Hvordan feste 47" LCD til betongtak med heve/senke funksjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan feste 47" LCD til betongtak med heve/senke funksjon?

Heisann folkens!

Emnet sier egentlig alt; Jeg har en Philips 47" LCD tv som veier en del, og denne er det ikke plass til på soverommet da heg har bygget nytt garderobeskap der inne. Det er labert med gullplass og veggene er alle opptatte av diverse møbler. Derfor ønsker jeg en mekanisme som gjør at tv'en skal ligge flatt med taket når den ikke er i bruk, og vippes ned slik at den blir hengende med et par cm klaring til taket når man skal se film i sengen. Jeg ønsker en elektrisk løsning her, og det blir vel med hydraulikk også. Fjernkontrollen, som jeg også må ha, skal ha en funksjon, og det er å vippe tv'en ned, og vippe den opp igjen etter bruk. Disse tv-festene må da finnes. Jeg finner dem dog ikke med noen enkle Google-søk.

Tips?

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du spør etter finner du på dyrere yacht'er i flere varianter. Men felles for dem alle er at de mangedobler prisen av tv'en som er montert. Og det kreves en mekanisme som tar en del plass i taket hvilket blir vanskelig med betongtak. Så denne artige varianten på YT men vet ikke om den kan romme 47". Ellers er et ofte brukt alternativ å skjule tv'en ved fotenden av sengen i en smal kasse med elektrisk heis.

Det absolutt enkleste tiltaket vil være å montere tv'en over hodet i vannrett posisjon med synsretning vertikalt opp. Sikkert litt skummel tanke å ha en tung tv festet over hodet men du er sikret en veldig behagelig posisjon med hodet på puten. Her går det sikkert å fabrikkere en kraftig ramme som tv'en ligger i om du ikke stoler på at et veggfeste gjør samme nytten i taket. Benyttet selv dette alternativet da jeg var ute å seilte mye i marinen og skulle slappe av etter vakt. Da med en laptop brettet helt ut, festet provisorisk i en kabelgate med strikk og tau og propper i ørene. "Privat budsjett-kino"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe artig løsning! Nei tror jeg bare går for et vanlig takfeste hvor tvén henger i normal posisjon, ca som å ha den på et bord bare at den ikke har bord under! Disse koster fra 4-500 kroner og oppover til rundt 2500 kr. Postet en annen tråd om dette med linker til tre forskjellige modeller. Billig, enkelt og trygt. tips for festing av skruer i betongtak?

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare å måle opp, borre hull og banke inn noen ekspanderende bolter. Eneste utfordring er om du treffer direkte på armering i betongen. Gjorde selv dette da jeg skulle feste boksesekk i taket på treningsrommet. Traff armering to ganger og knakk et borr. Men kom i mål med to 100x10 mm bolter som holder min vekt uten problemer. Du klarer deg sikkert fint med 6-8 mm bolter. Ikke ta av mutter når du banker dem på plass. Dette fordi du kan ødelegge gjengene i toppen av bolten når du banker, som du så gjenger opp på nytt når du tvinger mutrene av etter feste i betongen.

Den enklere metoden vil være som over å borre hull men i steden bruke plastplugger som du skrur deg inn i. Dette holder nok om du bruker 4 eller fler skruer men med første metode er du helt sikker på at det holder fast. Skulle du i senere tid ville ta ned festet så er siste metoden mulig å dekke over men med ekspanderende bolter sliter du litt å få den ut igjen uten å gjøre stor skade på betongen rundt. Valgets kval...

Lykke til.

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 02-08-2010, 22:09
  2. DIY senke/heve-takoppheng til pj
    By Bidda in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 29
    Siste melding: 01-20-2008, 18:53
  3. HJELP! "Nedfelt" 50" plasma-TV - hva kan jeg bruke for å heve/senke???
    By mr.Jenssen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 07-22-2007, 22:14
  4. Heve og senke lcd 32"
    By hotboy911 in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 08-11-2006, 03:07
  5. Hvordan senke kb-størrelsen på bilder?
    By Holy Diver in forum Generell chitchat
    Svar: 5
    Siste melding: 10-31-2004, 21:03

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •