Tips for å få det lystett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips for å få det lystett?

Dama har skiftet ut alle gardinene i filmstua til lyse/gjennomsiktige gardiner..
    Jeg har kjøpt mørke persienner fra IKEA, men disse slipper igjennom en del lys.

Noen som har tips? Bortsett fra å kaste ut dama da, selvfølgelig..

Takk!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MeSs
    Dama har skiftet ut alle gardinene i filmstua til lyse/gjennomsiktige gardiner..
    Jeg har kjøpt mørke persienner fra IKEA, men disse slipper igjennom en del lys.

Noen som har tips? Bortsett fra å kaste ut dama da, selvfølgelig..
    Rullegardin samt maskering av innvendig vinduskarm. Mye av innfallende lys er via refleksjon i karmen. Jysk har rimelige rullegardiner som tar mye av lyset, mer enn persienner.

Kaste ut dama er selvfølgelig en mulighet, hvor pen er´a?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skudd i mørket.. (høhø)

Kommer ikke til og se helt pent ut kanskje mens de er i bruk, kan man alltids kaste noen svarte tepper fra biltema over de hvite gardinene når det skal sees på film, så kan de rulles sammen og legges vekk ute av syne etterpå.

Er jo en høyst upermanent løsning, og de teppene jeg tenker på koster jo ikke mer enn en 50 lapp stk (kan sikkert finnes andre steder og)

kommer jo selvsagt ann på hvor store vinduene er såklart, er det store panorma vinduer så blir dette neppe praktiskt.

Lys er som luft, skal det bli tett så må det ganske enkelt bare mye 'materiale' til.

Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Rullegardin samt maskering av innvendig vinduskarm. Mye av innfallende lys er via refleksjon i karmen. Jysk har rimelige rullegardiner som tar mye av lyset, mer enn persienner.

Kaste ut dama er selvfølgelig en mulighet, hvor pen er´a?
    Ja, det virker sånn. Hva mener du med maskering av innvendig vinduskarm?

Hehe, jeg vil nå si jeg er ganske heldig! Er vel ikke alle som får ha projektor og lerret, 47" tv, xbox, etc i stua..

Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Skudd i mørket.. (høhø)

Kommer ikke til og se helt pent ut kanskje mens de er i bruk, kan man alltids kaste noen svarte tepper fra biltema over de hvite gardinene når det skal sees på film, så kan de rulles sammen og legges vekk ute av syne etterpå.

Er jo en høyst upermanent løsning, og de teppene jeg tenker på koster jo ikke mer enn en 50 lapp stk (kan sikkert finnes andre steder og)

kommer jo selvsagt ann på hvor store vinduene er såklart, er det store panorma vinduer så blir dette neppe praktiskt.

Lys er som luft, skal det bli tett så må det ganske enkelt bare mye 'materiale' til.
    Syns faktisk ikke det var så dumt forslag! Hvit borrelås vertikalt inne i vinduskarmen, og noe slags stoff/materiale som er lett å sette på når man skal se på film.. Det er normale 4 kantete vinduer.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt innvendig screen fra denne leverandøren til dedikert rom. Dette da i en zip type som er ment for møterom med PJ og som mørklegger vinduet 100%.

Screens innvendig - Lunex Prosjekt

Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Jeg har bestilt innvendig screen fra denne leverandøren til dedikert rom. Dette da i en zip type som er ment for møterom med PJ og som mørklegger vinduet 100%.

Screens innvendig - Lunex Prosjekt
    Kan jeg spørre hva det kostet? Her er det snakk om 5 vinduer (!)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte svarte blackout rullegardiner fra jysk som jeg monterte bak gardinene til dama. De vises nesten ikke når de er trukket opp, og det blir veldig bra om du får rullegardinene tett inntil karmene.

De er ikke så dyr heller. Et annet pluss er at de ikke varmer opp stua så fryktelig på varme sommerdager når sola lyser som værst.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MeSs
    Hva mener du med maskering av innvendig vinduskarm?
    Male i matt sort begrenser noe, hvite blanke som du sikkert har nå reflekterer inn mye lys. Kan bli pent rent estetisk også

Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Jeg kjøpte svarte blackout rullegardiner fra jysk som jeg monterte bak gardinene til dama. De vises nesten ikke når de er trukket opp, og det blir veldig bra om du får rullegardinene tett inntil karmene.

De er ikke så dyr heller. Et annet pluss er at de ikke varmer opp stua så fryktelig på varme sommerdager når sola lyser som værst.
    Det kan jo også være en mulighet, monterer jeg de bak persienene også så vil de ikke syntes i det hele tatt.

Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Male i matt sort begrenser noe, hvite blanke som du sikkert har nå reflekterer inn mye lys. Kan bli pent rent estetisk også
    Smart Det kan bli pent, men tror nok ikke det blir populært.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De kan også kuttes i lengden som ønskes. Og forandre siden gardinen rulles ned på, altså om den skal nærmere eller lengre unna karmen og vinduet.

Bare rull ut hele gardinen og ta den av og sett den på igjen andre veien liksom. Syns de funker veldig bra til å koste 130kr stykket.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et trippelvindu som er 220 bredt, hvordan er beste måten å bruke de jysk gardinene? Går det an å ha to ved siden av hverandre, så blir det tett i midten? eller ikke?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Har et trippelvindu som er 220 bredt, hvordan er beste måten å bruke de jysk gardinene? Går det an å ha to ved siden av hverandre, så blir det tett i midten? eller ikke?
    De har vel ikke så breie som 220, da må man ha 2 stykk. Og da blir det en liten glippe i midten, tror ikke du blir fornøyd med det.

Jeg klarte ihvertfall ikke å få de til å gå helt i mot hverandre. Men jeg har en karm i midten, så det går fint her. Har to vinduer på 110 hver, så kjøpte 2 på 120 og kutta noen cm på hver sånn at de går så langt ut mot hver karmkant på hver side som mulig. Glippen i midten er vel på 2 - 3 cm. Men karmen i midten er på 12 cm så går bra hos meg.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel ikke så breie som 220, da må man ha 2 stykk. Og da blir det en liten glippe i midten, tror ikke du blir fornøyd med det.

Jeg klarte ihvertfall ikke å få de til å gå helt i mot hverandre. Men jeg har en karm i midten, så det går fint her. Har to vinduer på 110 hver, så kjøpte 2 på 120 og kutta noen cm på hver sånn at de går så langt ut mot hver karmkant på hver side som mulig. Glippen i midten er vel på 2 - 3 cm. Men karmen i midten er på 12 cm så går bra hos meg.
    Det er et trippelvindu, så er ikke noe karm i midten, er bare vindu på midten.

Planen var å kjøpe en på 120 og en på 100. Også se hvordan det blir.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er et trippelvindu, så er ikke noe karm i midten, er bare vindu på midten.

Planen var å kjøpe en på 120 og en på 100. Også se hvordan det blir.
    Ja det kan jo gå. Men aner ikke hvordan det blir seende ut. Du får prøve, ihvertfall ikke en dyr løsning.

Edit: jeg ville gått for en som var lengre, også kutte den i ønsket lengde. Fordi 220 var lengden på alle tre vinduene ikke sant? Hvis ja, så vil du jo få glipper på sidene. Jeg ville gått for litt lengre som sagt og kuttet dem til ønsket lengde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •