thomas sin (amatør)kjellerkino. Akustiske pris spørsmål?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

thomas sin (amatør)kjellerkino. Akustiske pris spørsmål?

hei alle sammen.
    har så smått begynt på min kino i kjelleren på d "nye" huset vårt. rommet er ca 380x570.
    skal bygge en rom i rom løsning med baffelvegg, da size matter for me . kommer nok ikke til å bli like petimeter som en del av dere andre. går litt på tålmodighet da jeg helst skulle vært ferdig i går:wink: , å ikke minst kunnskap og kr.

har litt utstyr allerede. projektoren er en epson tw5500(ønsker meg en 3d) av høytalere har jeg alt i klipsch. rf82,rc64,rs52x2,sw311x2
    alt sammen er nytt i eske enda. så veldig spent på å høre lyden. også spent på bassene da jeg enda ikke har sett noen her inne som har de.

mangler forsatt noe til å drive dette. tips tas i mot m glede. tenker litt på den nest største yamaha og bygge på m emotive når økonomien tillater det.

skal få tatt noen bilder av rommet så fort jeg har tømt d for allt som står lagret der.

har noen spørsmål allerede:
    i dag er d foret ut 10cm, isolert, plast og deretter panel på veggene. plasten den må jo bort pga kondens da d er bølgeplast på utsiden av veggen. så spørsmålet er da. burde jeg la vær og sette opp gips på utsiden av den gamle veggen når jeg skal ha rom i rom så det blir liksom to lag m isolasjon m 2-3cm mellomrom istedenfor en vanlig vegg og så den nye på utsiden?

samme gjelder d opprinnelige taket der det også er panel. skal jeg rive det og så henge lydbøyler i de gamle bjelkene for deretter 2 lag gips? eller kan paneltaket bare stå?
    hadde ikke tenkt å legge nye takbjelker.

d som blir bakveggen i kino er inn mot en hybel. burde jeg øke tykkelsen på denne veggen til 20cm for å få bedre demping?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke gi meg ut med så mye byggtekniske råd, men fra det jeg har lest og forstått på forumet skal jeg prøve meg med en forklaring.

Om du lar plater/panel/gips være igjen i tak og vegger på den originale veggen vil du få det man kaller triple-leef effekt. Hvis jeg har skjønt det riktig. Dvs at vibrasjonene/pulsene fra rom-i-romkonstruksjonen slår tilbake som ekko/resonans i den originale veggen. Derfor anbefales det å la den originale veggen være åpen.

Hvis du leser gjennom tråden til johnnymhz vil du finne veldig god beskrivelse av rom-i-romkonstruksjon.
    Kenti har en veldig fin tråd av hva angår etterisolering mellom bærebjelker. I taket bør også isolasjonen være åpen slik som i veggene.

Hva angår lydisolering kan det vel aldri bli for mye. Så det skader neppe å gjøre et ekstra tiltak for å ikke plage leieboeren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for utfyllende svar. da river jeg ned all panel. men er d noen poeng i å sette opp dobbel vegg mot ytterveggene? er d ikke bedre å få de 12,5 cm ekstra på bredde og lengden av rommet?

legger v ett par bilder med alt rotetops:

-bilde-4-jpg

-bilde-5-jpg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan følge guiden i denne tråden.
    http://avforum.no/forum/minhjemmekin...av-bilder.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    takk. men her kommer ett dumt spørsmål: hvordan lager jeg disse klammene som ikke ser slik ut ( ) men er på 8 og 9 tastene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tthygesen
    takk. men her kommer ett dumt spørsmål: hvordan lager jeg disse klammene som ikke ser slik ut ( ) men er på 8 og 9 tastene?
    takker igjen fant ut a det på egenhånd. ps kona dreper meg hvis ho ser at jeg har lagt ut de rote bildene der.. hehe:-D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold inne 'alt' tasten på samme måte som med shift på vanlige tastaturer så er denne til venstre for mellomrom.

Men på laptopper og nyere/mindre tastaturer så pleier de og flytte rundt på de litt.

Oppdatering: Ser du fant ut av det :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for utfyllende svar. da river jeg ned all panel. men er d noen poeng i å sette opp dobbel vegg mot ytterveggene? er d ikke bedre å få de 12,5 cm ekstra på bredde og lengden av rommet?
    Hvis du skal ha utnyttelse av størrelsen på rommet nytter det ikke med rom-i-romløsning da det vil stjele mye av plassen.

Skal du ha rom-i-rom må du nesten ha det på alle fire vegger. Hvis ikke er det ikke en rom-i-romkonstruksjon. Men om du ønsker å utnytte plassen så er i rommet anbefaler jeg å lese tråden til Kenti ---> http://avforum.no/forum/av-rom-konst...mer-taket.html

Han har ikke rom-i-rom, men har gjort en formidabel fuge-/isoleringsjobb. Om du gjør det på samme måten som han, tar du vare på størrelsen på rommet. Om det blir like lydtett som rom-i-rom skal jeg ikke uttale meg om, men alt du velger å gjøre med ekstra isolasjon vil hjelpe på i forhold til hvordan det er nå

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fått gjort en del i kinoen siden sist. her er noen nye bilder

-bilde-7-jpg

-bilde-8-jpg

-bilde-9-jpg
    ut med glava og inn med rockwool

-bilde-13-jpg

-bilde-10-jpg

-bilde-11-jpg
    har aldri sett så mange gipsspiker før. mistet huden på den ene finger etter å dra de ut med tang:smile:

-bilde-15-jpg

-bilde-12-jpg

-bilde-14-jpg
    fikk ødelagt fiberkabelen når jeg skulle demontere fiberboksen :cry:

-bilde-16-jpg
    en pall mgips og 18 plater spon på plass i garasjen:-D
    fikk en kompis m hjullaster til å løfte av henger og inn i garasjen. nice

-bilde-17-jpg

-bilde-18-jpg
    siste lass for denne gang. ps har ikke to hoder, bare guttungen på armen. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -18110_472x472-jpg
    kan denne brukes til noe fornuftig? er jo veldig billig 17,95kr
    er d noen som har ett tips til en god batteri/luft drevet fugepistol. som ikke koster skjorta men holder akkurat til å bygge minst en kino :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stille det var på avforum i dag
    noen som kan fortelle meg ca hvor langt fra frontveggen en setter ett lyd transparente lerret?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel ann på høytalerne dine og hvor mye luft bak de eventuelt trenger, men du kan se forsåvidt i tråden til BEF f.eks så er det bare en cm eller to fra elementene på høytaler til lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel ann på høytalerne dine og hvor mye luft bak de eventuelt trenger, men du kan se forsåvidt i tråden til BEF f.eks så er det bare en cm eller to fra elementene på høytaler til lerretet.
    ok. ja jeg har klipsch rf82,rc64 og 2 stk klipsch subber. har ingen ide hvor mye luft de trenger. de står forsatt i eska:-D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville plassert høytalere og funnet posisjonen de spiller best i før jeg hadde satt opp baffel veggen :wink:

Kjenner ikke selv til klipsch så har ikke noe og komme med angående de, men generelt om høytalerne har bassporter bakover så trenger de ofte en 30-50cm til veggen de står foran.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville plassert høytalere og funnet posisjonen de spiller best i før jeg hadde satt opp baffel veggen :wink:

Kjenner ikke selv til klipsch så har ikke noe og komme med angående de, men generelt om høytalerne har bassporter bakover så trenger de ofte en 30-50cm til veggen de står foran.
    takker for svar. får prøve meg frem litt etter hvert. selv om jeg er like tonedøv som ett rekkverk:wink:

er kommet litt lengre i kinoen. her kommer noen flere bilder.
    lagt ca 1,5 lag med gips mellom bjelkene. brukt 22 tuber med silikon så langt. kjøpte de siste 22 de hadde til halv pris i dag. håper det holder ett stykke på vei.

-bilde-4-jpg

-bilde-5-jpg

-bilde-6-jpg

-bilde-19-jpg

har lagt ut noen spørsmål i de tidligere postene som ingen har svart på.:-D
    som om noen kjenner til sw mine. de heter klipsch SW-311. er d noen som har de eller har hørt de. er litt redd jeg har dummet meg når jeg kjøpte de. og virker det som en god ide ang forsterkerne jeg har tenkt og kjøpe. nest største yamaha og bygge på med emotiva etter hvert

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -bilde-21-jpg
    fikk tak i en plate heis i dag som skulle spare en for masse arbeid. men det gikk som d måtte gå når den skulle av planet på en pick up.
    -bilde-png
    fikk den rett i hue å måtte til legen å få limt sammen panna igjen
    -bilde-22-jpg
    fått kjøpt inn d jeg trenger av glava
    -bilde-23-jpg
    og isolert taket
    -bilde-20-jpg
    og henter reisverk til veggene8)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir knallbra! Bra jobbet!

God bedring med panna, forresten.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -18110_472x472-jpg
    kan denne brukes til noe fornuftig? er jo veldig billig 17,95kr
    er d noen som har ett tips til en god batteri/luft drevet fugepistol. som ikke koster skjorta men holder akkurat til å bygge minst en kino :-)
    Jula selger Ryobi elpistol 18V som funker greit. Koster ca 650 spenn uten batteri og lader. 800+++ for lader/batteri. Dytter over 200 kg trykk og holder til endel patroner (de skriver 200 patroner, men det må være med vann, ikke lim/silikon)
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt denne med god hell,må bare justere ned trykket til 4-6 bar på kompressoren Trykkluftdrevet fugesprøyte - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg