MorJohan's "Prosjekt Hjemmekino" nærmer seg ferdig.... - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  11
Side 11 av 19 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 380
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her går det fremover!

Ikke lenge igjen, men jeg er helt enig, vent til det er helt ferdig, ellers er det lett at det stopper opp ^_^
    Er vel flere her på forumet som har prøvd ut det :P
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Her går det fremover!

Ikke lenge igjen, men jeg er helt enig, vent til det er helt ferdig, ellers er det lett at det stopper opp ^_^
    Er vel flere her på forumet som har prøvd ut det :P
    Jeg tar deg på ordet der, matsijatsi! Vi har sikkert lest de samme trådene og fått innprentet de samme erfaringene...

Nå har jeg holdt på et år,- så noen uker fra eller til skal jeg nok kunne klare...
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha ja, du får smekke meg på fingrene hvis jeg prøver meg før jeg er ferdig

Hva har du bare holdt på ett år, og du er så langt, jøsses, hva pokker har jeg drevet med i alle disse årene :O
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha ja, du får smekke meg på fingrene hvis jeg prøver meg før jeg er ferdig

Hva har du bare holdt på ett år, og du er så langt, jøsses, hva pokker har jeg drevet med i alle disse årene :O
    Hehe,- her skal ingen smekkes på fingrene! Alt er opp til en selv,- men som det er sagt her på forumet: ikke flytt inn før du er 99% ferdig. 100% ferdig kommer man aldri til å bli....

Hva du har drevet med aner jeg ikke,- men det som er dokumentert er ihvertfall LAN-hjørnet. Og det tok nok sin tid??
    Hva du har drevet med som ikke er dokumentert er kanskje greit å la forbli slik???

Ha en fortsatt god påske!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hunsbedt: OT her, men hadde det vært mulig å stikke fibertrådene igjennom lydplatene hvis du hadde bygd himlingen med det?
    Det hadde nok gått veldig fint, ja. Og hadde jeg brukt for eksempel 50mm Rockfon så er forborring utrolig enkelt. Ulempene med disse platene er at på grunn av størrelsen (120x60cm)må det bygges en ramme der kanten på denne hadde blitt synlig. Man kunne muligens ha brukt for eks Scenemolton til å strekke over alle platene slik at stoffet for eks hadde dekket over 3x4m, men å få til et buet tak hadde ikke vært lett. Hadde nok gått for et rett tak med akustikkplater.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Begynner å bli bra dette nå, ikke lenge til du kan begynne å montere utstyret!
    Oj, så ikke kommentaren din før nå,- tråden min fant ut at den skulle begynne på ny side...

Det hjelper her nå, sirant. Jeg fikk gjort litt igår også,- monterte rammeholderne i bakre halvdel av taket samt fikk trukket 3 av 8 rammer med stoff. Regner med å bli ferdig med taket i løpet av dagen eller morgendagen.

Deretter blir det å gjøre ferdig skråkassene, samt male og montere gulvlister.

Etter at dette er ferdig har jeg en sterk mistanke om at utstyret kommer til å bli flyttet ned i kinoen....

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Hehe,- her skal ingen smekkes på fingrene! Alt er opp til en selv,- men som det er sagt her på forumet: ikke flytt inn før du er 99% ferdig. 100% ferdig kommer man aldri til å bli....

Hva du har drevet med aner jeg ikke,- men det som er dokumentert er ihvertfall LAN-hjørnet. Og det tok nok sin tid??
    Hva du har drevet med som ikke er dokumentert er kanskje greit å la forbli slik???

Ha en fortsatt god påske!

Hoy så ikke denne jeg

Nei du har rett, 100% blir man vel aldri hehe.

Jada LAN-Hjørnet og resten av loftstuen har blitt dokumentert og har tatt sin tid, nå er det kinoen som står for tur
    Det andre er like greit å la gå uskrevet hirr hirr hirr

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt en stund siden siste oppdatering nå, og for å være ærlig så har jeg mistet litt motivasjon. Helst skulle jeg vært installert i kinoen for lenge siden,- men alt av småting har tatt ganske så lang tid.
    Bare noe så trivielt som å lage ferdig rammene til taket har satt tålmodigheten min på en sterk prøve.

Så når jeg møtte denne berømte veggen hadde jeg to muligheter:

1. Å bite tennene sammen og jobbe for fullt et par dager for å få kinoen til å "se" ferdig ut, og flytte inn. Faren hadde da vært at jeg hadde gjort ting litt på "halv tolv", og hadde da fått svi for dette senere.
    2. Å trekke pusten dypt, gjøre litt andre ting som må gjøres,- bl.a. en hekk som måtte klippes, og heller ta noen små økter i kinoen når jeg hadde lyst. Ikke for at jeg følte at jeg måtte....

Jeg gikk for nr. 2,- men allikevel har det skjedd ting, dog sakte men sikkert.

Jeg har fått malt og montert fotlister. Jotun Supreme Finish 05, fargekode 0083 for de som måtte være interessert.

-2014-prosjekt-hjemmekino-870-jpg

Jeg har trukket høyttalerkabler i veggene, 60 meter Supra Classic 2,5 mm²:

-2014-prosjekt-hjemmekino-866-jpg

Manualen til Klipsch anbefaler minimum 16 Gauge kabler, hvilket tilsvarer 1,31 mm². Jeg skulle da ligge godt over dette.
    Forøvrig så er ingen av kablene terminert ennå,- nok en liten puslejobb....

Alle takrammene er ferdige,- her er et bilde fremover i kinoen:

-2014-prosjekt-hjemmekino-872-jpg

- og et bilde fra arbeidet med å kle rammene. Det har faktisk gått med over 4000 stifter til rammer samt kabelkanal....

-2014-prosjekt-hjemmekino-874-jpg

Det som nå gjenstår før jeg flytter ned er å kle spotkassene. Plater i 6mm MDF er kappet ferdig i dag, og jeg har hatt en liten diskusjon med guttungen på 16 om farge på disse.
    Prinsippskissen som jeg har bygget etter tilsier røde kasser:

-hjemmekino-prinsippskisse-jpg

Men han mener at det blir for mye rødt, og synes de burde kles med sort stoff. Jeg er tilbøyelig til å være enig der, ettersom kabelkanalen ble endel bredere enn planlagt.
    Er det noen andre som har noen innspill når det gjelder dette? Alt mottas med takk!

Videre så gjenstår det å bygge ferdig døren inn til kinoen. Den skal lektes ut, isoleres og deretter gipses før smartpanel.

Til belysning i kinoen har jeg valgt å gå for lavtbyggende LED, ettersom jeg har begrenset plass til dype spotkasser i spotkassene. (Meget bra setningsoppbygging....)
    Har her et par varianter å velge mellom,- er det noen som har noen tips til slike og som har gode erfaringer? Kravet er at de må kunne vinkles minimum 25º.

Vel, dette er ståa pr. dags dato. Har fått klippet denne *.%@$ hekken og gjort litt annet påtrengende arbeid,- så nå er jeg mer eller mindre klar for å få drømmen ferdig ganske snart!

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde gått for sorte plater., tror rød blir litt for drøyt.
    har selv lavtbyggende led 7,5 w og de lyser enormt bra. Fikk de i sort finish. Ble kjøpt hos elby
    Blir en veldig fin kino dettan
    Sist endret av saar; 05-11-2014 kl 18:57
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Hadde gått for sorte plater., tror rød blir litt for drøyt.
    har selv lavtbyggende led 7,5 w og de lyser enormt bra. Fikk de i sort finish. Ble kjøpt hos elby
    Blir en veldig fin kino dettan
    Takk for det saar! Da er det brått to mot en....
    Fra spøk til alvor,- jeg er enig, men har hele tiden vært innstilt på røde kasser. Det var derfor jeg begynte å bli veldig i tvil når poden la frem sin mening.

Skal sjekke opp LED fra Elby. Takk for innspill!

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du burde gå for svarte plater på lyskassene, da det røde fort blir dominerende hvis det blir alt for mye av det.
    Det som ikke er tatt med i skissen din er de røde kantlistene du har føre skråen på lyskassene noe som vil gjøre at det røde ikke blir borte langs disse kassene uansett

Super oppdatering!

P.S: knip igjen & gjør deg ferdig! det er ikke så langt igjen før du kan nyte dette til det fulle

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du burde gå for svarte plater på lyskassene, da det røde fort blir dominerende hvis det blir alt for mye av det.
    Det som ikke er tatt med i skissen din er de røde kantlistene du har føre skråen på lyskassene noe som vil gjøre at det røde ikke blir borte langs disse kassene uansett

Super oppdatering!

P.S: knip igjen & gjør deg ferdig! det er ikke så langt igjen før du kan nyte dette til det fulle
    Takker, matsijatsi!

Du har helt rett i at kantlistene ikke er på prinsippskissen. Jeg "adopterte" idéen med takrammer fra kenti's tråd, da dette ga meg mulighet til en viss skjult akustikkbehandling i taket dersom dette skulle vise seg å være nødvendig.

Hele prosjektet har vært ment å bygge en batcave, men jeg har også ønsket å gjøre den litt annerledes enn å ha alt i sort. Det er derfor jeg har benyttet meg av røde detaljer for å "bryte opp" litt.

Forøvrig så er det ikke så mye som gjenstår, men jeg tror jeg trengte denne "time-out'en" istedet for å flytte ned i en 90% kino.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, matsijatsi!

Du har helt rett i at kantlistene ikke er på prinsippskissen. Jeg "adopterte" idéen med takrammer fra kenti's tråd, da dette ga meg mulighet til en viss skjult akustikkbehandling i taket dersom dette skulle vise seg å være nødvendig.

Hele prosjektet har vært ment å bygge en batcave, men jeg har også ønsket å gjøre den litt annerledes enn å ha alt i sort. Det er derfor jeg har benyttet meg av røde detaljer for å "bryte opp" litt.

Forøvrig så er det ikke så mye som gjenstår, men jeg tror jeg trengte denne "time-out'en" istedet for å flytte ned i en 90% kino.
    Dette blir Batcave med stil

En liten timeout må man ha i ny å ne, både med tanke på andre ting som må gjøres, som f.eks hekk
    Men også for å ikke føle at det er en jobb nr 2, og at man har glede av bygget, lett det blir sånn hvis man skal jobbe med kniven på strupen, min mening i alle fall

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det saar! Da er det brått to mot en....
    Fra spøk til alvor,- jeg er enig, men har hele tiden vært innstilt på røde kasser. Det var derfor jeg begynte å bli veldig i tvil når poden la frem sin mening.

Skal sjekke opp LED fra Elby. Takk for innspill!
    Lightup.no har også en del utvalg. Jeg sendte mail for å få de i sort i tilfelle du også vil ha det.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir Batcave med stil
    Takk for den! Kinoen har hele tiden vært ment å være en kino på budsjett. Hittil så har rommet kostet 22.500,-. Fordelt på ett års byggetid: litt over 2000,- pr. mnd.
    Kjempehyggelig med en slik kommentar,- kanskje det kan gi andre som har samme drømmen litt inspirasjon?
    Det er faktisk ikke uoverkommelig å få sin egen kino,- gitt at man er villig til å gå med på noen kompromisser...

En liten timeout må man ha i ny å ne, både med tanke på andre ting som må gjøres, som f.eks hekk
    Men også for å ikke føle at det er en jobb nr 2, og at man har glede av bygget, lett det blir sånn hvis man skal jobbe med kniven på strupen, min mening i alle fall
    Jeg har aldri hatt noen kniv på strupen,- men det var når min egen utålmodighet begynte å stille krav at det var på tide med en "time-out". Så istedet for å slurve for å bli ferdig, så ble det litt annet arbeid som også måtte gjøres. "The Seven Gods" vet vel ikke når dette andre arbeidet hadde blitt utført dersom jeg hadde flyttet inn....

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Lightup.no har også en del utvalg. Jeg sendte mail for å få de i sort i tilfelle du også vil ha det.
    Takker, saar! Skal sjekkes!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super oppdatering!

Og absolutt viktig med en time-out av og til, er veldig kjedelig i ettertid å bare raskesammen tilslutt for å bli ferdig og angre senere. Er jo gjerne det siste man gjør som syns når man er ferdig.. Ville nok også gått for svarte rammer. SG junistar skal vel være gode spotter tror jeg. Bakdelen er at de er relativt dyre. Jeg har gått for standard sg jupiter exclusive halogen, for så å bytte pærer i disse til osram parathom. Dette blir endel billigere, men blir jo ikke lavtbyggende... Du skulle ha xcomfort? Husk å velg dimmer som passer til LED, er usikker på om de "standard" dimmerene dems fungerer på led.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super oppdatering!

Og absolutt viktig med en time-out av og til, er veldig kjedelig i ettertid å bare raskesammen tilslutt for å bli ferdig og angre senere. Er jo gjerne det siste man gjør som syns når man er ferdig.. Ville nok også gått for svarte rammer. SG junistar skal vel være gode spotter tror jeg. Bakdelen er at de er relativt dyre. Jeg har gått for standard sg jupiter exclusive halogen, for så å bytte pærer i disse til osram parathom. Dette blir endel billigere, men blir jo ikke lavtbyggende... Du skulle ha xcomfort? Husk å velg dimmer som passer til LED, er usikker på om de "standard" dimmerene dems fungerer på led.
    Takker sirant!

Her i gården blir det Nexa. Vurderte XComfort,- men det er et system jeg ser på som styring til store sløyfer, og i tillegg så er det relativt dyrt. Bassdal har visst funnet noen pærer som fungerer bra til Nexa's begrensede dimmekapasitet.

Når det gjelder rammer så er det 4 - 1 nå når det gjelder sort/rødt,- så det spørs nok om jeg ikke bytter side. Og da er det plutselig 5 mot null....

Takk for innspill, sirant!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kommet i mål?

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kongekino dette!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kommet i mål?
    Er snart i mål, Sirant, Surroundhøyttalere er hengt opp, taket er ferdig og det eneste som gjenstår nå er å bli ferdig med å fore ut og isolere døra inn til kinoen. Samt å flytte ned utstyret.
    Funderte veldig på hvordan jeg skulle få "koblet" dørhåndtakene på begge sider ettersom døra blir 15 cm tykk,- men tok en tur til en jernvareforretning som selger alle mulige slags stålprofiler.
    Fikk skaffet 50 cm firkantstål på 8*8 mm som passer utmerket, og som jeg kan kappe til i nødvendig lengde.

Downlights er montert i skråkassene, har dog ikke kledd disse kassene med stoff ennå.

Bilder er tatt underveis,- men med den sommeren vi har hatt så har arbeidet gått tregt....

Tar forøvrig meldingen fra deg som et lite "spark i baken", så oppdatering kommer snart!

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Blir kongekino dette!
    Tusen takk for hyggelig kommentar! Som nevnt tidligere i tråden så er dette en kino på budsjett,- selv om det har sprukket til de grader.
    Men tatt i betraktning at jeg snart har holdt på i halvannet år, så er det faktisk ikke rare månedsutgiftene.

Side 11 av 19 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. JR's "nye" hjemmekino prosjekt
    By JR in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 196
    Siste melding: 04-02-2010, 18:15
  5. Prosjekt Evelen's Kombinert "Hjemmekino" og Kontor
    By Evelen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 12-25-2008, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine