Hjemmekino i nytt funkishus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i nytt funkishus

Vi skal bygge nytt hus til høsten og jeg driver derfor å planlegger et hjemmekinorom i kjelleren. Det hadde vært fint med noen innspill til om dette kommer til å fungere bra siden det er første gang jeg begir meg ut på et slikt prosjekt.

Jeg har lekt en del rundt i Sketchup og funnet en romløsning i kjelleren som er akseptabel ift behov for andre rom. I den enden jeg har lagt hjemmekinoen er hele rommet under bakkenivå og det er ingen vinduer. Kjelleren vil bli støpt i betong, også med betong som dekke mellom 1 etasje og kjeller. Jeg tror derfor jeg har et godt utgangspunkt for liten lydlekkasje til resten av huset. Jeg planlegger å ha doble gipsvegger og vegg-til-vegg teppe i dette rommet for å forbedre akustikken så mye som mulig. Rommet grenser til teknisk rom og jeg vil derfor ha muligheten til å skjule forsterker etc der inne. I tillegg planlegger jeg Sensio/xComfort styring for vannbåren varme og lys (evt AV utstyr på sikt).

Jeg planlegger å ha så mye skjult som mulig. Legger opp trekkerør til prosjektor, 7.1 høyttalere (med mulighet for in-wall på sikt) etc.

Rommets fysiske dimensjoner:
    Lengde: 4.17 m
    Bredde: 3.18 m
    Høyde: 2.40 m

Jeg er litt bekymret for lyd mot trapp siden den er åpen opp til de to andre etasjene, og har derfor lagt inn en bod mellom kinoen og trappen som kan fungere som en buffer. Andre bekymringer er kles-sjakt (tegnet inn i nedre høyre hjørne som en firkantet boks) som har potensiale til å bringe lyd opp og ventilasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste for å avgrensa lyd til resten av huset er rom i rom løysing. Då "isolerer" du eit rom inni rommet ditt, som ikkje er i kontakt med veggar og tak til retsen av huset. Då vil du få rimelig bra lydisolasjon, så framt du greier å tetta det så godt som mulig.

Dette har eg ikkje gjort sjølv, så det er det mange her inne som kan langt betre enn meg. Å ha bod mellom trapp og filmrommet ditt, slik at du får lukka rommet skikkeleg, er veldig lurt. Trapper sprer lyd i heile huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser og du har tegnet inn en subwoofer og denne kommer du ikke til og klare og stoppe lyden fra selv om du bygger rom i rom.

Det billigste og letteste alternativet er og legge 2 lag gips dette bedrer diskant og mellomtone men bassen klarer du ikke og stoppe uten solide betong vegger og tak.

Kommer selvfølgelig og ann på hvilket lydnivå du ser for deg og ha i kinoen.

jeg bygger selv hjemmekino og har har jeg lagt 2 lag gips på hver side av veggene, vet at dette ikke tar bassen men mann kan man selvfølgelig skru ned om andre i huset sover eller lingnende.

Rom i rom stjeler og veldig mye av romstørrelsen og ut i fra tegningene dine så ser det ikke ut som dette er en løsning for deg, mtp størrelse.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom-i-rom blir nok ikke aktuelt pga størrelsen nei. Men det er nesten et betongbur allerede dette, 4 av 6 sider er betong, kan jo kanskje støpe veggen ut mot boden også, får da 5 av 6 betongsider (den siste går da mot teknisk rom, og er ikke viktig).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flytende gulv bør du uansett vurdere, for det er spesielt i gulvet at bassen "vandrer", og i basshensende er ikke betonggulvet spesielt optimalt... Når det gjelder rom-i-rom betinger jo det også lyddør samt egen inn/ut-ventilasjon, så det blir selvsagt mer omfattende samt tar noe av plassen. Det lar seg imidlertid gjøre å lekte ut ved bruk av avkoblere i aluminium som ikke bygger all verden...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Flytende gulv bør du uansett vurdere, for det er spesielt i gulvet at bassen "vandrer", og i basshensende er ikke betonggulvet spesielt optimalt... Når det gjelder rom-i-rom betinger jo det også lyddør samt egen inn/ut-ventilasjon, så det blir selvsagt mer omfattende samt tar noe av plassen. Det lar seg imidlertid gjøre å lekte ut ved bruk av avkoblere i aluminium som ikke bygger all verden...

Inn/ut ventilasjon må han jo ha om han ikke bygger rom i rom for og slippe spalte i døren.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville laget til bassfeller i hjørnene for bedre bassrespons i rommet.
    om om mulig laget til lydtransparent lerret

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du sålen/gulvet isolert fra resten av huset vil du få stor isolering effekt mot resten av huset. Bassen vil kunne vandre via betong gjennom hele huset og via sålen. Er den skilt fra resten av huset vil den ikke kunne spre seg. Veggene innvendig holder det med gips og 5-10cm isolasjon. Setter du en lyddør 35db så stopper den det meste av lyd mot trapperommet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode tips, jeg får sette meg inn litt i dette flytende gulvet. Jeg hadde bare tenkt å legge teppe over i utgangspunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkel og grei forklaring på flytende gulv

Glava Trinnlyd

-R

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trinnlydplatene god isolasjonseffekt i seg selv? Må man isolere under hvis de skal legges på et kaldt betonggulv? Eller dobler de som isolering også?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin og god tegning du hadde laget.

Boden til å dele opp litt tror jeg som andre her er en god ide.

Selv ville jeg fort ut alle betongveggene, 2-3 cm avstand fra betongen med stenderverk og lakt noe hyssing bak evt kledd med tyvek vindsperr mellom stendrene for å hindre at isolasjonen ramler bak og kommer i kontakt med betongen. Klaringen til betongen hindrer fuktproblemer på sikt og skal fungere som lufting for damptrykket som kommer fra bakken (ca600 liter vann på et år) ikke bruk plast på vegger i kjeller.

Veggene mot bod og teknisk rom ville jeg brukt 6" sems, og vekselsvis med 4" stender til inn og utside. Da får man fjernet en god del av de mekaniske vibrasjonene som kan oppstå, å man sparer mye plass kontra rom i rom.

Obs : bygger man rom i rom må man ikke bygge utpå eksisterende platet vegg, da ender man opp med å få såkalt "tripple leaf" effekt og mindre demping. Info finner man på google.

Ellers flytende gulv, 2 lag gips på vegger og tak med overlapp mellom lagene, skru godt og fug nede ved gulv og oppe ved tak, mellom plater fuger også noen, dette har aldri jeg gjort. Selv fuger jeg normalt bare 1 laget og lar maleren ta seg av fug nr 2 som gjerne skal være siste finish i f.eks et listefritt rom. Tak henger fritt i lydbøyler og med 5-7mm klaring til vegg, sprikken her fuges. Jeg ville nok isolert det jeg hadde klart i taket også. Det nesten viktigste av alt, bruk rockwool og ikke glava. Rockwool har en mye større tetthet og demper vesentlig mer enn glava. Ja, jeg leser et par plasser glava skal være bedre, men det er ikke min erfaring med 15 år i tømrerbransjen. Rockwool er dessuten mye lettere å jobbe med. Et godt tips er å ikke få luftlommer mellom gipsen og isolasjonen. Isoler NØYE i hvert eneste tomrom. Skulle det være plasser du får skjev isolasjon eller små rom som er vanskelige og få til så bruker du her bare en skumsprøyte for å tette alt av luftlommer. Legg gjerne litt kroner i en god dør, fug og tett godt rundt den. I et slikt rom går det hinsides med fugemasse, dette finner du rimelig på europris eller obs bygg.

Dette var mine råd og tips. Kombiner med tips du får her på forumet og egne googlesøk på konstruksjoner så blir det nok veldig bra til slutt.

God bygging !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Har trinnlydplatene god isolasjonseffekt i seg selv? Må man isolere under hvis de skal legges på et kaldt betonggulv? Eller dobler de som isolering også?
    De isolerer litt også. Men kanskje ikke nok om det er veldig kaldt.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Fin og god tegning du hadde laget.
    Min venn SketchUp

De isolerer litt også. Men kanskje ikke nok om det er veldig kaldt.
    I mitt tilfelle trenger jeg nok ikke det siden jeg får vannbåren varme under.

Selv ville jeg fort ut alle betongveggene, 2-3 cm avstand fra betongen med stenderverk og lakt noe hyssing bak evt kledd med tyvek vindsperr mellom stendrene for å hindre at isolasjonen ramler bak og kommer i kontakt med betongen. Klaringen til betongen hindrer fuktproblemer på sikt og skal fungere som lufting for damptrykket som kommer fra bakken (ca600 liter vann på et år) ikke bruk plast på vegger i kjeller.
    Jeg tenkte egentlig å ferdigstille rommet etter at byggmester gjør seg halvferdig, dvs at jeg forbedrer isolasjonen med ekstra lag gips i vegger og tak, samt legger et godt teppe på gulvet. Det betyr at de tar seg av det faglige og står ansvarlig for fukt etc (tross alt helt nytt hus).

Tror det vil bli seende ut som på tegningen under da, hvis jeg har forstått arkitektens tegninger riktig (Isopor (blått) - Betong (grå) - Isopor (blått) - stenderverk/rockwool (gult) - gips - gips (2x rødt). Vil dette bli helt feil ift forplanting av lyd? Jeg kommer ikke til å ha megasvært anlegg, men bruker i starten mitt nåværende Dali Blue 5.1 oppsett..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •