Hei!

Jeg trenger et par råd til mitt første prosjekt:
Jeg bygger et par hybler i leiligheten min og vurderer å ha nye Leca lettvegg i mellom som vegg. (Det ser så himla enkelt ut!) Er det noen som har erfaringer med dette med hensyn til støy/lydisolering?

Eventuelt kan jeg sette opp en "vanlig" vegg med gips- og sponplater + en leca-vegg (med litt mellomrom). Er det en god/bedre ide? Da får jeg jo tre typer materialer som hver fanger opp ulike frekvenser, right?

Spørsmål 1: Nedover er det en bar og den har endel bråk, blant annet bass. Jeg vil isolere nedover fra meg - men kan ikke forvente noen "støtte/bistand" fra baren. Kan jeg legge gipsplater på gulv? Vil de gi en god lyddempende effekt? Grunnen til at jeg vurderer det er at det er relativt billig og greit å ha med å gjøre. Så kan jeg legge sponplater og deretter et flytende gulv.

Spørsmål 2: Rom-i-rom. Det er endel støy fra vinduet/utenfra. Hvis jeg går for en rom-i-rom-løsning, hvordan gjør jeg det med vinduene? Er eneste mulighet å bytte dem ut med noen nye som lydisolerer bedre? F. eks to lag med vinduer, det er vel bare tull?

mvh
Maggern