Mediarom og balansert ventilasjon i ny bolig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg glemte å nevne at kanalvifta fra Systemair sitter inne i et eget lite lydisolert skap på toppen av rackskapet hos meg. Ut-luftkalen fra kinoen ut til vifta er lyddempet. Hvis vifta må monteres inne i kinoen så kan man få en lyddempet versjon: http://www.systemair.com/KVK-125-Ins...nbno-2430.aspx
    Viften er såpass liten at den lett kan bokses inne i, for eks under taket i kinoen.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Som tidligere nevnt her, så ville jeg ha gått for egen ventilasjon i kinoen og på teknisk rom. Kapasiteten på den balanserte ventilasjonen er altfor liten. Slik ventilasjon passer som regel bedre i regulære oppholdsrom. Nok om det.

Her er link til kanalvifta jeg bruker i kinoen: http://www.systemair.com/KVO-125-Cir...nbno-2020.aspx
    Den har god kapasitet, er relativt stille også på full fart, og kan lett utstyres med dimmer slik at turtall og luftmengde kan styres. Tror jeg betalte ca 1600 for denne.

På teknisk rom og i rackskap har jeg gått for to slike: http://www.clasohlson.com/no/Kanalvi...nt/Pr323122000
    Disse går meget stille. Jeg har også kjøpt en totrinnsbryter, slik at de kan kjøre på full og halv hastighet etter behov.

Til oppvarming i kinoen har jeg vannbåren gulvvarme og termostat. Til kjøling benytter jeg et mobilt lite kjøleanlegg (ca 2kw), som står på loftet. Det blåser kald luft inn i innsugskanalen til kinoen og brukes bare på varme sommerdager. Kunne gjerne hatt et litt større anlegg til kjølingen, dog.

Dumt spørsmål kanskje, men dette er ett tema jeg har litt problemer med å planlegge i min kommende kino - Du skriver at du har en slik kanalvifte fra systemair, da antar jeg at den suger friskluft inn i i kinoen - men utluften, har du også en vifte der eller har den kun tradisjonell passiv utlufting? Jeg bygger garasje med kino, og vurderer å få den oppvarmede/dårlige luften inn i garasjen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Dumt spørsmål kanskje, men dette er ett tema jeg har litt problemer med å planlegge i min kommende kino - Du skriver at du har en slik kanalvifte fra systemair, da antar jeg at den suger friskluft inn i i kinoen - men utluften, har du også en vifte der eller har den kun tradisjonell passiv utlufting? Jeg bygger garasje med kino, og vurderer å få den oppvarmede/dårlige luften inn i garasjen.
    Alle vifter har i utgangspunktet en innsugside og en utblåsside. Jeg har valgt å suge friskluft inn i kinoen (undertrykk). Varmlufta fra kinoen som kommer ut igjennom vifta blir bare ledet ut igjennom en to meter lang dempekanal ut i friluft igjen. Man kan også basere seg på overtrykksdrift. Da blåser vifta luft inn i kinoen, som så går ut passivt ut i andre siden av rommet via kanaler og en veggventil.

Man kan også bruke to vifter, selvfølgelig: en vifte til å trykke luft inn i rommet, og en til å suge ut.

Det høres ikke dumt ut å bruke den varme lufta fra kinoen til å tørke opp garasjen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt forklart svar, i mitt tilfelle er det nok overtrykksdrift jeg er ute etter, med kanskje to vifter som blåser inn og så sette opp to veggventiler inn mot garasjerommet.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du i veggene på kinoen? Er det yttervegg? Sintef Byggforsk er ganske klare på at overtrykksdrift ikke er gunstig fordi dersom dampsperren i boligen er mangelfull eller er utett vil man trykke varm, fuktig inneluft ut i ytterveggen. Her blir lufta nedkjølt og det vannet i lufta kondenserer. Dette vil på sikt gi sopp og råteskade i veggen. Derfor skal man alltid søke etter å ha undertrykk i et ventilasjonssystem.

..og når jeg er i gang med å være partykiller: Det finnes to skoler på garasjekontruksjon: Kald, uisolert garage eller varm, isolert garage. Hvilken har du? Fordi det er ikke alltid helt rett frem å blåse varm inneluft inn i en kald, uisolert garage. Fordi varmen forsvinner såpass raskt bort, vil fuktigheten fra inneluften kondensere på ting&tang og det gjør garasjen mer fuktig, ikke tørrere.

PS! byggebolig.no er en glimrende plass for å innhente byggtekniske råd.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, nå er det ikke meningen å kuppe tråden her, men siden vi er så godt i gang ..

Kinoen/garasjen min består forløbig kun av en støpt plate men planen er at hele bygget skal isoleres 10cm, plastes, eventuelt gipses, så lekte ut 5 cm til som også isoleres. Har ikke tenkt til å ha varme i selve garasjen, kun isolere

Jeg har tenkt litt videre også, etter innlegget mitt over, at det kan være lurt at det er en vifte som blåser luft inn i garasjen fra kinoen også, slik at jeg kun bruke ett "takspjeld", slik at eksos etc ikke vil komme inn i kinoen.

Forøvrig har jeg nettopp oppdaget byggebolig, som jeg tenkt til å starte både min egen byggetråd samt tråle alle disse spørsmålene. Fordelen med å diskutere det her er at forståelsen for de praktiske utfordringene ihht til best mulig lyd&bolig veier tungt

Beklager til trådstarter

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Til kjøling benytter jeg et mobilt lite kjøleanlegg (ca 2kw), som står på loftet. Det blåser kald luft inn i innsugskanalen til kinoen og brukes bare på varme sommerdager. Kunne gjerne hatt et litt større anlegg til kjølingen, dog.
    Virker interessant dette, men kan du si litt mer om kjøle systemet og produkter du har valgt?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidarso Vis post
    Virker interessant dette, men kan du si litt mer om kjøle systemet og produkter du har valgt?
    Kjøleanlegget er en eldre Wilfamodell (KY-20). Jeg har plassert denne på loftet over kinoen. Jeg kjører den kalde lufta ned i et isolert rør inn på inntakskanalen et stykke inne i kinoen, slik at den avkjølte lufta kommer ut relativt nær ventilene. Kjølekapasiteten er på 2200KW(7500Btu/h). Denne lufta er avfuktet og holder ca 16 grader. Har overhodet ikke merket noe til fukt i de isolerte kanalene. Skulle gjerne hatt en kapasitet på minst tre KW, men ville gjerne bruke Wilfaen siden jeg hadde den stående.

@Midas: Jeg kan ikke tenke meg at det vil gi problemer med fukt ved trykkjøring. Rommet er jo ikke tett, og lufta vil jo lett passere ut gjennom utluftingsventilen. Dessuten vil en nyere konstruksjon ha minst fem cm isolering foran dampsperren, og faren for varmelekkasje og fukt vil da bli helt minimal. Man skal jo alikevel ikke ignorere anbefalinger fra Sintef, så jeg legger meg alikevel flat der.
    Og har du isolert garasje så hadde jeg ikke vært redd for å kjøre den brukte lufta ned der. Man kjører jo alikevel bilene sine våte eller med snø på inn i garasjene, og tåler ikke garasjen dette har man bygd med feil materialer/ventilasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste kapittel i denne "sagaen". Jeg bare limer inn svar fra Flexit (svar i rødt)...:
    ----------------
    Jeg har forhørt meg litt og tenkt litt selv og mener vi nok kan få til en god løsning som ikke blir fordyrende - kanskje til og med enklere. I korte trekk går dette på å rett og slett holde, iallfall mediarom, utenfor ventilasjonsanlegget. Da ser jeg for meg rett og slett mekanisk avtrekk på mediarom. Da løser man flere utfordringer på en enkel måte slik jeg ser det (kapasitet Uni 4, luftskifting mediarom, bedre "kjøleeffekt" siden en unngår oppvarmet innluft, eliminerer risk med lyd fra mediarom via ventilasjonsanlegget til andre rom og man slipper utfordringen med kanaler/ventiler som bryter lydhimling/vegger mtp. lyddemping).
    Dersom det er et ønske fra tiltakshaver, så kan ventilasjon trekkes ut av dette arealet. Dette kommer til å presiseres på tegning, at Flexit IKKE tar ansvar for ventilasjon i dette arealet, da denne trekkes ut og regnes som en «stengt» del av boligen. Mekanisk ventilasjon er ihht dagens TEK og standard, ikke godkjent som ventilasjon da denne vil få vanskeligheter med å tilfredsstille nødvendig energiberegning, samt for tettheten i boligen. Ansvarende RIB må dermed se på andre løsninger som kan «erstatte» gitte verdier for å tilfredsstille gjeldende regler for nevnte energiberegning.

Hvordan man best løser dette og om teknisk rom skal fortsatt være med i det balanserte sentralanlegget hadde jeg håpet ekspertene kan foreslå. Men som sagt har jeg gjort mine egne undersøkelser og tanker og ser bl.a. at det finnes noen kanalvifter som drar veldig bra. Kanskje man kunne bruke disse i kombinasjon med passiv ventil for innluft? Man må selvfølgelig få med de lyddempingstiltakene en kan gjøre for å minimere vifte støy.
    Kanalvifte trekker i utgangspunktet ut luft av boligen, og dermed blir det nødvendig med uteluftsventiler plassert i vegg for å unngå unødvendig undertrykk, som kan få ulike konsekvenser i boligen generelt. Dersom ansvarende RIB godkjenner en slik løsning, så kan ventilasjon trekkes ut også fra teknisk rom (ikke anbefalt), og dermed presiseres fra Flexit`s side med samme nødvendighet som mediarom. Som tidligere beskrevet, så anbefales et eget ventilasjonsanlegg for mediarom og teknisk rom. Alle ventiler til dette arealet, utstyres med lydfeller foran både tilluft og avtrekk. Teknisk rom kan likevel stenges som eget adskilt areal. Aggregatet plasseres i teknisk, med høyere verdier av avtrekk og tilluft. El-batteriet i dette aggregatet kan slås av, dvs, at temperaturen i kanalnettet vil være lavere. Standardmessig, så kan temperatur i kanalnettet justeres via styringspanel. Dersom man slår av el-batteriet, så vil gjenvunnet luft fra dette arealet, blande seg med uteluftstemperatur, som igjen resulterer i relativ lav temperatur på kalde årstider. Anbefaler dermed at alle kanaler isoleres med min. 50mm også i varm sone, for å unngå ev. kondensdannelse i kanalnettet. Viktig at en slik løsning, IKKE er ønskelig for resterende del av bolig. Dermed altså 2 stk separate ventilasjonsanlegg (balanserende ventilasjon) være optimalt med tanke på tiltakshavers ønsker. Dette vil også dekke opp mot de krav som foreligger jfr. energiberegning og tetthet i bolig.

Når det gjelder teknisk rom tenker jeg bare det ville være litt synd om vi kastet varmen rett ut med bruk av mekanisk avtrekk (dette rommet vil jo konstant bli tilført varme). Jeg ser det finnes noe som heter varmeflytter. Kan noe slikt utnyttes på en smart måte? Eller kanskje det beste er bare å kjøre inn/ut luft på anlegget her med bra utskiftingsrate? Om vi holder mediarom utenfor så regner jeg med der er god kapasitet på aggregatet uansett. Teknisk rom trenger vel ikke å være kjølig/kaldt, men vi må unngå "overoppheting". Derfor er det kanskje ikke noe problem å kjøre dette på ventilasjonsanlegget. Når det gjelder tilført varme er det vanskelig å si akkurat hvor mye det vil være snakk om, men at vi snakker i kW-enheter er jeg rimelig sikker på. Jeg vil tro bare brunevarer og datautstyr fort kan tilføre over en kW. I tillegg kommer "varmetap" ifra VVS anlegget med vannbåren varme og varmtvann.
    Se i snittet ovenfor for løsning. Dersom El-batteriet slås av på eget anlegg for denne delen av boligen, føres denne varmen tilbake inn i mediarom og teknisk via tilluftsventilene.

Jeg ser at man selv med kanalvifte kan få behov for kjøling om sommeren. Jeg har da blitt tipset om at man kan koble AC på inntakslufta (mobil enhet?). Dette har jeg ikke så mye greie på og ikke rukket å få sjekket noe på, men om det ikke er noe man har i første omgang så kunne det være noe man var forberedt på kan være mulig...?
    For å få ønsket kjøleeffekt, må det høyere luftmengder til, samt hastighet. Lav hastighet og lave luftmengder, medfører ikke til ønsket effekt i hele arealet, kun i nærliggende del av ventiler.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Kino/mediarom på veldig tidlig stadie, hvilket rom skal jeg velge?
    By awt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2012, 14:03
  2. Crestron i bolig
    By Cossyboy in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 13
    Siste melding: 08-30-2010, 21:28
  3. Ali's billige mediarom/kjellerstue
    By theGreatest in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 03-27-2010, 19:29
  4. Svar: 1