Nytt hus, er "original" 25 cm husvegger nok mtp lydisolasjon? Nå med tegninger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus, er "original" 25 cm husvegger nok mtp lydisolasjon? Nå med tegninger

Hei,

Holder på og skal bygge meg et hus og i den forbindelse må jeg jo ha en kino. Det viste seg at arkitekt var litt forvirret og kalte kinoen min for "garasje" en liten stund, men etter noen timer med utskjelling og store ord gjør han ikke det mer!

MEN, på tegninger og planer er kinoen tegnet inn som hvilket som helst rom i huset, det er balansert ventilasjon og 25 cm tykke vegger. Alle veggene er ut mot Jærsk natur, med unntak av en liten del som er direkte inngang til huset via en ca 3 meter lang "tarm". Gulvet er senket 60 cm for å få fin takhøyde, så gulvet er ikke et problem. Det kommer til å bli plenty med lydadsorbenter og diffusorer i rommet. Rommet kommer forøvrig til å bli ca 35-40m2 stort og 3 meter takhøyde.

Mitt egentlige spørsmål er da som følger:

Er det nok med de 25 cm tykke veggene med tanke på støyisolasjon mot naboene? Det er 10 meter til nærmeste nabo.
    Hva blir eventuelt letteste måte å lydisolere på en billig og grei måte?
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg har en nabo som har nytt hus og han ligger 8 meter fra mitt hus og han har en kino som vende mot meg og jeg kan høre bassen når han ser film.

Her er jo spørsmålet på hvilket lydnivå du kommer til og ha i kinoen din, og bassen kommer du aldig til og klare og isolere vekk den beste løsningen er jo rom i rom løsningen, men denne stjeler litt av rommet. ellers så kan du legge et lag til med gips på veggene mot naboen din.

Hvis du har balansert ventilasjon så er det mest sansynlig at det er 1 ventil i det rommet og den blåser ut, og hvis du vil slippe spaltet dør så må du og ha en ventil til i det rommet som trekker ut luften ellers så vil ventilasjonen fungere.

har du noen teininger som du kan legge ut så blir det litt lettere og se prosjektet

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takker for svar.
    Tegninger har jeg, men de ligger hjemme, skal se om jeg ikke får scannet dem inn i løpet av helgen når jeg kommer hjem til rette siden av Norge :-D

Det må være 2 ventiler skulle ejg tro fordi det er satt inn lyddør inn mot Korridoren/tarmen.
    Meget mulig det kommer til å smelle litt fra kinoen ja, både sent og tidlig, jobber som regel rotasjon og har en del dager avspasering som fort blir brukt til litt lyd og blide

Håper at jeg kan klare å komme unna med et ekstra lag gips, hadde vært nydelig å slippe kostnaden/ulempen med å måtte gå for rom-i-rom-løsningen..
    Della
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd for at det ikke finnes noen enkel vei til lydisolering av kinoen ut mot omgivelsene. Og i hvertfall ikke om du har tenkt å bruke subber. To lag gips innvendig vil ta mye av diskant og mellomtone, men mellombass og dypbass vil gå omtrent uhindret gjennom dette. Vel og merke om du ønsker volum i kinoen på 100-110dB.

Rom i rom vil hjelpe deg litt mot lydlekkasje, men du vil allikevel godt høre subbene under hundre Hz på utsiden. Det ENESTE som virkelig vil ta mesteparten av lyden, er massive vegger av betong, 20cm tykke. Og da både i vegger og tak, med dobble lyddører og rom i rom.

Alternativt er det jo også bare å skru ned. Det virker desverre ikke så godt når det er vorspiel og pils på gang. Da er det greie naboer som gjelder...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Quick and painfull, kort og brutalt :shock:

Men da er det kanskje ikke så mye vits i å gjøre så enormt mye ut av lydisoleringen da. Det er tidspunkt, naboer og lydstyrke som vil være de begrensede faktorene i tiden fremover. Kommer nok til å ha både 1 og 2 subber med tiden så da gjør det ikke så mye om jeg isolerer for diskant (høye frekvenser) når bass (subber) er det som begrenser.

Men da fikk jeg ihvertfall den infoen jeg trengte, selv om det ikke var den jeg ville ha!!
    Takker så meg et anyway
    Della

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom i rom der du har skikkelige lyd dører og ikke driter deg ut med luftekanaler uten lydfeller i osv vil gi deg ett resultat du er langt på vei med. Jeg tror du er inne på feil spor hvis du har tenkt å bygge deg hjemmekino og ikke lydisolerer pga det er bassen som vanskelig lar seg stoppe. Det stemmer ang bassen, den er verst, men ingen lydisolering vil ikke hjelpe mot noe som helst.

Skal du bygge så gjør det skikkelig. Tykke vegger av betong er supert (har dette selv) og det aller beste, men inni et hus er du langt på vei hvis du lager deg et rom i rommet. Gulv og vegger står på dempeklosser og du vil få et rom du kan se film i uten å vekke hele huset.
    Det er sant at det er bassen som er verst, men isolerer du ikke så blir all lyd lekkende ut i hele huset (og ut av huset). Skulle det være store problemer med bassen så går det an å ha en innstilling på systemet for "nattestid", der bassen er skrudd en del ned ol.

Jeg har vært i mange hjemmekinoer, og det har aldri vært feil å strebe etter så lydtett som mulig.

Jo mer "frikoblet" rommet er fra resten av huset og jo tettere det er, jo høyere vil du kunne spille uten å irritere alle andre

Lykke til..

Kjell

Edit: mener det er på glava eller rockwool sine sider det står masse og forskjellige vegg oppbygninger og hvordan disse lyisolerer. Som Hunsbedt nevner så er subber ett problem, og iallefall hvis de står rett på gulvet og forplanter energien ned i gulvet. Frikoble subbene fra gulvet eller frikoble gulvet fra huset så er en allerede ett stykke på vei.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoi hoi

Uten å gå i altfor mye detaljer mtp husplanene dine, så kan du stryke en 100 lapper fra kjøkkenbudsjettet og spytte de inn i "kino-armering" 8)

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange og gode svar, med unntak av Mori selvsagt!!

Kinoen står i første etasje, og er gravd ned 60 cm lenger enn resten av huset.
    Taket på kinoen er en terrasse med utgang fra stuen i andre etasje.
    Alle veggene er yttervegger på 25 cm.
    Utvendige mål er 9m x 5m, samt 3m takhøyde.

Dersom jeg bygger rom-i-rom vil veggene mine bli særdeles tykke, det blir 25cm + ekstra vegg med isolasjon og full pakke. Blir en ganske god kostnadsøkning også..

Må høre med byggmesteren hva han kan anbefale, det er en mulighet for at vi kan ordne det litt med rom-i-rom-løsningen slik at det nødvendigvis ikke blir 25 cm + ny vegg.
    Alternativt er å lage veggen som standard, og oppgradere til rom-i-rom når jeg skal oppgradere kinoen med bafflevegg og slike ting..

Men forstår det slikt på folk at et ekstra lag med gips ikke har så mye for seg, det er enten rom-i-rom eller bare ha det som originalt og skru ned lyden??

Skal få scannet inn tegninger i helgen når jeg kommer hjem så det blir litt lettere å forstå beskrivelsene mine av kinoen, jeg er kjemiker og vi er ikke så flinke med bygg og slikt..
    Della

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke de 25 cm veggene dine, men bygg de som lydvegger ( og gjerne en av de bedre løsningene en å bare klaske 2 lag gips på innsiden). Det vil ikke bygge så mye mer å bygge de som lydvegger.

Rom i rom prinsippet trenger ikke å innebære ett fullstendig separat rom inni rommet. Det vil stjele enormt med plass og er lite økonomisk løsning.

Bare husk å få til frikoblet gulv.

Kjell

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne min egen løsning på vegg med lyddemping. Der har jeg brukt forskjøvne stendere (reisverk). Det vil si at ytterveggene ikke er i berøring med innerveggene. Dette er en enkel men meget bra løsning. Ikke like bra som rom i rom, men mye bedre enn en standard vegg med vanlig reisverk:

-konstruksjon-vegg-fig-6-jpg

Hvis du bruker denne veggtypen med forskjøvet stenderverk, kvalitetsisolasjon og dobble gipsplater innvendig skulle du få et bra resultat som er mye rimeligere og enklere å bygge, enn rom i rom. Du kan også for eks benytte to lag utvendig vannfast gips (under luftet kledning). Da vil du få en veggkonstruksjon som er veldig bra. Den vil heller ikke koste skjorta...8)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Om ikke jeg tar helt feil så skal tegningene over huset være med her.
    Må bare beklage at det tok litt tid, har hatt problemer med datafasiliteter og mye sol.. ops:

Det må nevnes at det er arkitekten som har tegnet inn stoler og lerret i kinoen, det kommer nok ikke til å se slikt ut nei

Da er jeg åpen for alle tips, triks, kommentarer og andre ting folk måtte ha på hjertet!! :-D
    Della

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hola !

Hva med å bruke noen lapper på å lage veggen mot naboen i betong ? (Altså, kun ene langsiden).

Ikke peiling på hva det koster, men kan jo i det minste sjekkes.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm,

Det blir i så fall kortsidene det må gjøres med, det er de som er nærmest naboene.
    Kanskje det går an å ha en utvendig "pyntekledning", noe steinkledning etc, med tiden som også kan adsorbere enn del av den lave frekvensen. Da ville det også blitt mindre vedlikehold (maling) !!
    Della

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •