Hjemmekino/ Hifi rom i kjellern påbegynt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Hjemmekino/ Hifi rom i kjellern påbegynt

Heisann!

Kjøpte meg hus i vinter som min bestemor har hatt.
    Har drivi å pusset opp litt, så fant jeg ut at jeg skulle flytte trappa for å få bygd ut kjøkkenet. Da begynte det å "balle" på seg. Måtte rive en vegg i kjelleren der trappa skal komme ned. Så ble det å rive en vegg til, og nå har jeg finni ut at det kan bli et greit rom for kino.

Rommet er ca 3,1mx5,8m. Takhøyden er nå ca 2.45m, dette er da fra den nye gulvstøpen og opp til taket før nedlekting og gipsplater.
    Så langt har jeg pigget opp det gamle gulvet og støpt nytt for å rette det opp. Satt opp stenderverk, begynt å lekte ned taket.
    Kommer noen bilder etterhvert så er det litt lettere og se hvordan det ser ut

Planen er å ha to lag gips i taket og spotter. To lag gips på veggen som går ut i rommet hvor trappa blir, og et lag gips på veggen som ligger under bakkenivå.
    Det blir 7cm isolasjon i alle veggene.
    Nå er planen å begynne med alle trekkerør som må på plass før gipsen kan begynne for fullt.
    Lurer bare litt på hva slags kabler en burde trekke til projektor? har aldri eid en projektor før, og lurer også derfor på hva type jeg skal velge og lerret.Kommer til å bli mørke vegger i rommet, så kommer til å ha 100% lys kontroll. Ser for meg et budsjett på 10-15000,- inkludert lerret og projektor. Kan også være interessert i brukt eventuelt.
    Setter stor pris på litt innspill om hva folk mener, for et slikt rom har ikke jeg bygd opp før

Newcomer ErikTheV sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett par ting å tenke på i forkant med prosjektor er å legge opp strøm og ett litt tjukt trekkerør (ikke trekk standard 16mm2 da vil du ikke få hdmi kabelen igjennom)

Personlig ville jeg nok lagt listen litt høyere med tanke på pris, styr unna de rimeligste prosjektorene er mitt råd. (Dårlig sortnivå og mye støy)
    Ett vanlig hvit lerret med 1.0 gain vil nok være det mest optimale i ditt tilfelle, men kan avhenge av prosjektor og avstand.
    Har du sett for deg en størrelse på lerretet? Hvis bredden på rommet ditt er 3, 1m og du i tillegg skal plassere høyttalere på hver side kan det være lurt å regne litt på det i forkant.
    Sist endret av ErikTheV; 10-25-2013 kl 20:09

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikTheV Vis post
    Ett par ting å tenke på i forkant med prosjektor er å legge opp strøm og ett litt tjukt trekkerør (ikke trekk standard 16mm2 da vil du ikke få hdmi kabelen igjennom)

Personlig ville jeg nok lagt listen litt høyere med tanke på pris, styr unna de rimeligste prosjektorene er mitt råd. (Dårlig sortnivå og mye støy)
    Ett vanlig hvit lerret med 1.0 gain vil nok være det mest optimale i ditt tilfelle, men kan avhenge av prosjektor og avstand.
    Har du sett for deg en størrelse på lerretet? Hvis bredden på rommet ditt er 3, 1m og du i tillegg skal plassere høyttalere på hver side kan det være lurt å regne litt på det i forkant.
    Jeg tenkte legge et 40-50mm rør i tillegg til strøm, men lurte på hvilke kabler jeg burde trekke til projektoren? Jeg har tenkt til å ha et rett rammelerret, og høytallerne som skal inn i rommet er Dali ikon 7mk2, som jeg har fra før av. Så det blir antagelig 100-109" som passer greiest for å ha litt ekstra plass på sidene til høytallerne.
    Jeg kan godt kjøpe en brukt projektor, men lurer litt på da hva jeg burde se etter for å få en helt grei en i første omgang? er jo mulighet for å oppgradere etterhvert også hvis jeg ikke blir fornøyd såklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøre 3d så må du ha hdmi 1,4 om du ikke skal kjøre 3d så holder det med 1.2 -1.3 men tror nesten alle kabler du får kjøpt i dag er 1.4. hvilke kabler du trenger kommer litt an på hvile tilkoblings muligheter du har på projektor og hvilke du har tenkt og bruke.

jeg har strukket opp 3x hdmi 1.4 til min projektor siden jeg har 3 hdmi innganger, og et eget strømpunkt ved projektor.

Lignende tråder

1. Jensen 1071 DIY påbegynt, noen bilder
    By chieng in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 13
    Siste melding: 03-06-2011, 06:28
  2. Prosjekt romperistere påbegynt...
    By Homealone in forum Høyttalere
    Svar: 77
    Siste melding: 04-15-2009, 23:04
  3. Kino i kjellern
    By tomclancy in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 10-28-2007, 01:27
  4. TX-300, da har montering påbegynt. par spm?
    By tomsun in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 10-20-2006, 00:03
  5. Kjellern må tas
    By lalund in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 09-25-2006, 18:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •