Ny hjemmekino i kjelleren - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kommer også til å legge opp til 11.2 når jeg kommer så langt, og jeg tar utgangspunkt i manualen til Yamaha DSP-Z11.

Ny hjemmekino i kjelleren-11-2-jpg

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Keep it strong from cousin Yong

Hei!

Dette blir bra Ser frem til film når damene skal på julekonsert

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å tenkre litt på hvordan jeg skal få trukket høyttaler og signalkabler etc. Leser på forumet, at ved å 'punktere' veggene med kabelbokser så forsvinner litt poenget med å lyddempe rommet med dobbelt lag gips osv. Jeg tenkte å legge alt skjult i veggen/taket.
    Kan det lønne seg å legge all kabling i kanaler sammen med spotter i stedet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YingYong Vis post
    Hei!

Dette blir bra Ser frem til film når damene skal på julekonsert
    Ja, bør vel klare å bli ferdig til jul Og da er det bare å komme å se film...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Jeg kommer også til å legge opp til 11.2 når jeg kommer så langt, og jeg tar utgangspunkt i manualen til Yamaha DSP-Z11.

Ny hjemmekino i kjelleren-11-2-jpg
    Takk. Følger denne jeg og...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer ikke så mye hver dag, men her kommer en liten oppdatering.

For å prøve å unngå så mange hull/'punkteringer' i gipsen, har jeg bestemt meg for å trekke høytallerkabler i forbindelse med spot kassene. Legger inn et ekstra lag med gips inne i spotkassene for å skjerme høyttaler kablene. Vet ikke om dette er nødvendig når jeg skal bruk LED??

Har prøvd å illustrere hva jeg tenker i forbindelse med sketchup tegningen under.

Bortsett fra dette har jeg fått begynt å sette opp gips. Var litt spent på hvordan resilient channel ville holde, men etter å ha satt opp første lag på den ene veggen ser ting til å holde bra.

Første plate på veggen

Er ikke bare enkelt å skru opp gipsplater alene når man skal holde platene ca. 1 cm fra gulvet samtidig som de skal skrues fast...

Første vegg ferdig på plass...

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blosti Vis post
    Er ikke bare enkelt å skru opp gipsplater alene når man skal holde platene ca. 1 cm fra gulvet samtidig som de skal skrues fast...
    Bruk en centimetertykk list e.l. som du legger mellom gulvet og gipsplaten som den hviler på mens du skrur.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lista du har liggende oppå gipsen på bildet vil fungere ypperlig til å støtte opp plata fra gulvet...er vel 12mm tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Bruk en centimetertykk list e.l. som du legger mellom gulvet og gipsplaten som den hviler på mens du skrur.
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Den lista du har liggende oppå gipsen på bildet vil fungere ypperlig til å støtte opp plata fra gulvet...er vel 12mm tenker jeg.
    Takker for gode ideer. Prøvde den lista som ligger oppå gipsen. Den ga en glippe på ca 20mm (plata til høyre er med list, venstre uten)

Skal ut å skaffe en glattkant på ca 10mm i dag, så skal jeg prøve å fortsette i kveld hvis jeg får tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt inne i kinorommet i helgen og i går. Først ble jeg ferdig med å sette opp alle veggene med det første laget med gips

De to hullene øverst på veggen er luft inn/ut. Nede ti venstre kommer det inn strøm som elektriker har lagtopp. Dette og alle andre sprekker blir tettet med Greenglue Noisproofing Selant.

Panoramabilde tatt med iPhone

I går begynte jeg å lekte ned taket med lydbøyler. For å ikke tape for mye høyde har jeg lagt opp lydbøylene på klosser langs med eksisterende bæring (husker ikke helt hvor jeg leste dette her inne på forumet, men i alle fall, takk for ideen). Dette gjør at jeg bare bygger ned 1 cm fra eksisterende bæring.

Nå er det stort sett bare å legge på plass isolasjon i taket igjen og begynne å skru på plass gips.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin fremgang!
    På det siste bildet har du klosser også på bjelkene mot veggen som er vridd 90 grader. Er det noe poeng med disse? Kunne ikke disse lydbøylene vært festa direkte i bjelkene?
    Personlig ville jeg vridd klossene 90 grader slik at du fikk skruene i klossene over hverandre i stedet for ved siden av hverandre. Da ville du være helt sikker på at klossene ikke vrir seg. Men det holder sikkert godt nok det du har gjort også :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Fin fremgang!
    På det siste bildet har du klosser også på bjelkene mot veggen som er vridd 90 grader. Er det noe poeng med disse? Kunne ikke disse lydbøylene vært festa direkte i bjelkene?
    Personlig ville jeg vridd klossene 90 grader slik at du fikk skruene i klossene over hverandre i stedet for ved siden av hverandre. Da ville du være helt sikker på at klossene ikke vrir seg. Men det holder sikkert godt nok det du har gjort også :-)
    Takk for tilbakemelding... Jeg har satt på klosser også på bjelkene mot veggen for å få løftet lektene i samme høyde som resten av taket.
    Får håpe at klossene holder. Var en del jobb å få satt de som det står nå for å få alt i vater over hele taket, og har ikke så veldig lyst til å gjøre det igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått jobbet noe i rommet i helgen må jo ta seg litt av familien også... Men for å finne ut hvor mye gevinst det er i å lydisolere rommet, har jeg testtkjørt fronter og sub. Jeg tok meg en tur rundt inne i huset OG utenfor, for å si det sånn så håper jeg at det blir VESENTLIG bedre etter at rommet er ferdig :/

I morgen skal jeg hente lyddør og lydfeller til luftekanalene (var en del støy utenfor huset også...) Skal få tettet taket denne uken håper jeg og satt inn dør, det bør jo hjelpe en del. Da gjenstår det bare å se..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blosti Vis post
    Jeg har satt på klosser også på bjelkene mot veggen for å få løftet lektene i samme høyde som resten av taket.
    Ja, selvfølgelig... Tenkte et øyeblikk at du benyttet klossene for å vri lektene 90 grader. Men poenget var jo selvfølgelig å få dem opp slik at lektene så vidt bygger nedenfor bjelkene...
    Veldig god idé, forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble dessverre ikke gjort mye (igjen), men nå er i hvertfall lyddør og lydfeller i hus. Så etter 5 dager i Barcelona med jobben, er det bare å sette i gang igjen...

Men det blir ikke før i morgen, i kveld får man ta seg av kjæresten

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går sakte, men sikkert fremover. Har fått satt inn døren (puh, at dører skal være så tunge...) inn til kinorommet samt noen av platene i taket. Kan begynne å se konturene av et rom igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipp topp, tomlane opp!

Eg er veldig spent på korleis du syns støydempinga vert etterkvart. Du har jo valgt ei god løysing mtp utnytting av plassen osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Tipp topp, tomlane opp!

Eg er veldig spent på korleis du syns støydempinga vert etterkvart. Du har jo valgt ei god løysing mtp utnytting av plassen osv...
    Takk takk... Er veldig spent selv. Har testet sub og fronter før jeg satte opp første platelag i taket, for å høre forskjeller før og etter ferdig tettet rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I helgen har det ikke blitt gjort så mye pga. hyttetur. men i går kveld kom en kompis innom og hjalp meg med å legge verdig første lag med gips i taket. vi manglet dessverre litt skruer etc. for å begynne på lag 2 så det blir en tur på maxbo i dag. Men før jeg tok kvelden fikk jeg lagt på Greenglue Noiseproofing Sealant i alle sprekker. Så i kveld skal vi legge lag 2 på vegger og tak... og forhåpentligvis ferdig med gips...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som har erfaring med å plassere PJ i bakrommet. Hvilke utfordringer bør jeg tenke på i forhold til å lage hull i veggen og for å ikke tape for mye av det jeg har gjort med lyddemping etc..

Håper jeg har forklart meg forståelig

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •