MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 380
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er det vel på tide med en aldri så liten oppdatering. Vi har hatt en fantastisk sommer i år, så det har fristet veldig å benytte seg av det flotte været istedet for å tilbringe tiden i min hule. Selv om det i kinoen er godt og svalt.

Likevel,- noe har det blitt gjort i sommer, og jeg føler at jeg begynner å nærme meg målet.

EDIT: Merker meg at hele bildene ikke synes i tråden. Klikk på bildene for full størrelse.

Jeg begynte med å kle skråkassene. Her har jeg fått en masse plater av min byggevarepusher Byggeriet i Halden, og det var bare til å begynne å tilpasse. De oppmerksomme av dere ser at platene ikke er like. Dette gjør ikke noe ettersom de skal grunnes og trekkes med stoff likevel. De har dog samme tykkelse...

-2014-prosjekt-hjemmekino-876-jpg

Som tidligere nevnt har jeg trukket 60 meter Supra Classic 2.5 mm², og her takker jeg høyere makter samt dere på forumet for tips om å unngå krappe bøyer på k-rørene. Dette gikk over all forventning. Her er mesteparten av kablene ferdig trukket.

-2014-prosjekt-hjemmekino-875-jpg

Da sto terminering på programmet, og det var å finne frem min gamle Biltema loddebolt, en "hjelpende hånd" samt krympestrømper og varmluftpistol.
    Et lite tips til dere som er like distré som undertegnede: Det lønner seg å tre krympestrømpene på kablene FØR lodding.....

Etter avlodding med sugelisse og strømpene tredd på før ny lodding så det slik ut:

-2014-prosjekt-hjemmekino-880-jpg

Frem med varmluftpistol, og jeg så meg fornøyd.

-2014-prosjekt-hjemmekino-881-jpg

Downlights'ene jeg har gått til innkjøp av er av denne typen, et sett med seks downlights inkludert dimbar trafo.

-05164_lumens_capella_flex_6x3w_t-097_mini_led-down_1-jpg-05164_lumens_capella_flex_6x3w_t-097_mini_led-down_2-jpg

Disse skulle visstnok lyse godt, og det gjorde de også når jeg testet de. I stuen med lyse vegger og hvitt tak....
    Tenkte jo selvfølgelig ikke på at sorte vegger, sort gulv og sort tak sluker lys.... (Skylder på varmen som har vært).

Ferdig montert ser det slik ut. Merk at jeg har brukt laaang eksponeringstid på dette bildet, så det blir å gå til innkjøp av ett sett til. Det blir da seks på hver side. Det er også derfor jeg ikke har trukket kassene med stoff ennå.

-2014-prosjekt-hjemmekino-890-jpg

Det siste som er ferdig er å trekke coax fra stuen til frontveggen. Dette viste seg å være lettere sagt enn gjort, ettersom en dobbeltskjermet coax er svært lite bøyelig, og skal igjennom fem svinger i k-røret. Men etter en liter svette, to fa*n, tre hel**te og et velrettet høyrespark fikk jeg den til slutt igjennom.

-2014-prosjekt-hjemmekino-886-jpg

Det som er gjort idag er å fore ut dørkarmen for å få den til å flukte med innerveggen, samt å kappe til og male geriktene. Disse vil bli montert imorgen. og da kommer forhåpentligvis også bilder av dagens arbeid.
    Døren vil bli ferdig foret ut i løpet av helgen og klar til å isoleres og kles med plater. Problemet nå er at jeg gjorde et impulskjøp av ny bil for et par uker siden, og at jeg ikke får montert hengerfeste før 19. august. Får derfor ikke handlet inn plater før dette.

Agendaen etter det er rett og slett småflikking. Litt fugemasse i små glipper i fotlister og male disse, samt litt maling over spikrene som gulvlistene er festet med.

Montere resterende downlights og kle kassene med stoff.

Da skulle alt være klart for premierevisning, og jeg legger ikke skjul på at jeg gleder meg som et barn!

Podiet til rad to kommer litt senere, og forrommet vil bli bygget i løpet av høsten. Innluft til ventilasjon må også utsettes til dette rommet er påbegynnt.

Det kan også nevnes at jeg har gått til innkjøp av ny senterhøyttaler,- Klipsch RC62 Mk II. Så nå blir det Klipsch all over.
    Skulle gjerne hatt en RC64,- men bruk av penger på unyttige ting slik som ny bil og ferie gjør at pengebruken må begrenses noget...

Det nærmer seg.....
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut!
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker at jeg får litt lyst til å begynne på nytt hos meg selv når jeg ser hvor fint du får det.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90 Vis post
    Ser veldig bra ut!
    Tusen takk johnsen90! Halvannet år med bygging går mot slutten,- må si at jeg gleder meg!

Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Merker at jeg får litt lyst til å begynne på nytt hos meg selv når jeg ser hvor fint du får det.
    Tusen takk for det! Du har jo en skikkelig fin og koselig kino du da, og bra utstyrsmessig. Har faktisk lurt litt på selv: Hva gjør jeg når kinoen er ferdig....

Det er vel muligens slik med oppgradering av selve rommet som med utstyr,- spøkelset ligger og lurer....

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser slettes ikke galt ut dette, begynner å klø etter å bygge selv.......etter mange års pause.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lfag Vis post
    Ser slettes ikke galt ut dette, begynner å klø etter å bygge selv.......etter mange års pause.
    Takker Lfag! Vet ikke hva slags kino du har før pausen tok overhånd, men det er utrolig morro å ha litt å pusle med.

Og dersom byggekløen tar overhånd og du starter opp: Vi setter alle pris på en byggetråd!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at ting skjer Ser bra ut!

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Tusen takk for det! Du har jo en skikkelig fin og koselig kino du da, og bra utstyrsmessig. Har faktisk lurt litt på selv: Hva gjør jeg når kinoen er ferdig....

Det er vel muligens slik med oppgradering av selve rommet som med utstyr,- spøkelset ligger og lurer....
    Du blir aldri helt ferdig.

Takk, jeg skal vel egentlig kunne være fornøyd med det jeg har. Er vel kanskje mest taket ditt jeg misunner. Har veldig lyst til å gjøre noe liknende selv, men er usikker på ferdighetene mine. Tror også at det er svært lite populært hjemme at jeg bruker mer penger på kinoen på en stund.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Godt å se at ting skjer Ser bra ut!
    Takk for det, Sirant! Det begynner å hjelpe nå. så fort jeg får Klipsch-opplegget ned så blir det testing. Innkjøp av Radioshack (er det det det heter?) samt mikrofon til REW. Og tråle trådene her for tips vedr. REW.

Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Du blir aldri helt ferdig.

Takk, jeg skal vel egentlig kunne være fornøyd med det jeg har. Er vel kanskje mest taket ditt jeg misunner. Har veldig lyst til å gjøre noe liknende selv, men er usikker på ferdighetene mine. Tror også at det er svært lite populært hjemme at jeg bruker mer penger på kinoen på en stund.
    Vel Willms: Du er usikker på ferdighetene dine? Jeg startet med hammer og meisel for å rette ut ujevnheter i gulvet. ALT annet har jeg lært her inne. Og er du usikker på noe,- spør! Det er eksperter her inne som gir deg svar!

Forøvrig: Tusen takk for kommentaren om taket mitt! Ideen er forøvrig stjålet fra Kenti. Les gjerne gjennom hans eminente byggetråd dersom du ikke har gjort det.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å fleske til med en RC64. Ikke noe å lure på.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Det er bare å fleske til med en RC64. Ikke noe å lure på.
    Hehe, det hadde selvfølgelig vært det beste! Men så er det den økonomiske biten da...
    Når man kjøper slike unyttige ting som ny bil på impuls.

Regner forøvrig med å bli kvitt RC62 når tiden er inne for RC64.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trår til med en aldri så liten oppdatering igjen. Jeg har malt karmen og utforingen inn til kinoen.

-2014-prosjekt-hjemmekino-898-jpg

Mellomrommet mellom vegg og utforing ble fylt med isolasjon. På motsatt side er det byggskum.

-2014-prosjekt-hjemmekino-906-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-907-jpg

Gerikter er malt og montert.

-2014-prosjekt-hjemmekino-904-jpg

Et bilde av gerikter samt fotlister ferdig montert.

-2014-prosjekt-hjemmekino-911-jpg

Et bilde tatt bakover i kinoen. Med lang eksponeringstid. (Beklager uklart bilde).

-2014-prosjekt-hjemmekino-914-jpg

Samt bilder bakover av høyre og venstre side.

-2014-prosjekt-hjemmekino-919-jpg -2014-prosjekt-hjemmekino-918-jpg

I tillegg har jeg tilpasset denne 8-kantede platen som skal dekke senter av kanalene i taket.

I morgen blir det puslejobb med å legge på litt akryl i glippene på fotlister, samt å pensle over forsenkede spikre i fotlister og gerikter.
    Den 8-kantede platen skal også kles med stoff.
    Deretter skal døren gjøres ferdig med tanke på utforing og isolasjon, samt å tilpasse vriderpinnen til dørhåndtakene.

Har forøvrig bestilt en SVS PC12-NSD DSP som overtar for min 12" XTZ. Vet faktisk ikke om det er noen vits i å integrere sistnevnte.

Ny oppdatering kommer plutselig.....

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Artig med oppdateringer fra deg igjen.Gratulerer med ny sub - tipper den sparker fra seg!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Artig med oppdateringer fra deg igjen.Gratulerer med ny sub - tipper den sparker fra seg!
    Takk for det, sirant! Har hatt en liten downperiode med manglende motivasjon,- og en sommer som har vært helt utrolig her nede i Østfold.
    Takker forøvrig YR og Storm for dårlig vær for tiden,- utrolig hva man får gjort da....

Subben ble bestilt igår, og regner med at min 12" XTZ blir overflødig...

Det nærmer seg,- håper å flytte ned utstyret i løpet av uken. Gleder meg som et barn på julekvelden...

Og skulle du være på Harry-tur sirant,- velkommen innom. Bor 9 minutter fra Svinesund.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, tar gjerne en tur innom senere i høst når du er i "mål". Hvilken 12" versjon har du av XTZ?Ellers skjønner jeg godt det med motivasjon kombinert med varmt vær og kald pils Er greit å prioritere ute aktiviteter når det først er mulighet til det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, tar gjerne en tur innom senere i høst når du er i "mål". Hvilken 12" versjon har du av XTZ?Ellers skjønner jeg godt det med motivasjon kombinert med varmt vær og kald pils Er greit å prioritere ute aktiviteter når det først er mulighet til det.
    Den gamle subben er en XTZ 99 W12 i Pianolakk, kjøpt 28.07.2008.

Og dersom du skulle finne på å rote deg ned i Østfold,- send PM!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er SVS'en på vei. Fikk beskjed om at den er sendt idag,- og ankommer forhåpentligvis i morgen.

Litt skryt av L-Sound: Bestilte subben på lørdags kveld,- og hadde et spørsmål som jeg sendte til L-Sound med beskjed om at det ikke var noe hast med svar.

Fikk svar samme helg,- et utdypende svar på spørsmålet mitt. Takk,- dette kalles kundeservice!

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har fulgt tråden din siden starten, ville bare si at det ser utrolig flott ut, veldig gjennomført arbeid. Lykke til med sluttspurten

Mvh JanE.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Hei
    Har fulgt tråden din siden starten, ville bare si at det ser utrolig flott ut, veldig gjennomført arbeid. Lykke til med sluttspurten

Mvh JanE.
    Tusen takk for hyggelige ord, Karmann! Nå er det ikke lenge igjen til utstyret flyttes ned.
    Byggetråden kommer til å fortsette. Må gå til innkjøp av Radioshack og mikrofon og lære meg REW for å få utført nødvendige akustiske tiltak.
    I tillegg har jeg et for-rom som skal bygges, med plass til filmer, filmstasj, plakater og selvfølgelig et kjøleskap med plass til kald drikke.

Hyggelig om du følger med videre!

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Tusen takk for hyggelige ord, Karmann! Nå er det ikke lenge igjen til utstyret flyttes ned.
    Byggetråden kommer til å fortsette. Må gå til innkjøp av Radioshack og mikrofon og lære meg REW for å få utført nødvendige akustiske tiltak.
    I tillegg har jeg et for-rom som skal bygges, med plass til filmer, filmstasj, plakater og selvfølgelig et kjøleskap med plass til kald drikke.

Hyggelig om du følger med videre!
    Bare hyggelig Fortjener litt ros når ting blir gjort skikkelig. Følger tråden videre jeg, om jeg ikke poster så mye generelt sett på avforum, så er jeg i kulissene

Mvh JanE.

Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine