Techpoints hjemmekino - Ønsker du å påvirke mine valg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Techpoints hjemmekino - Ønsker du å påvirke mine valg?

Jeg skal bygge en hjemmekino i kjellerstua mi.

Kjellerstuen i seg selv er ganske stor, men jeg vurderer å sette opp en skillevegg slik at selve kinorommet blir ca 2,7 x 5 meter. Hva mener dere om den størrelsen?
    Kan få slengt opp et bilde her i løpet av ettermiddagen.

Planen er et lerret på ca 90" og Epson TW3600 projektor.

Det jeg har er 2 stk Heco Victa 500 og 1 stk Heco Victa 25a subwoofer.

Selv synes jeg subben er alt for liten og gir fort opp, så denne vil jeg bytte ut. Mens victa 500'ene er jeg helt greit fornøyd med.

Jeg har et budsjett på rundt 50k, jeg gjør all byggejobben selv, kan også bygge høytalerkabinetter hvis det er nødvendig.

Her har dere muligheten til å påvirke mine meninger, løsninger og innkjøp, så kom gjerne med råd og tips
    Sist endret av Techpoint; 11-09-2013 kl 21:53

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca samme lengde på rommet som deg. Personelig ville jeg valgt litt større lerret en 90".
    Regner med du ønsker og oppgradere høytalere og forsterker(vet ikke hva du har idag)
    Beste tipset er og kjøpe brukt. Hva ønsker du av ditt nye oppsett?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgradere er en mulighet, har jo sett slike kit fra f.eks http://www.diysoundgroup.com/wavegui...-pure-kit.html

Vet jo ikke om dette er gode greier, bare at det er nevnt her før.

Jeg er ute etter å kunne se film med litt ekstra morofaktor i forhold til stort bilde og god lyd. Vi snakker ikke om å bygge noe heftige ala diverse referansekinoer.
    Et alternativ kan være å benytte lydtransparent lerret, med f.eks 3 stk victa 500 i front, og noe annet lurt bak. Eller finne noe helt annet. Brukt er absolutt et alternativ for meg, og er også mye på ebay.
    Og bruker jeg lydtransparent lerret så kan jeg øke bredden, men noe større enn 90" går ikke hvis høyttalerene skal stå ved siden av. Da er ikke rommet bredt nok slik det er tenkt i dag.

Det jeg ønsker meg er jo forsåvidt noe som "holder" en stund fremover, vet vel og merke ikke om behovet strekker seg utover 7.1 eller om jeg bør gå for 9.2 Noen formeninger om dette?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke noen erfaring med diy kitet du linker til.
    Om du skal velge 7.1 eller mere er jo både et spørsmål om plass og elektronik.
    Selv har jeg 7.2 og syns dette fungerer bra. Viktig å få litt avstand fra bak høytalerene.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv breddde på 2.7, og dette er mildt sagt trangt.

Jeg syns dog jeg har klart og få til en meget kurant intim stue kino.
    Jeg har også gått for 92" lerret og siden det er motorisert har jeg knapt 20cm til overs på hver side.

Kort sagt skal man ha noe større lerret på en slik vegg må man gå for akustiskt duk og baffel vegg.

Siden jeg har flerbruks rom så er dette ikke aktuelt for min del, og frontene mine din innerkant er faktiskt en 3-4 cm på innsiden av lerretet. Det går helt fint for han (meg) som sitter i midten, men sitter man helt på kanten så mister man en par cm av bildet. :-P

Jeg har forsåvidt ikke så langt rom som du forestiller deg så baffel vegg er nok fullt mulig for deg og heller spise en meter eller to, da skulle det gå med ca 100-120" maks.

Jeg er sånn sett nesten frista til og flytte ut tven på soverommet, og gå ned til et 84" supernova lerret. Jeg sitter da omtrent 3m fra lerretet og 92" er nesten på kanten av stort men i min mening perfekt :-)
    Når man uansett sitter så nærme ville f.eks alle lytene i et akustiskt lerret bli enda mer synlig, men disse blir jo bedre og bedre disse dukene også men det bør være noe man er klar over.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom som er 3m bredt med et 86" lerret. Det er i grenseland siden høyttalerne gjerne skal ha litt klaring til sideveggene. Lydtransparente lerreter er forholdsvis dyre, vet ikke om jeg hadde prioritert 20% av budsjettet på lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind Vis post
    Lydtransparente lerreter er forholdsvis dyre, vet ikke om jeg hadde prioritert 20% av budsjettet på lerret.
    Ser den ja, noe spesielt lerret du ville anbefalt da? Jeg har brukt invidio sine lerret før og vært helt greit fornøyd med de, men det er jo klart billige lerret da.

Her er et bilde fra den delen av kjellerstua jeg vurderer å skjære av til hjemmekino. Ute på høyrekanten så ser du veggen kommer ut ca 60cm før den fortsetter til høyre. Her ser dere også mine Heco Victa 500 ved siden av lerret på ca 90"
    http://4.ii.gl/IREhlr.png

Jeg kan snu kinoen helt rundt 180 grader, da vil den veggen du ser på bildet være bakveggen, og da kan jeg også sette skilleveggen lenger ut slik at jeg får 3 meter i bredde.

Alternativt kan jeg snu kinoen 90 grader, da vil jeg ha 6,3 meter i lengde og 3,3 meter i bredde til rådighet. Men da vil det også være en peis på venstre side som kanskje ikke passer helt inn. Fant selvfølgelig ikke bilder fra det i dag, men det kommer.
    Takhøyden er forøvrig 220cm

Når det gjelder utstyr er 7.2 sikkert noe jeg blir fornøyd med

Hva tenker dere ang. Epson TW 3600 ? bra nok, her finnes det jo noen på bruktmarkedet også som ikke er så gale i pris

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av rom og utvendig vegg

Legger her ved bilder av den delen av kjellerstua som er tenkt til hjemmekino, samt et bilde av ytterveggen.

Planen er å fjerne den skyvedøra for å sette inn en vegg med 2 vinduer istedet. Det vil bli motoriserte, lystette rullegardiner i vinduene.

Rommet er jo pr nuh særdeles rotete da det ikke brukes til annet enn treningsrom så har det blitt litt bod også

Planen er å sette opp en vegg som går fra bokhylla på venstreside til døra(den hvite gardinen) på høyre side av bildet.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-11-04-13-41-09-jpg   -2013-11-04-13-38-49-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tegning av underetasjen

Legger ved en flott tegning av underetasjen, her har jeg egentlig 3 alternativer til hjemmekino.

Den ene er rosa skravert, og eventuelt rosa + lilla. Så har jeg Det som er skravert med rødt, som krever at jeg setter opp en vegg og river en annen. Samt det som er skravert med blått, som det ikke trengs å gjøres endringer i.

Hva tenker dere som har bygget kino, med tanke på størrelse?

Alle mål på tegningen er innvendige mål på rom.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hcbckr-png-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere bilder

Har noen bilder fra prospektet når vi kjøpte huset, bardisken og alt det andre rælet var noe av det første som forsvant

Men da har dere en litt større feeling av rommene, tar en avgjørelse i løpet av neste uke på hvilket rom det blir, men det heller jo mot kjellerstua.

Det er ikke med bildet av den boden som er bak gangen. (Den veggen man evt må rive)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -bar-1-jpg   -bar-3-jpg   -bar-4-jpg   -gang-1-jpg   -nils-kontor-jpg  

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du i det hele tatt kunne klart det så ville jeg anbefalt en litt bredere kino, siden du allerede snakker om og flytte\sette opp vegger så vil jeg komme med det at jeg som har 2.73 i bredden på min kino og jeg har ofte ønsket meg bare en halvmeter til, det hadde gjort ting merkbart lettere med plassering og høytalerne hadde fått litt mer luft rundt seg.

Jeg syns jeg har fått til mye med hva jeg har til rådighet, men jeg har knapt plass til en liten 3 seters sofa og da sitter de på kanten nesten foran ene front høytalern, og om dette er 3 normale norske karer så bør de mildt sagt være gode venner for da blir sofaen trang..

Så om du kan få til litt mer bredde så vil du nok bli meget glad om du gjorde dette nå, istedenfor og rive ned rommet om et år og starte på ny

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rådene Tor, jeg har vel egentlig bestemt meg for hvor jeg skal bygge kinoen, og det blir faktisk ikke i noen av de skisserte rommene..

Jeg ser vel heller for meg at jeg nå kommer til å bygge en stor kino, med mange sitteplasser, større lerret, mer lyd. Ja i det hele, mer av alt..

Bygget er på 50m2 og er pr dags dato ikke lenger i bruk, forrige eier her brukte det til stall, mens jeg har bare brukt det til lagring av diverse, og mesteparten av det som står der nå ryker ut.

Innser jo at jeg er ganske heldig som har så mange alternativer når det kommer til å bygge en hjemmekino. Og nå blir det jo mer eller mindre et eget bygg

I bygget må jeg nok dele opp i kino, teknisk rom, evt et inngangsparti med alt av filmer og slikt. og muligens et toalett.

Info: Bildet av bygget er fra forrige eier, så innhegningen er borte, og bygget er malt grått, men har ikke noe bilde av det her og nå.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -ute-5-jpg  

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et meget bra utgangspunkt, kan nok bli veldig kult og heftig opplegg.

Personlig har jeg bare en 55m2 leiglihet så at jeg da har klart og vri 10m2 av dem til kino/tv stue.
    Er jo egentlig litt overasket at det funker så bra som det gjør her inne.

Må nok innrømme jeg er mer enn en smule missunnelig på stallen din hehe.

Lykke til med prosjektet og for all del, del så mye som mulig med oss her på avforum. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk, jeg kjører på med godt mot. Må bare finne utav hvordan jeg skal løse oppbygningen.

Denne garasjen (er en grimstadgarasje fra 2009) hvor jeg har satt inn en vanlig dør istedet for den labankdøra på bildet er jo tross alt bygget som garasje som i utgangspunktet ikke er bygget for å isoleres. Så slik jeg ser det så må jeg bygge rom i rommet, så regner med å bygge opp et reisverk med 2x4 rundt hele garasjen innvendig, men litt usikker på om jeg trenger vindsperra på utsiden siden kledningen på veggen er spikret rett på reisverket og sånn sett fungerer som vindsperre (vet ikke helt hva jeg skal gjøre med ett evt musbånd). Så blir evt å plaste på innsiden av den nye veggen, og deretter regner jeg med å bruke 2 lag med gips. Og håper å få til minst 2 og helst 3 nivåer til stoler/sofaer. Foreløpig usikker på hvilken størrelse jeg skal ha på lerret.

Ny info ang. rom.
    Bygget er ca 7,2x6,3 meter. Og satser på at kinoen da blir 4,5x7,2 meter minus vegger. dvs prøver å se hva teppeprodusentene tilbyr til en kurrant pris, så prøver jeg å holde meg til en bredde hvor jeg slipper å skjøte teppe.

Finnes det noen her med god byggteknisk bakgrunn så tar jeg gjerne i mot råd i forhold til oppbygning av gulv og vegger

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg må rive all kledning på bygget først. Og da blir det neppe noe start på dette før til våren eller sommeren en gang... Så det var en strek i planleggingen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om selve kinobygget er litt på vent for en periode ser det ut til at jeg bygger en "midlertidig" hjemmekino i kjellerstua.

Utstyret jeg har valgt her har jeg gode rabatter på, så derfor har det vært svært billig så langt

Har bestillt et invideo 84" lerret. Har hatt flere av disse før, og har egentlig vært ganske fornøyd. Billig og greit rammespent lerret.
    http://ps.no/ArtDtl.aspx?i=132985&model=&salg=

Projektoren blir mest sannsynlig en Epson EH TW6100W, da dette er den eneste av de jeg ønsker som er på lager nå, litt usikker på hva jeg må ut med for denne foreløpig, får pris i morra.
    http://www.epson.no/no/no/viewcon/co...overview/12139

Har også handla en liten surroundforsterker av typen Onkyo TX NR616, som er en helt kurrant sak, dog så mangler den preouts til andre kanaler enn sub. Men skulle jeg få et behov for dette så handler jeg en ny etterhvert.
    http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr616-76093.html (min er sort da)

Og i dag kjøpte jeg en Polk Audio CSi A4 senterhøyttaler.
    http://www.polkaudio.com/products/csia4

Kjøpte også noe av god gammel slager her om dagen, Celestion 7, og regner med å bruke disse som bakhøytalere, og mine Heco Victa i front. Har også noen Celestion F1 som kanskje kan gjøre litt nytte for seg bak sammen med 7'erene

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 10-21-2013, 22:49
  2. Svar: 5
    Siste melding: 07-08-2010, 20:42
  3. Ønsker hjelp til valg av komponenter!
    By markussr in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 12-14-2008, 21:01
  4. Ønsker innspill til valg av forsterker
    By jhl33 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 03-06-2008, 10:29
  5. Kan trådløst nettverk påvirke en eldre Sony Hjemmekino forsterker?
    By benz 190E in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 03-03-2007, 16:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •