Rom i rom løsning med lav takhøyde..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom i rom løsning med lav takhøyde..?

Jeg har akkurat startet på et hjemmekinoprosjekt, og har et rom i kjelleren hvor jeg nå har strippet ned alt og begynt fra scratch

Status pr i dag:

• Gulv er avrettet med flytemasse

• Har renset mellom takbjelkene og skrudd gips mellom opp mot undertaket/gulvet i første etasje, samt fuget mellom. Siden overkill er vanlig for amatører, har jeg i tillegg lagt lekter langs kantene på gipsen. Dette er mest for at bjelkene skrur litt, og skjæring av gips var derfor ikke enkelt.. har gått noen tuber silikon for å si det sånn..

• Har lagt 10 cm isolasjon mot den veggen som er inn mot resten av huset- brukte 95mm Rockwool lydplater til dette

Men så.. begynner jeg å bli mer og mer usikker når jeg leser meg opp på temaet..

Rommet er ca 3,5 x 6 meter FØR jeg begynner å bygge rom i rom. Takhøyden er i dag bare 2,20 meter fra det avrettede betongulvet og opp til takbjelkene. Veggen jeg nevnte over, er i tre, samt bakveggen i kinoen blir i tre. øvrige vegger er betong (yttervegger), men mesteparten av denne kjelleren ligger under bakkenivå.

Det jeg lurer på nå.. (lurer på mere siden.. :

• Hvordan får jeg best mulig lydisolering med så lav takhøyde?

• Jeg har tenkt på lydbøyler, men en ekte rom-i-rom løsning bør vel være med himlingbjelker som ligger over de nye veggene.. Hvis jeg velger himlingsbjelker, kan jeg presse de noe opp mot isolasjonen som jeg har tenkt å legge mellom bjelkene, eller MÅ disse være fysisk adskilt?

• På gulvet har jeg planer om å legge depronplater + varmefolie og parkett.. parketten blir atskilt fra veggen..

Har ikke kommet så langt at jeg har laget noen skisser på rommet ennå, så jeg håper mine beskrivelser gir et mentalt bilde av hva jeg holder på med

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Holder på med å bygge rom i rom selv. og sliter selv med å bevare mest mulig av takhøyden.
    Når det gjelder himlingsbjelkene så går det fint å montere de imellom de eksisterende bjelkene og kontakt mellom issolasjon og himmlingen går bra, men man bør tilpasse issolasjonen slik at den ikke blir komprimert mellom de nye himmlingsbjelkene og gulv over.
    Link til tabell for beregning av himmlingsbjelkene.
    I starten på tråden ligger det også link til byggforsk sitt ark for bygging av rom-i-rom.
    Du skriver ingenting om hvilken vei de eksisterende bjelkene går og hvilken dimmensjon disse er? Men på 3.4m så kan du bruke 48x98 til den nye himmlingen. Og hvis eksisterende bjelkelag er 8" og ligger korteste vei får du 10cm issolasjon over og så kommer du unna med og senke taket 1cm.

For å bevare bredden på rommet holder det å bruke 68X48 til stenderverk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en flott størrelse på rommet, men litt lav takhøyde som du selv skriver.

For å ta gulvet ditt først. Idet du har lagt plater, folie og parkett har du allerede 20-25mm mindre takhøyde. Hvis du bruker 48x98 stav til himlingsbjelker ( her MÅ du ned på cc30 og skru to og to sammen slik at de blir doble, de blir mye stivere slik ) pluss 2 lag gips ( 26 mm), vil du etter mine beregninger ende opp med en høyde rett i underkant av 2 meter. Husk luft ( minimum 10mm ) mellom den nye himlingen og de gamle takbjelkene. 2 meter er lavt, men som en sa til meg på min byggetråd da vi diskuterte takhøyde, man skal jo ikke stå å se film heller! Når det er sagt kan rommet virke mindre enn det er! Og kanskje få litt "hulepreg"... Der er altså en avveining. Det kan se ut som om lydbøyler blinker seg ut som en bedre løsning for deg. Jeg har ikke regnet på hvor mye høyde du ender opp med da. Lykke til og hold oss oppdatert på fremgangen! Gjerne med bilder!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt svar av FrodeT
    Du kan selvfølgelig legge bjelkene mellom de eksisterende! Dog anbefaler jeg luft mellom lagene, ikke komprimert isolasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinobyggern Vis post
    Hvis du bruker 48x98 stav til himlingsbjelker ( her MÅ du ned på cc30 og skru to og to sammen slik at de blir doble, de blir mye stivere slik )
    Ifølge byggfosk så skal det holde med 48x98 med minimum C18 kvalitet på cc60 og 3.4m. Da er det beregnet 2lag gips og 1 lag panel. Men hvis du har erfaring med at det blir litt mykt så er det vell bedre å gå opp på 48x148 cc60 å felle de inn i eksisterende bjelkelag istede for cc30?
    Jeg har beregnet å bruke 48x123 på 4,3m cc60 ref byggforsktabellen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggforsk har helt sikkert rett i at det vil holde og ikke falle sammen for å bruke et dramatisk bilde

Imidlertid opplevde jeg at da jeg hadde lagt opp en 48x98 på 3,5m spenn som jeg har i min kino, kunne jeg med to fingre over bjelken og midt på, med svært liten kraft trekke ned bjelken så den sviktet 1 til 2 cm. Dette skremte meg til å gå ned til cc30 og doble bredden på bjelkene. Dette enkle tiltaket vil bare koste noen hundrelapper og litt extra gipsskruer. Nå skal det sies at jeg også måtte tenke på at jeg skulle henge spotkassen i dette taket som består av lekter og gips som da selvfølgelig gir mer vekt.

Å gå opp til 48x148 slik FrodeT foreslår vil antakelig hjelpe veldig på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

For å avklare rundt takbjelkene, så går de over kortenden av rommet. Totalt spenn mellom de nye innerveggene i rom-i-rom løsningen vil da være ca 3,30

Hva tror dere vil gi best demping i etasjeskillet av:

• 20 cm Rockwool i mellom de eksisterende takbjelkene og så lydbøyler
    • "ekte" rom-i-rom hvor jeg legger de nye bjelkene mellom de gamle, og får 10cm isolasjon i etasjeskillet

Et annet spørsmål:

Når jeg likevel skal bygge nye vegger i rommet, har det noe for seg at jeg skrår sideveggene slik at bakveggen blir kortere enn frontveggen? Dette vil skape ujevne vinkler i rommet - har hørt at dette reduserer refleksjoner.. stemmer dette? Er det noe å anbefale? Alternativt hvor mye må jeg vinkle veggene for at det skal gi effekt?

Mye man lurer på når man begir set ut på ukjente områder

Lignende tråder

1. prosjektor - lav takhøyde
    By Marathoner42 in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 11-27-2012, 17:27
  2. For lav takhøyde?
    By atarup in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 03-15-2007, 21:55
  3. Takhøyde?!
    By matsijatsi in forum Generell video