Mediarom og balansert ventilasjon i ny bolig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediarom og balansert ventilasjon i ny bolig

Holder på å bygge ny bolig og skal ha mediarom i kjelleren. Entreprenør har tidligere fått laget forslag til løsning mtp. ventilasjon, men jeg har ikke vært helt enig med det som Flexit har foreslått (de har nok ikke tatt hensyn til de viktige tingene med et slikt rom). En viktig parameter her er at teknisk rom ligger rett ved siden av.

Forslag fra Flexit var at vi får innluft i mediarom med avsug i teknisk rom. Da går luftstrømmen fra mediarom og under døren inn til teknisk rom. Dette vil ikke muliggjøre en tett dør til teknisk rom slik jeg ønsker for å eliminere/redusere faren for lydlekkasjer gjennom teknisk rom som vil få perforert lydhimlingen pga rørkanaler til elektrisk og VVS.

I tillegg hadde Flexit lagt inn ventil i taket på mediarom som i tillegg ville brutt lydhimlingen her.

Forslaget til Flexit skal nå revideres etter mine innspill før entreprenør bestiller anlegget. Mine tanker er som følgende:

Det er to ting som er viktig her:
    1) Lydlekkasjer
    2) God ventilasjon og kjøling

For mediarom er absolutt det viktigste lydlekkasjer, men jeg bekymrer meg også for om det kan fort bli varmt her under bruk av rommet. Det skal bli vannbåren varme i gulvet. For teknisk rom er jeg mest bekymret for om det blir god nok kjøling. Her er det ingen aktive oppvarmingskilder, men teknisk AV utstyr for stue i hovedetg samt elektrisk skap og VVS utstyr (muligheten er jo her også for å legge opp til AV utstyr for mediarom også, men jeg tenker at dette ikke er så viktig) vil bidra til mye oppvarming.

For å løse disse utfordringene tenker jeg videre følgende:
    1) Tett dør mellom mediarom og teknisk rom - gjerne en lyddør.
    2) En ventil på utvendig vegg hvor kald uteluft dras rett inn til en ventil for hvert av rommene. Dette kan sørge for best mulig naturlig kjøling (istedenfor å blåse inn oppvarmet luft igjennom gjenvinneren).
    3) Avsug tilknyttet ventilasjonsanlegget for hvert av rommene. Disse avsugene går på egen "kurs" til aggregatet (noe som kanskje reduserer mulighet for lydlekkasje gjennom ventilasjonsanlegget til andre rom i huset?).
    4) Avsug til mediarom monteres i vegg for ikke å bryte lydhimling.

Når det gjelder energi regnestykket tenker jeg at det ikke skal bli noe mer strømforbruk (av betydning iallfall) med en slik løsning. Tanken er at om jeg har rett at det blir en større utfordring med kjøling enn oppvarming så får en utnyttet overskuddsvarmen i rommene til å varme opp luft som går til resten av huset (hvor det blir større netto behov for varme). En tar da heller ikke av gjenvinningsvarmen til å varme opp disse rommene og vi får derfor dette "overskuddet" til å varme resten av huset. Det må selvfølgelig være mulig å regulere åpningen av ventilene slik at rommene ikke blir for kalde når de ikke er i bruk (her hadde det vært kjekt med termostatregulert ventil:-), men dette har jeg ikke hørt om så er kanskje ikke enkelt/rimelig å få til).

Vedlagte bilder viser hvordan Flexit først har foreslått dette (merk de har her også plassert aggregat i teknisk rom, men dette skal stå i kjellerboden istedenfor). I tillegg har jeg skissert litt hvordan jeg ser for meg dette istedenfor.

Nå er jeg ingen ekspert på området og vet egentlig ikke om det jeg tenker/foreslår er lurt eller lar seg gjøre mtp. regelverk osv. Derfor tenker jeg å høre hva andre tenker/mener om dette og hvordan det er løst i andre nybygg prosjekter. Jeg har søkt og lest litt på forumet rundt aktuelle temaer, men har ikke funnet noen som godt besvarer mitt tilfelle og ingen som har løst det slik jeg foreslår...

Mediarom og balansert ventilasjon i ny bolig-ventilasjon-forslag-kjeller_lores-jpg
    Mediarom og balansert ventilasjon i ny bolig-ventilasjon-flexit-opprinnelig-forslag-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eget kinorom med både vannbåren varme i gulv og balansert ventilasjon. Jeg tror du tenker helt rett: Varmen har aldri stått på hos meg da rommet blir mer enn varmt nok av "passiv" oppvarming. Lydlekasje blir nok viktigere enn oppvarmingsbehovet, da dette i realiteten består av kjøling. Slik sett syntes jeg det hørtes fornuftig ut med ventiler rett ut og kanskje sug i rommet i steden (dersom det er svært kaldt der du bor blir det jo kanskje en avveining mtp økonomien i dette). Jeg ville uansett ikke stolt for mye på disse ventilasjonsfolkene da de kun beregner utifra en tabell og ikke virker å vurdere individuelle behov. Selv har jeg ventilatoren på ca 3x anbefalt luftmengde for arealet for å få et OK inneklima i mitt 2 år gamle hus.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et relativt nytt hus (08-09), med balansert ventilasjon fra Flexit. Er ikke helt fornøyd med løsningen, siden agregatet bråker en del. Har eget teknisk rom, med et av soverommene rett over. Man hører tydelig lyden fra ventilasjonsagregatet selv på laveste trinn (av tre). Anbefalt bruk er på trinn to. Dette brukes bare på sommeren og etter behov.
    Du bør tenke på dette (spesielt støy) før du bestiller anlegg fra Flexit!

Ellers kan jeg nevne at jeg ikke ville ha samkjørt kinoen på det balanserte anlegget. Det er fare for at lyden vil spre seg til andre rom ved avsug. Dette kan muligens unngås ved gode lyfeller. Jeg har valgt å kjøre overskuddsvarmen rett ut. Jeg har alikevel mulighet til å kjøre avkastlufta inn i huset, eller å kople meg på anlegget hvis jeg ønsker dette senere. Foreløpig gjøres dette ikke. De timene jeg tilbringer i kinoen er for få, synes jeg, til at påkopling kan svare seg. I tillegg er det dette problemet med spredning av støy. Siden arealet i kinopåbygget er nærmere 50 kvadrat måtte jeg også ha hatt et større anlegg, siden det blir en del ekstra kubikkmeter.
    Vil også be deg tenke på kjøling. Dette er helt nødvendig, spesielt på sommeren. Da blir det ikke nok med bare en luftflytter. Med fire-seks personer og litt utstyr vil det bli varmt og klamt i et rom på 20 kvadrat ganske fort...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill. Jeg føler iallfall at jeg får bekreftet at jeg ikke er helt på feilspor:-).

Hunsbedt: Tror du ikke det vil hjelpe mtp. lyd om avsug til teknisk og media rom har en egen sløyfe ut ifra aggregat (ift. løsning hvor avsuget henger på samme sløyfen som går videre til kjøkken, bad osv)? Eller vil lyden like lett bli transportert gjennom aggregatet til de andre sløyfene? Hvordan ville du evt. gjort det i mitt tilfelle? Bare mekanisk avtrekk? Å ha egen air condition mtp. kjøling håper jeg kan slippe, men jeg frykter problemet. Nå tror jeg det vil være svært sjelden det er så veldig mange på rommet samtidig, men det vil nok skje. Samtidig er rommet innerst i kjelleren så forskjellen på sommer/vinter er nok ikke like stor som ellers i huset. Er Flexit noe dårligere enn andre mtp. støy tenker du siden du ikke er fornøyd med løsningen?

Nå skal aggregatet stå i bod og i umiddelbar nærhet av denne er det ikke noen soverom eller oppholdsrom forøvrig så litt dur ifra denne tror jeg ikke skal ha så stor betydning. Da er det heller sus i ventilene og evt. overføring av lyd ifra rom til rom som jeg bekymrer meg for.

Jeg tror ikke jeg skal bekymre meg veldig for kostnadene i dette siden det er inkludert i enterprisen fra entreprenør. De kommer nok til å kreve ekstra om jeg skal ha noen spesial løsninger helt utenom det vanlige, men mener vi ikke er inne på det her. Spørsmålet er jo også om vi kan gjøre som vi vil ift. kravene? Kan vi holde mediarom utenfor og bare ha mekanisk avtrekk? Og er det noe bedre enn den løsningen jeg har foreslått?

Hører gjerne flere synspunkter:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hus fra 2011 er det lydfeller ved alle ventiler. Jeg har aldri merket at lyd har forplantet seg gjennom systemet og tror du kan se bort fra dette. Er mer skeptisk med aggregatet vegg i vegg. Dobbelt gipslag og lyddør bør nok brukes mtp støy. Dørløsningen som blir levert der luften skal sirkulere under døren fungerer dårlig i forhold til lydoverføring. Jeg har massive tredører, men lydlekasjen under døren er selvfølgelig stor.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt være at egen sløyfe kan hjelpe, men lyden vil alikvel spres inni aggregatet. Men det kan også være at lydfeller vil hindre spredning, som MML nevner. Jeg har også lydfeller, men hos meg så er det during fra aggregatet som er største problemet. Sjekk dette før du bestemmer deg for type aggregat. Har vært i andre hus som er betydelig stillere med annen type balansert ventilasjon.

Jeg mener fremdeles at mediarommet/kino bør holdes utenfor. Du bør ha en kraftig ventilasjonsløsning, gjerne rundt 300-400 kubikk i timen, med to innluftventiler og to avkastventiler for å hindre sus i ventiler. Bruk også god dimensjon på kanaler, samt lydfeller både på inn og utluft. I tillegg kan jeg garantere at du vil savne kjøling hvis du velger å gå bort fra dette. På en fin sommerdag vil innlufta holde gjerne over 20 grader, og vil bare bidra til å heve temperaturen i rommet (selv om luftkvaliteten er god, vel og merke).

Det er også viktig at teknisk rom er godt dempet slik at støy ikke kommer derfra inn i kinoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Flexit Uni 4 som er spesifisert: http://www.flexit.no/en/products/air...-300-700/UNI4/

I det første utkastet av prosjekteringen ser jeg det er beregnet 36m3/h på mediarom (Ø125 innluft). 300-400 m3/h vil jo ta beslag av over halve kapasiteten til aggregatet - og det til bare ett rom...? Høres overkill ut spør du meg, men jeg skjønner poenget. Nå blir ikke dette et mediarom med ubegrenset budsjett så noen kompromisser må jeg nok inngå. Men jeg har mislykket om det blir slik at fruen i huset ber meg skru ned lyden når jeg hører musikk eller ser film fordi hun plages når hun ser på Farmen i stua:-). Derfor er dette med lyddemping pri 1.

Det skal være lyddør ifra mediarom til trappegang. Ifra denne er det åpent opp til stue så jeg er litt redd for at døren kan bli ett svakt punkt, men dette blir et annet tema så her får vi holde oss til ventilasjonsproblematikken. Men får likevel legge til her at veggen, hvor denne døren kommer, er støpt i betong (kommer ikke frem på tegning). Dette hjelper vel litt på mot denne gangen.

Når det gjelder teknisk rom, hvordan kan jeg dempe denne slik at støy ikke kommer derfra inn i kinoen. Jeg har vel vært mest bekymra for lyd andre veien som kan trenge ifra mediarom til teknisk og videre opp i stue. Egentlig er jeg ikke så bekymret for litt sus eller hva det måtte være inn på mediarom. Ved bruk så blir slikt overdøvet likevel, dessuten for min egen del hører jeg ikke slikt likevel (pga nedsatt hørsel. Og det er iallfall ingen som klager over at jeg må skru ned lyd pga. dette:-)

Takk for at dere engasjerer dere. Forhåpentligvis kan denne tråden hjelpe andre i lignende situasjoner også. Så får vi se etterhvert hvilken løsning jeg ender opp med og hvor godt denne fungerer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har god kontroll på dette, men det er veldig lurt å drøfte slikt som du nå har gjort, så slipper man ofte å gjøre samme feil som andre...

Mitt Flexitaggregat har betegnelsen SL4R (ca 400m3/h). Det er mye mindre enn ditt anlegg. Med din kapasitet har du muligheten til å kople på kinoen, men jeg vet ikke om det er nok kapasitet...

I prosjekteringen hos deg er det beregnet 36m3/h. Det er ALT FOR LITE!! Anbefalt i en kino er å bytte luften ut 4-6 ganger i timen. Et rom på 20 kvadrat er altså på ca 50 kubikkm. Så kan du gange det på seks, da er du oppe i 300 kubikk i timen...
    Er du sikker på at de virkelig mente 36m3/h? Jeg tror ikke helt de vet hva en kino krever av luft og kjøling, med masse utstyr og av og til "fullt hus"...

Når det gjelder den store kapasiteten på kinoen, så er det fordi du ikke ønsker å kjøre anlegget på fullt hele tiden. Men du får veldig god kapasitet, med lite støy som fordel. Og er det behov for det, så kan du kjøre på med mer. Jeg har en kapasitet på 350 kubikk i mitt rom (ca 32 kvadrat), og kjører ofte på fullt om sommeren. På vinteren kjører jeg på en tredjedel, da lufta ute er kaldere. Jeg har heller ingen forvarming.
    I tillegg har jeg aircondition som jeg kjører inn på innsugingsluften på varme dager. Jeg kunne allikevel hatt mer kjøling. Nå har jeg riktignok to forsterkerer som trekker nær en kilowatt, samt projektor på 3-400W, så bare der har du en varmovn på nesten 1500W. Og med 5 voksne karer i tillegg, så stiger varmen utover kvelden...
    Med andre ord: masse luft og kjøling er viktig!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig nyttige innspill Hunsbedt. Jeg håper og tror at mitt behov for kjøling blir litt mindre enn ditt, men jeg skal absolutt ta opp dette med volumet på evt. avsug. Men om jeg forstår disse systemene riktig så har jeg ikke mulighet til å justere "farten" på anlegget uten å påvirke hele huset? Det jeg kan gjøre er å stille på ventilene noe jeg ser for meg gjøres avhengig av årstid og temperatur. Er vi ekstra mange over tid så skrur en selvfølgelig opp farten også selv om dette påvirker andre rom.

Ser av prosjekteringen så legger de opp til ca. 100 m3/h fordelt på to ventiler i stue (40 m2 + 24 m2 kjøkken åpen løsning). De bruker nok bare noen tabeller ift. antatt bruk og behov for luft. Skal sørge for å presisere dette enda tydeligere så jeg ikke ALT FOR LITE luft her. Kommer jeg opp mot 100 m3/h så må det vel hjelpe på selv om en ikke er i nærheten av de tall du opererer med. Kan kan vel leve med at anlegget ikke klarer å ta av de største "toppene", men det må absolutt være levelig der over tid med en 2-3 stk. der inne:-)

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Holder på med nybygg. Skal ha kino på 24m2 og takhøyde 2,4m. Flexit uni4 aggr. Fikk de til å prosjektere kinorommet som eget lukket rom med tilluft og avsug i balanse. Der er satt opp 52m3/h på tilluft.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I boligsammenheng har balansert ventilasjon ingen funksjon for å varme eller kjøle et rom. (Det prosjekteres aldri som en varmekilde). Funksjonen er _kun_ å levere friskluft. Det er det rett og slett alt for lite luftmengde tilgjengelig for å være en effektiv temperatur/energibærer. At balansert ventilasjon har varmegjenvinning handler bare om å spare energi på oppvarmingen av luften som suges inn.

At luft er en dårlig energibærer er akkurat grunnen til at varmepumper, både inne og utedel har svære vifiter og svært høy luftgjennomstrømning. Luftgjennomstrømningen i innedelen av typiske luft-luft varmepumper er oppimot 500-600 m^3/time og de holder en ganske høy temperatur på elementet for å klare å levere nok varme. Og det er grunnen til at det må så enormt med luft til på en arbeidsplass for å kunne varme - med svære rør og masse ventilasjonsstøy til resultat.

Husk også at dersom kinorommet fylles med mye elektronikk som skal kjøles, så vil varmen fra dette suges opp i ventilasjonen, gjenvinnes og gi høyere lufttemperatur tilbake (+ da resten av huset).

Jeg har balansert ventilasjon i huset. Det er prosjektert inn ca 50 m^3/t i kinorommet og observerer at selv om jeg setter anlegget på maks (da får jeg ca. 100 m^3/t) så hjelper det _ingenting_ på sommeren. Men det gir masse god og frisk luft (som ikke er kald)!

*edit*

Den kjølekapasiteten du må prosjektere er summen av all elektronikk (i kinorommet) + belysning + ca. 100W per person. (Nå er vel lyset av når elektronikken er på da men).

Sjekket for moro skyld denne http://www.komplett.no/panasonic-var...830#!tab:extra. Den klarer å kjøle 2500W. Luftgjennomstrømningen på inndelen er 400 m^3/t minimum og ca 700 m^3/t maks.
    Sist endret av Midas; 11-19-2013 kl 23:59
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk noen ventilasjonsprosjekteringer i forbindelse med totalrehaben av huset jeg bor i. Jeg våger meg å legge ut noen raske kalkulasjoner som viser at ventilasjon ikke fungerer som kjøling: (jeg skal ikke sverge at tallene er 100% korrekt - korreks mottas med takk)

Luft har en kjølekapasitet som ligger omtrent på 0,33-0,36 W/m^3*K (svært fuktighetsavhengig). Hvis vi da regner en temperaturdifferanse på inn-luft og ut-luft på 5 grader (f.eks. 25 grader i rommet, 20 grader på innluft) og en luftmengde på 50 m^3/time får vi at ventilasjonen vil uttransportere kun 82W konternuerlig effekt (=0,33 W/m^3*K * 5 K * 50 m^3/t). Dvs. rommet blir varmere bare at du er i rommet!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TILBAKEMELDING FRA FLEXIT...

Min entreprenør har videresendt mine tanker til Flexit og fått følgende tilbakemelding:
    ---------------------------------------
    Vanligvis så er det benyttet tilluftsventil og avtrekksventiler i arealer som det skal være tett terskel, dette for å unngå overtrykk/undertrykk. Støyen i disse ventilene skal være lav. Dette skal ivaretas jfr. de forskrifter som ligger til grunne til prosjektering (jfr. lyd/hastighet i kanalnettet). Dette gjelder i praksis for alle rom som det ønskes en slik løsning (soverom(ene), mediarom og teknisk rom). Vi klarer dessverre ikke å lokal-ventilere arealer som tiltakshaver gjør uttrykk for her. Dersom det ønskes hyppigere luftskifte i mediarom, må dette driftes med eget anlegg. Dersom luftutskiftninger på 4-6 ganger timen skal praktiseres, må dette gjennomføres for hele anlegget, som igjen har en nødvendighet på høyere luftmengder i hele boligen/anlegget. Vi kan øke luftmengdene til x4 i mediarom, som vil gi 104m3/h ekstra. Totalt vil dette ha en total luftmengde på aggregatet på min. 507m3/h, som igjen vil ligge nært kapasitetsgrensen for UNI4 aggregatet. Alternativt, så må det vurderes å kjøre et eget ventilasjonsanlegg for kun mediarom, dersom tiltakshavers ønsker skal tilfredstilles.

-Samme vil gjelde for teknisk rom, dersom luftutskiftninger også her skal ligge høyere enn kravet grunnet «nedkjøling» av rommet. Dessverre, klarer ikke våre ventilasjonsanlegg å lokal-kjøle spesifike arealer i en bolig. Dersom det ønskes kjøling, har vi muligheter med å benytte vann-aggregater, der luften tempereres via vann istedenfor el-batterier som er de mest brukte hos oss. For kjøleeffekt, så må store luftmengder prosjekteres, samt at ventilasjonskanaler også må isoleres i hele sin lengde (også i varme soner) for å unngå kondensdannelse.

Jeg ønsker at Dere og tiltakshaver drøfter dette for hvordan dette kan løses. Vi må ivareta visse forhåndsregler fra Flexits side, med tanke på kapasitetsøkning som medføres i forbindelse med de ønsker som legges frem. Hybel-delen må driftes med eget anlegg, da det tilkommer brannkrav i forbindelse at dette arealet skal regnes som egen branncelle. Dette pga. ulik drift pr. døgn, samt å ivareta retningslinjer for hvordan brytninger av brannceller skal håndteres. Derav vil jeg foreslå at teknisk og mediarom bør driftes med eget anlegg. Dette for sikring av lyd, samt at disse arealene, samt for boligen totalt, skal få riktig luftmengder og hastigheter i kanalene. UNI 4 aggregatet vil i dette tilfellet, være nesten «sprengt» på kapasitet, med tanke på forseringskravet som tilkommer i tillegg til normalventilasjon (min. 10% av totale luftmengder pr. normalventilasjon). Derfor ville det vært mer hensiktsmessig å drifte resterende delen av boligen for seg selv.

Dersom tiltakshaver er redd for støy i avtrekksventiler, kan vi montere på lydfeller på alle avtrekksventiler, bortsett fra de som er tiltenkt for bad. Her kan vi ikke benytte lydfelle, da luftfuktigheten her er høyere ved dusjing/bading grunnet at våre lydfeller er perforerte alukanaler med isolasjon rundt. Lydfeller for nære rom med høy luftfuktiget deler av døgnet, kan bety at isolasjon i lydfelle kan bli fuktig, noe som IKKE er ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår nå at nedkjølingseffekten vil bli dårlig basert på ventilasjonsanlegg alene, men likevel later jeg til å tro at å kunne trekke luft utenfra må virke litt bedre enn å blåse inn oppvarmet luft fra aggregatet...?

Bør jeg egentlig vurdere å bare kjøre gammeldags mekanisk avtrekk fra både mediarom og teknisk rom? Da slipper jeg iallfall problematikken med lydforplantning i ventilasjonsanlegget, samt jeg kan regulere "driften" uavhengig av ventilasjonsanlegget. I tillegg vil vel det gi en litt kjøligere løsning noe som i dette tilfellet er ønskelig. Dette blir kanskje også den rimeligste løsningen (burde kunne få til uten at entreprenør tar noe ekstra...).

Jeg har jo også muligheten til å plassere noe av det tekniske utstyret til mediarom i teknisk rom for på den måten redusere tilført varme under bruk, men det er nok kanskje begrenset (forsterker, tuner o.l.).

Eller bør jeg ha et ekstra ventilasjonsaggregat stående i teknisk rom eller mediarom? Dette vil jo fordyre ting en hel del - noe jeg ønsker å unngå...
    Eller skal jeg gå for ca. 100 m3/h med både tilluft og avtrekkskanal...? Det kan virke som ventilasjonsanlegget ikke fungerer slik at man kan gjøre som jeg først foreslo - å bare ha avsug med passiv tilluft via ventilasjon ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes veldig mange ventilasjonsaggregater til dette, som feks Gold til klasserom hvis du er på jakt etter noe som kun tar hjemmekinoen feks.
    det er en masse løsninger, jeg har jobbet med flere forskjellige løsninger når det gjelder lyd å mediarom.
    Det er mange faktorer som spiller inn i beregninger på anlegg til dette.
    Det første er solutsatt
    Det andre er lydfeller å disse skal ikke monteres intil veggen men igjennom, det er ekstremt viktig.
    å ja det finnes ventiler i dag som leverer etter temperatur og luftkvalitet, disse er det kun 1 leverandør som har i dagens utvalg.
    Husker ikke i farten leverandøren men det kan jeg sjekke opp.
    klokka er noget meget så beklager kort hjelp

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....bare et kort innspill fra sidelinjen fra en som har fått ferdigstilt eget hus i 2013.
    Balansert ventilasjon fungerer i de fleste nye hus ikke som ønskelig og slik de som lager TEK10 kravene har sett for seg. Jeg har hatt diverse diskusjoner med utbygger, andre som har bygd med samme firma og egen takstmann som har gått over huset. Det som generelt sett kommer frem er at den balanserte ventilasjonen ikke fungerer slik den er ment å gjøre på papiret. Jeg tror at den beste løsningen er å skaffe egen type tilluft på kinorom, les varmepumpe som gir kjøling. Det er i alle fall min konklusjon etter en sommer i ny egen kino....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man Vis post
    ....bare et kort innspill fra sidelinjen fra en som har fått ferdigstilt eget hus i 2013.
    Balansert ventilasjon fungerer i de fleste nye hus ikke som ønskelig og slik de som lager TEK10 kravene har sett for seg. Jeg har hatt diverse diskusjoner med utbygger, andre som har bygd med samme firma og egen takstmann som har gått over huset. Det som generelt sett kommer frem er at den balanserte ventilasjonen ikke fungerer slik den er ment å gjøre på papiret. Jeg tror at den beste løsningen er å skaffe egen type tilluft på kinorom, les varmepumpe som gir kjøling. Det er i alle fall min konklusjon etter en sommer i ny egen kino....
    Greit å nevne da at varmepumpen ikke tilfører luft, men varmer opp eller kjøler luften som allerede befinner seg i rommet. En er med andre ord fremdeles avhengig av tilstrekkelig lufttilgang med der tror jeg nok ofte dimmensjoneringen er tilstrekkelig, men at det, som du er inne på her, mangler tilstrekkelig AC-kapasitet som krever langt mer luftforflytning enn selv relativt kraftig dimmensjonerte ventilasjonnsystemer klarer å levere.

I USA og andre land bygger de jo AC for å håndtere store mengder lufttilførsel, og det er som oftest Ø2-300 rør / ventiler direkte inn i rommet og et kraftig, sentralt innsug per etasje. I Norge har vi nok ikke tilstrekkelig erfaring med kjøling, som ofte er vel så krevende som oppvarming - noe som gjør seg mer gjeldende enn hva som er normalt for norske hus i en hjemmekino...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker mer og mer på at en egen ventilasjon for mediarom og kanskje bare bruk av mekanisk avtrekk på teknisk rom vil være løsningen min her.

Spørsmålet er da hvilket aggregat man skal velge for mediarommet. Her må en ta hensyn til luftmengde, støy, "kjøling" (mulighet for å droppe varmegjenvinning for å dra inn frisk kald uteluft) og ikke minst pris (i tillegg til en viss grad design/utseende).

Jeg fant bare ved et kjapt google søk dette eksempelet:
    http://www.miba.no/butikk/nettbutikk...niventilasjon/

Men om man ikke kan koble ut varmegjenvinningen så vil nok denne få for dårlig "kjøle" effekt vil jeg tro...? Kanskje jeg må ha et aggregat uten varmegjenvinning - men da er man vel igjen over på tradisjonell mekanisk avtrekk...?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne jeg brukt det som kalles kanalvifte kanskje til mediarom?

http://www.clasohlson.com/no/Kanalvifte,/32-2202
    http://www.flexitbutikken.no/avtrekk...nalvifter.html

Noen med erfaringer med slikt og bruken av dette?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere nevnt her, så ville jeg ha gått for egen ventilasjon i kinoen og på teknisk rom. Kapasiteten på den balanserte ventilasjonen er altfor liten. Slik ventilasjon passer som regel bedre i regulære oppholdsrom. Nok om det.

Her er link til kanalvifta jeg bruker i kinoen: http://www.systemair.com/KVO-125-Cir...nbno-2020.aspx
    Den har god kapasitet, er relativt stille også på full fart, og kan lett utstyres med dimmer slik at turtall og luftmengde kan styres. Tror jeg betalte ca 1600 for denne.

På teknisk rom og i rackskap har jeg gått for to slike: http://www.clasohlson.com/no/Kanalvi...nt/Pr323122000
    Disse går meget stille. Jeg har også kjøpt en totrinnsbryter, slik at de kan kjøre på full og halv hastighet etter behov.

Til oppvarming i kinoen har jeg vannbåren gulvvarme og termostat. Til kjøling benytter jeg et mobilt lite kjøleanlegg (ca 2kw), som står på loftet. Det blåser kald luft inn i innsugskanalen til kinoen og brukes bare på varme sommerdager. Kunne gjerne hatt et litt større anlegg til kjølingen, dog.
    Sist endret av Hunsbedt; 11-24-2013 kl 14:05

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kino/mediarom på veldig tidlig stadie, hvilket rom skal jeg velge?
    By awt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2012, 14:03
  2. Crestron i bolig
    By Cossyboy in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 13
    Siste melding: 08-30-2010, 21:28
  3. Ali's billige mediarom/kjellerstue
    By theGreatest in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 03-27-2010, 19:29
  4. Svar: 1