Ny hjemmekino i kjelleren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino i kjelleren

Etter flere år med lesing side opp og side ned på dette forumet er det endelig min tur å begynne. Har nå flyttet inn i nytt hus og skal begynne på mitt lille gutterom..

Er ikke all verdens plass å ta av, men har 520(L) x 340(B) x 220(200)(H) å ta av. Som man kan se så er det litt begrenset høyde på taket, spesielt det som vil bli bak i rommet. Dette må jeg se hvordan jeg klarer løse/utnytte best mulig etterhvert...

Teknisk rom blir plassert i boden bak kinorommet. Dører skal selvfølgelig også med her.

Lyd jeg har til nå er:

Front: Klipsch RF-82 MKII, Center: RC-64 MKII, Surround: RS-42, Sub: SVS-PB12 Plus/2, Reciever: Yamaha RX-A2010, Effekt: Rotel RB-1572, Projektor: Sony VPL-VW95ES, Lerret: 129" Dreamscreen Lydtransparent

Sony projektoren kjøpte jeg rett før jeg flyttet i februar så den har jeg ikke fått testet skikkelig før jeg flyttet og lerretet ligger fortsatt i esken sin, så det har jeg ikke engang fått sett på...

Tenker også på å få tak i en Rotel RB-1572 til og RMB-1575 til center, surround og front presence.

Skal få tatt noen bilder av hvordan rommet ser ut nå. Bare å komme med ideer og tips underveis her da min kunskap om konstruksjon, spesielt innen lyddemping og akustikk, er begrenset.

Prøver å legge ved noen bilder på hvordan jeg ser for meg dette. Er ikke noen racer i SketchUp, så får vel prøve å komme med litt utfyllende bilder med detaljer etterhvert.

Dette er i hvertfall utgangspunktet planen på hva jeg ser for meg. (Møblene vil nok ikke bli som skissert)

Har noen noe å komme med underveis er jeg mer en takknemlig for tips og ideer.
    Sist endret av blosti; 09-22-2013 kl 21:44

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva skal du med 2stk RB-1572 og ein stk RB-1575? Vert ikkje det litt overkill? Med 7 kanalar lettdrevne Klipsch høgtalarar og såpass kompetent receiver, så vil eg tru det er nok med 3 eller 5 kanalar effekt...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan man vel godt si, men har litt 'tvangstanker' om at det blir litt mer komplett... :/ men foreløpig holder jeg meg til det jeg har, så får vi se hva det blir til når rommet er ferdig.

Kan noen fortelle meg hvorfor ikke bildene mine fungerer?? Har tatt noen bilder av rommet og laget en enkel sketchup som jeg tenkte å dele, men får de ikke frem...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å se hva som er galt, men det er såpass mange bugs her (forumversjonen som brukes...) at det er vanskelig å finne ut noe.

Dersom du har litt tålmodighet, så bør dette fikse seg selv når vi får på plass siste Vbulletin forumversjon. Dette skal etter planen skje ila. dagen i dag, eller senest i morgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blosti Vis post
    Det kan man vel godt si, men har litt 'tvangstanker' om at det blir litt mer komplett... :/ men foreløpig holder jeg meg til det jeg har, så får vi se hva det blir til når rommet er ferdig.

Kan noen fortelle meg hvorfor ikke bildene mine fungerer?? Har tatt noen bilder av rommet og laget en enkel sketchup som jeg tenkte å dele, men får de ikke frem...
    Eg har sjølv 6 surroundkanalar som eg køyrer på kun receiver, og syns det fungerer utmerka. Klipsch er lettdrevne, og det er generelt lite informasjon som går til surroundkanalane...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Eg har sjølv 6 surroundkanalar som eg køyrer på kun receiver, og syns det fungerer utmerka. Klipsch er lettdrevne, og det er generelt lite informasjon som går til surroundkanalane...
    Vi får vel se om jeg klarer å holde tvangstankene litt tilbake, men det får tiden vise...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut noen bilder av rommet jeg har til rådighet til å starte med.

Har revet taket og satt opp veggen til venstre i bildet. På denne veggen, som er ut mot peisestuen, har jeg brukt en 148x48 i gulv og tak og med 98x48 annenhver bortover slik at veggen i kinorommet og veggen i stuen ikke berører hverandre.

Kommer kanskje litt bedre frem av bilde 2:

Som dere kan se er ligger det en H-bjelke og noen rør til badet over i taket som gjør den bakre delen av rommet 20cm lavere (totalt 200cm) enn resten av rommet.

Er en del rot i rommet. Dette skal jeg få ryddet unna. Blir litt vanskelig å få gjort noe uten konstant å flytte ting rundt i rommet.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden blir det spennende å følge videre!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette blir moro å følge videre

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på listen med spente følgere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Håper jeg kan klare å holde leselysten oppe. Er litt begrenset med tid jeg får lagt inn i prosjektet til tider, men håper i hvertfall at jeg skal kunne bruke noen få timer hver kveld... Hvis alt går som det skal.

I dag skal jeg begynne på Auralex sin rom-i-om løsning med Resilient Channel og lydbøyler i taket. Har som nevnt ikke all verden av plass, så håper å kunne få til en så god løsning som mulig med disse kanalene.
    Oppdaterer med bilder utover kvelden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått gjort så mye i dag, men har fått opp 2 lag med rockwool lydplater og Resilient Channel på vegen mot stuen.

2 av de andre veggene har blitt lektet ut og fått lagt på endel kanaler.

Vinduet blir borte bak 2 lag med gips.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende,må følge med her.

Men det vinduet,skal du kle det inne? Vet ikke om det blir et problem her,men har sett flere som har fått problemer med å kle inne vinduer pga fukt.

En ting å ha i bakhodet i alle fall. Sikkert andre her inne som kan svare mer på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kanon! Her skal det følges med videre! Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med Resilient Channel! Hvordan er dette kostnadsmessig sett oppimot etpar lag med gips?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen Vis post
    Spennende,må følge med her.

Men det vinduet,skal du kle det inne? Vet ikke om det blir et problem her,men har sett flere som har fått problemer med å kle inne vinduer pga fukt.

En ting å ha i bakhodet i alle fall. Sikkert andre her inne som kan svare mer på dette.
    Hadde tenkt å kle det ine bak gipsvegg ja. Takker for advarsel. Skal sjekke litt mer rundt dette før jeg gjør noe jeg kommer til å angre på..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinobyggern Vis post
    Spennende med Resilient Channel! Hvordan er dette kostnadsmessig sett oppimot etpar lag med gips?
    Regnet meg frem til at jeg måtte ha litt under 2 pk. fra AVShop med 24 kanaler, 1 pk lå på ca kr. 2000,-. De hadde bare 2 pk. hvor den ene var 'tatt' litt fra.. Ser til ut at det holder for meg likevel, så jeg krysser fingrene... Utenpå kanalene hadde jeg tenkt til å ha 2 lag gips i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skjedd så mye som planlagt her, men har nå fått handlet inn litt.. Så med litt flaks får jeg gjort litt i kveld og i morgen.
    Et lite lass med gips er på plass

Har også fått trukket noen av strekkene med høytaller kabel med god hjelp fra kjæresten.. så da ligger det klart... Flere kommer vel på plass i løpet av noen dager.

er litt usikker på hvordan jeg skal ordne taket uten å miste for mye takhøyde, men lydbøylene er i hvertfall på plass...

Men før jeg får startet på NOE av dette må jeg flytte den ene døra til boden inn mellom bodene. så har en 'liten' ryddejobb foran meg...
    (sorry for dårlig kvalitet)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk endelig mulighet til å bruke et par timer i går igjen. Så nå er døren flyttet og veggen tettet igjen. Da er det tilbake til selve kinorommet igjen i helgen

Fortsatt bare mobilbilder, så ikke beste kvalitet...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten ferdig med å sette opp auralex resilient channel i hele rommet. Før jeg skal gå i gang med gipsing av vegger må det trekkes kabler.
    Tenkte å legge opp til mulighet for 11.2 mens jeg først er i gang, men er ikke helt sikker på plassering. Er det noen som har litt erfaring og tips å komme med? På grunn av grunn av døren må jeg plassere side surround enten foran eller bak døra. Med takke på sitteposisjon, blir dette da enten rett foran eller rett bak første rad. Hva er best?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •