Willms’ kompromissfylte hjemmekino - Ny projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  2
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Willms’ kompromissfylte hjemmekino - Ny projektor

Meningen var at denne byggeblogen skulle vært påbegynt sommeren 2012. Av forskjellige grunner ble det ikke slik, og jeg har derfor valgt å oppsummere alt som har skjedd fram til nå fordelt på flere poster.

Jeg er for øvrig døv på høyre øre, noe som gir meg visse utfordringer. Jeg sliter veldig med å lokalisere lydkilder, og jeg oppfatter lyd veldig forskjellig i forhold til personer med normal hørsel.

Presentasjon på minHjemmekino kommer når jeg har fått tilgang på et bedre kamera.
    Sist endret av Willms; 04-01-2014 kl 02:04 Begrunnelse: Endring av overskirft

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakgrunn

Drømmen om hjemmekino med projektor startet sammen med min første LaserDisc-spiller i 1993. Det skulle gå ca 10 år før drømmen ble realisert. En InFocus SP4800 sammen med en Pioneer VSX-415 og en billig Mission M2 5.1 pakke ble installert sammen med kone og to barn i en leilighet på Romsås i Oslo. Drømmen var likevel å få noe bedre enn 800x600 oppløsning og plastikklyd. I 2007 så begynte drømmen å gå i oppfyllelse. Kona deler min interesse for film, om enn ikke i samme grad, så vi jaktet nå på et hus med et egnet rom som skulle bli til…

Hjemmekino v1.0
    Vi kjøpte et hus i Oslo syd, og her er et bilde fra prospektet som viser hvilket utgangspunkt vi hadde:

-avf-1-jpg

De rosa veggene måtte bort, og de ble malt i en mørkere blå-grå farge (5010-R90B). Denne fargen ble valgt (av min kone) fordi den matcher de gamle stuegardinene som nå ender opp på rommet. Ikke min favoritt, men et kompromiss jeg kunne leve med. Den gamle InFocus-projektoren hadde gått av med pensjon etter at en liten gutt greide å rive den ned fra sin plass 1,5 meter over gulvet. Valget falt på en Hitachi TX-300 når ny projektor skulle kjøpes inn. En nedtrekkslerret av ukjent merke ble kjøpt billig fra en kollega, og to billige lenestoler fra IKEA kom også i hus. Siden jeg var så heldig å vinne en PlayStation 3, så ble oppgraderingen på billedsiden helt utrolig. Blu-ray i 720P var en annen verden enn DVD på Infocus’en. Dessverre så endte mye ikke filmrelatert opp inne på hjemmekinoen. Et kompromiss jeg måtte gå med på siden kinoen tross alt hadde fått et eget rom.

Slik som dette stod kinoen relativt uendret frem til 2011. Jeg arvet to høyttalere (Dantax P-2500) av en svoger som døde bare 32 år gammel. De ganske så store høyttalerne ga unektelig mye mer lyd, og plastikklyden forsvant for det meste. Dessverre så var også alt som kunne minne om detaljer i lyden totalt fraværende. Dette var party-høyttalere beregnet til dunk-dunk musikk. Den gamle underdimensjonerte senterhøyttaleren slet nå voldsomt med å holde følge.

Jeg er heldig og vinner en Samsung 50" Plasma 3D PS50C685 med en Samsung BD C5900, så nå blir det 3D i heimen. Et par nye skinnstoler kommer og i hus (arvegods) og en billig ny reciever blir kjøpt inn (Pioneer VSX-421) for å få kunne koble opp utstyr med HDMI. Muligheten til å spille av HD-lyd hjalp litt på lydkvaliteten, men ikke stort.

Inspirert byggeprosjektet til en gammel venn (Givati her på forumet) begynte jeg sommeren 2012 å bruke utallige timer på å lese byggetråder her på avforum. Jeg kjøper en ny senterhøyttaler brukt (Kirksaeter SLC 150), og dette hjelper stort. Dialog i filmer blir mye klarere, og finner for første gang glede i å høre på flerkanalsmusikk i hjemmekinoen.

Jeg begynner å tenke mer på å pusse om hele hjemmekinoen, og først ut er ny sofa. Valget faller på en Las Vegas 3-seter fra Bohus. Men før vi får gått til innkjøp av denne så er uhellet ute. På et arrangement i jobbsammenheng faller jeg i en trapp og pådrar meg et komplisert ankelbrudd. Dette fører til 18 dager på Ullevål sykehus (2 stålplater og 13 skruer) og en lang periode hvor jeg ikke kan gjøre stort annet enn å ligge. Las Vegas 3-seter og 2-seter blir kjøpt pent brukt på finn.no slik at jeg skal kunne slappe av med litt film mens beinet gror.

Hjemmekinoen har nå følgende utstyr:
    Projektor: Hitachi PJ-TX300
    TV: Samsung 50" Plasma 3D PS50C685
    Blu-ray spiller: Samsung BD C5900
    Spillkonsoll: PlayStation 3
    Receiver: Pioneer VSX-421
    Fronthøyttalere: Dantax P-2500
    Senterhøyttaler: Kirksaeter SLC 150
    Surroundhøyttalere: Mission M2s
    Subwoofer: Mission M2as

Og hjemmekinoen ser nå slik ut:

-avf-2-jpg

-avf-3-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -avf-1-jpg   -avf-2-jpg   -avf-3-jpg  

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggetråd - Planlegging

Jeg bruker tiden som sykmeldt på å planlegge det som skal bli

Hjemmekino v2.0

Blir enig med kona om at vi bygger om hjemmekinoen først, og investerer i nytt utstyr i 2013.

Rommet er 3,72 x 3,74 m stort, med en takhøyde på 2,40. Tanken er å få malt de to hvite veggene i samme blå-grå farge som resten av veggene. Deretter skal det bygges en plattform i bakre del av rommet. Dette er for å ha to rader med sofaer som begge kan se lerretet fult ut. På gulvet skal det legges teppe med en mørk grå farge. Surroundhøyttalerne skal skrus opp på veggen (bort med stativene) og det skal finnes en ny løsning på hyllene i rommet.

Her er et utkast i SketchUp som sier litt om planene. Har brukt stolene i dette tilfellet, siden de lå inne i SketchUp fra før.

-avf-4-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -avf-4-jpg  

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er hørselen på det andre øret? Har du gjort deg noen tanker om hva du gjør ang surroundhøyttalere på den siden du ikke hører? Jeg ville kanskje vurdert å legge mest penger i lavfrekvent lyd (eventuelt "rumperister" for å føle lyden enda mer) og godt bilde. Spennende å høre hva du tenker og vurderer.

Edit: jeg var litt tidlig/sent ute (alt etter hvordan man ser det)

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggetråd – Start

22. november 2012 starter prosjektet. Rommet ryddes, og dagen etter blir det innkjøp av materialer. Drar samtidig innom en venn for å hente litt Rockwool som han hadde til overs etter sitt prosjekt. Rockwoolen skal legges i plattformen bak for å dempe støy.

Tanken om å vente til 2013 med å kjøpe teknisk utstyr forsvinner allerede 24. november. Komplett.no fortsetter sitt Black Friday-salg og har Onkyo TX NR717 til kun 3995,-. Jeg klarer ikke å vente, og den blir bestilt.
    Noen dager senere begynner sparkling, pussing og maling av rommet. Resultat med blir, men jeg skulle gjerne malt dør- og vinduslister også. Kona er ikke med på det, så det får vi heller se på senere.

-avf-4b-jpg

1. desember begynner jeg å snekre plattformen bak i rommet.

-avf-5-jpg

12. desember kommer teppet på plass. Endelig ser hvordan dette kan bli seende ut i virkeligheten.

-avf-6-jpg

Jeg kommer over et par Klipsch RF-62 til kun 3995,- på Lefdal på Ski Storsenter. Jeg klarer selvsagt ikke å motstå fristelsen, og kjøper de med en gang. Kona blir ikke blid, og det likner heller ikke meg å gjøre slike innkjøp uten at vi har pratet sammen om det først.

Det blir noen endringer i hvordan vi skal ha hyller i hjemmekinoen. Løsningen blir å snekre våre egne for å ha på bakveggen. Jeg har for første gang på 17 år fått fri fra jobb i hele romjulen. Det blir dermed snekring og maling i hele romjulen.

-avf-7-jpg

29. desember blir det for første gang vist film i den nye hjemmekinoen. Tilfeldighetene vil ha det til at filmen som får "æren" av å bli den første i den nye hjemmekinoen er The Descendants, regissert av Alexander Payne med George Clooney i hovedrollen. God film, men litt for mye "Oscar-bait" på manussiden synes nå jeg. Likte Payne's forrige film, Sideways mye bedre. Ikke en film hvor lyden er det viktigste, og det er nok like greit. Det står fremdeles mange esker med film rundt om i rommet. Disse sperrer for høyre fronthøyttaler og romkorreksjon er heller ikke utført.

6. januar er alle hyllene endelig skrudd opp på veggen. Det eneste som står igjen nå er noen kabellister og gulvlister.

-avf-8-jpg

Jeg får kjørt romkorreksjon, og flyttet litt om på høyttalerne foran. Nå synes jeg virkelig at lyden sitter. Fremdeles sliter jeg med en litt for svak subwoofer, men det får vi ta senere. Det burde også være mulig å gjøre noe med senterhøyttaleren. Surround-høyttalerne låter ikke bra, men det er til å leve med. Rommet er utrolig dødt. Ikke bare hjelper teppet stort, men bakveggen med DVD/BD-covere ser også ut til å hjelpe.

Neste film blir The Dark Knight Rises. Dette er moro. Jeg gleder meg stort til å nyte mer film her i tiden som kommer. Klipsch’ene er helt fantastiske til film, men jeg merker nå at de ikke er like godt egnet til musikk. Misforstå meg rett. De er en klar oppgradering også på musikk, men her merker jeg at ting kunne vært enda bedre. Merker også at når jeg kjører lyden opp på THX referansenivå så forsvinner dialogen litt hvis det er mye annen lyd. Usikker på om det er min hørsel eller oppsettet som er årsaken.

Det skjer dessverre veldig mye på jobb, så jeg får ikke tid til å liste ferdig rommet. Synd å ha det så nære ferdig, men samtidig ikke rekke å gjøre noe med det riktig enda.

Utstyret i hjemmekinoen er nå dette:
    Projektor: Hitachi PJ-TX300
    Spillkonsoll: PlayStation 3
    Receiver: Onkyo TX NR717
    Fronthøyttalere: Klipsch RF-62
    Senterhøyttaler: Kirksaeter SLC 150
    Surroundhøyttalere: Mission M2s
    Subwoofer: Mission M2as

Men så skjer det noe som får hjemmekinoen til å virke ubetydelig, og alt blir utsatt på ubestemt tid.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -avf-4b-jpg   -avf-5-jpg   -avf-6-jpg   -avf-7-jpg   -avf-8-jpg  

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilulykke – Pause i videre bygging

24. februar er vi på vei hjem fra et familieselskap i Østfold. På E18 i Hobbøl kommer en bil over i vårt kjørefelt og treffer oss front mot front. For å illustrere kreftene som er i sving når to biler i ca 70 km/t treffer hverandre, så ble bilen vår sende slik ut etterpå (dørene og B-stolpen er fjernet av brannvesenet for å skjære meg ut av bilen):

-avf-9-jpg

Kona og barna slapp unna med lettere til moderate skader. Jeg derimot ble alvorlig skadet. Mange bruddskader samt en god del indre skader gjør at jeg er kvestet for livet. Er innlagt på sykehus frem til 13. juni, men jeg har ikke tenkt å la dette stoppe meg. Det tar tid før jeg er i stand til å gjøre så mye mer med kinoen, men den tid kommer.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -avf-9-jpg  

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggetråd – Endelig tilbake

Jeg er ikke i stand til å gjøre så mye på egen hånd, men med litt hjelp blir følgende ting gjort i august:

• Døra inn mot resten av huset blir sammen med listene rundt malt i samme farge som veggene. Den blanke hvite døra har irritert meg stort da den reflekterer mye lys fra projektoren.
    • Bokhylla ved høyre fronthøyttaler blir fjernet, og sideveggen blir dekket med hyller av samme type som på bakveggen. Dette får ting til å bli ryddigere, og mindre sjenerende ved filmtitting.
    • De hvite rullegardinene foran døra ut og vinduet byttes ut med nye i gråfarge som passer bedre til veggen.

-avf-10-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -avf-10-jpg  

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggetråd – Planer fremover

• Ny projektor. Hitachi'en har 3500+ timer på lampa, og det syns. Penger er satt av til ny PJ, men grunnet økonomisk usikkerhet om fremtiden er dette satt på vent. Ønsker også en som støtter 3D. Tanken var en Sony VPL HW-30 siden Avshop hadde den på tilbud, men hva jeg går for nå er ikke bestemt. Venter til økonomien er på plass før jeg bestemmer meg uansett.
    • Nytt lerret. Ønsker et rammelerret siden dette ser mye bedre ut. Trenger nok uansett noe nytt for å utnytte en ny PJ både i 2D og 3D fullt ut.
    • Ny senter. Kirksaeter'en blir litt puslete mellom de to RF-62'ene. Tenkte på en Klipsch RC-62
    • Ny subwoofer. Kunne tenke meg en SVS PB-1000 eller en XTZ 99 W 12.16. Disse koster ikke urealistisk mye, og folk virker veldig fornøyd med dem.
    • Nye surroundhøyttalere. Dagens høyttalere høres ikke bra ut. Vurderer Klipsch RS-42 eller RS-52.
    • Gjøre noe med taket. Hvitt tak lyser for mye opp. Hvorvidt det skal males, trekkes med molton eller byttes ut helt har jeg ikke bestemt meg for.
    • Bedre blending på vindussiden. Rullegardinene gjør en god jobb sammen med gardinene så lenge det ikke er dagslys ute. Hadde vært fint å få det helt mørkt i sommerhalvåret og på dagtid også.
    • Gjøre ferdig listing og skjuling av resten av kablene.
    • Akustiske tiltak. Demping av første refleksjon er vel det mest opplagte. Men det er sikkert mye mer som kan gjøres.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Hvordan er hørselen på det andre øret? Har du gjort deg noen tanker om hva du gjør ang surroundhøyttalere på den siden du ikke hører? Jeg ville kanskje vurdert å legge mest penger i lavfrekvent lyd (eventuelt "rumperister" for å føle lyden enda mer) og godt bilde. Spennende å høre hva du tenker og vurderer.

Edit: jeg var litt tidlig/sent ute (alt etter hvordan man ser det)
    Mistet hørselen på det høyre øret da jeg var seks, så jeg husker ikke lenger hva jeg går glipp av. Hørseltapet skyldes skade på en nerve som trolig oppstod pga kusma. Hørselen på det venstre øret er der i mot helt normal. Tidligere hadde jeg gjerne følelsen av at surround ikke ga meg noe ekstra. Jeg hadde derfor et rent stereo-oppsett i mange år. Erfaringen med surround var fra før Dolby Digital, så det kan være årsaken til at jeg ikke fant dette så nyttig. Etter å ha hørt gode surround-anlegg på starten av 2000-tallet skiftet jeg mening. Selv om ikke stort sett ikke kan lokalisere lyd, så merker jeg tidvis at lyder flytter seg bakover eller fremover i rommet. Ikke så mye fra side til side.

Har i og for seg alltid prioritert godt bilde (begrenset av budsjett), men merker nå at jeg trenger både god lyd og godt bilde for å bli helt fornøyd. En ny sub med litt "trøkk" kan nok tilføre mye. Merket godt den ekstra bassen jeg fikk da RF-62'ene kom i hus. Dagens lille sub ble da nesten overflødig.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare beklage for at jeg var litt rask på avtrekkeren og "avbrøt" innleggene dine.

Håper virkelig at helsen din blir bedre, og det var godt å høre at kone og unger klarte seg bra.

Syns rommet ditt ser koselig og innbydende ut.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Håper virkelig at helsen din blir bedre, og det var godt å høre at kone og unger klarte seg bra.

+10

Kunne ikke sagt det bedre selv.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare beklage for at jeg var litt rask på avtrekkeren og "avbrøt" innleggene dine.
    Ikke noe å beklage. Tar det som et tegn på at vi har et levende og aktiv forum.

Takk for det. Ungene har blitt 100% friske, og de har ingen psykiske plager heller. Kona er tilbake i jobb selv om hun ikke er helt bra enda.

Takker. Målet er ikke å være "best" på noe enkelt område, men i stedet være bra nok på både lyd, bilde, utseende og komfort.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    +10

Kunne ikke sagt det bedre selv.
    Takk skal du ha.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig ny subwoofer kommer i hus. Kjøpte meg en brukt XTZ 99 W12.16.

Har litt problemer med hvor jeg kan plassere den, så den endte opp i front, litt til høyre for venstre fronthøyttaler. Kjørte ny romkorreksjon, og første film ut ble Star Trek Into Darkness. Dette var stor moro, så nå blir det en periode med prøving for å få den til å låte best mulig. Er det noen som har noen tips til ting jeg bør tenke på?

Ny sub førte også til at jeg ble klar over et annet problem. Hvis jeg kjører opp lyden litt, så begynner projektoren å vibrere litt. Regner med at dette skyldes et billig takfeste fra Clas Ohlson. Må uansett har et nytt feste når ny PJ kommer i hus etter hvert.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Da var endelig ny subwoofer kommer i hus. Kjøpte meg en brukt XTZ 99 W12.16.
    Er det noen som har noen tips til ting jeg bør tenke på?
    Gratulerer med ny sub! Den kommer til å gi deg mye glede!

Fikk du med manualen? Der vil du se diverse kurver over hvordan den oppfører seg ved forskjellig plugging av portene.
    Selv har jeg kun plugget den høyre porten, noe som har vist seg å gi best resultat for meg.

Gi meg et hint dersom du mangler manualen, så skal jeg scanne den for deg.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Gratulerer med ny sub! Den kommer til å gi deg mye glede!

Fikk du med manualen? Der vil du se diverse kurver over hvordan den oppfører seg ved forskjellig plugging av portene.
    Selv har jeg kun plugget den høyre porten, noe som har vist seg å gi best resultat for meg.

Gi meg et hint dersom du mangler manualen, så skal jeg scanne den for deg.
    Takk! Tror det skal bli mye glede i heimen framover. Fikk ikke med manualen, men den fant jeg liggende både på svensk og engelsk på XTZs egne nettsider. Men takk for tipset.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny sub førte også til at jeg ble klar over et annet problem. Hvis jeg kjører opp lyden litt, så begynner projektoren å vibrere litt. Regner med at dette skyldes et billig takfeste fra Clas Ohlson. Må uansett har et nytt feste når ny PJ kommer i hus etter hvert.
    Tror ikke du trenger å bekymre deg for projektorfestet. Vibrasjonen kommer fra subben, som overflytter lydenergien til tak og vegger. Fester man projektoren direkte i taket vil dette alltid føre til problemer, uansett hvor bra takfestet er. Har sett dette i to andre hjemmekinoer, så problemet er vanlig. Vibrasjonene kommer fra takplatene, som vibrerer i takt med subben.
    Hvis du ikke har mulighet for å henge opp projektoren i bjelkene direkte, er jeg redd for at det er lite å gjøre med det. Har du flytende tak (med bøyler) kan du prøve å henge projektoren i bjelkelaget. Det er en fordel å avstive dette best mulig.
    For å unngå problemet selv har jeg hengt projektorfestet ned fra takstolene over kinoen. Men da må du gjennom taket i kinoen, med de problemer det fører med seg (blant annet lydlekkasje).

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Tror ikke du trenger å bekymre deg for projektorfestet. Vibrasjonen kommer fra subben, som overflytter lydenergien til tak og vegger. Fester man projektoren direkte i taket vil dette alltid føre til problemer, uansett hvor bra takfestet er. Har sett dette i to andre hjemmekinoer, så problemet er vanlig. Vibrasjonene kommer fra takplatene, som vibrerer i takt med subben.
    Hvis du ikke har mulighet for å henge opp projektoren i bjelkene direkte, er jeg redd for at det er lite å gjøre med det. Har du flytende tak (med bøyler) kan du prøve å henge projektoren i bjelkelaget. Det er en fordel å avstive dette best mulig.
    For å unngå problemet selv har jeg hengt projektorfestet ned fra takstolene over kinoen. Men da må du gjennom taket i kinoen, med de problemer det fører med seg (blant annet lydlekkasje).
    Takk for info. Med dagens takfeste så henger projektoren ca 40 cm ned fra taket. Er vel mulig at utslagene vil bli mindre om projektoren henger nærmere taket. Samme vibrasjon i taket skulle tilsi mindre utslag med kortere arm. Nå er dagens feste skrudd gjennom himlingen (MDF-plater) og rett i en bjelke. Ville det hjulpet å frikoble festet helt fra himlingen?

Har planer om å gjøre noe med fargen på taket. Kanskje jeg fjerner platene helt da, og ser hva jeg kan få til da. Lydlekkasje bekymrer meg ikke så mye. Huset er jevnt over håpløst isolert, både når det gjelder lyd og varme. Kan uansett ikke kjøre opp lyden om det sitter noen i etasjen over. Men siden barna har rom enda en etasje over det, så pleier det å gå greit. En eventuell ombygging med rom i rom ligger langt fram i tid.
    Min byggetråd

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Med dagens takfeste så henger projektoren ca 40 cm ned fra taket. Er vel mulig at utslagene vil bli mindre om projektoren henger nærmere taket. Samme vibrasjon i taket skulle tilsi mindre utslag med kortere arm. Nå er dagens feste skrudd gjennom himlingen (MDF-plater) og rett i en bjelke. Ville det hjulpet å frikoble festet helt fra himlingen?

Har planer om å gjøre noe med fargen på taket. Kanskje jeg fjerner platene helt da, og ser hva jeg kan få til da. Lydlekkasje bekymrer meg ikke så mye. Huset er jevnt over håpløst isolert, både når det gjelder lyd og varme. Kan uansett ikke kjøre opp lyden om det sitter noen i etasjen over. Men siden barna har rom enda en etasje over det, så pleier det å gå greit. En eventuell ombygging med rom i rom ligger langt fram i tid.
    Siden takplatene vibrerer så vil dette sikkert forverre seg jo lengre projektorfestet er. Den ene kinoen jeg så som hadde samme problemet hadde projektoren festet rett under taket. Bildet ristet i takt med subben. Det er derfor mulig at du må gå tyngre til verks. Med en stor nok sub vil hele bjelkelaget vibrere fordi takplatene ofte er montert rett på bjelkelaget (via lekter). Hadde du hatt lybøyler og flytende tak hadde bjelkelaget vært bedre beskyttet (uten å garantere at dette hadde hjupet...). Da måtte du ha festet projektoren på en plate skrudd rett i bjelkene, og fuget rundt inntil takplatene slik at disse ikke var i berøring med projektorplaten.

Tror du skal prøve deg frem når du skal fikse taket. Gjerne ta ned en plate og se om det finnes bedre opphengsmuligheter.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var plaget med litt "rumling" fra min XTZ, så jeg gjorde et forsøk med å sette den på spikes. Denne "rumlingen" forsvant, og jeg synes selv at bassen ble litt strammere.

Kanskje det kunne være verdt et forsøk hos deg også, for å minske vibrasjoner til underlaget?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Soundfre@ks kompromissfylte kino V3
    By Soundfre@k in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 9
    Siste melding: 02-25-2013, 14:39
  2. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  3. Business projektor vs hjemmekino projektor til hjemmekino?
    By mrmuffin in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-2009, 12:06
  4. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  5. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00

Stikkord for denne tråden