Hvordan få mere ut av stuekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få mere ut av stuekino?

Vurderer å bruke litt av feriepengene på projektor og lerret, og kanskje litt mere lyd. Blir å plassere dette i stuen. Har et anlegg og 64" tv fra før.
    Stuen er åpen løsning mot spisestue og kjøkken, samt trapp ned til 1 etage.
    Bredde på "stuedelen" er 360 cm og fra bakvegg til frontvegg er det 445cm.

Tv bygger 7-8 cm ut, og en projektor vil vel bygge ut fra bakvegg en 50 cm.

Da har jeg max ca 388cm igjen?

Ser for meg en Sony VPL HW30ES ? Er det andre alternativ fra 15-25K som vil gi veldig mye bedre bilde og som jeg ikke må ned på 80" lerret? På JVC fikk jeg maks 90" kanskje mindre?

Hvor stort lerret kan jeg da ha? er vel Tab-tension lerret som jeg trekker ned foran tv som er best løsning? får 105" på projectorsentral, med sony.
    Kan jeg da gå for dette 106" dreamscreen?
    AVshop.no / DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 Black 16:9 234cm/106"

Vurderer også å ordne et gardin eller noe i mellom stue og resten av for å få bedre lyskontroll. Kan jeg kjøpe scenemoloton og henge opp med gardinfester der? eller blir det for tynt?

på lyd vil jeg få mest utbytte av front høy, eller kjøre på med en høyttaler på høyre vegg og en på stativ da foran evnt gardin som skiller stue fra spisestue?

Har ikke lov å bygge noe permanent da jeg leier bolig..
    bilder av front og bak stue

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nog valt Epson TW8100 till det vardagsrummet med de ljusa väggarna.

Du kan gå på med mer tum på lerret om du vill, men större tab-tension är vidrigt dyra.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så lys stue og stort lerret hadde jeg anbefalt og se på HW50, den har mye mere lys utbytte en hw30 og en par funksjoner fra dyrere modeller som feks reality creation.

Det ligger også en del hint i jungel telegrafen at Sony vil lansere noe relatert til projektorer om noen måneder som meget mulig kan ha en effekt på nåværende priser.
    Angående maskering må jo ikke dette gjøres med maling, kan jo feks ha gardiner i skinner fra takk til gulv, når du vil ha lys stue trekker du de inn i et hjørne :-) og kan enkelt fjernes når du flytter :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar

jeg har ingen preferanser fra før men synes at hw50 ble litt dyr denne gangen, når det en gang blir husbygging med dedikert kino kanskje?. men epson modellene var jo i min prisgruppe.

jeg har det ikke travelt heller, da jeg er mye borte i sommer. Egentlig bør jeg vel vente til starten av 2015 da jeg skal bort halve høsten og hele 2014.. men savner en større skjerm de få gangene jeg er hjemme..

Jeg begynte med de lyngfargede fora gardinene utenfor lammelene, men det hjalp bare litt på lyset, så må kanskje bytte i noen enda tykkere. SAmt har vudert scenemoloton på hele veggen for tv /lerret.. samt mot resten av stua-kjøkken

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson er helt kurante projektorer, er kanskje litt biased mot de etter alle de forbanna printerne fra de jeg har styra med opp igjennom åra, så hver gang ser logoen dems nå har jeg lyst til og knuse ting med hammer :-P

Men det var off topic og har ingen ting med projektorene dems og gjøre.

Om du lurer på noe billig og midlertidig noe kan du også kikke på Benq w1070 Benq W1070 - Projektor - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Som kan gi overaskende mye bilde for 7000kr.
    Men det er jo en DLP projektor så om man er sensitiv på regnbue effekten (Digital Light Processing - Wikipedia, the free encyclopedia) er de hodepine på boks.

Best og stikke innom Hifiklubben og sjekke, de pleier og ha dlp projektorer i et demo rom, om du har familie/kjæreste så ta de med familien er ikke noe kjipere og ha en projektor i taket og andre familiemedlemmer for migrene av bildet.

Epson er LCD basert så har ikke dette problemet, som sagt det er langt fra alle som merker den regnbue effekten, selv ser jeg den om jeg prøver men den plager meg ikke.

Må og påpeke at det så ut som en flott tv krok du har der Fazon er stilige saker.
    Et anonymt nedtrekks lerret og projektor så har du full pakke :-)

Og vet ikke om du har fått svar på det men ja mener og sett noen hatt scenemolton gardiner, er kanskje litt tyngre enn vanlig gardiner så bare og sørge for at festene holder vekta (er jo ikke vilt tungt heller)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar
    Er godt fornøyd med oppsettet, sjelden jeg har mer en halv guffe på anlegget.. suben min er litt liten (ef12) og vurderer og oppgradere den også etterhvert..

det ble en epson 8100 og et tab-tension lerret. tenkte var like greit å få brukt pengene før de fant andre veier å gå..

får se hva jeg får gjort av mere blending etterhvert Er jo greit å få gjort unna slikt før en evnt roter seg bort i noen som mener en skal ha lys stue med blomster og slikt

eneste jeg egentlig ikke har fått svar på er om det er noe vits å kjøpe et par til med satelitter, enten som Right/left suround ( da må jeg ha den ene stående på fot)eller esktra høyde? om det er verdt pengene? vil jeg merke stor forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir bra det där ja

Innan du limmar upp molton på diverse ställen. Den absolut värsta väggen att ha vit och/eller blank är den mitt emot lerret, alltså den bakom sittplats.

Först hade jag fokuserat på att totalt ta bort inkommande ljus från det fönstret bakom soffan. Ingen projektor i världen kan ge en bra bild under de förutsättningarna. Liknande de gardiner du har finns även i svart och också i brunt. Jag har satt upp ett dubbelt sett på samma stång, och de är helt otroliga på att stänga ute ljus, OM du har de dubbelt. Jag menar jag köpte de på Skeidar.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er iblant best og slå til før man finner igjen fornuften hehe.

Blir nok bra dette, og jeg ville delt inn stua med gardiner, og scenemolton skal kunne gjøre en grei jobb der.

Om du allerede har 5.1 anlegg så er det vel ikke spessielt mye og hente på og utvide til 7.1, det er jo langt fra alle filmer som 7.1 lyd heller.
    Kan alltids vurdere siden, eller finne noe som kan festes i taket om du får lov.

Den 12-f subben er kanskje litt spinkel til de største øreblås sekvensene (ikke mye under 30hz i den) men det er kanskje naboene glade for, om du skal flytte i hus 'snart' så tror jeg at jeg hadde beholdt den inntil videre, eventuelt sett om noe havnet på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Tror det blir bra det där ja

Innan du limmar upp molton på diverse ställen. Den absolut värsta väggen att ha vit och/eller blank är den mitt emot lerret, alltså den bakom sittplats.

Först hade jag fokuserat på att totalt ta bort inkommande ljus från det fönstret bakom soffan. Ingen projektor i världen kan ge en bra bild under de förutsättningarna. Liknande de gardiner du har finns även i svart och också i brunt. Jag har satt upp ett dubbelt sett på samma stång, och de är helt otroliga på att stänga ute ljus, OM du har de dubbelt. Jag menar jag köpte de på Skeidar.
    De så mye tykkere ut i butikken de gardinene.. så ble litt skuffet over at så mye lys slapp gjennom de, for de holdt ikke hva betjeningen lovet. men må nok ha opp gardin på venstre side som vil hjelpe mere en nye gardiner på vindu bak og høyre først..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var projektor og lerret i hus og montert. Rukket to filmkvelder.

Lerret mente avshop det hold å montere på en plank for å få langt nok ut for at det skulle gå utenfor tv, men det vurderte jeg ikke å prøve en gang.. i og med at leret kom 2-3 cm ut fra vegg, så måtte jeg hatt minst 6cm + plank skrudd på veggen for å feste lerret på..
    Løsningen ble enkel og billig. to stykk hylleknekter fra Ikea til 10,- pr stykk og strips fra disse til festhull i topp av lerret. fungerte perfekt og har da litt over 1 cm klaring til tv..

Har også montert gardinskinne på midtsperret mellom stue og spisestue/kjøkken, så har scenemolotongardin der som jeg trekker for når jeg ser film. Festet med gardinklyper nå, men de hlder dårlig pga den tunge duken, så må få sydd på rynkebånd så jeg slipper opp i gardinstanga og feste på ny hele tiden.

Veldig godt fornøyd med bilde, både uten gardin til resten av stuen trukket for, og når jeg trekker det for blir det supert. litt mer bleding på gardiner på vindu bak og på siden så er jeg i mål... Vurderer å bare skru ned hele gardinstang og skru opp gardinsinne i list og lage scenemolotongardin på bakvegg og andre sidevegg også. kan jo herje fritt siden jeg er ungkar og splilleman og ikke trenger tenke på WAF , men kun på at jeg ikke har lov å male, eller andre endringer av huseier..

beklager dårlige mobilbilder

projektor, med nytt gardin i bakgrunnen.

lerret med gardin nesten trukket for

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •