hjelp til Hjemmekino/Hifi rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til Hjemmekino/Hifi rom

Hei!

Vi skal bygge hus og i den anledning har jeg fått ett eget rom til hifi og hjemmekino.

Rommet er ca 3,2m (B)x5m(L)x2.4m(H) så det er ikke allverden men det er nå det det er. Jeg ønsker å kjøre to separate systemer, ett til hjemmekino og ett til hifi.
    Derfor vil jeg bruke innebygde høyttalere for ikke bruke for mye plass.
    Rommet blir i betong/mur under bakken. Så det blir solide vegger.

Strøm:
    Vurderer to kurser a 16A

Tenkt hjemmekino: Tar alt via Hifiklubben for å gjøre det enkelt.

Høytttalere:
    Merke
    Dali Phantom Ikon x4
    Dali Phantom Vokal
    Dali Sub IKON SUB MK2
    Projector BenQ W1070
    Kilde DVD Samsung BD-F8900
    Lærret Grandview 234x123 106"
    Møbel UNNU 231 + Projector Drop PD1
    Sofa Ikea Kivik sofa
    Sorround Denon AVR-4520
    Kabler - div Hifiklubben

Det jeg trenger mest hjelp til er hvordan jeg skal bygge rommet. Jeg skal ikke bygge selv men trenger hjelp til valg av materiale.
    Ser at Glava og Rockfon er nevnt.
    Hva bruker jeg på veggene ?
    Hva bruker jeg i taket ?
    Trenger jeg spesielle dører ? Må ha åpne luftveier pga ventilasjon.

Så er det noen med noen enkle råd ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt

Bør jeg bytte til Pioneer istedenfor Denon da den er klasse D ? Tenker da på mindre varme. Det er det samme for meg da begge toppmodellene trolig har mer en jeg trenger.
    Kan jeg plassere projektoren i bakveggen slik at den står i boden. Det blir en dør i midten på bakveggen.
    Er det noe poeng i å gå for 7.2 system ?

Sist endret av kasol; 10-15-2013 kl 14:47

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kasol.

Flott samling utstyr du har listet opp. Skal bare kommentere det jeg føler jeg har greie på.

Ettersom W1070 har begrenset zoom vil du på 5 m ende opp med bildestørrelse på ca 150". Tror det passer best med takfeste. Ta en titt på denne kalkulatoren og finn ut hva som passer.

Om du føler du har plass ville jeg gått for en tradisjonell rom i rom konstruksjon. Dette for å hindre lyd å forplante seg i resten av bygningen. Hva angår akustiske tiltak for å gi gjengitt lyd best mulig forhold i kinoen foreslår jeg at du tar en titt i en av trådene hos entusiastene. Anbefaler Hunsbedt sin tråd. Ser at du skal bygge kinoen i rom med betong vegger, så her får du vurdere hvor hvitt det er nødvendig å dempe omverdenen fra kinolyden.

Personling ville jeg gått for 7.2 da flere og flere nye filmer kommer med 7.2 støtte. De fleste receivere er klare for dette.

Dører og vinduer er et roms største lydlekkasje. Vil anbefale at du bytter til en dør med lydisolasjon.

Ventilasjon er viktig for å ha god komfor i kinoen. Det er mange ventilasjonsløsninger som tar hensyn til lyddemping. I den tråden jeg nevnte vil du finne flere egenkonstruerte løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, jeg ser jeg kan kjøpe en annen og dyrere prosjektor.

Her er tegninga av bodene som da blir bygd under bakken pga byggekrav max 25% av tomta i BYA. Fruen skal ha rommet helt bak til bod og jeg får meg ett lite hifi rom.

Ifra Mesterhus som bygger:4

Hva bør jeg endre på ? Tenke da på akustikk tiltak.

Jeg skal lese igjennom tråden som du nevner.

Edit: Ser en annen bruker: d 2 lag med gips på hver side av veggene. Hva med taket mitt ?
    Sist endret av kasol; 10-15-2013 kl 18:13

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips gir slette flater som reflekterer lyden mye. For rommets akustikk er dette ikke ideelt. Om jeg fortår deg riktig så skal det ikke bygges noe etasje over bodene. Da kan jeg ikke se hensikten med to lag gips i taket. Akustikkplater med lekting på tak og vegger tror jeg er veien å gå. Da får du også plass til det elektriske i vegg og kan legge opp trekkerør til høyttalere og eventuelt projektor i tak. Med takhøyde på 2400 mm vil du normalt ha 400 mm til overs over døren til boden som du har mulighet til å lage luke til projektoren.

Ser at avshop har tilbud på Sony VPL-HW50ES. På fem meter klarer den 107" på full zoom. Med lekting av vegger så tror jeg du kommer deg innenfor 106". Denne projektoren er anbefalt av ekspertene her i forumet og forøvrig den samme som benyttes i tråden jeg nevnte. Har selv sett den på hifi-klubben og ble meget imponert.

Om du har behov for lyddemping kan du teste med et anlegg eller bomblaster i boden og høre etter i resten av huset.

Holder selv på å dempe huset med green glue og gips på alle yttervegger og tak. Men dette er først og frems rehab og mot flystøy.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott

Jeg må nok ha det inn med teskje... Hvilken akustikk plater anbefales ? (Merke/type)

Kan dette ha noe for seg ? http://www.sumopix.com/no/stoeydemping

Som du sier har jeg nok ikke så mye bruk for lyddemping men akustikk blir viktigere.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett er det en dyr løsning å kjøpe prefabrikerte akustikkplater. Om DIY ånden i deg har litt abstinenser så er ikke akustikkplater den største utfordringen å lage selv. Rockwool akustikkplater i ramme trekt med stoff av eget ønske fungerer utmerket som lydabsorbenter. Disse kombinert med egenproduserte diffusorer og bassfeller kan hjelpe deg godt på vei mot en optimal akustikkløsning for ditt rom.

For mer inngående kunnskap om ovennevte kan jeg anbefale denne tråden. Det er to videoer hvor en av USA's mest anerkjente akustikk eksperter intervjues om rom akustikktiltak, stolplassering samt sub og høyttaler plassering med gode utdypende forklaringer.

Når er byggestart?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen regnep.
    Tomta er grav ut denne uka så jeg har god tid. Har kontaktet profesjonell hjelp. Han skal hjelpe meg med å designe rommet. Snekkeren skulle ha 22k bare for å legge parkett (som ikek var sååå dyr)... så det ser ut til at jeg må gjøre litt selv. Det er igrunnen greit. Selv om jeg er ti tommeltott knut så skal jeg få det til med kyndig hjelp.
    Jeg fikk noen bra tips om selve anlegget samt at han skal hjelpe meg med akustikk og hvordan jeg bør bygge rommet. Det blir ett 7.1 oppsett med 2 subber.

Lignende tråder

1. Hifi/hjemmekino
    By Tobias1989 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 11-18-2010, 13:26
  2. Fra HiFi til Hjemmekino
    By Bortne in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 11-22-2007, 11:00
  3. BJB Hjemmekino og hifi.
    By BJB in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 43
    Siste melding: 11-03-2006, 11:52
  4. Gå fra hifi til hjemmekino.
    By b-ill in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 03-24-2006, 02:03
  5. fra hifi til hjemmekino
    By cathc in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 04-15-2005, 22:14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •