deretter er det klart for å kappe til og kantfrese de vertikale veggene.

So far, so good. Uten en eneste tabbe.....

Ny oppdatering følger.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh. *tørker tårene* Golfball i hageslange... Takk for det bildet.

Blir bra dette her.

En ting til når det snekres benker... Luft. Elektronikk er glad i luft. Det er kjipt å få redusert effekt på ampene fordi forsterkerene går varme. Eller enda verre at ampene kutter ut! Men når det er sagt, en 140mm stillegående PC-vifte kan gjøre underverker for å få sirkulert varmlufta.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Åh. *tørker tårene* Golfball i hageslange... Takk for det bildet.

Blir bra dette her.

En ting til når det snekres benker... Luft. Elektronikk er glad i luft. Det er kjipt å få redusert effekt på ampene fordi forsterkerene går varme. Eller enda verre at ampene kutter ut! Men når det er sagt, en 140mm stillegående PC-vifte kan gjøre underverker for å få sirkulert varmlufta.
    Takker for innspill, Midas! Denne "golfdama" har jeg dessverre ikke møtt siden. Men har ikke hatt noe bruk for henne heller, ettersom tabben med for lite rør til HDMI-kabelen var gjort....

Jeg tror vel at jeg skal få nok luft rundt elektronikken. Rack'ene på sidene vil ha 60 cm innvendig mål, og de to plassene under senter vil ha 50 cm. Dørene vil dekkes med høyttalerstoff, og jeg vil ikke ha noen bakplater. Så jeg TROR at luftgjennomstrømmingen vil bli bra. Men det er fullt mulig at det er noe jeg ikke har tatt høyde for!

Så selvfølgelig: innspill ønskes! Jeg har brent meg på å ikke følge rådene dine før.....

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra - man kan jo eventuelt borre noen luftehull hvis det blir problemer.

Hva bruker du til å lage "profilfres"? Ble meget bra

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra - man kan jo eventuelt borre noen luftehull hvis det blir problemer.

Takk for det, sirant!

Jeg mener selv at jeg har god plass rundt komponentene,- men som Midas sier så kunne det vært greit med en vifte for å flytte på varmen.

Når det gjelder fresing så skal jeg ta et bilde av fresesettet imorgen og poste det her.

Har du håndoverfres? Hvis ikke: KJØP!!
    Skriver litt mer om dette imorgen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dette fresesettet, og denne håndoverfresen.

Fresesettet blir levert i en tre-eske og under hvert fresestål er det et bilde av profilen stålet lager. Jeg benyttet det midtre fresestålet på nærbildet for å lage profilen på bunnplaten.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1009-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-1011-jpg

I tillegg har jeg brukt en mindre utgave av det venstre stålet på nærbildet for å frese alle synlige kanter i 45° vinkel.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1013-jpg

Hittil har jeg klart meg med dette settet med fresestål, men har som nevnt kjøpt en litt mindre utgave av 45°-stålet, samt en tynnere utgave av det nedre stålet nest til venstre. Det egner seg ypperlig til å frese spor til lamellkjeks.

Som du ser så er dette billigverktøy. Man får jo freser og stål til mangedobbelt pris, men som hobbyverktøy til mitt bruk har jeg ikke noe å utsette på dette.
    Sist endret av MorJohan; 09-17-2014 kl 16:07

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggingen av denne mediabenken går sin gang,- sakte men sikkert fremover. Tegningen viser at jeg skal ha 4 vertikale vegger, og dagen startet med å kappe til disse. Oppmaling er tydeligvis ikke min sterkeste side, selv om jeg er like nøye hver gang:

-2014-prosjekt-hjemmekino-999-jpg

Da må det litt justering til for at benken ikke skal bli vindskjev. Og her er el-høvelen jeg fikk av min tante til jul et ypperlig verktøy.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1002-jpg

Etter litt høvling ble alle veggene like høye.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1004-jpg

Veggene ble kappet til i dybderetningen, og de synlige kantene ble frest i 45° vinkel.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1005-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-1014-jpg

Deretter ble det oppmåling for å finne nøyaktig plassering av veggene, og endelig fikk jeg bruk for dette pluggsettet jeg kjøpte for evigheter siden.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1015-jpg

Stappet disse markeringspluggene i hullene og plasserte en lekt der hvor kanten av platen skulle plasseres. La veggen inntil denne og ga den et par kakk med en hammer på toppen. Da var senter til pluggene markert og jeg kunne bore.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1017-jpg

Til min store forbauselse klarte jeg å få alle hullene riktig plassert.....

-2014-prosjekt-hjemmekino-1020-jpg

Deretter var det samme fremgangsmåte med de tre siste veggene, og plugger ble limt fast i hullene.

-2014-prosjekt-hjemmekino-1022-jpg

Da er det bare å legge en klatt lim i hvert hull på platene, samt en stripe lim mellom pluggene. Deretter et lite kakk med en hammer på toppen med en lekt som mellomlegg for ikke å lage merker i veggene.
    Jeg kommer til å vente med monteringen til alt er kappet til, freset og justert.

En liten digresjon til slutt:

Det blir som regel en film i kinoen hver kveld, og igår stod X-Men på plakaten. Og som dere sikkert vet spiller Jennifer Lawrence Raven / Mystique kun iført blå bodypaint.
    Det som var litt distraherende og irriterende var at jeg glipp av noe av sammenhengen i filmen.
    I alle scenene Jennifer Lawrence var med, ble jeg sittende og fundere på malingsfjerner.....
    Sist endret av MorJohan; 09-17-2014 kl 16:11

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra! Er nok noe jeg må låne her når jeg skal lage meg en benk selv ser jeg

Når det gjelder fres er dette noe vi har tenkt å kjøpe det som "neste" verktøy - takker for bilder og linker - ser ut som det blir en tur på jula snart :=)

Stå på!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malingsfjerner og golfball ja, hehe.. Blir bra mediamøbel, ser det ut til. Vet ikke om det er aktuelt lenger, men jeg hadde samme problem som deg med å få HDMI-kabel gjennom trekkerør. Hadde allerede èn kabel trukket i ett rør, og skulle trekke gjennom en kabel til i et annet rør. Det gikk ikke, og forskjellen på kablene viste seg å være tykkelsen på plasten rundt pluggen. Jeg skar bort plasten på begge sider, og det var nok til at kabelen gikk igjennom.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Malingsfjerner og golfball ja, hehe.. Blir bra mediamøbel, ser det ut til. Vet ikke om det er aktuelt lenger, men jeg hadde samme problem som deg med å få HDMI-kabel gjennom trekkerør. Hadde allerede èn kabel trukket i ett rør, og skulle trekke gjennom en kabel til i et annet rør. Det gikk ikke, og forskjellen på kablene viste seg å være tykkelsen på plasten rundt pluggen. Jeg skar bort plasten på begge sider, og det var nok til at kabelen gikk igjennom.
    Hyggelig at du er innom Gunnar! Dette høres ut som en meget god idé! Jeg har ikke engang tenkt i de baner.
    Skal gjøre et forsøk på å skave bort litt plastikk med en tapetkniv. Kanskje jeg (enda engang) er reddet etter en av mine utallige tabber...

Takker for tips!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra! Er nok noe jeg må låne her når jeg skal lage meg en benk selv ser jeg

Når det gjelder fres er dette noe vi har tenkt å kjøpe det som "neste" verktøy - takker for bilder og linker - ser ut som det blir en tur på jula snart :=)

Stå på!
    Takker sirant! Her er det bare til å låne i vei!

Selv så jeg på en fres som et litt "sært" verktøy, men det er utrolig hvor mye den kan brukes til!

Side 15 av 19 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine