Dimmer på ledning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dimmer på ledning?

Hei,

Gikk til innkjøp av et skinnesystem fra IKEA, med 6 halogenspotter.

Til tross for at hver halogenpære er på bare 10W, så lyste dette opp i overkant mye til hverdagsbruk, så skulle gjerne hatt muligheten til å dimme det ned.

Skinna er 230V, og hver spott her sin egen trafo (til 12V).

Har ut fra sukkerbiten i enden på skinna kobla en ledning som jeg har plugga i en stikkontakt oppe ved taket. Dette er et dobbeltstikk som jeg fra før av har en annen lampe på, og som kan skrus av/på med en bryter på veggen ved døra.

Ønsker ikke å dimme den eksisterende lampa, så tenkte å sette på en dimmer på ledningen mellom skinna og stikket i veggen.

Er det noe som tilsier at dette ikke skal la seg gjøre?

Hver spott sier max 20W, så det blir toppen 120W tilsammen.
    Vil jeg kunne sette f.eks. denne på ledningen: Ledningsdimmer hvit 200W 230V

(Andre tips mottas gjerne )

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt sånn dimmer som du linket til (ser i hvert fall lik ut) i 10 år nå. Fungerer fint. Har den koblet foran en lampe med 3 vanlige halogenspotter (men er ingen trafo, så vet ikke om det vil ha betydning).

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hos ovennevnte forretning istad, og ble solgt en liten elektronisk dimmer, på størrelse med en vanlig, liten lampettbryter.

Ble heller dårlige greier. Den dimmer forsåvidt, men pærene flimrer. Synes også at dimmeren ble temmelig varm.
    Er dette fordi...

A. Pærene ikke er dimmbare? Kjøpte 10W G4 på Biltema, står nada om dimming på pakka.
    B. Spottene ikke er dimmbare? Har ikke klart å finne noe som helst info om dette heller.
    C. Det er noe feil med dimmeren, eller er det feil type?

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt den lokale elektrikeren. Dette har du tydelighvis ikke greie på. Er som å si hei til regress dette du driver med...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du kan ikke sette dimmer på 230V siden til trafoen.

Spotpærene er 12 volt, og trafoen regner jeg med er av switch type, så det eneste du oppnår med å dimme inngangen, er at den slutter å virke når spenningen blir lav nok.

Så løsningen her er enten å godta mye lys, eller bytt ut spotskinnen med en som har 230 volt spotter og ingen trafo.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har helt rett i at jeg ikke har peiling på dette, så jeg har lagt det fra meg og bare godtatt en løsning som ikke lar seg dimme.

Var tilbake på lampebutikken og fikk igjen pengene for dimmeren (som hun bak disken riktignok påstå skulle fungere på min 230V-skinne)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å plugge en dimmer i stikkontakt? fås vel både med og uten fjernkontroll

feks Plug in dimmer 12V el-trafo og 230V

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t0mm96
    Hei.

Du kan ikke sette dimmer på 230V siden til trafoen.

Spotpærene er 12 volt, og trafoen regner jeg med er av switch type, så det eneste du oppnår med å dimme inngangen, er at den slutter å virke når spenningen blir lav nok.

Så løsningen her er enten å godta mye lys, eller bytt ut spotskinnen med en som har 230 volt spotter og ingen trafo.
    Dette er rimelig feil å si. Det er ganske vanelig i de tusen hjem å ha en dimmer som dimmer tilførselen til en elektronisk eller en jerntkjerne trafo.

Jeg har selv dette hengende på veggen min i min stue der det går 230 inn på en dimmer og 230 opp til en ringkjerne trafo i taket.

Det man derimot må passe på er at dimmeren må støtte den typen trafo man har.

http://www.elko.no/getfile.php/produ...uksanv3762.pdf her er en bruksanvisning på en standard elko dimmer. Denne har flere bruksområder.
    Sitat elko: "Benyttes til glødelamper, 230V halogen eller lavvolt halogen med de fleste typer elektronisk trafo. Lysstyrkeregulatorene passer inn i standard veggbokser og i alle ELKO Plus kombinasjonsplater."

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •