Coaslip's pre-bygge-kino-i-kjelleren-tråd...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Coaslip's pre-bygge-kino-i-kjelleren-tråd...

Som mange andre her på forumet, har det i mange år vært en drøm om å kunne bygge min egen hjemmekino i kjelleren , og etter mange år venting og 1 år leting på et av Norges verste boligmarked, fant har vi endelig funnet hus med kjeller som vi hadde råd til. Kona mi var med på tanken at det skulle være kjeller med hjemmekino i fra dag 1, og lar meg få fritt spillerom i kjelleren, så lenge det ikke går stokk over stein med økonomien. Vi skal pusse opp bad , stue og kjøkken før jeg virkelig kan begynne å prioritere kjelleren , men er det noen ledige økter så klør det litt i min u-erfarne fingre, og det som skulle være vårt midlertidige kjøkkken i kjellerens mens vi bygget nytt måtte vike.. Midlertidig kino er oppe å går og jeg lurer litt på hvordan jeg skal angripe hele greia... jeg har NULL niks erfaring med slikt fra før av og har ca 2,5 tommeltotter.. Så det kan bli et spennende prosjekt...

Det jeg har satt som kriterier til nå er :

- Dedikert kino, så får vi heller rive det ned hvis vi blir lei eller trenger rommet til andre formål.
    - Stuen ligger rett over , må kunne brukes (ikke grisehøyt) mens fruen har besøk...
    - Bør kunne brukes når fremtidige unger sover i 2 etg.
    - God isolering mot naboer. Jeg sliter alltid med dårlig sammvittighet for naboene når jeg spiller høyt.
    - God lyd/akustikk blir foretrukket foran seterader nr 2 , men det ser ut som det skal gå greit med 2 seterader.
    - Lydtransparent lerret og "falsk vegg" , helst med teknisk ustyr i et annet rom
    - 7.1 oppsett med 3x Miles Inconcert som frontrekke
    - Budsjett for rommet (Ikke lyd/forsterkeri/PJ lerret osv): ca 50.000 nå i begynnelsen til vegger gulv og tak, så får vi ta litt og litt...

Huset :
    - Bygget i 1986
    - Nabohus på begge sider med ca 5-7 meter i mellom grunnmurene. ingen "foran eller bak"

Rommet :

Ligger i kjeller, under stue som sagt. Er allerede innredet som en slags kjellerleilighet med kjøkken og peis. Gulvet er en tidenes bølgedal , men det er innlagt varme for noen år siden så vi får se hva vi gjør , takhøyden ok men ikke allverden. Laminaten som ligger ryker ut uansett. Peisen er kastet og blir blir murt igjen evt stengt - er usikker på hva som er lov.. 3 vinduer , 2 lufteventiler 1 på hver kortside, en av dem er brukt til kjøkkenventilator pr dags dato. kjøkkenventilatoren blir såklart fjernet, sammen med tikobling for vann og avløp. Det er et relativt nytt sikringskap i kjelleren som er tiltenkt leiligheten, og rommet har relativt nytt eletrisk anlegg. Det er spon på veggene fra før.

Mål:
    Lengde : 6,95
    Bredde 4,85
    Høyde fra betonggulv til stenderverk i tak 2.40

Planen er jo å bygge rom-i-rom for å skjerme naboer og andre i huset Mine første spørsmål i en lang rekke blir da:

- Bør jeg rive eksisterende vegger, og bygge meg ut i fra betongen. eller bør jeg bygge rom i eksisterende rom ? (Jeg ønsker å bygge noe foran vinduene da jeg hører at disse lekker mye lyd nå -så det blir en vegg foran disse uansett hva som skjer)

- Er det "fornufig" å rette opp rommet slik dere ser jeg har gjort på sketchup-tegningene, eller er det bare å kaste bort verdifult areal ?

Har lagt ved bilder som kansje kan hjelpe litt. På sikt er det mulig dette blir selve byggetråden også..

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et flott rom du har til disposisjon! Her er det mange muligheter. Selv ville jeg bygd rom-i-rom for å lyddempe samt få symetri, men det er mine preferanser.

Blir spennende å se kombinasjonen Miles, SVS og Klipsch.

Lykke til videre, skal følge med på denne tråden.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men spørsmålet er : Skal jeg rive eksisterende vegger før jeg bygger nytt rom i rom ? Blir det ikke å bygge rom-i-rom-i-rom hvis en tenker - betongvegger - "oprinnelig vegg" - og så ny vegg ?

Newcomer HolgerL sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra utgangspunkt dette. Misunner deg plassen og mulighet til å bygge dedikert! Dersom det blir plass nok er det ikkje dumt å rette litt opp, men areal er areal! Ein får aldri nok!
    Med 2.40 i takhøgde må du byggja lydhimling, det er heilt sikkert, og om det ikkje er sinnsykt mykje jobb kan det kanskje lønne seg å rive veggane, setja opp nytt stenderverk og isolere på nytt med litt tjukkare isolasjon. Huset byrjar jo å dra litt på åra. Dersom delar av veggen er under terreng skader det jo ikkje å få kontrollert om du har fukt i betongen
    Når det er sagt, så er eg ikkje sikker på om eg ville gjort det sjølv.
    Lukke til. Eg kjem sikkert til å fylgja med når du kjem skikkeleg i gang, men det er bra å starte tenkjing og drodling på førehand. God planlegging er nøkkelen til eit gjennomført rom som du blir fornøyd med!

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra det du skriver så vil lydisolering være viktig. Jeg ville revet det som er og bygget nytt rom i rom fra scratch - gjør grunnarbeidet skikkelig nå og du slipper å tenke mer på det senere.

lykke til uansett hva det blir til!

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja , det blir nok til at jeg gjør det fra bunnen av. Før den tid har vi ca et helt hus som skal pusses opp med bad , kjøkken og stue.. Så det er et godt stykke igjen før jeg kan begynne "på ordentlig" Men det klør i "fixe-fingen" hver gang jeg tenker på kjelleren. Men neste skritt er jo egentlig å rive gulv og vegger og da sitter jeg uten noe som helst i mellomtiden.. Så var det det med å gjøre ett og ett rom ferdig før en begynner på noe nytt...

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var elementer til InMiles bestilt hos Avshop , og plater hos thauglands blir satt i bestilling på mandag. Så tar tar en kjapp kjøretur til østlandet og svenskegrensen på torsdagen... Er jeg heldig så ligger det også en MiniDSP 10x10HD å venter på meg når vi kommer hjem...

Er det noen som har formeninger om hvordan jeg skal gjøre det med vinduene. Har lite lyst å ta de ut og blende de, tenkte egentlig bare å blende de med gardiner på innsiden og bygge ny vegg foran "som om de ikke var der" Skulle det da mot all formodning skje noe , f.eks en rute knuser så må jeg rive veggen på innsiden for å gjøre noe... :\

Forslag ?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det et bedre forslag og la vinduene være og heller bygge "plugger" med lyddempende egenskaper som settes inn der vinduet er? Da beholder du lyddempingen og du fjerner ikke vinduene helt.

Ellers så mener jeg det er RuneW som har doble vinduer for å ivareta lyddempingen. Sjekk ut tråden hans også.

Ellers blir det spennende og følge med videre her og lykke til med byggingen!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min gamle kino hadde jeg tilskåret 7cm tykk skumgummi som "propp" i vinduet. Disse tok veldig mye av lyset. Med IKEA blendingsgardin foran ble det 100% lystett selv om blendingsgardinet ikke lå helt inntil veggen. Fungerte knall det.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -2013-08-01-16-40-54-jpg

Har vært på østlandet og hentet elemtenter og MDF til 3 x Miles, så nå blir det strax bygging... Det ble såklart også en tur over grensa for litt harryhandling.. :P (Derav kjøleskapene i bilen..) Hadde 50kg overvekt på hjemturen , Touranen var noe "tung" å kjøre på veien hjem jah...!

Minidsp kom også i posten i går og sitter å leker med den nå , og er mildt sagt imponert. Ikke mange år siden dette var forbehold proffene, spør du meg! Helt sprøtt!

Mangler 1 stk kanal til å drive 3x miles aktivt, men er litt usikker på hva jeg skal bestille, men ser sålangt ut som behringer EP4000 er en god kanidat..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner misunnelsen klatre oppover leggene mine når jeg leser slike tråder. Men det er forhåpentligvis min tur om ikke så alt for mange månedene

Tror du har gått for den beste løsningen med å sette opp en "falskvegg" framfor pipa, slik at du får symmetri i rommet. Der har du også et kjempebra utgangspunkt til å ha teknisk rom. Men pipa må vel isoleres på et vis?

Henger meg på phylloscopus og stemmer for riving av eksisterende vegg.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som deg kinoen rett under stua der frua sitter og ser på tv....
    Jeg isolerte talet mitt med 15/20cm rockwool, lekter og lydbøyler og til slutt 2 lg med gips og da er det kun bassen hun hører. diskant og mellomtone høres det ingenting av. Men skal du bli kvitt bassen opp er det vel kun rom i rom som fungerer såvidt jeg har skjønt.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Men skal du bli kvitt bassen opp er det vel kun rom i rom som fungerer såvidt jeg har skjønt.
    Det spørs selvfølgelig hvilket volum det spilles på. Men skal man hindre bassgjennomgang, er det vel kun betong som gjør jobben? Man må altså bygge etasjeskillet i betong...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det spørs selvfølgelig hvilket volum det spilles på. Men skal man hindre bassgjennomgang, er det vel kun betong som gjør jobben? Man må altså bygge etasjeskillet i betong...
    For å hindre bassgjennomgang så er det to ting som gjør susen:
    1 - tett rom (hindrer luften i å overføre energi)
    2 - ingen mekanisk forbindelse mellom rom-i-rom (hindrer struktur i å overføre energi)

Etasjeskiller i betong tar mye av lyden men bass forplanter seg (tenk murbor i grunnmur, det durer i hele! huset)
    Jeg har selv betongskiller (kun) og jeg må dra på en god del før det oppleves som sjenerende over. På maks blir det litt sånn "fest-hos-naboen"-lyd.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ttt

Jeg har ikke fått gjort så mye mer i kjelleren, vi er har revet badet i 2 etg og ting tar tid. Har en 12 kvm bod / verksted som det også har gått med litt tid på å gjøre klar..

Det blir teknisk rom i naborommet , men jeg kan ikke lage dør sånn helt uten videre , så det blir å gå ut i gangen , inn i naborommet og så videre inn i ny dør inn på teknisk rom. Jeg får se om det er mulig å lage til en dør direkte inn på sikt. Døra må lages i en bærevegg, så er litt skeptisk..

I forbindelse med teknisk rom så ser jeg at dragerne i taket går på langs av rommet , og ikke på tvers slik jeg hadde håpet. Strekket på langs blir nok for langt for å legge bærebjelker til "rom-i-rom tak" på tvers , så det blir nok lydbøyler. Vil det være stor merkbar forskjell på lydbøyler og "ekte" rom i rom tak tror dere ?

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var avforum oppe å gikk igjen

Har skrudd og herja i mellomtiden og fått snekret sammen milsene og fått tid til å spille inn / eq'e og kan skrive under på at de spiller aldeles fortreffelig. Gleder meg som en unge til å få opp lerret og sette opp den siste i center! Akkurat nå kjører jeg de på en gammel parasound HCA-2205, men er i ferd med å bestille nye amper, siden jeg mangler en kanal. Valget står mellom Emotiva XPA-3, eller en Behringer EP4000 som jo er PA. Behringeren har tilsynelatende endel mer å gå på en Emotivaen og det er det som drar meg mot den, mens emotivaen vil jeg tro er noe mer raffinert i lyden. Så er hva jeg vinner mest på, prislappen er noenlunde dem samme...

Tidligere i sommer bestemte jeg meg også å gå for sony sin HWL-50ES, men fikk beskjed av dere om å vente litt til utpå høsten for å se om det ikke dukket opp en mere anaporfisk-vennlig modell, og jammen fikk dere ikke rett. I slutten oktober måned dukker HWL-55ES oppp med motorisert fokus og zoom , så nå venter jeg på den , og er superspent. Innen den tid på bør jo forstkerere være på plass, da er det prøvekjøring av kino oppsett for alle penga, før jeg går i gang å river vegger.

Har lagt med noen få bilder av foreløpig oppsett.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-08-25-18-44-04-jpg   -2013-09-01-00-27-21-jpg   -2013-09-01-00-26-17-jpg  

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip Vis post
    I slutten oktober måned dukker HWL-55ES opp med motorisert fokus og zoom , så nå venter jeg på den , og er superspent.
    Dette med motoriseringen stemmer desverre ikke. "Motoriseringen" er en utbredt misforståelse, muligens forvekslet med "optical engine" under oversettelse, se svar fra Gorm her: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1963458

Desverre...

Ellers misunner jeg deg dine nye selvbygde Inmiles. Selv om jeg aldri vil ha behov for slike nivåer disse kan spilles på, hadde det vært gøy å kjøre disse til filmbruk!

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arrrg... Det har jeg ikke fått med meg.

Inmilesene ble vel strengt tatt ikke bygget for å ha noe hinsides lydnivåer , synes bare det hørtes rett ut med 6x15" , og kan skrive under på at det stemte

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Inmiles så har man nesten utømmelige lydresurser tilgjengelig, og det er en av fordelene. Og de spiller vanvittig uanstrengt, det er vel egentlig heller det jeg mente. Hvordan synes du de er på musikk

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det kjekkeste jeg har hørt på lenge på musikk etter jeg har EQ'et de litt. Jeg er rimelig fersk på sånt , men har en MiniDSP som jeg driver å stiller litt på og har hovedsaklig stilt litt etter øret , samt testet BEF sin innstillinger. Er rimelig sikker på jeg har stilt dem inn med høy morrofaktor, med en peak enorm peak rundt 56 hz Skulle nok tatt en måling , men har ikke hels satt meg inn det enda. Men stortrives med dem så langt, kanonfornøyd!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •