Ventilasjon med varmegjennvinning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon med varmegjennvinning

Hei,

Er det noen som har prøvd, lest eller mener noe om denne saken her. For min del som har ett rom på kun 14m2 som utgangspunkt for hjemmekino virker denne litt spennende.

http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=44487653

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilasjon med kammergjenvinner er ikke noe nytt fenomen, og i utgangspunktet en svært god løsning i et balansert ventilasjonsanlegg da det gir en høy virkningsgrad over hele året (bedre enn f.eks. roterende gjenvinner).

Her er jeg noe mer usikker da, for det er ikke snakk om balansert ventilasjon, da den veksler mellom tilluft og avtrekk, og henholdsvis overtrykk og undertrykk i rommet. Spørsmålet er da hvordan det blir med luftlekkasjer andre steder i bygningskontruksjonen, mht f.eks. fukt, luftfordeling/omrøring? Skal ikke se bort i fra at dette fungerer godt, og kan være en billigere og enklere løsning (slipper kanalføring) enn balansert ventilasjon. Men i utgangspunktet litt skeptisk..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525 Vis post
    Hei,

Er det noen som har prøvd, lest eller mener noe om denne saken her. For min del som har ett rom på kun 14m2 som utgangspunkt for hjemmekino virker denne litt spennende.

http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=44487653
    Forutsatt at den virker som beskrevet ser den jo veldig fin ut om en skal ventilere et enkelt rom... Spørsmålet er vel mer om den klarer å levere nok luft, og gjør den ikke det må du til med 2stk eventuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipser deg om at du bør tenke på eventuelt støy i tillegg til at du tenker på om vifta klarer 14m2. Ser det loves stillegående drift i annonsen men stillegående trenger ikke være det du mener med stillegående. Det kan godt være vifta er bortimot lydløs. Jeg bare nevner det

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Windspear. Ser ikke helt for meg at det blir god sirkulasjon når både inn og ut luft er på samme sted.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeptisk. Det står ingenting om hvor mye varmeenergi den er i stand til å forsere og lagre.

Jeg har lagt inn balansert ventilasjon i hjemmekinoen. Her flyter det 10 l/s inn og ut. Rommet er 23kvm med skråtak. Dette er ikke i nærheten nok luftgjennomstrømning til å bidra med hverken kjøling eller oppvarming. Den eneste den gjør er å levere friskluft.

Ikke ha noen forventninger til at denne ventilen klarer å gjøre veldig mye med temperaturen i rommet. Det er for liten delta T i mellom innetemperatur og utetemperatur til at man klarer å flytte temperaturen i rommet. Kun gjennvinne den i beste fall.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler absolutt deres skepsis og den ac/varmegjennvinings biten betyr lite. Det er frisk og god luft som er det viktige her. Var egentlig nysjerrig på om det kanskje noen har som hadde prøvd denne....

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også at www.avshop.no selger denne. Kommer ikke til å gå for en slik løsning selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Balansert ventilasjon fra Avshop.

Sitat Opprinnelig postet av rovik Vis post
    Ser også at www.avshop.no selger denne. Kommer ikke til å gå for en slik løsning selv.
    Gammel tråd, men søkte litt etter andres erfaringer, etter at jeg kjøpte denne fra avshop. Kanskje også andre nå har fått noen erfaringer med disse?

Min kino er på 20kvm og har til nå hatt 2 stk. std. lufte luker. Disse har gitt nok luft til å holde rommet "friskt" og temperert. Imidlertid blir det fort til at jeg fyrer for kråka, siden kinoen sjeldent er i bruk.
    En annen sak er at lufteventilene slipper veldig mye lyd ut fra huset.

Min foreløpige erfaring med denne viften?:
    POSITIVE:
    +Nesten ikke noe lyd utenfor huset lengre!
    +Bedre fyringsøkonomi!
    +Skifter ut luften i rommet tilfredsstillende.
    +Fjernkontroll gir mange muligheter til ulike lufte metoder. Når kinoen er fylt opp med 4 personer, så kan den enkelt settes til å blåse kald frisk luft inn i rommet.
    +Innebygget lyssensor, slik at automatisk senkning av luftutskiftning skjer, når rommet ikke er i bruk.
    +På laveste vifte hastighet høres den ikke i det heletatt.
    NEGATIVE:
    -Laget av kjip plast og gir et slett kvalitets inntrykk.
    -Når den er festet i veggen, med medfølgende skruer, passer ikke strømkoblingene siden skruene "butter". Løst med å lage forsenkning i viftehuset til skruehodene.
    -Lager litt "blåse lyd" på trinn 2 og 3.
    -Passer IKKE inn i en 12cm kanal som jeg trodde, masse jobb å tilpasse kanalåpning i mitt murhus.
    -Utvendig deksel av blikk blir til en "tromme" i regnvær.

Men alt i alt, så er jeg vel egentlig fornøyd med denne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også interessert i denne TwinFresh-saken til en kjellerkino på 23 kvm. Noen flere som har erfaringer med denne?

Alternativ nr 2 er et simpelt avsug i front av kinoen med utvendig lydfelle og elektrisk vifte (ser mange her bruker Systemair), samt en passiv lufteluke bak med Flexit Aero lydventil 125. (Vet at jeg egentlig burde ha avsuget bak, men det funker dessverre dårlig da jeg gjerne vil gjemme den utvendige viften under terrassen som er i front. Kunne jo satt den til å blåse inn luft istedet, men forstår at slik overtrykksventilasjon ikke er å anbefale).

Den tredje muligheten er to passive lufteluker basert på Flexit Aero lydventil 125, en foran og en bak. Det er per idag ingen lufteluker i rommet, så jeg vet ikke om to passive luker vil gi tilfredsstillende lufting. Jeg er ikke så redd for å "fyre for kråka" for lukene vil jo kun være åpne når rommet blir benyttet, ca et par kvelder i uka.

Noen synspunkter?

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også interesser i denne eller hvis noen har forslag til noen andre lignende typer.
    blir fort dårlig luft i kinoen med de 2 ventilene som er i vinduene nå.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Lignende tråder

1. Ventilasjon
    By rocko in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 01-25-2013, 23:23
  2. Ventilasjon
    By Matt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 10-27-2012, 13:43
  3. Ventilasjon
    By bergli in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 33