Lydisolering av eksisterende vegg - hva er beste metode?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering av eksisterende vegg - hva er beste metode?

Jeg har en vegg mellom badet og gangen som jeg vil ha bestmulig lydisolert. Problemet er at stenderne allerede står der, og jeg kan ikke bygge utover på noen av sidene (panelet mot gangen skal ikke røres, og inne på badet er det limt oppkanter på gulvbelegget for montering av baderomsplanelpater), så isoleringen må foregå mellom stenderne. Jeg kjenner jo til Green Glue, men det stopper hovedsakelig vibrasjoner, og da er jeg vel omtrent like langt fordi stenderne vil bli stående og synge. Så hva blir den beste metoden? Jeg har vurdert å bruke skjære til og bruke dobbel gips, limt sammen med vanlig Sikaflex ut mot gangen og så dytte mest mulig glava i det hulrommet som blir igjen. Vil det funke greit?

Døra blir uansett det svakeste leddet her, den er i vanlig heltre. Bør jeg vurdere sterkt å sette inn en lyddør? Et lite problem er at den som står der, er uvanlig lav pga. ettermontert fiberstøp med varmekabler i, så jeg må eventuelt finne en lyddør jeg kan sage til på høyden.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er inne på riktig vei med dobbel gips, gjerne limt. Det er sannsynligvis ikke noe poeng med GG, vanlig lim vil funke greit. Målet må være å få opp massen slik at veggen blir stiv og tung nok til å motvirke vibrasjoner fra lyd. I tillegg ville jeg ikke ha hardstappet veggen med isolasjon, men brukt vanlig 100 mm Glava eller Rockwool isolasjon.

Døra blir uansett det svake punktet, for veggen blir bra nok med dette forslaget. Skal du hindre lydlekkasje mellom dør og karm kan du først prøve med en vanlig P-pakning i døra. Det vil stoppe mye lyd. Neste skritt blir en spesialtilpasset lyddør (du kan nok ikke bare sage av en slik dør, desverre...) til noen tusen, hvis du ikke har snekkerferdigheter da, og kan lydisolere døra bedre selv.:wink:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Jeg har imens funnet fram til et firma som faktisk har på lager 80x200 lyddører som jeg kan få brukt ved å flytte øvre spikerslaget opp fem centimeter (det er nå 195 cm til rådighet). Så med gips, 10 mm Glava proff plater og en sånn lyddør bør det bli ganske lydtett.

Forresten, jeg måtte da jeg så på antallet poster vi har her på forumet!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok riktig så bra isolert da, og med lyddør skulle det meste av lydlekkasje forsvinne.
    La også merke til at vi har postet like mye på forumet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •