Nytt hus og kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus og kinorom

Hei !

Trenger litt hjelp til kinorom bygging.

Det skal snart bygges ny enebolig med utleie i 1etg. Vi skal selv disponere kjeller,2etg og loft. 1 etg skal leies ut. Kinoen skal være i kjelleren, ca 4x7 m. Her kan jeg også få innspill. Men det er ca den størrelsen jeg føler for å bruke. Både pga det økonomiske ved å bygge rommet samt at jeg ikke trenger plass til 12 mann der inne.

Mitt hovedmål er å sikre veldig god lydisolering opp mot leieboer slik jeg kan se film når det passer uten å ta for mye hensyn. Jeg forstår at det vil være umulig å kunne spille 110+db 24timer i døgnet uten at de klarer å høre noe som helst oppe. Ventilasjon må også være god nok.
    Jeg liker veldig godt mye watt, trøkk, dynamikk, bass og volum så det må dimensjoneres i forhold til dette.

Etter litt research så har jeg sett for meg å bygge kjeller og taket i betong og vanlig standard videre oppover og rom-i-rom løsning for kinoen. Håper jeg kan få inspill om dette faktisk er den beste løsningen. Og hvordan kan jeg få kommunisert dette til utbygger for å få det gjennomført optimalt ?

Hva bør selve rommet dekkes med etter isolering for god lyd innvendig ? Ingenting av dette kommer jeg til å gjøre selv, så det bør være enkelt og ikke altfor dyrt for å utføres av utbygger. Hva skal f.eks gulv og vegger dekkes med?

Jeg er ingen handyman og kommer ikke til å gjøre noe selv.

Budsjett: Har egentlig ikke satt opp noe spesielt budsjett til dette. Men jeg håper i utgangspunktet ikke at det overstiger 100.000 mer enn hva det ville kostet om dette skulle vært et vanlig rom. Men jeg strekker meg litt ekstra fremfor å få en sms av naboen om jeg koser meg med transformers en fredags kveld.

Hva er deres erfaringer som har bygget et slikt rom pga lydisolering ? Hvor godt høres det i etasjen over ? Vil naboen ikke klare å sove eller vil det kun bli en svak brumling i de aller værste filmsekvensene ?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doinkster
    Hei !

Trenger litt hjelp til kinorom bygging.

Det skal snart bygges ny enebolig med utleie i 1etg. Vi skal selv disponere kjeller,2etg og loft. 1 etg skal leies ut. Kinoen skal være i kjelleren, ca 4x7 m. Her kan jeg også få innspill. Men det er ca den størrelsen jeg føler for å bruke. Både pga det økonomiske ved å bygge rommet samt at jeg ikke trenger plass til 12 mann der inne.
    Litt dumt kanskje at 1.etg skal leies ut. Da må du muligens ta mer hensyn enn du måtte ha gjort med familien boende rett over...
    Uansett, fin størrelse du har tenkt deg. Du vil greit få plass til to rader med for eks tre stoler i hver rad, og bakerste rad plassert på en forhøyet plattform. Og falsk lerretsvegg med akustisk lerret.

Mitt hovedmål er å sikre veldig god lydisolering opp mot leieboer slik jeg kan se film når det passer uten å ta for mye hensyn. Jeg forstår at det vil være umulig å kunne spille 110+db 24timer i døgnet uten at de klarer å høre noe som helst oppe. Ventilasjon må også være god nok.
    Jeg liker veldig godt mye watt, trøkk, dynamikk, bass og volum så det må dimensjoneres i forhold til dette.
    Skal du kjøre på med 100-110dB må grunnarbeidet gjøres meget grundig for å få et resultat som demper lyden oppover. Dette vil også bli dyrt. Men skal det gjøres av proffer, med lite egeninnsats regner jeg med at du har tatt god høyde for dette.

Etter litt research så har jeg sett for meg å bygge kjeller og taket i betong og vanlig standard videre oppover og rom-i-rom løsning for kinoen. Håper jeg kan få inspill om dette faktisk er den beste løsningen. Og hvordan kan jeg få kommunisert dette til utbygger for å få det gjennomført optimalt ?
    Her har du en god plan. Vegger og tak i betong er en absolutt forutsetning for å hindre lydgjennomgang. Og like viktig blir ett mekanisk frakoplet rom-i-rom, som i tillegg må fuges helt tett. Du bør lese deg opp på dette, og sørge for at utbygger gjør dette rett. Det er slett ikke alle snekkerfirmaer som har noe særlig peiling på riktig konstruksjon av et slikt rom, og derfor er det viktig at du selv kan passe på litt, eller få hjelp av andre med erfaring.
    Ventilasjon er særdeles viktig. Og selvfølgelig tilstrekkelig med lydfeller på innluft og avkast. Skal du bygge balansert ventilasjon i hele huset må kinoen holdes utenfor, med sitt eget system.

Hva bør selve rommet dekkes med etter isolering for god lyd innvendig ? Ingenting av dette kommer jeg til å gjøre selv, så det bør være enkelt og ikke altfor dyrt for å utføres av utbygger. Hva skal f.eks gulv og vegger dekkes med?
    Det optimale for demping av lydrefleksjoner foran i rommet er Rockfon Industrial-plater. Disse fåes i forskjellige tykkelser, 50-80-100mm er mest vanlige. Gå for største tykkelse til førsterefleksjoner på vegg og tak. Bassabsorbenter i hjørnene er bra. På bakveggen er det en del som gjerne bruker difussorer. Dette kan du selv sjekke ut og lese om her på forumet før du bestemmer deg for akustiske tiltak.

Jeg er ingen handyman og kommer ikke til å gjøre noe selv.

Budsjett: Har egentlig ikke satt opp noe spesielt budsjett til dette. Men jeg håper i utgangspunktet ikke at det overstiger 100.000 mer enn hva det ville kostet om dette skulle vært et vanlig rom. Men jeg strekker meg litt ekstra fremfor å få en sms av naboen om jeg koser meg med transformers en fredags kveld.
    Jeg er helt sikker på at dette rommet vil koste deg mer enn 100.000. Bare det elektriske kan fort komme opp i halvparten av dette hvis du for eks skal ha mange spotter, lysstyring og dedikerte strømkurser. Det virker som du har rimelig god råd, og da bør du absolutt satse nok penger slik at du ikke sitter igjen med en halvdårlig løsning hverken du eller din nabo over er fornøyd med.

Hva er deres erfaringer som har bygget et slikt rom pga lydisolering ? Hvor godt høres det i etasjen over ? Vil naboen ikke klare å sove eller vil det kun bli en svak brumling i de aller værste filmsekvensene ?
    Med 20cm helstøpte vegger og tak, frakoplet gulv og rom-i-rom (med 10cm stenderverk og dobbel/trippel gips), vil nok naboen skjermes mot det meste. (Husk også at du antakelig må ha dobble lyddører, slik at ikke lyden går ut gjennom disse. Vinduer er også en dårlig løsning.)
    Med overnevnte løsning bygget korrekt kan du effektivt hindre lyd opp til 110dB. Men subwoofere er et vanskelig tema. En kraftig sub som gjerne går ned i under 20Hz på 110dB volum er ikke lett å temme. Men med overnevnte løsning har du gjort omtrent alt du kan for å hindre lydspredning.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0