Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk

Nå er jeg endelig igang med bygging av min egen hjemmekino. Det eneste rommet som er tilgjengelig i huset er et ultrakompakt soverom. Rettere sagt 8,1 kvm. Har allerede kjøpt inn prosjektor (HW55), men har et par spørsmål.

Slenger ved kjapp oppmåling av rommet.

Hvor mye kan jeg zoome med en kasteavstand på 2,6m? Må bygge ut frontvegg 10cm (3 stk B&W CWM8.3 som lcr i front). Jeg tar med i beregningen at jeg blir nødt til å bruke Dramscreen V5 transparent duk for å få plass. 2 stk 15" passive subwoofere blir stående fritt under lerret. Er det noen som har noen tips?

Takhøyden i rommet er 4,65m på det høyeste (over lerret i innhuk).
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk-image-jpg  
    Sist endret av Andersen88; 11-17-2013 kl 20:35

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et kjapt svar mens jeg er på vei til køya...

Du kan finne ut litt om kasteavstand etc. på http://www.projectorcentral.com/proj...ulator-pro.cfm

Dette er det mange som har mye mer greie på enn meg, men dette er bare et lite tips slik at du får natten til å gå......

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Har sjekket PC, og jeg klarer å fylle opp veggen. Det jeg egentlig burde spurt om, var om så mye zoom vil forringes kvaliteten betydelig.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da skjønner jeg.

Jeg har sakset følgende fra RuneW's eminente byggetråd:

Post #566 og #568:

"Uten å kunne påberope meg ekspert-status når det gjelder projektor-optikk, vil jeg anta at optikken yter best lengst fra ytterkantene i zoom-området, dvs. i midten. Hvis det ikke er slik, ser jeg gjerne at noen korrigerer meg!"

---------------

"Hvis projektoropptikk oppfører seg som kameraoptikk (og det vil jeg tro den gjør) så er ikke det noen dårlig antagelse.

(Foto)objektiver er vanligvis dårligst på maks zoom, og heller ikke optimale på minst zoom. Så å holde seg i midtområdet er en god ide.

Et par andre ting å tenke på er at lysstyrken kan variere når man zoomer, og at optiske artifakter som kromatisk aberasjon også varier med brennvidden (zoomingen).

Kromatisk aberasjon ser ut som konvergensfeil, og skyldes at lyset brytes forskjellig ved forskjellige bølgelengder. Så dersom det ser ut som om projektoren har konvergensvariasjon over billedflaten, så kan det godt skyldes optikken.

Bakgrunnsstoff for interesserte:
    Zoom lens - Wikipedia, the free encyclopedia
    Chromatic aberration - Wikipedia, the free Encyclopedia "

-----------------

Dette er et område jeg ikke har greie på, men som andre på forumet sikkert kan svare bedre på. Lykke til Andersen88!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony sine projektorer er kjent for og fungere meget godt nært maks zoom og om det blir noen forringelse så er den absolutt minimal.
    Manualene og projektor central sine verdier pleier også og være på den trygge grunnen så ofte kan man få til enda litt mer zoom, men dette variere fra enhet til enhet.
    Jeg ville fortsatt brukt disse til planlegging, og ha litt ekstra slingringsmonn har reddet mange projekter

Største problemet blir vel kanskje derimot lyden, men om man sikter på relativt små og fleksible høytalere (og gjerne like høytalere til front\center\side) og en sub eller to så kan det bli meget bra.

Jeg har selv tatt største parten av en L stue så har vridd til meg en kino del på ca 10m2 med bredde på 2.73 og ca lengde på 3.5, er akkurat plass til 3 gode venner og et 92" lerret, og min hw50 er vel ca på 75%-80% av maks zoom ifølge kalkulatorn.

Jeg tar meg litt også litt friheter rundt planlegging av rommet :P
    Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk-andersen88-png
    Tanken min her er da og benytte maks av de to største veggene du har, og største problemet jeg ser her er eventuelt døra som kanskje kan krangle litt med projektoren, om du f,eks kan snu svingen på denne så hadde dette blitt løst.
    Med oppsettet slik så skulle du kunne f.eks kunne gå opp til et 92" lerret (regnet med kaste avstand på 2.9 meter), eller ha mere zoom og gå på.
    Jeg ville i alle fall prøvd meg på noe sånt med dette rommet, men som sagt bare mine 2 øre, med et 92" lerret og 2.81 i lengde skulle det gå ganske bra med tanke på front høytalerne og avstand til siden, hos meg blir det litt trangt
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Sony sine projektorer er kjent for og fungere meget godt nært maks zoom og om det blir noen forringelse så er den absolutt minimal.
    Manualene og projektor central sine verdier pleier også og være på den trygge grunnen så ofte kan man få til enda litt mer zoom, men dette variere fra enhet til enhet.
    Jeg ville fortsatt brukt disse til planlegging, og ha litt ekstra slingringsmonn har reddet mange projekter

Største problemet blir vel kanskje derimot lyden, men om man sikter på relativt små og fleksible høytalere (og gjerne like høytalere til front\center\side) og en sub eller to så kan det bli meget bra.

Jeg har selv tatt største parten av en L stue så har vridd til meg en kino del på ca 10m2 med bredde på 2.73 og ca lengde på 3.5, er akkurat plass til 3 gode venner og et 92" lerret, og min hw50 er vel ca på 75%-80% av maks zoom ifølge kalkulatorn.

Jeg tar meg litt også litt friheter rundt planlegging av rommet :P
    Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk-andersen88-png
    Tanken min her er da og benytte maks av de to største veggene du har, og største problemet jeg ser her er eventuelt døra som kanskje kan krangle litt med projektoren, om du f,eks kan snu svingen på denne så hadde dette blitt løst.
    Med oppsettet slik så skulle du kunne f.eks kunne gå opp til et 92" lerret (regnet med kaste avstand på 2.9 meter), eller ha mere zoom og gå på.
    Jeg ville i alle fall prøvd meg på noe sånt med dette rommet, men som sagt bare mine 2 øre, med et 92" lerret og 2.81 i lengde skulle det gå ganske bra med tanke på front høytalerne og avstand til siden, hos meg blir det litt trangt
    Takk for rask tilbakemelding begge to. Har ikke tenkt på denne løsningen før, men jeg tror jeg følger anbefalingen din. Da slipper jeg også lydtransparent lerret, og jeg får lengre kasteavstand/større lerret.

Lydmessig er jeg svært spent på hvordan dette blir. Det blir relativt store høyttalere (2 stk 7" basser i hver) og dobbelt sett med passive 15"-subber. Alle høyttalerne blir lik i front. Forsterkere (5 stk + reciever) blir plassert bak i rommet (til venstre for dør.).

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått satt opp og kalibrert HW-55 mot en slett, matt betongvegg, og bildet er fantastisk! Dette blir veldig bra når lerret kommer på plass.

Fikk også satt opp en midlertidig 2.0-kino m/rørforsterkeren og Epicon 6, og jeg hører tydelig at akustikk blir et stort problem i dette rommet. Mellombass og dypbass sitter som et skudd, men etterklang og refleksjon fra "kroken" tar livet av lydbildet. Tar med en pakke med akustikkplater idag for å prøve. Bilder kommet iløpet av kvelden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt B&W Innwall høyttalerne liker jeg veldig godt. Er spent på hva du vil finne ut ang demping o.l.

Lykke til
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Det blir spennende å se hvordan det ender opp.

Legger til noen bilder av den midlertidige kinoen.

Lyden ble merkbart bedre etter platene kom opp. En pakke til, så er jeg i mål!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk-image-jpg   Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk-image-jpg   Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk-image-jpg   Ultrakompakt hjemmekino - Midlertidig 2.0-kino satt opp + akustikk-image-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe fremgang i kompaktkinoen? Skal du kjøre på med B&W bakhøyttalere også?

Ellers, meget rått utstyr. Beundrer epicon høyttalerene dine. Blir de brukt i et rent stereooppsett, i et annet rom ettersom du kjører b&w frontrekkke?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakte men sikkert. Er mye jobbing om dagene, men byggingen begynner i romjulen.

Dette skal gjøres;

-fore ut frontvegg 10cm (for høyttalere i front).
    -bygge spotkasse rundt rommet (for belysning, kabelføring og montering av side/bakhøyttalere)
    -Legge teppe(fliser?) på rommet
    -lage bassfelle i kroken (huket)
    -pusse, sparkle og male vegger i en litt mørkere silkematt farge (farge er ennå uvisst)
    -Lage teknisk skap med ventilasjon bak i rommet (til forsterkere, reciever, ps3/4 og bluray)
    -Lage veggfeste til prosjektor (eller kjøpe ferdig. er 4,5m takhøyde hvor den blir hengende.)

Senere blir det videre jobbing med akustikk. Må inn med noen diffusorer og absorbenter bak i rommet. Taket er skrått, så der slipper jeg billig unna.

Nok arbeid med andre ord!

Epicon har jeg flyttet midlertidig inn i "kinorommet", så nå kjøres de i et rent stereo-oppsett. Har også en cambridge 752BD på test, og den virker veldig bra. Men det blir nok ikke kjøp av reciever eller bluray før våren kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å se at det er flere med små kinorom :-)

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 07-16-2012, 13:29
  2. Div spørsmål om Ice og noen spørsmål om 1 mobil tlf
    By Michaelsand in forum Generell HTPC
    Svar: 5
    Siste melding: 10-13-2009, 18:39
  3. noen spørsmål om hjemmekino-forsterkere
    By jeckyll in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 05-09-2008, 16:26
  4. Spørsmål til hjemmekino!