forbedre Akustikken i rommet. hvordan?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer tobkas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question forbedre Akustikken i rommet. hvordan?!

Tenkte å forbedre akustikken i min hjemmekino men etter å ha lett rundt og sett på avshop sine løsninger klarer jeg ikke helt å finne ut hva jeg trenger og ikke trenger? kan noen hjelpe meg med litt veiledning? scenemolton som dekker vinduet vil ihvertfall hjelpe en smule men tenker mer noe på veggene kanskje bassfeller? er et ørlite ekko i rommet også..
    bilder av hjemmekinoen ligger i linken under.

Takk for all hjelp

mvh tobkas

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ingen som kan hjelpe meg :???:
    har sett rundt og i små rom (som jeg vil regne mitt som) er det ofte brukt diffusjon men ikke absorbasjon. rommet rister veldig ved en heftig bass scene kan bassfeller hjelpe å stramme bassen opp litt? ser av-shop sin pakke for små rom også inneholder absorpsjon så blir litt forvirret over hva jeg bør starte med

Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk gode resultater med rockwool-plater på førsterefleksjoner. Billig løsning og godt utbredt her på forumet. Et teppe på gulvet er også gode saker.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noen nyttige lenger i denne tråden:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...ml#post1953547

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk som det er nevnt over her Rockwoll dempeplater i førsterefleksjonene .

Har du plass , så setter du inn bassfeller i hjørnene - så store du har plass til !
    Hvis du søker litt rundt her inne, så finner du masse om dette !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Kanskje noen nyttige lenger i denne tråden:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...ml#post1953547
    tusen takk hjalp ekstremt mye!:-D

takk til alle dere andre også er mer orientert nå og vet hva jeg skal gjøre

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Etter å ha forstått hvordan akustikk fungerer ser jeg at jeg har et lite problem på rommet... Førsterefleksjons platene var veldig vanskelig å plassere grunnet dør på den ene siden og vindu på den andre... en løsning kan være å kun ta den bakkerste refleksjonen? hjelper ihvertfall litt eller hva sier dere?

legger ved noen bilder sånn at dere forstår hva jeg mener

noen kommer sikkert til å foreslå å tå vekk hele vinduet men det er en hage der selv om du bare ser en busk fra denne vinkelen
    Tenkte å tekke til vinduet med rullegardinstoff fra ikea og scenemolton i en ramme med borrelås så løsningen fra en annen på forumet

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du har vindu og dør bør ikke by på så veldig store problemer. Vindusproppen kan du fylle med rockwool den også (akustikkplate), og du kan også henge en plate på døren? Jeg kommer selv til å måtte henge akustikkplate på døren på den ene siden.

Det absolutt rimeligste, som også fungerer ypperlig, er demping av første- og førsterefleksjon på vegg som du allerede er inne på. Det er også enkelt å lage selv.

Hvis du har mulighet kan du bruke samme type dempeplater på bakvegg, men her vil det nok være mest optimalt med diffusor. De lærde mener at man ikke skal bruke diffusjon med mindre det er større avstander, så i de fleste typiske rom vil absorpsjon være det beste på sidevegger.

Selv kommer jeg til å satse på en kombinasjon av absopsjon på vegg og tak, og diffusjon på bakvegg.

PS! Teppe på gulvet er også en enkel forbedring.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    At du har vindu og dør bør ikke by på så veldig store problemer. Vindusproppen kan du fylle med rockwool den også (akustikkplate), og du kan også henge en plate på døren? Jeg kommer selv til å måtte henge akustikkplate på døren på den ene siden.

Det absolutt rimeligste, som også fungerer ypperlig, er demping av første- og førsterefleksjon på vegg som du allerede er inne på. Det er også enkelt å lage selv.

Hvis du har mulighet kan du bruke samme type dempeplater på bakvegg, men her vil det nok være mest optimalt med diffusor. De lærde mener at man ikke skal bruke diffusjon med mindre det er større avstander, så i de fleste typiske rom vil absorpsjon være det beste på sidevegger.

Selv kommer jeg til å satse på en kombinasjon av absopsjon på vegg og tak, og diffusjon på bakvegg.

PS! Teppe på gulvet er også en enkel forbedring.
    Har et teppe på gulvet vet ikke om det vises på bildene mine... Er det noen andre som har absorpsjon rett på døren her på forumet? lurer veldig på hvordan det ser ut :roll:

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    absorpsjon på døren blir ikke et alternativ siden det ikke ser veldig pent ut... vil helst at de skal se fine ut men sliter virkelig med plasseringen.... alt annet en førsterefleksjon er lett å plassere noen som har forslag? hvor høye bør dem være?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ser pent ut kommer vel litt an på hvilke typer absorpsjonsplater du har tenkt å bruke? Det ser jo ikke så mye anderledes ut på vegg enn på dør.

Førsterefleksjonen er den viktigste å få dempet, men om du absolutt ikke kan få til dette er det selvfølgelig bedre å dempe andrerefleksjon enn ikke å ha noen demping i det hele tatt.

Når det gjelder størrelse er det i allefall viktig at du dekker diskant og mellomtone. Dette ser du enkelt med "speil"-metoden. Når man lager akustikkplater selv blir de som regel 60cm brede og enten 120 eller 60 høye, dette grunnet størrelsen akustikkplatene kommer i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •