Rom akustikktiltak - plassering av seter og høyttalere - intervju av ekspert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom akustikktiltak - plassering av seter og høyttalere - intervju av ekspert

Har nettopp sett to videoer på kanalen til home theater geeks. Der intervjues en ekspert innen akustikktiltak for AV rom. Lærte en god del nyttig som jeg selv vil benytte i min egen kino. Tenkte dette kunne komme andre til nytte også så her er lenkene til videoene:

Vær så god
    Sist endret av regnep; 03-26-2016 kl 22:16 Begrunnelse: Oppdatert med videoklemmer for å vise klippene direkte i tråden

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant videoblogg. Hadde jeg hatt tid skulle jeg virkelig ha sett igjennom flere av disse. Det virker som Antony Grimani fra MSR Acoustics kan mye om akustikkbehandling av blant annet hjemmekinoer. Etter å ha sett hele episode 177, fant jeg jo ut at måten jeg har behandlet kinoen min på er (helt?) feil, og egentlig ble utdatert for mange år siden...jaja.

Nå er det ikke LEDE-prinsippet som gjelder i hjemmekinoer altså (min kino er dempet delvis etter dette prinsippet), men spredt demping og diffusering som gjelder, med henholdsvis 25 og 20% av veggareal og 10% tak. Har jo sett en del av dette i nyere kinoer etterhvert, så dette er sikkert en faglig rett trend. Og de basstrapsene jeg så foreslått, som går ned til 30Hz, skulle jeg likt å hatt byggetegninger av!

Uansett så er jeg godt fornøyd med lyden hos meg. For en del av tokanals-"hifi"-folket, så er rommet sikkert litt mer enn en smule overdempet. Har ikke hatt så mange av dem i kinoen enda, da hadde det vel blitt krise...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de MSR Spring-trap fellene så jo litt interessante ut....

Noen som har erfaringer med disse her til lands tro ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett den første videon. Blir veldig generelle råd for folk som ikke vil lære psykoakustikk og måle selv. Å si at overflatene bør ha noe sånt som 20% demping og så så mye diffusjon er rimelig meningløst, men fint for de som selger slike produkter.....
    Det riktige er bestemme seg for prinsipp og gjøre tiltak deretter.

LEDE er forøvrig overhodet ikke utdatert, men problemet er jo at ingen forstår hva LEDE er for noe og kaller noe LEDE som ikke er det. Når det er sagt, så er ikke nødvendigvis LEDE det rette til et oppsett som brukes utelukkende til surround. Surround er ikke nøytralt, men mer en gimmick. Da man kan gjerne noe annet som f.eks bruke mer diffusjon på enkelte flater.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant! Mange her inne demper jo fronten og gjør ikke noe med bakenden av rommet eller forsøker seg med diffusorer bak. Det var helt nytt for meg at det er bedre med annenhver dempeplate og diffusor. Det var også nyttig å lære om 20%/25% demping/diffusjonsprinsippet. Og at han da bruker fortrinnsvis 2D diffusorer forran i rommet og 3D diffusorer bak.

Når det gjelder taket, så sa han ikke noe om at annenhver demping/diffusjon ikke gjaldt der også. Men i eksemplene som var vist fulgte han ikke samme prinsippet i taket. Der var det demping forran og diffusjon bak...

En annen ting som var helt nytt for meg, var at det kun er en myte at vinklede vegger er gunstig for akustikken. Jeg hadde en idé om å bygge min hjemmekino med skrå sidevegger, en liten toe-in mot front vegg for å unngå paralelle flater. Men i følge Antoni Grimani kan jeg jo bare spare meg det bryderiet.

Prinsippet med annenhver demping og diffusjon skal jeg i hvertfall ta med meg. Jeg er veldig interessert i å gjøre akkustiske tiltak. Men samtidig er jeg veldig redd for å overdempe og få et dødt og kjedelig lydbilde. Det er i så måte også veldig nyttig å få med seg en tommelfingerregel på hvor mye av total flate som bør dempes. Det blir flere diffusorer enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg i allefall.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de aller fleste som prøver diffusjon på sidevegg til tidlige refleksjoner (spesielt vegg nærmest høyttaler) vil oppleve at det bokstavelig skaper et for diffust lydbilde siden man mister klarhet og pin-pointing. Er rommet veldig bredt så blir det litt annerledes da refleksjonene ankommer senere. Absorbenter til tidlige refleksjoner er som regel det beste.

Absorbenter og diffusorer skal ikke plasseres etter en prosentandel, men spesifikt i forhold hva man ønsker å gjøre med refleksjoner. Å oppgi prosent her blir veldig misvisende. Speilmetoden er en mye bedre fremgangsmåte om man ikke kan måle. Da unngår man også overdemping når det gjøres med presisjon og ikke bare plasserer absorbenter opp i vilden sky. Men det er riktig at det ikke har mye for seg å dempe bak høyttalerne med vanlige høyttalere, så lenge man behandler bakveggen i rommet riktig vel og merke. Bassen på frontveggen er derimot vesentlig å gjøre noe med.

Skrå vegger er ingen myte! Veldig mange pro akustikere bruker det mye i studioer, men det gjelder primært til et tokanalsanlegg. Fordelen er at man unngår siderefleksjoner da lyden sendes forbi lytteren og bak i rommet. Da bevarer man mer energi også. Det er helt klart en bedre løsning enn absorbenter. Man må da vite spredningsmønster til høyttalere, sitteposisjon og plassering av høyttalerne på forhånd.
    -manifold_4-jpg

2D diffusorere er en fordel å bruke dersom man har seter i ulike høyder da lyden bør spres vertikalt eller hvis man har ikke nok avstand til 1D diffusorer. Er ikke det tilfelle, så er 1D diffusore en bedre løsning. Å diffusere energi til gulvet og taket har nemlig veldig lite for seg psykoakustisk.
    Sist endret av orso; 10-18-2013 kl 14:37

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklarende svar, Orso. Hadde faktisk et lite håp om at du ville skrive noe her, slik at ting kan sees fra forskjellige hold. Det var for eks etter tips jeg plukket opp fra deg at jeg brukte 10cm Rockfon Industrial, med 10cm luft bak, ved førsterefleksjon på sideveggene i front hos meg. Det fungerer svært godt. Hadde jeg hatt bedre plass bakerst i kinoen skulle jeg gjerne hatt noen flere kvadratmeter med diffusjon. Foreløpig er det bare to kvadretmeter LP-plater der (som vel kanskje også fungerer som en slags diffusor).

Hadde faktisk tenkt å ha skråmonterte rammer på begge sideveggene, men slo det fra meg veldig tidlig i tegneprosessen fordi det ble litt for plasskrevende.
    LEDE-prinsippet trodde jeg jeg viste hva var (Live End Dead End), med akustisk dempet område bak og ved siden av fronthøyttalerne (Dead End), og diffusorer i motsatt ende, som sprer og reflekterer lyden (Live End). Dette prinsippet gjør at stereoperspektiv blir bedre, med klar lyd og jevn frekvensrespons. Vet ikke om jeg tar feil her, men jeg lytter mye på musikk og synes at rommet som egen komponent er med å gi en bra lyd hos meg, i hverfall. Uansett, hadde jeg brukt litt midler på en akustiker, så kunne det nok alltid ha blitt bedre...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Takk for forklarende svar, Orso. Hadde faktisk et lite håp om at du ville skrive noe her, slik at ting kan sees fra forskjellige hold. Det var for eks etter tips jeg plukket opp fra deg at jeg brukte 10cm Rockfon Industrial, med 10cm luft bak, ved førsterefleksjon på sideveggene i front hos meg. Det fungerer svært godt. Hadde jeg hatt bedre plass bakerst i kinoen skulle jeg gjerne hatt noen flere kvadratmeter med diffusjon. Foreløpig er det bare to kvadretmeter LP-plater der (som vel kanskje også fungerer som en slags diffusor).
    Kanskje du kan ha diffusorer på bakre sidevegger. Ofte treffer det dessuten godt med hvordan høyttalerne peker.
    Hadde faktisk tenkt å ha skråmonterte rammer på begge sideveggene, men slo det fra meg veldig tidlig i tegneprosessen fordi det ble litt for plasskrevende.
    LEDE-prinsippet trodde jeg jeg viste hva var (Live End Dead End), med akustisk dempet område bak og ved siden av fronthøyttalerne (Dead End), og diffusorer i motsatt ende, som sprer og reflekterer lyden (Live End). Dette prinsippet gjør at stereoperspektiv blir bedre, med klar lyd og jevn frekvensrespons. Vet ikke om jeg tar feil her, men jeg lytter mye på musikk og synes at rommet som egen komponent er med å gi en bra lyd hos meg, i hverfall. Uansett, hadde jeg brukt litt midler på en akustiker, så kunne det nok alltid ha blitt bedre...
    Det er fortsatt mulig å bruke skråpaneler, men da bør bakveggen i rommet behandles godt.

Det du skriver om LEDE blir en forenkling som skaper et litt feil bilde. Det LEDE egentlig kort fortalt handler om er å redusere tidlig refleksjoner (gjøre de anekoisk) fram til et visst tidspunkt og etter det ha diffusert energi. Og det er mulig å oppnå helt uten demping. Hvis demping brukes, så gjøres det med kirurgisk presisjon og absolutt ikke mer enn nødvendig. Viktig å bevare energi så det ikke blir for dødt.

Jeg er billig konsulent.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å bli ledet på rett spor igjen vedrørende LEDE, akustikk er virkelig et fag man virkelig må i dybden på for å få rett forståelse av hva man holder på med...
    Har ellers fint plass til noen kvadratmeter diffusorer på bakre sidevegger. Problemet er om disse vil få særlig effekt bak rammene med Dekomolton (ti cm mellom Dekomolton og gipsvegg). Selv om dette stoffet er tynt og "puster" greit, vil det vel bremse litt på øvre mellomtone og diskant? Jeg har jo ikke særlig lyst til å fjerne stofframmene, men ser jo at akustikk ikke alltid er kompatibelt med hva interiørarkitekten mener, hehe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å bli ledet på rett spor igjen vedrørende LEDE, akustikk er virkelig et fag man virkelig må i dybden på for å få rett forståelse av hva man holder på med...
    Har ellers fint plass til noen kvadratmeter diffusorer på bakre sidevegger. Problemet er om disse vil få særlig effekt bak rammene med Dekomolton (ti cm mellom Dekomolton og gipsvegg). Selv om dette stoffet er tynt og "puster" greit, vil det vel bremse litt på øvre mellomtone og diskant? Jeg har jo ikke særlig lyst til å fjerne stofframmene, men ser jo at akustikk ikke alltid er kompatibelt med hva interiørarkitekten mener, hehe.
    Det er ganske uproblematisk siden diffusorer i budsjett og mellomklassen uansett ikke diffuserer over ca. 7 KHz. Tvilsomt at Dekomolton i det hele tatt absorber bra ned til 10 KHz.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har referanser til gode faglitteraturer innen romakustikk og tiltak? F.eks. noen som vet hva som benyttes av lærebøker i akustikk på NTNU?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    F.eks. noen som vet hva som benyttes av lærebøker i akustikk på NTNU?
    Trolig mye som har liten relevanse til små roms akustikk. Det er to forskjellige felt.
    Jeg anbefaler disse:
    http://www.amazon.com/Sound-System-E...nd+engineering

http://www.amazon.com/Acoustic-Absorbers-Diffusers-Theory-Application/dp/0415471745/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1382189212&sr=8-1&keywords=Acoustic+Absorbers+and+Diffusers

http://www.amazon.com/Sound-Reproduc...d+Reproduction

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine linker!

Skarp kniv denne Grimani. Synes han gir meget gode generelle råd. Sjelden vare.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny video i serien om romakustikk hvor Atmos blir diskutert og plassering av høyttalere fra Home Theater Geeks. Videoen er nummer tre i første post.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Ny video i serien om romakustikk hvor Atmos blir diskutert og plassering av høyttalere fra Home Theater Geeks. Videoen er nummer tre i første post.
    Så denne i går og fikk endel ny info her. Veldig aktuell for min del da jeg skal oppgradere til atmos neste år når ting har "roet" seg litt.
    Var spesielt artig å høre hvilket surround oppsett han likte best. I mitt hode så hadde jeg tenkt 7.1.4, kontra 9.1.2 som han foretrekker, men får gå i tenkeboksen på det. Usikker på om mitt rom på 21 kvadratmeter er stort nok til å gå for et 9.1.2 oppsett og vil muligens ha mer igjen for et 7.1.4 oppsett.
    Føler det er relativt lite info der ute enda, så slike videoer er veldig kjekke å få med seg

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aunhaug Vis post
    Føler det er relativt lite info der ute enda, så slike videoer er veldig kjekke å få med seg
    Også greit at han har rådført seg med lydteknikerne bak filmer som kan fortelle hvordan de ønsker lyden gjengitt. Han hadde også invitert lydteknikerne på demo hvor de kunne bekrefte at dette var riktig reprodusert slik det var laget i studio.

Logisk måten han forklarte sin plassering av høyttalere for å "lappe" hull i lydbildet fra 5.1 og 7.1. Skulle gjerne hatt kopier av de tegningene han viste på slutten.

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte att i mitt fremtidige rom , skal jeg prøve å få lage noen universal oppheng langs begge side vegger på kinoen

Så jeg kan mikse å trikse frem og tilbake med dempeplater og diffusorer.

Skal også ha ett stereo oppsett i kinoen , noe som muligens krever att jeg må skifte / omplassere på noen dempe / diffusor plater mellom Kino og musikk for best lyd.
    Da hadde det vært enkelt med ett system som er raskt å flytte rundt på platene.

Dempeplatene skal ha en avstand mellom plate og vegg på ca 5-10cm?
    men hvordan er dette med diffusorer , kan disse monteres med samme mellomrom mellom diffusor og vegg?
    eller må disse ligge helt plan inntil veggen?
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra dokumentasjon tilgjengelig på Grimanis side så monterer han dempeplater på spisse trekanter som først monteres rett på vegg. Platene henger da helt inntil vegg. Diffusorer skrues fast med gipsskruer rett i vegg.

Her er pdf'en: http://www.msr-inc.com/downloads/pdf...6_8%205x11.pdf

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To videoer tilført akkustikkserien i første post, video tre og fem.

God påske.

Lignende tråder

1. Akustikktiltak i praksis - invitasjon til demo
    By Mor10 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 57
    Siste melding: 03-25-2010, 14:22
  2. 3 seter recliner på netthandelen nå
    By Maxiice in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 14
    Siste melding: 12-19-2009, 01:10
  3. Mikrofon for opptak av intervju
    By ThomasAAA in forum Generelt audio og HiFi