Willms’ kompromissfylte hjemmekino - Ny projektor - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  2
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bassavhengig Vis post
    Jeg skal prøve Avatar i 3d på W1300'en min ikveld,, virker som du er svært så fornøyd ?
    Er utrolig imponert over bildet i 3D. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at jeg skulle få så mye ut av en såpass rimelig projektor. Har vært en fan av 3D siden jeg så Avatar på kino første gang. Endte opp med en 50" 3DTV for noen år siden (premie i en konkurranse), men det ble aldri helt det samme. Med W1300 så har jeg endelig oppnådd det jeg har drømt om innen 3D.

Har bare sett en hel spillefilm i 3D foreløpig (Tron Legacy) samt en dokumentar (Legends of Flight), siden jeg bare har ett sett med 3D-briller. Flere er på vei, så da kan endelig hele familien få kost seg med Turbo, Hobbiten 2 og Frost i 3D. Har dog fått testet ut en del klipp fra bl.a. Dial M for Murder, Despicable Me, Finding Nemo, Avatar, Rio og Sammys Eventyr. Spesielt Sammys Eventyr og vitsingen under rulleteksten i Despicable Me er helt rå når det gjelder effekter som kommer ut i rommet.

Sitat Opprinnelig postet av JBT Vis post
    Så veldig bra ut! For meg var det som natt å dag med gammel pj og rulle lerret i forhold til ny pj og rammelerret. Håper du finner deg godt til rette å får kost deg med masse filmer fremover! Jeg så nettopp superman filmen i 3d, den er å anbefale! Jeg har heller ikke justert prosjektoren enda. Kun me lens shift. Det er mye artigere å se film hehe. Lykke til videre rommet så bra ut og jeg foretrekker selv slik som du god plass til filmer og musikk i hyller. Har aldri eid et klipsch oppsett men har alltid likt lyden scært godt spessielt til film
    Takk skal du ha. Har Superman 3D og ca 60 andre Blu-ray 3D-filmer liggende. Så nå er det bare å få flere briller i hus, og bestemme seg for hvilke filmer som står først i køen etter Turbo, Hobbiten 2 og Frost.

Skal prøve å få tid en dag til å se om jeg kan få mer ut av PJ'en ved hjelp av Disneys WOW blu-ray. Sortnivået er vel egentlig det eneste jeg så langt kunne ønske at var bedre. Vurderer å anskaffe masking bars til lerretet. Sortnivået plager meg egentlig bare når jeg ser 2.35:1 filmer. Ved 1.77:1 så legger jeg mye mindre merke til det takket være den gode rammen til lerretet.

Når det gjelder Klipsch-lyden så har jeg nå kommet dit at jeg er 99% fornøyd med lyden når jeg ser film. Mulig det kan hentes ut mer av høyttalerne ved hjelp av demping og eventuelt et effekttrinn, men det er ikke noe jeg savner nå. Når det gjelder musikk, så er jeg nok ikke helt happy. Venter et Dali/NAD stereo-oppsett inn i nær fremtid som arvegods fra mine foreldre. De syntes det var upraktisk med gulv-stående høyttalere, så de vil heller ha plastikk-lyd fra en praktisk boks. Blir spennende å sammenlikne de to oppsettene. Daliene er planlagt å ha i stua som et stereooppsett, men jeg må nok prøve dem i kinoen først bare for å kunne sammenlikne dem.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå har jeg sett både Avatar og JurazzicPark i 3D . Å må nok bare si meg enig , hadde aldri trodd at det skulle kunne bli så bra hjemme ihvertfall ikke til den prisen !

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom endelig 3D-brillene jeg hadde bestilt:

-briller1-jpg

-briller2-jpg

Dette er to forskjellige typer av 3D-briller til BenQ DLP-link som jeg fant på ebay.
    Den ene er NX-30 3D Active Shutter Video Glasses, og den andre er 144Hz 3D IR Active Shutter Glasses.
    Endte med å kjøpe to av 144Hz og en av NX-30. Sammenliknet med prisene på de "offisielle" briller så er det jo et kupp. Jeg ga ca 130 kroner inkl frakt pr stk.Tok ca 4 uker, inkludert påske, men endte jo opp med å gi under 400,- for tre par med briller. Familien var litt uenige om hvile briller som var best å ha på seg. Både kona og jeg bruker vanlige briller fast, men jeg tror vi har funnet hvert vårt par som vi liker å ha utenpå våre vanlige briller. Blir spennende å se hva vi synes etter å ha sett en hel film.

Har så vidt prøvd alle brillene mot projektoren, og alle fungerer optimalt. Nesten litt overasket over at de kom med en såpass fin eske, ladekabel og oppbevaringspose når det er snakk om no-brand kina-stuff.
    Sist endret av Willms; 12-11-2014 kl 20:00
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

4. Takk Ventilator takket for denne posten
    Liker Ventilator har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd du har fått på plass her, av et flott rom.

Men må si det som griper meg mest er din historie! Føler med deg og godt å høre du holder humøret oppe.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha BEF.

Håper jeg får tilgang på et bedre kamera med tiden, slik at jeg kan bedre vise hvordan rommet fremstår i dag.

Når det gjelder humøret, så prøver jeg å konsentrere meg om tinger jeg kan gjøre noe med. Om ikke annet så har jeg mer tid til å se film. Skal se Gate of Hell (Teinosuke Kinugasa, 1953) nå i dag, og det blir min film nr 100 i år. Har ikke sett så mye film siden før jeg traff kona.
    Min byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du bruker grått V5 lerret med W1300. Hvordan synes du det fungerer? Har du et lyst rom? Planlegger selv mitt eget lille kinorom og har bestilt W1300. Lurer derfor på om jeg skal gå for lyst eller grått lerret. Rommet kommer nok til å bli mer mørkt enn lyst.

Gleder meg til å se oppdaterte bilder av kinoen!

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt største ankepunkt når det gjelder W1300 er manglende sortnivå. Sånn sett virker det jo riktig at jeg gikk for et grått lerret. Enkelte 3D-filmer kan kanskje være litt i mørkeste laget. Jeg har godt mørkesyn, og synes det går greit. Kona derimot har meget dårlig mørkesyn. og slet med en del detaljer i bl.a. Immortals 3D.

Rommet har relativt mørke vegger (farge 5010-R90B), men hvitt tak. Har enda ikke prøvd å justere farger, kontrast og liknende. Har hatt minst et sykt familiemedlem siden PJ kom i hus, så det har ikke vært så mange anledninger til å sitte i fred og ro for å kose seg med det. Av den grunn så er jeg forsiktig med å trekke noen bastante konklusjoner når det gjelder lerret og PJ. Blir vel også en vurdering om jeg skal gjøre noe med taket. Regner med at forskjellen på hvitt og sort takk kan utgjøre en merkbar forskjell.

Når det gjelder bilder, så er det litt småpirk som må på plass første. Og så gjelder det å få lånt et OK kamera.
    Min byggetråd

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig foretrekker jeg helt klart grått lerret framfor hvitt. Dette nettop fordi det gir litt ekstra sortnivå og dybde. Sortnivået dreier seg ikke bare om refleksjoner i rommet, men minst like mye om projens egen lyslekasje gjennom panelene. Øynene våre er svært følsomme i lite lys slik at effekten av et grått lerret er mye tydeligere i bunnen enn i toppen. Man vinner mer i bunnen enn man taper i toppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for informasjonen om 3D briller. Etter å ha lest om dine, så er det ingen grunn til å finne alternativer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "NX-30 3D Active Shutter Video Glasses"

Jeg kjøpte denne brillen på Ebay. Leveringstid var bare ca. 5 hverdager i julestria.

Den fungerer både på min 3D Projector og 3TV Samsung TV.

Brillene kommer ut av sync på Samsung TV innimellom, men det gjør ingenting siden jeg har 2 original Samsung brillene til den.
    På 3D projectoren, så virker de 100%. Det var projector jeg kjøpte de for uansett.

Tusen takk for anbefalingen.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ventilator Vis post
    "NX-30 3D Active Shutter Video Glasses"

Jeg kjøpte denne brillen på Ebay. Leveringstid var bare ca. 5 hverdager i julestria.

Den fungerer både på min 3D Projector og 3TV Samsung TV.

Brillene kommer ut av sync på Samsung TV innimellom, men det gjør ingenting siden jeg har 2 original Samsung brillene til den.
    På 3D projectoren, så virker de 100%. Det var projector jeg kjøpte de for uansett.

Tusen takk for anbefalingen.
    Hyggelig å kunne hjelpe.
    Min byggetråd

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å ta noen nye bilder av kinoen min med et lånt kamera. Ikke helt fornøyd med resultatet, men her er likevel noen bilder fra slik det ser ut pr dags dato.

-ht3-jpg

-ht1-jpg

-ht4-jpg

-ht5-jpg

-ht2-jpg

Neste utfordring nå blir å gjøre noe med taket, samt mulige akustiske tiltak. Taket blir sterkt inspirert av løsningen til @MorJohan etter et besøk hos ham. Er dessverre avhengig av varmere vær siden arbeidsplassen til bygging blir utendørs. Så dette skjer nok ikke før tidligst i april.
    Min byggetråd

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig en flott tråd du har dratt i gang her Willms!
    Tråden skal jeg uten tvil følge med på. Gode og saklige innlegg med mange bilder (noe jeg personlig synes er veldig viktig i en tråd som denne), men ikke minst er historien din en tankevekker om at en skal bli flinkere til å sette pris på de små tingene her i livet. Ting kan snu veldig fort, og det gleder meg å lese at det går bedre med deg og din familie
    Flott kino du har fått deg Willms! Jeg misunner deg som har et dedikert rom som du kan dyrke interessen din i.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også et påbegynt maskeringssystem som kan så vidt skimtes på bilde 1 og 3. Løsningen er i utgangspunktet inspirert av @Hunsbedt sin løsning, men jeg fant ut at pga lav takhøyde så må jeg ordne taket for å få den ferdig. Opphenget er midlertidig løsning som ser slik ut:

-mask1-jpg

Det fungerer greit, men krever en del arbeid hver gang man skal ha endre på maskeringen. (Les; krakk for å nå opp til øverste plate.) Ønsker en mer permanent løsning hvor jeg bare behøver å dra i den ene plata for å endre innstilling. Siden jeg ser film med både 1.85:1, 2.00:1, 2,35:1, 2,55:1 med variasjoner, så trenger jeg noe som er fleksibelt og enkelt å bruke.

Jeg ser og en del film i 1.33:1, ja faktiske enkelte i 1,20:1 også, så jeg tenger en løsningen på det også. Tanken er da å bruke gardiner på skinner i taket. Gardinene vil også fungere som maskering for opphenget til maskeringsplatene.

Maskeringsrammene er vanlige hobbyplater (240x20 cm fra Biltema) som jeg har stiftet stoff rundt. Resultatet med det foreløpige opphenget ble slik.

Uten maskering:
    -mask2-jpg

Med maskering:
    -mask3-jpg

Stemningsbilde med maskering, men uten ekstra belysning:
    -mask5-jpg

Uskarpe bilder har den udugelige fotografen bestemt seg for at skyldes utstyret.

At det tidvis vil bli et problem med undertekster for så heller være. Resten av familien foretrekker tekst på alle utenlandske filmer. Selv vil jeg helst klare meg uten, men jeg ser mye film på språk jeg ikke forstår. Tanken er å en gang i fremtiden få tak i en BD-spiller med mulighet til å flytte underteksten inn i bildet på de utgivelsen hvor den helt eller delvis er plassert nedenfor bildet.
    Min byggetråd

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Virkelig en flott tråd du har dratt i gang her Willms!
    Tråden skal jeg uten tvil følge med på. Gode og saklige innlegg med mange bilder (noe jeg personlig synes er veldig viktig i en tråd som denne), men ikke minst er historien din en tankevekker om at en skal bli flinkere til å sette pris på de små tingene her i livet. Ting kan snu veldig fort, og det gleder meg å lese at det går bedre med deg og din familie
    Flott kino du har fått deg Willms! Jeg misunner deg som har et dedikert rom som du kan dyrke interessen din i.
    Takk skal du ha Spiff.
    Min byggetråd

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra tråd Willims. Og meget gripende historie. Jeg er meget ydmyk og imponert -- det er langt fra alle som ikke har hørselen intakt som velger å interessere seg for lyd og bilde.

Godt nyttår!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Veldig bra tråd Willims. Og meget gripende historie. Jeg er meget ydmyk og imponert -- det er langt fra alle som ikke har hørselen intakt som velger å interessere seg for lyd og bilde.

Godt nyttår!
    Takk skal du ha, og godt nytt år til deg også Midas.

Interessen for lyd kom gradvis. Trodde i utgangspunktet ikke jeg var stand til høre forskjell på mono og surround. Opplevde surround for første gang med Dolby Surround, og det imponerte ikke stort. Det var først noen år senere da jeg opplevde Dolby Digital 5.1 at jeg virkelig merket forskjell. Fikk også høre forskjellen på alt-i-ett-plastikk og en god NAD/Dali-kombo. Dette ga meg en idé om hva jeg kunne drømme om, og da økte interessen kraftig. Kommer nok aldri til å få din kunnskap og hørsels-sans. Du imponerte stort hjemme hos Hunsbedt da vi var der. Men jeg lærer noe nytt hele tiden.
    Min byggetråd

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy at du fikk inspirasjon til en takløsning når du var på besøk, Willms!
    Du får bare gi beskjed når du skal starte med den, så kan jeg gi en hjelpende hånd dersom du ønsker. Det vil jo rett og slett bli masseproduksjon av kortsider og langsider til rammene dersom det er det du kommer til å gå for.

Likte forøvrig maskeringsløsningen din. Vurderer å gå for noe av det samme selv, men da med maskering kun for 2.35:1.
    Tenker meg et fast opplegg hvor en plate over og under lerretet er festet til veggen med selvlukkende/dempede dørhengsler slik jeg har på dørene til stereobenken.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Gøy at du fikk inspirasjon til en takløsning når du var på besøk, Willms!
    Du får bare gi beskjed når du skal starte med den, så kan jeg gi en hjelpende hånd dersom du ønsker. Det vil jo rett og slett bli masseproduksjon av kortsider og langsider til rammene dersom det er det du kommer til å gå for.
    Takker for tilbudet, MorJohan. Kan godt tenkes du hører fra meg når våren kommer. Er så heldig at jeg får tilbringe denne og neste uke på Sunnaas sykehus. Ikke stort å gjøre på kveldene, så da jeg har satt meg ned med SketchUp for å se på mulige løsninger.

Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Likte forøvrig maskeringsløsningen din. Vurderer å gå for noe av det samme selv, men da med maskering kun for 2.35:1.
    Tenker meg et fast opplegg hvor en plate over og under lerretet er festet til veggen med selvlukkende/dempede dørhengsler slik jeg har på dørene til stereobenken.
    Hadde noe slikt i tankene da jeg kjøpte lerretet. Dreamscreen har egne masking bars til V5-rammene. Det var bare tre små problemer med disse.
    1. Jeg har senteren stående så nære lerretet at det ble trangt nede.
    2. Jeg ønsker muligheten til å maskere til andre formater enn 2.35:1
    3. Det er moro å lage noe selv som i tillegg er billigere.
    Min byggetråd

21. Liker MorJohan har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har 2 flotte spillere i racken slik som meg.

Pioneer Laserdisc og Toshiba HD-DVD.

Jeg har 2 Toshiba HD-DVD spillere oppover hverandre i racken. Harry, men liker å ha den i reserve fremme for å få HD-DVD logo mer synlig.
    Min tredje HD-DVD spiller er den til PC/Xbox 360. Den er også en reserve spiller. Har nesten 160 filmer på HD-DVD, så derfor måtte jeg ha flere spillere da de er ute av salg. Ryker en spiller i fremtiden, så er det bare å koble til neste.

Har også Wii U og PS3 som deg der, men også Xbox 360 slim. Alt er svart.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Soundfre@ks kompromissfylte kino V3
    By Soundfre@k in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 9
    Siste melding: 02-25-2013, 14:39
  2. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  3. Business projektor vs hjemmekino projektor til hjemmekino?
    By mrmuffin in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-2009, 12:06
  4. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  5. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00

Stikkord for denne tråden